Xiaomi Mi Notebook Pro Review

dikkiedik 20 november 2017, laatste update op 21 november 2017, 9.935 views Product gekocht

Xiaomi Mi Notebook Pro

zeer goede notebook voor weinig geld. Zeer solide bouw, vlot en mooi display. Geluidskwaliteit is ook uitstekend

Pluspunten

• prijs/kwaliteit verhouding
  • uitstekende speakers + koptelefoon audio
  • dolby atmos
  • 8th gen i5 processor
  • zéér goede bouwkwaliteit en design
  • mooi IPS display met goede kleuren
  • accu duur (8u+ bij normaal gebruik)
  • dedicated GPU MX150

Minpunten

• 1080p scherm ipv 1440p
  • US adapter
  • chinese windows
  • gewicht +- 1,95Kg

Aangekocht van Gearbest uit china. Ik had geluk en ik hoefde géén invoerrechten te betalen wat uiteindelijk neer kwam op een ludieke 770 euro geshipt naar mijn deur (door een coupon).

De bouwkwaliteit viel meteen op dat deze extreem goed is. Zeer fraai design, goede connectiviteit door USB en USB-c, SD card reader en HDMI. Na het opstarten meteen een Engelse windows 10 geinstalleerd en de drivers e.d.

wat meteen opviel is dat het scherm uitstekend is, ondanks de 1080p resolutie. Goede kleur reproductie en contrast. Ook de maximale helderheid is erg goed. Dik in orde dus. Een 1080p scherm heeft namelijk ook als voordeel dat de batterij extreem goed is (kom ik later op terug)

Wat bij het typen en normaal gebruik merkaar was is de kwaliteit van het toetsenbord en trackpad + fingerprint sensor. De fingerprint sensor was snel opgezet en werkt altijd, wat inloggen een stukje sneller maakt. Verder is de trackpad zeer precies en voelt erg goed, vergelijkbaar met de macbook Pro 15 trackpad. Verreweg de beste trackpad die ik ooit gebruikt heb op een windows machine. Ook nog een stapje beter dan de XPS 15 die ik recent geprobeerd heb in de winkel. De fingerprint sensor zit op de trackpad wat in eerste instantie een beetje lijkt alsof deze in de weg zit, maar de fingerprint sensor is ook gewoon 'gevoelig' en je kunt dit stukje trackpad ook gewoon gebruiken als tracker. Verder is er backlit op het keyboard wat het makkelijk maakt in het donker.

De snelheid van de laptop is prima, met een i5-8250 en een MX150 heb je zelfs bij lichte games en video/foto bewerking geen enkel probleem. Zelf heb ik Sony vegas, Adobe lightroom en CS6 geprobeerd en draaien allemaal prima met grote RAW files en zelfs 4k kan bewerkt worden met deze laptop. 8GB RAM is voor mij ook gewoon meer dan genoeg, anders kun je altijd voor de i7-8550 met 16GB RAM, maar ik vond daar de prijs/kwaliteit verhouding al wat minder.

De speakers verbaasde me zéér in positieve zin. Deze xiaomi heeft als weinige de dolby atmos drivers en samen met harman kardon speakers produceren ze een gedefinieerd en warm geluid. Ook de maximale volume is zeer hoog. Verder met koptelefoon of oortjes heb je voordeel van dolby atmos. Klinkt een stuk beter met de plug-in aan.

van de ene positieve verrassing naar de andere, want ook de batterij duur is geweldig voor een windows machine. Tussen de 8 en 10 uur is vrij makkelijk haalbaar bij browsen/word/excel en spotify op de achtergrond via wifi. Als je het een klein beetje push kan je nog wel over die 10u heen.

wat betreft de nadelen. Een 1440p scherm was welkom geweest om het de ultieme fotobewerking laptop te maken, maar eerlijkgezegd mis ik het ook niet heel erg, zeker niet met het bijkomende voordeel van de batterij duur.

De lader is van goede kwaliteit, maar wel met een US/chinese plug, dus je moet een adaptertje gebruiken om deze om te zetten wat er een beetje gek uit ziet, zeker icm zo'n premium laptop.

Verder moet je windows opnieuw installeren om een nederlandse of engelse versie te krijgen. De windows product key kan je overigens wel opnieuw gebruiken om gewoon een legale versie te krijgen

Het gewicht van 1,95Kg kan ook als sommige gezien worden als nadeel, vergeleken met 13 inch modellen. Maar ik vind zelf de winst op oa het keyboard, accuduur en grotere scherm die 500 gram extra meer dan waard. Persoonlijke afwegingen.

Overall ben ik zeer happy met de aankoop en kan iedereen deze laptop aanraden die een portable, en trendy notebook zoekt voor relatief weinig geld.

Heb jij ook een Xiaomi Mi Notebook Pro?