Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sennheiser PXC 550 Wireless (Zwart) Review

_ferry_ 29 november 2017, 395 views Product gekocht

Sennheiser PXC 550 Wireless (Zwart)

Deftige hoofdtelefoon met goed geluid en goede NC. Luxe uitstraling door de metalen details welke hem tevens stevigheid geven. Door de lekkere zachte kussentjes zit hij ook comfortabel en sluit hij goed af van de buitenwereld. Compleet met kabeltjes en verloopjes.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • NC werkt prima.
  • Nette bouw en afwerking
  • Goede pasvorm, ook met bril.

Minpunten

• Per ongeluk bedienen touchbuttons

Intro:
Recentelijk moest ik mij weer eens uren zien te vermaken in het vliegtuig. De hele reis films kijken gaat ook vervelen, zou het niet gewoon veel fijner zijn om lekker te slapen?

Tot nu toe lukte mij dat niet of nauwelijks. Maar ik hoop dat deze koptelefoon mij er bij gaat helpen door het creeren van wat extra rust.
Voorheen ging ik altijd op pad met een setje product: Sennheiser CX 5.00 Die bevielen goed, maar het vliegtuiggeluid blijft hoorbaar, ondanks dat ze best aardig afsluiten. Ook de op maat gemaakte oordoppen die ik gebruik op locaties met veel lawaai hielpen niet echt.

Tot ik even de Bose QC35 van mijn collega opzette... Wat een rust. De continue ruis was weg, stemmen werden zachter, muziek/stemmen van de film beter te horen. Heerlijk!

Kortom, ik wilde er ook 1.
De kanshebbers waren:
pricewatch: Bose QuietComfort 35 (Zwart) (Als "audiofiel" liever geen Bose)
pricewatch: Sony MDR-1000X (Zwart) (Twijfels over bouwkwaliteit)
product: Sony WH-1000XM2 (Wat duurder dan de voorganger. Onduidelijkheid of deze sterker is)
pricewatch: AKG N60 NC Bluetooth (Zwart) (On-ear, heb liever over-ear)
pricewatch: Bowers & Wilkins PX (Grijs, Zwart) (Mooi ding, wel prijzig)

De reeds opgedane ervaring met Sennheiser en verder prima reviews van medetweakers en onze buren van HWI deden mij er toe beslissen dit model aan te schaffen.

Ontvangen!
Gauw uitpakken en proberen.
Er kwam al gauw muziek uit, ik hoefde alleen de Bluetooth schakelaar om te zetten en even met zijn NFC tag tegen mijn telefoon te houden.

Alleen... Ik mis de Bass, het klinkt erg kaal, wat is dit? Moet hij soms nog flink ingespeeld worden? Dat vroeg ik mij direct af.

Nee, de effect schakelaar stond op "Speech". Toen ik die nogmaals indrukte om de effecten uit te zetten klonk het zoals ik verwachtte van een dergelijke hoofdtelefoon.

Verder kwam hij in een mooi compleet pakketje, prettige case om hem mee te nemen op reis, en de nodige accessoires om hem bedraad aan te sluiten. Wel een micro-USB kabel, geen lader. Maar ik vermoed dat de meeste mensen hun telefoon ook wel eens opladen, dus opladen van de koptelefoon (wat volgens de specs maar 1x in de 20 a 30 uur nodig is) zal vast geen probleem zijn.

Luisteren, bedienen, en genieten

Nou, snel de NC uitproberen dan maar, daar kocht ik hem tenslotte voor.
Op Youtube dit fragment opgezocht en op luid volume via de speakers ten gehore gebracht:

Duidelijk merkbaar was dat de ruis verdween. Stemmen zijn zachter, en vooral met wat muziek aan verdwijnen die vervelende mensen ver in de achtergrond ;)

Daarna het huis stofzuigen, koptelefoon op en proberen maar... Het blijft een huishoudelijk klusje, maar met minder lawaai en lekkere muziek aan vond ik het toch minder erg om een rondje door het huis te gaan.

Ook een dag op kantoor gekeken hoe het beviel. Nu is het best een gezellige afdeling waar ik zit, maar op momenten dat je je wilt concentreren is dat ook wel eens nadelig. Dus koptelefoon op, NC aan, en een lekker muziekje opgezet.
Luidere praters zijn nog steeds hoorbaar, kuchen en hoesten ook. Maar sowieso is alles een stuk minder aanwezig. Normale gesprekken (qua volume dan ;) ) tussen collega's op een paar meter afstand zijn bijna niet meer waarneembaar, sowieso niet te verstaan tenzij je er op gaat letten.

Met NC aan verandert er weinig aan de muziek zelf, ietjepietsie demping in het laag, en iets meer ruis. Maar het neemt daarentegen vele malen meer ruis uit de omgeving weg. In een stille kamer werd het zo stil dat ik zowat mijn bloed hoorde stromen. Dan merk je pas wat stilte is. Alsof je oren uit staan. Ook het subtiele zoemgeluid van de mechanische ventilatie en geluiden van de straat waren verdwenen.
Tussen stand 1 (50%) en 2 (100%) qua NC heb ik overigens nog geen verschil gemerkt. Misschien moet je daarvoor in een meer rumoerige plek zijn, zoals het vliegtuig.

De modi voor geluidseffecten zijn overigens wel handig, de bassweergave is aanzienlijk strakker maar ook daardoor wat minder aanwezig dan bij mijn in-ears. Het kan dan lekker zijn om de koptelefoon op standje "Club" te zetten voor net wat extra punch.
Via de App kun je nog weer spelen met verschillende equalizer-instellingen. Echter vind ik het geluidsbeeld prima, niet teveel aan klooien dus ;)

Goede details, en een prettig geluidsbeeld. Ruimtelijke effecten zoals je in veel EDM tegenkomt komen lekker naar voren. Maar ook kleine details in popmuziek doen het goed. Deze koptelefoon zit duidelijk in de hogere regionen qua geluidskwaliteit, en zal ook de meer oplettende luisteraar kunnen bekoren.
Dat je met in-ears of een koptelefoon een perfecte kanaalscheiding hebt draagt daar natuurlijk ook aan bij, en zal niet uniek zijn voor dit model.
Ik zat zo lekker in de muziek, tot ik besefte dat ze eigenlijk best hard stonden. Met een veeg langs de rechtkant het volume wat lager, zonder dat het geluid "minder" begon te klinken, iets wat je vaak wel hebt als je naar een speakerset luistert. Ook op dat hogere volume (wat niet keihard is overigens) blijft het geluid goed.

Bediening is even wennen, wat ik zelf wel prettig vind is dat de muziek pauzeert als ik hem afdoe. En na het opzetten logischerwijs weer verder gaat. De touchbuttons zijn soms wat vervelend, dan swipe ik bijvoorbeeld van links naar rechts om naar het volgende nummer te gaan, maar blijkbaar is mijn beweging dan iets in de opwaartse richting, en zet hij het volume harder. Pauzeren door er een tikje op te geven werkt wel bijna perfect. Bedraad kun je ook pauzeren of een nummer skippen door de knop in het snoer.
Toen ik de batterij ging laden viel het mij plots op dat er een 5-tal LEDs zitten die het batterijniveau aangeven. Tijdens het inschakelen geven deze heel kort het niveau aan. Te kort naar mijn mening.

Wellicht gaan de PC speakers plaats maken voor de koptelefoon, zodoende kan ik ook nog muziek luisteren achter de computer zonder mijn vriendin wakker te houden met de muziek. En qua geluidskwaliteit ga ik er ook op vooruit. Win-Win wat dat betreft. Maar dat de Sennheiser een goeie aankoop is, dat staat sowieso vast!

Heb jij ook een Sennheiser PXC 550 Wireless (Zwart)?