Sony MDR-XB700 (Zilver) Review

Bartjebart 6 februari 2010, laatste update op 17 november 2015, 5.202 views

Sony MDR-XB700 (Zilver)

Pluspunten

• goed geluidsbeeld
  • comfortabel
  • degelijk

Minpunten

• Niet geluidsdicht
  • Een gegeven paard mag je niet in de bek kijken

Deze koptelefoon won ik met een spelletje van Sony op Last.fm.
Ik gebruik eigenlijk nooit echt een koptelefoon, behalve bij m'n iPod, dus het kon me eigenlijk niet zo heel veel schelen dat ik dit won, maar het was wel mooi meegenomen natuurlijk.

Referentiekader
Een review is natuurlijk niet veel anders dan het beoordelen en vergelijken van een product. De volgende producten zijn bepalend geweest voro het referentiekader van waaruit ik deze review heb geschreven:
- Sennheiser CX500: in-ear oordopjes, meestal in combinatie met laptop of iPod Touch
- Logitech Z4: 2.1 speakersetje bij pc
- Onkyo 607 + Canton Movie: HD receiver met 5.1 satelliet systeem , voornamelijk gericht op films kijken, maar draai er ook wel eens muziek op.

Algemeen
De koptelefoon komt in een grote plastic verpakking (maar dat moet ook, want de koptelefoon is niet bepaald van bescheiden afmeting). Daarin zitten de koptelefoon, een handleiding, garantie-informatie en een leren opbergzak. Aan de koptelefoon zit 1,20m aan aansluitkabel. Dit is een platte, flexibele kabel met een vergulde 3,5mm jack. Op de linker oorkap zit een speciaal puntje zodat je niet alleen kunt zien, maar ook kunt voelen wat de linker- en rechterkant is. De boog is voor het grootste deel gemaakt van een redelijk flexibel zwart ABS-achtig kunststof en is afgewerkt met zwart leer. De oorkappen zitten gemonteerd aan een strook van geborsteld aluminium die ver of minder ver op de kunststof boog kan worden geschoven om zodoende de koptelefoon af te stellen op de maat van je hoofd. De oorkappen zijn gemaakt van metallic zilver kunststof en de oorkussens zijn groot en zacht en zijn van soepel leer gemaakt.
De koptelefoon

Kwaliteit geluidsweergave
Dan nu waar het allemaal om draait: het geluid. Dat is ronduit goed te noemen. De koptelefoon beschikt over 50mm XB drivers die voor een diep basgeluid moeten zorgen. Dat doen ze ook. Maar ook in het midden en hoog is nog steesd veel detail te horen. Met deze koptelefoon op hoor ik in veel nummers details terug die ik met m'n andere apparatuur eigenlijk nooit hoorde. Vergeleken met mijn Z4 speakers is de bas wat minder prominent aanwezig, maar klinkt de bas wel veel muzikaler. Vooral in het hoog en in het lage middenbereik onderscheidt deze koptelefoon zich van die speakers. Ook in vergelijking met de CX500 is de Sony een stuk muzikaler en klinkt ie opener (maar de CX500 is wel iets discreter te dragen ;) ). De Sony geeft bovendien wat meer 'punch' in de bastonen dan de CX500.
Mijn HT set is eigenlijk voornamelijk gericht op films kijken, maar doet het met muziek ook niet slecht. Echter legt deze set het makkelijk af qua weergave van muziek tegenover de Sony koptelefoon. Bij de Sony is het geluid veel meer in balans.
Maar mocht je twijfelen over het kopen van deze koptelefoon; geluidkwaliteit en de beleving ervan is heel persoonlijk. Zelf even gaan luisteren in een winkel is, zeker wanneer je ca. 100 euro moet neertellen, het beste advies wat er te geven is.
Ik zit nu een stel nummers in iTunes te luisteren en vind de koptelefoon pas écht loskomen als ik de equalizer een kleine boost geef in de allerlaagste frequentieband, op 1000Hz en op 16000Hz
De gevoeligheid van de koptelefoon is ook erg goed. Als ik mijn iPod bijna op de laagste volumeinstelling zet krijg ik al een lekker luistervolume. Bij m'n CX500 moet de volumeregeling aanzienlijk hoger ingesteld worden.

Bouwkwaliteit en afwerking
Op dit punt scoort deze koptelefoon zeker goed. Alles voelt degelijk en solide aan en de afwerking is gewoon goed. Het leer van de oorkussens is lekker zacht, maar komt absoluut niet kwetsbaar over.

Gebruiksgemak
Het grootste nadeel van dit type koptelefoons is denk ik de grootte, maar in de afweging grootte vs. geluidskwaliteit moet je vrijwel altijd een concessie doen. De koptelefoon is zeker niet zwaar en kan met gemak langdurig gedragen worden. Hoe dit voor brildragende mensen is kan ik niet beoordelen. De oorkussens zijn groot, zacht en luxe. Ze voelen aan als een grote sofa waar je lekker diep in weg kunt zakken. Bovendien kan de koptelefoon goed als oorwarmer gebruikt worden in de kou ;)

Wat verder nog op te merken valt is dat er wat geluid 'lekt'. Omstanders kunnen op een wat hoger volume dus meegenieten van je muziek, wat ik erg onwenselijk vind.

Hij was gratis, dus de prijs was prima!
Maar zonder gekheid; ik denk dat deze koptelefoon in het hogere segment van de koptelefoons te plaatsen is en dat de ¤89,- die momenteel als laagste prijs in de Pricewatch staat zeker bescheiden is voor wat je ervoor terug krijgt.

Conclusie: toch maar eens vaker een koptelefoon gebruiken :)

Heb jij ook een Sony MDR-XB700 (Zilver)?

Gaan ze nou over je oren heen of net als de XB300 dat ze OP je oren zitten?

Anyways ik ga het wel halen want ik heb de xb300 die heel relaxed is maar ben toch wel benieuwd naar de 700 :)
Ze vallen er overheen.
Ik heb deze koptelefoon gisteren uitgebreid getest en ben niet helemaal te spreken over dit ding. Hij kan zeer goed geluid produceren maar de bass die dit ding zo fantastisch mooi kan uitspugen is veels te veel aanwezig. Deze moet je echt met een EQ omlaag schroeven om het wat gebalanceerder te krijgen.

Een groot plus punt van deze koptelefoon is de ergonomie. Deze zit namelijk echt heerlijk op het hoofd.

Persoonlijk vind ik hem ook wel mooi en heeft het naar mijn mening een strakke jaren 90 look.
als je een koptelefoon wilt die geluid doorgeeft zoals het is dan moet je een akg k601 nemen. zelf toen aangeschaft en geluid wordt niet versterkt qua frequencies.

gebruik hem voor films en een eindmix op af te luisteren of alles qua geluid, balans, dynamiek en stereo beeld goed staat. voor het producere van muziek is de akg weer minder.

hiervoor ben ik op zoek gegaan naar een koptelefoon waarmee ik muziek kan maken en die, heel belangrijk, het diepe laag warm en zonder problemen kan doorgeven op ook een luider niveau.

de Sony MDR-XB700 is voor het maken van dance muziek echt super en zeker qua prijs ook goed te doen. je kan de bass van bv een kick letterlijk voor je zien als een ovale punch die warme klanken weergeeft zonder het totaal beeld te veranderen.

de 500 versie zou ik niet nemen. de oorschelpen zijn kleiner en bij langere sessies kan dat nadeliger zijn. ook is de bass wel goed maar lang niet zo mooi als bij de 700.
Nog geen dag spijt van gehad. Super koptelefoon.
Heb deze koptelefoon al een tijdje en heeft voor mijn muziek (hardcore/hardstyle/techno) een erg lekkere soundstage, ben ook in bezit van de grotere versie hiervan de XB1000 die is zeer krachtig met 70mm drivers maar die bevalt me wat minder met mijn muziek genre.
Oh, fijn te horen. Heb deze ook besteld na een aantal reviews gelezen te hebben, en ik luister dat ook ongeveer, maar ook house en trance. Hoop dat ze daar ook goed mee klinken (maar dat denk ik wel)
Ik overweeg deze te kopen ivm slechthorend zijn, deze passen heel goed over mijn gehoorapparaat heen. Maar helaas heb ik hem niet spelend kunnen beluisteren.

Ik lees hier oa over te heftige bass en verder zou het geluid volgens iemand niet goed klinken.

Is de rest daarmee eens? Er werd een andere koptelefoon aangeraden maar die is wel dubbel zo duur. Appels met peren....

Mijn huidige koptelefoon is een rp-htf600 en die klonk best goed, maar de oorcomfort is niet goed genoeg.
bass is wel aan te passen met equalizer als je t storend vindt. Is ook een kwestie van smaak, dus een beetje link om daar echt op te vertrouwens zonder luisteren.
Nette review, heb zelf de xb500 (het kleinere broertje), deze heeft wat minder bas, maar is verder ongeveer identiek. Ik vind het zelf een erg fijne all-round hoofdtelefoon waar ik absoluut geen spijt van heb. En ik vind dat deze koptelefoon heerlijk zit.
Review is leuk geschreven! Heb alleen maar 3 kunnen stemmen omdat 4 en 5 gewoon niet te selecteren zijn hier bij mij (Opera).

Zelf hoop ik maandag een Sony MDR V500 te krijgen (daar durf ik ook nog mee over straat :p)
Ik kan je review alleen maar beamen :)
Ik heb deze headphones ook op last.fm gewonnen en ben zeer te spreken over het geluid :9~
Mochten er nog mensen op zoek zijn om deze voor aankoop te beluisteren: bij mijn plaatselijke Media Markt (Maastricht) hangen de XB500 en XB700 bij de overige koptelefoons. Ik neem aan dat ditzelfde ook bij de (meeste) andere vestigingen het geval is...
Net had de review 1 stem en 5 sterren.
2 stemmen later staat ie nog maar op 3 sterren...
Als ie echt zo slecht is zeg dan ook even waarom...

k zal nog eens wat schrijven zeg... :(
volgens mij is 3 (misschien 4) sterren niet verkeerd voor deze review.
het si een aardige review, maar 3-4 sterren is toch ook niks mis mee?
5 sterren krijg je echt alleen als het een over de top goede review is, volgens mij?
ik probeer ook reviews te maken die 4 of 5 sterren worden, maar ben nog nooit hoger gekomen dan 3 :'(
Ja, maar met 1 stem stond ie op 5. Met 2 stemmen op 4 (dus is er een 3 bij gegeven). Nog een stem later stond ie op 3, dus gaf iemand een 1. Zo slecht lijkt ie mij toch ook niet.
En tja, het is en blijft een koptelefoon. Wat valt er nog meer over te vertellen? ;)
Als ik deze koptelefoon on de trein op heb, hebben de mensen om mij heen daar dan last van?
Er lekt wel wat geluid weg bij deze koptelefoon. Dus mensen zouden daar best wel eens last van kunnen hebben.