Samsung YH-J70 20GB (USB 2.0) Review

MrGhost244 2 januari 2006, 1.495 views

Samsung YH-J70 20GB (USB 2.0)

Pluspunten

• Compleet en veelzijdig
  • Goede geluidskwaliteit
  • Vernieuwend en niet schrikbarend duur
  • Lange batterijduur

Minpunten

• Software soms onhandig
  • Vage 'library' op de speler zelf

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik heb de mp3-speler nu bijna een week in bezit en gebruik en ben er erg tevreden over! Ik heb lang getwijfelt welke speler ik zou nemen. Mijn overwegingen waren de opslagcappaciteit, de prijs en het uiterlijk. Een andere optie was de nieuwe Sony nw-a1000 met 6 gig, alleen het is toch de Samsung geworden, omdat ik zeker meer dan 6 gigabyte wil stallen. (de 20 gig versie van Sony vond ik te groot)

De specs op een rijtje:

Categorie: MP3 Speler en Multimedia Speler
Type Speler: Speler met Harde Schijf , Speler Multimedia Geheugen Formaat: 20 GB
Geheugen type: Harde Schijf
Screen size: 1,8 inch
Kleurondersteuning: 18-bit (262k kleuren)
Weight without Battery: 135 g
Radio: Met Radio
Audio / Video formaten: MP3 , ASF , Ogg Vorbis , WAV , WMA , MPEG-4 , Audible
Beeld / Andere formaten: JPEG, txt
Interface: USB 2.0
Batterij levensduur: 25 uur
Stroombron: Lithium Ion accu (intern)
Opname bron: Line in, Radio Recorder ,Voice Recorder
Overige eigenschappen: Games
Signal-to-noise ratio 100 dB Heigh 10 cm
Width 6,2 cm Depth 1,6 cm
Afstand bediening: Zonder Afstandsbediening
Type koptelefoon: Oortelefoon

Eerste indruk

De speler wordt geleverd met uiteraard een adapter, oordopjes en USB 2.0 verbindingskabel. Wat me opviel was het design van de adapter, die is opmerkelijk mooi voor een mp3 speler (iPod niet meegerekend). Ook zit er een verloopje standaart USB naar mp3 speler bij, wat ik niet helemaal snap (<- o die is voor de USB-host)

De software ziet er goed uit en het overzetten van mp3tjes gaat lekker vlot. Wat minder te spreken ben ik over de indeling van de muziek. In het programma heb je een deel met mapjes waar je kunt browsen, een deel waar je de nummers kunt selecteren en een deel wat de speler zelf voorstelt. Als je muziek erop zet lijkt de speler wel een grote map met muziek. Je moet dus zorgen dat je ID-3tags goed zijn, anders is het niet onderverdeelt en is niets meer terug te vinden. Minpuntje.

De videofunctie is erg leuk en werkt goed. De bijgeleverde software heeft een apart programma hiervoor, wat ook de foto's en teksten beheert. Bij het eropzetten van video worden de bestanden automatisch geconverteerd naar een kleinere resolutie. Dit gaat redelijk snel. Mijn pctje (AMD Athlon 2400+) deed een half uur over een film van 700 MB. De beeldkwaliteit van de speler is opmerkelijk scherp en het filmkijken heeft ook geen zere ogen als gevolg, maar niet zeer geschikt voor hele speelfilms.

De speler heeft zoals gezegd een video, foto en textfunctie. Hiernaast staan er standaart 5 spelletjes op, waaronder tetris en 3-op-een-rij, een radio-functie met 10 presets en opname met microfoon (in mp3) en line-in (ook in mp3). Voor de line-in wordt een apart kabeltje bijgeleverd.

Nu na een week

Ik vind dat ik een hele goede keuze gemaakt heb met de Samsung. Het geluid is goed, de batterijduur is nog niet optimaal, maar ik neem m zeker 3 dagen mee naar school. Het uiterlijk wordt alleen maar als "nice", "vet" of "supergeil geprezen, ook door mijzelf.

Ik heb inmiddels een mailtje gestuurd naar Samsung, omdat ik niet goed weet wat ik met die firmware update aan moet. Hier nog geen reactie op, misschien eens een paar fora uitpluizen, een van jullie een id? -> Kreeg net een mailtje terug, maar dat ga ik zo uitzoeken.

->> Volgens Samsung is de update in Europa nog niet beschikbaar. Na enig zoeken op fora heb ik de oplossing gevonden. Je download het update bestand en zet deze op de mp3 speler als verwisselbare schijf. Een keer je mp3 speler opnieuw opstarten en voilá. Nog geen verschil gemerkt met oude firmware, misschien wel snellere overdracht. <<-

De behuizing is goed krasvast, nog geen krasje te zien, maar ik ben dan ook een voorzichtig persoon. Ik ben wel bang dat de hold knop op de zijkant ooit nog eens lam zal raken. Jammer vind ik dat de speler erg lang opstarten moet, dit komt waarschijnlijk omdat hij helemaal uit gaat en niet op standby blijft hangen.

De navigatie valt me een beetje tegen, qua muziek dan. De speler heeft zoals de meeste spelers een library met de muziek gesorteerd op artiest, songs of albums. Wanneer je dan de nummers van een album bekijkt, staat deze in alfabetische volgorde en niet in de volgorde van de cd zoals ze met de ID-3tags indegeelt zijn. Daarnaast wordt op het afspeelscherm de bestandsnaam getoond en niet de ID-3tag. Je ziet dus bijvoorbeeld Coldplay - Politk.mp3 voorbijschuiven, iets wat mij stoord, maar een ander misschien niet opmerkt. Ook heb ik het gevoel dat de nummers volledig willekeurig afgespeelt worden niet volgens de album-volgorde, iets wat ik niet prettig vind.

Wel een stoere feature is het scherm dat uitgaat na 10 sec niks doen. Dit kun je natuurlijk uitzetten, maar als de speler in je zak zit heb je het toch niet nodig. Een keer knopje indrukken en je scherm is er weer. Het bespaart in ieder geval een hoop energie.

De speler is in ieder val zeer veelzijdig, biedt een goed geluid en is nog vernieuwend qua design ook! Zeker een aanrader voor degenen die wat meer geluid dan iPod zoeken en geen zin hebben om puur voor ontwerp en software willen betalen.

Heb jij ook een Samsung YH-J70 20GB (USB 2.0)?