Freecom Network MediaPlayer-35 Drive-In Kit 3.5" Review

wvervuurt 6 december 2005, 2.540 views

Freecom Network MediaPlayer-35 Drive-In Kit 3.5"

Pluspunten

• Goede beeld- & geluidskwaliteit
  • Gemakkelijke installatie
  • Geen geluid, 100% stil
  • Goede prijs-/kwaliteitverhouding

Minpunten

• Instabiele firmware (laat zelfs computers soms crashen)
  • Kan niet met alle DivX overweg
  • Kan niet goed spoelen/skippen door DVD
  • Zoek- & afspeelfuncties m.b.t. mp3 veel te beperkt

Ik heb dit kastje aan mijn router hangen, waar alle computers in het netwerk ook aan hangen. Dit werkt prima! Ik heb geen harde schijf ingebouwd, gebruik hem alleen om door het netwerk te browsen. Het is een kastje met een mooi stukje techniek. Je sluit hem aan op je netwerk en kunt vervolgens je hele Windows-netwerk doorzoeken op films (DivX, Mpeg, DVD, etc.), muziek (MP3, WAV, OGG, etc.) en foto's (JPG).

Afspelen van muziek gaat meestal goed (soms loopt de speler vast bij het afspelen van alle nummers in een map), foto's geeft 'ie mooi weer (helaas nog geen slide-show functie ontdekt, moet steeds op Next drukken), bij films af en toe problemen. De meeste DivX wordt goed afgespeeld, bij het starten van of door-/terugspoelen in bepaalde andere films loopt de speler totaal vast. Moet stroom eraf halen om weer verder te kunnen gaan. Het afspelen van een DVD die zich in mijn pc bevond ging gladjes en zonder problemen, alleen toen ik met chapters ging skippen bleef niet alleen de film, maar ook mijn pc hangen! Heb dit nu meerdere malen meegemaakt.

De interface van het systeem is simpelweg bar slecht. Je moet eerst kiezen of je muziek, film of foto's af wil spelen. Vervolgens kan je vanuit daar je netwerk doorzoeken door een systeem in het netwerk uit te kiezen en door shares en mappen te bladeren. Geen snelle zoekfunctie of iets anders gemakkelijks, alleen maar lange lijsten waar je met pijltje naar beneden en pijltje naar boven doorheen moet. Mappen en bestanden worden samen op alfabet gesorteerd, dus heb je een map met 1000 mp3'tjes en een map 'Z....', veel succes. Zit je in een map en denk je 'Hier stond toch een leuke film?', dan moet je helemaal terug naar het menu om voor 'Movies' te kiezen en wéér heel je netwerkstructuur door te bladeren/scrollen om te komen waar je wezen moet.

De techniek is mooi en werkt in principe ook heel strak en netjes, maar het kastje is gevoelig voor slechte DivX-bestanden, mappen met mp3'tjes die in het geheel moeten worden gespeeld en DVD's via het netwerk afspelen. Daarnaast is er te weinig tijd in de interface gestoken en die is bar slecht.

Het kastje is zijn geld op zich waard, zeker als op termijn een verbeterde firmware-versie uitkomt.

Heb jij ook een Freecom Network MediaPlayer-35 Drive-In Kit 3.5"?

Ik had een pinnacle showcenter besteld die is geannuleerd door de webshop. Toen dacht ik laat ik deze freecom kopen maar ik hoorde van problemem met dat ding.
Dus gelukkig nog niet gedaan en nu ik heb besloten een HTPC te gaan bouwen. Na het lezen van deze review.

De belangrijkste functie is voor mij het afspelen van VOB en MPEG2 bestanden dus als dat niet goed werkt laat dan maar.