MSI Megabook M635 (Turion ML-30; 512MB; 60GB; DVD+/-RW; 15,4"TFT; WXP Home) Review

IceFreak 6 december 2005, laatste update op 6 december 2005, 631 views

MSI Megabook M635 (Turion ML-30; 512MB; 60GB; DVD+/-RW; 15,4"TFT; WXP Home)

Pluspunten

• Koel
  • AMD (persoonlijk maar goed)
  • Koel
  • Goede prestaties
  • Mooi scherm
  • Fijn toetsenbord
  • Design
  • Bluetooth

Minpunten

• 4200rpm harde schijf
  • Accutijd

Waarom deze notebook?
Omdat ik het zat was om steeds te zitten klooien met complete pc's, als onderdelen niet werken en dergelijke, heb ik besloten om een laptop te kopen. Deze moest aan de volgende eisen voldoen:
-Koel
-Goede/snelle GPU
-15.4" Maximaal
En als het kon ook nog AMD :P . In eerste instantie zat ik te denken aan een Acer, de Acer Aspire 1692WLMi, maar ik ben daar vanaf gestapt omdat ik soms geen goede verhalen hoor over Acer. Ook worden die vrij warm.
Toen ik in November op de HCC dagen langs de MSI stand liep dacht ik, laat ik eens kijken hoe die MSI notebooks zijn. Ik heb er even op zitten typen en ik kreeg een foldertje mee. Ik ben ook nog even langs de concurrent geweest, Jewel, maar dat viel me toch wel tegen. Ze worden redelijk warm. Dat viel mij ook op aan de MSI, ze worden gewoonweg NIET warm.

De notebook heb ik gekocht voor 1157 euro, wat ik niet erg duur vind voor een laptop met deze specificaties. Wat voor mij ook een voordeel was, is dat er een tas bij zit. Deze is handig voor op school :) . Deze is van het merk Targus.

Specificaties, extra's e.d.
Mijn notebook heeft de volgende specificaties:
CPU: AMD Mobile Processor Turion 64 MT-30 (1.6Ghz)
Chipset: ATi RX480 + ATi SB400 Chipset
Geheugen: 512MB PC2700 (1x512)
Graphics: ATi Mobile X700 with 128MB
HDD: 60GB 4200rpm
DVD Brander: DVD+-RW Dual Layer
LCD: 15,4" WXGA (1280 x 800) Glare type
Audio: AC'97
Lan + Wireless: 10/100 Mbps Ethernet LAN + 802.11B/g
Gewicht: 2.8KG.
Bluetooth
Wat ik als enige nadeel zie: de 4200rpm harde schijf. Ik vind dat dit eigenlijk niet zou kunnen in zo'n snelle notebook. Ik heb zelf een SE K750i met bluetooth en het is een groot voordeel dat deze laptop dat ook heeft :).

Deze aansluitingen heeft hij.
Links
DVD Brander, Modem, Lan, 2xUSB2.0, AC Adaptor.
Achter
Kensington slot
Rechts
VGA, 2xUSB2.0, S-Video, Heatsink outtake, Cardreader en daaronder een PCMIA slot.
Voorkant
Firewire en geluid (microfoon en line-in)
Ik mis geen aansluitingen hier :)

Extra's
Een notebook tas
Veel cyberlink software :)
XP Home Licentie(hebben de meeste notebooks)

Prestaties
Hier kan ik kort over zijn, die zijn gewoon goed.
SWAT4 speel ik met alles op het hoogst, Half-Life 2 ook, Juiced ook. Gewoon goed dus :) Maar zoals ik zei, de enige belemmering is de harde schijf, die echter wel vervangen gaat worden :P. Verder komt er ook nog 1 GB geheugen in.

Ik zit het meeste van de tijd beneden, en 2 verdiepingen hoger staat de router. Ik heb hierbij het draadloos internet aan. De signaalsterkte is zeer goed. Ik merk bijna geen verschil qua snelheid met downloaden als met LAN. En met draadloos internet word de notebook ook niet warmer.

Beeldkwaliteit
Het scherm is 15.4" met een resolutie van 1280x800 pixels. Hij werkt op 60 hertz. Je kan de helderheid instellen met het toetsenbord. Dus met enge spellen wat donkerder, en met internetten wat lichter. Verder lijkt het beeld ook mooi groot omdat hij rechthoekig is, en niet vierkant zoals de normale TFT's zijn.

Bouwkwaliteit en robuustheid
De notebook ziet er op het eerste gezicht mooi uit en stevig. Dat is hij ook, ik heb nog geen kwalijke punten gezien. Ik heb de notebook nou 2x mee naar school gehad en hij ziet er nog als nieuw uit. Gewoon goed dus :) .

Ergonomie
Wat mij op de HCC al opviel is hoe fijn, snel en makkelijk dit toetsenbord typt :) Het touchpad gebruik ik niet, dus hier ga ik niet over oordelen.

Warmte- en geluidsproductie
Dit is 1 van de sterkere punten van de laptop. De hoofdfunctie van deze laptop is gamen, en dat kan je hiermee. Ik speel meestal 3 uur een game, en dan is deze laptop nog steeds koel ! Mijn broer heeft ook een laptop, zelfde specs bijna maar dan met een Intel Centrino, en die word knap warm bij intensief gamen. Een pluim voor de MSI dus :). De fan van de notebook staat altijd wel aan, maar is niet storend.

Mobiliteit en accuduur
De notebook is niet gemaakt om lang met de accu te kunnen. Ik heb de accu er 1x in gehad en het duurde 2.30 uur voordat hij helemaal leeg was. Redelijk goed maar niet extreem hoog. De notebook zelf is wel mobiel omdat hij in mij ogen ligt is en zeker voor een 15.4", 2.8KG met accu.

Als je een notebook wilt om een paar uur stevig te gamen zonder warme handen te krijgen, moet je zeker deze nemen. Maar wil je alleen tekstverwerken of iets dergelijks, of lang mobiel blijven op de accu, dan is dit niet iets voor jou ;).

Heb jij ook een MSI Megabook M635 (Turion ML-30; 512MB; 60GB; DVD+/-RW; 15,4"TFT; WXP Home)?

Hoe heb je de accu duur gemeten? Is misschien ook wel handig om te vermelden?

Is dit gedaan in Idle stand?
Is dit gedaan met internet / teksverwerken
Is dit gedaan met games en zwaarder applicaties?

Ik snap verder niet waarom je negatief over de accu bent.
Op het GOT forum zijn de meeste zeker wel te vreden en halen best hoge accu tijden.
Ik haal 2.30 uur als ik aan het tekstverwerken ben met een muziekje op de achtergrond. Ik zal de accu nog verder testen als ik meer tijd heb :)