Asus P5QC Review

maxschouten 3 februari 2010, laatste update op 14 mei 2010, 1.157 views

Asus P5QC

Pluspunten

• 8 SATA poorten
  • Heatsinks op chipset
  • Uitstekende overclock opties
  • (automatische) Fan control vanuit OS

Minpunten

• Lastig te bereiken 4Pin connector
  • RAM slots deels onder de CPU koeler

Layout Score: 4
Ik heb dit moederbord gekocht ter vervanging van mijn MSI P6NMG-L die simpelweg te min was voor de graphicscard en CPU. Ik had zelf het doel voor ogen om de Q6600 licht te overklokken en daar biedt dit moederbord goede opties voor.
En wat een verschil! Mijn systeem draait nu op Windows 7x64, met 4GB DDR800 en Intel Q6600 OC @ 2.7GHz (FSB 300MHz, Multiplier 9).

Installatie
Na het verwijderen van mijn oude M-ATX plank en de kast eens flink schoongemaakt te hebben ben ik begonnen met het installeren van de P5QC. Dit bleek een lastige opgave: het bord, van ATX formaat, paste maar net door de uitsparing in de Centurion. Na het bord vastgeschroefd te hebben heb ik alle connectors aangesloten. Hierbij moet opgemerkt worden dat de vierpins connector van de voeding onder de heatsink van de CPU zat (Mugen 2), en dus moest het hele zooitje weer losgeschroefd worden om de kabel aan te sluiten.
Een handigheidje dat ASUS bij dit bord levert is de Q-Connector. Een soort verloopstukje waar je de frontpanel kabeltjes in kan steken om deze zo, in een keer, op het moederbord aan kan sluiten. Dit zorgt voor een stuk minder gepriegel!

Nadat het bord was geplaatst heb ik mijn pc naar de oude Windows laten starten. 2 Reboots later had Windows zelf alle drivers gedownload en ge´nstalleerd. Ik heb zelf niets hoeven in te stellen. De hogere snelheid was meteen te merken. Boot-up zijn 15 seconden korter en applicaties starten net dat tikkeltje sneller.

Review wordt vervolgd met benchmarks en overclock resultaten. Het bord is pas een week in mijn bezit. Ik ben eerst op zoek naar een goede guide over RAM timings, en zoek een stabiele frequentie voor de Q6600

Heb jij ook een Asus P5QC?

Ik zie dat je ddr-800 hebt, Je zou kunnen overwegen om de fsb nog wat op te voeren (tot 400 mhz) en dan de multiplier wat omlaag te doen. Mijn Q6600 draat nu op 400x7 op mijn p5k met verder alles op de standaard waarden (wel handmatig ingesteld, niet op auto laten staan)
Dit heb ik idd ook zo gedaan:
p5qc met e5400 @ 12 * 333MHz = 4GHz. Air cooled met Asus koeler.

Verder erg goed moederbord, erg tevreden mee. Icm de e5400 een goed budgetsysteem, mijn inziens hoef je voor een beetje snelheid niet veel te betalen.
CPU draait nu op 3.0 met 334x9. Ik lees hele verschillende verhalen over wel FSB omhoog en multiplier omlaag, of juist een "lagere" fsb met multiplier op 9 (waar ik nu voor gekozen heb) Iemand enig idee hierover?

Vanwege drukte door m'n studie nog steeds geen tijd gehad om de review af te maken.
(eigenlijk wel zonde dat de CPU 3Ghz draait voor Word....)
Het msi moederbord (?) wat je noemt is niet te vinden op google, kan zijn dat er een typfoutje in zit, idd zit die atx connector vreselijk slecht geplaatst daar, echt een slechte plek ivm cpu koeler, airflow of kabelordening.
En die q6600 moet toch minimaal 3.0ghz kunnen lopen, dat doen de oude B3 steppings nog bijna zonder extra voltage :P
mijn Q6600(G0) draait prima stabiel op 3.0 Ghz met verder alles op auto. 333x9
Ook op een P5KC met DDR2 geheugen op 800 Mhz.
Sorry, het moest P6NGM-L zijn (zonder MSI eraanvast). Niet dat het het waard is om dit bord te googlen, want echt heel fantastisch was dit bord niet. Maar toch.

De Q6600 die ik heb heeft G0, dus het zou gemakkelijk moeten kunnen. Wordt een leuk projectje voor de vakantie ;)

[Reactie gewijzigd door maxschouten op 14 mei 2010 01:18]

Inderdaad een rare manier om de power connector te plaatsen 8)7