Sennheiser HD 428 (Zwart) Review

dubbeldekkert 4 februari 2010, laatste update op 4 februari 2010, 5.032 views

Sennheiser HD 428 (Zwart)

Pluspunten

• Kraakhelder midden en hoog
  • Draagcomfort
  • Bouwkwaliteit
  • Lang Snoer (Kan zowel positief als negatief ervaren worden)

Minpunten

• Te weinig laag naar mijn smaak
  • Lang Snoer (Kan zowel positief als negatief ervaren worden)

Nadat ik hier jaren met een oude Technics koptelefoon heb gewerkt, die onderhand van ellende uit elkaar begint te vallen, besloot ik om eens een mooie nieuwe koptelefoon aan te schaffen.
Ik ging meteen rondsnuffelen op de site van Sennheiser aangezien ik ook al In-Ear oordopjes van dat merk heb en die geweldig klinken. Nou viel mijn oog op de vrij nieuwe Sennheiser HD 428. De prijs was redelijk en de reviews op buitenlandse sites waren eigenlijk niet meer dan lovend dus besloot ik hem maar te bestellen.
Nu heb ik de koptelefoon twee dagen in mijn bezit en aangezien hier nog geen review op de site stond besloot ik er maar eentje te maken en mijn bevindingen tot nu toe te delen.

Geluidskwaliteit
Dat is natuurlijk het belangrijkste bij een koptelefoon, het geluid. Als referentie heb ik mijn oude Technics for Digital RP-HT77 en mijn In-Ear Sennheiser CX300 dopjes. Het eerste wat mij meteen opviel toen ik de koptelefoon opzette is dat ik me afvroeg of ik misschien de bas uit had gezet van mijn MP3 speler. De koptelefoon heeft dus een gebrek aan bas in mijn ogen. Gelijk pakte ik m'n oude Technics erbij om ze te vergelijken. De Technics heeft iets meer bas dan de Sennheiser maar voor de rest veegt de Sennheiser wel de vloer met de Technics aan. Dat is ook meteen het sterkste punt van de Sennheiser, hij geeft het midden en het hoog kraakhelder weer en het is dan ook een genot om naar muziek te luisteren waar de bas niet prominent aanwezig is. Toen maar even m'n CX 300 In-Ear dopjes erbij gepakt en man wat een verschil is dat qua bas. Omdat die In-Ear dopjes als het ware een soort vacuüm creëren is de bas daar véél meer aanwezig. Nou is het ook weer niet zo dat de Sennheiser HD 428 de bas totaal niet weergeeft, want dat doet hij zeker wel, maar in mijn ogen had het wel wat harder gemogen. Nou heb ik de koptelefoon nog niet in laten spelen, misschien dat dat nog enig verschil maakt. Verder sluit de koptelefoon goed af en houd hij behoorlijk wat omgevingsgeluid tegen.

Draagcomfort
Dat is wel iets waar de Sennheiser beter in is dan de Technics, hij zit heerlijk! De schelpen zijn lekker groot en hoewel ik grote oren heb vallen ze lekker om mijn oren de kussentjes voelen heerlijk zacht. Ook zit er op de hoofdband nog een kussentje waardoor op elke plek waar je hoofd in contact staat met de hoofdtelefoon het lekker zacht aanvoelt. Na een uur of wat achtereen geluisterd te hebben heb ik nog totaal geen last van de koptelefoon en ik verwacht dat ook bij langere draagtijd niet te krijgen. De koptelefoon is ook uiteraard verstelbaar zodat hij op elk type hoofd past.

Bouwkwaliteit
Voor een prijs als deze moet je natuurlijk niet al te veel verwachten, maar de bouwkwaliteit is prima. Hij voelt goed aan, is netjes afgewerkt, hoewel er natuurlijk niet van een hele hoge kwaliteit materiaal gebruik gemaakt is. De koptelefoon is zelf helemaal van kwalitatief goed plastic, met rubber aan de zijkanten van de oorschelpen om krasjes te voorkomen. Het leerachtig spul (sky?) dat om de schelpen en de hoofdsteun zit voelt comfortabel aan en lijkt mij redelijk duurzaam. Ook handig, deze versie heeft een enkelzijdig! snoer van een meter of 3. Zelf gebruik hem voor meerdere doeleinden dus van het wel handig om een lang snoer te hebben. Voor onderweg is het misschien wat minder handig maar dan vouw je hem desnoods een klein beetje bij elkaar. Omdat het (vrij dunne) snoer enkel uit de linker schelp komt zal het ook niet zo snel in de knoop raken.

Prijs/Kwaliteit
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een heel klein beetje teleurgesteld ben in het laag wat er uit de Sennheiser komt. Ik dacht dat ik voor deze prijsklasse wel een redelijke bas kon verwachten. Misschien dat het ook te maken heeft met het feit dat het ding volgens de verpakking "Speciaal voor Iphones en Ipods" is. Want een Iphone en Ipod heeft vrij weinig bas. De bouwkwaliteit en comfort is dan wel weer heel erg goed.

Eigenlijk is mijn enige minpunt die ik kan opmerken aan de Sennheiser HD 428 de weergave van het laag. Het is er wel, maar niet genoeg aanwezig naar mijn smaak. Ben je op zoek naar een eerlijke koptelefoon die het midden en het hoog kraakhelder weergeeft en interesseert het laag je niet zo? Dan is dit de koptelefoon voor jou. Wil je een bas die je hoofd van romp blaast? Kijk dan even verder, nogmaals, het laag is niet waar deze koptelefoon in uitblinkt. Dan kan ik je de In-Ear dopjes van Sennheiser ten zeerste aanraden.

• Nokia N86
  • Creative Zen Mozaic
  • JVC Stereo
  • Yamaha Clavinova
  • Windows XP

Heb jij ook een Sennheiser HD 428 (Zwart)?

Ik verwacht dat het gebrekkige laag komt door de grootte van de schelpen. Probeer de koptelefoon is op de jack-uitgang van je versterker of desnoods je PC. Het kan zomaar zijn dat deze meer 'sap' geven aan de schelpen. Je iPod is nu ook niet echt een goede stroomleverancier.
Ik heb er toch maar slechte ervaringen mee -.-
Heb hem net weer 2-3 weekjes terug en weer valt iedere keer 1 scheld uit.(zelfde probleem voordat ik hem terug had opgestuurt ) Of het ligt aan media markt , of sennheiser . Maar aangezien mun headset van bijna 2-3jaar oud nog altijd doet alsof hij uit de verpakking kwam , dan lijkt het me toch helaas van de media markt . Ik haal me er ook geen meer daar. En zowiezo zoals deze review schrijver al zij , de bas is me ietsjes te laag en wil toch eentje met iets meer PIT :D

Groeten Joey
Bij een vacuüm hoor je juist geen geluid :p. Het is gewoon zo dat de bas beter wordt opgevangen door je trommelvlies omdat die dichterbij zit.

Maar mijn vraag is of de bas beter is geworden sinds je hem hebt ingespeeld.