Apple Watch Series 3 (Sportbandje, 42mm) Grijs (Zwart) - Reviews

Apple Watch Series 3 (Sportbandje, 42mm) Grijs (Zwart) Review

Martinusz 20 november 2017, laatste update op 20 november 2017, 2.698 views Product gekocht

Apple Watch Series 3 (Sportbandje, 42mm) Grijs (Zwart)

Degelijk goed werkende smartwatch, wel met de bekende apple prijs. Werkt uitstekend voor activity tracking, werkt goed samen met een iPhone en heeft voldoende interessante apps.

Pluspunten

• Activiteit tracker
  • Beeldscherm
  • Hartslagmeter
  • GPS
  • Snelheid
  • Wijzerplaten aanpassen naar wens
  • Batterijduur
  • precisie aanraakscherm

Minpunten

• Geen display stay-on voor nachtklok
  • Niet alle apps werken vlekkeloos
  • Apple accessoires duur
  • Geen uniforme navigatie

In deze review ga ik de Apple Watch Series 3 (42mm) behandelen die ik recent heb aangeschaft. Ik ga (helaas) niet alle aspecten van deze Watch behandelen, dat zijn er simpelweg veel te veel, ik behandel de voor mij interessante functionaliteiten.Mijn voornaamste redenen om deze aan te schaffen zijn:
  • Activity tracking
  • iPhone (SE) connectie/integratie
  • Snelle processor/werking
  • en uiteraard omdat het gewoon een Gadget is ;)

Activity tracking

Zoals hierboven al genoteerd is voor mij één van de belangrijke redenen een smartwatch voor activity tracking. Nu is de markt hiervoor behoorlijk gegroeid en ik besef mij dat er wellicht betere sportwatches zijn voor activity tracking, echter het gemak (connectie met je iphone en beschikbare standaard apps) en de toch ook niet misselijke functies van de Apple watch op dit gebied, deden mij besluiten om toch voor de Apple Watch te gaan in plaats van een ander merk/type.

Wat ik vooral zocht aan activity tracking is nauwkeurigheid, mijn dagelijkse activiteit (zittend werk) en een beetje uitdaging zodat ik meer getriggerd wordt om te bewegen (competitief).
Die uitdaging wordt getriggerd door het ringen-systeem van de activiteiten app. Je kunt doelen instellen die je dagelijks wilt behalen. Zo word ik getriggerd om elke dag 30 minuten minimaal te bewegen (trainen), moet ik minimaal 1 minuut staan in een uur (12 per dag) en kun je instellen hoeveel caloriën je moet verbruiken op een dag om de ring te sluiten.

Naast dat de ringen direct laten zien hoe je er voorstaat op een dag, is het ook voor mij echt een stimulans om een ring te sluiten. Het is een soort natuurlijke drang in mij (dat competitieve) om iets niet half te doen, maar af te maken.
Watch activity tracker app
Wat laat de Watch app op de Watch precies zien?

De bekende ringen uiteraard, deze laten in 1 oogopslag zien hoe je ervoor staat op een dag. De buitenste rode ring geeft het aantal caloriën aan, de groene ring het aantal minuten trainen/bewegen en de binnenste blauwe ring laat zien of je genoeg hebt gestaan op een dag.

Wanneer je naar beneden scrolled zie je meer details in vorm van getallen:

Maar ook grafieken:

Met de force touch kun je ook een weekoverzicht inzien of je bewegingsdoel (caloriën) wijzigen. Het weekoverzicht laat zowel de getallen als grafieken zien van de afgelopen week per dag voor de grafieken en de getallen zijn de totalen voor die week. Wil je terug naar het beginscherm dan kies je bovenaan voor Gereed.
Iphone activity tracker app
Omdat de Watch gekoppeld is met mijn Iphone, kan ik ook op mijn Iphone alle data van de activity tracker inzien. Je hebt hier echt allerlei gegevens bij elkaar staan, zoals de geschiedenis van je activiteit, je work-outs, Prestaties en je kunt je data delen.
Geschiedenis
Uiteraard de standaard ringen die we eerder ook al zagen.
Scrollen we naar beneden, dan zien we de grafieken terugkomen:

Wanneer je op een grafiek naar links swiped, krijg je de getallen achter de grafiek te zien. De informatie is dus vrijwel identiek als dat je op de Watch kunt zien, echter uiteraard op een groter scherm.
Work-outs
In de app is een tabje voor de work-outs, hierin zie je de work-outs die je hebt gedaan. Wanneer je één van de work-outs aan klikt, krijg je de details:

Je ziet dat hier wat meer statistieken zichtbaar zijn dan bij de activiteiten, zo zie je ook hartslag en zaken als tempo, tussen tijden, route en zelfs het weerbeeld van dat moment:
Prestaties
Dit is een onderdeel waar ik niet zoveel mee heb, hier staan dus allerlei doelen gespecificeerd, wanneer je deze hebt behaald krijg je dus een soort van 'sticker'.
Voor mij heeft dit geen meerwaarde en zal dit dus niet gebruiken.

Delen
Ook dit onderdeel zal voor mij een tabje zijn die ik niet ga bezoeken, naast dat ik het niet nodig vind om mijn activiteit te delen met anderen, moet je dus ook vrienden/kennisen/familie hebben die dit ook maar toevallig gebruiken. Het hoort wellicht een beetje in het social media tijdperk, maar voor mij heeft dit geen meerwaarde.

Iphone gezondheid app
De standaard gezondheid app die al op mijn Iphone aanwezig was, is sinds het koppelen van mijn Watch uitgebreid, er zijn rubrieken bijgekomen. Deze app bevat nu echt heel veel informatie, wat de app een stuk interessanter maakt.

Bij het openen van de app zien we direct te vernieuwing door de zwarte balk met activiteit informatie, deze is dus overgenomen ook in deze app:

Naast de standaard aantal stappen zie je nu ook:
  • Uren waarin gestaan
  • Actieve energie
  • Rustenergie
  • Wandel- en hardloopafstand
  • Trainingsminuten
  • Traplopen

Zoals je ziet zijn deze allemaal afkomstig van de activity tracker, maar in het jasje van de gezondheid app. Wanneer je op één van de rubrieken drukt, krijg je de grafiek weer te zien die we gewend zijn in de gezondheid app.

Ook de hartslag informatie van de watch is opgenomen in de gezondheid app, zodat je ook hier alle data voor handen hebt.

Ik persoonlijk vind de informatie in de gezondheid app beter getoond dan de activity app, overzichtelijker en alles bij elkaar.

Wijzerplaten

Genoeg over gezondheid en activity, laten we eens kijken naar de functie waarvoor je eigenlijk een horloge koopt, namelijk het uurwerk! Nu is het uurwerk natuurlijk digitaal, maar Apple heeft er wel voor gezorgd dat je verschillende wijzerplaten kunt gebruiken en ook kunt aanpassen!

Hieronder een greep uit de beschikbare wijzerplaten voor je Watch. Het zijn ze niet allemaal, maar wel een aardige greep uit het beschikbare aanbod, het voordeel is natuurlijk dat je elke wijzerplaat ook nog enigzins kunt aanpassen naar eigen wensen.

Wat voor categoriën kom je tegen:
  • Astronomie
  • Animaties
  • Traditionele uurwerken
  • Activity tracking/ Health
  • Cijfers
  • Caleidoscoop
Dat ziet er zo uit:

Zoals je ziet zit er voor ieder wat wils bij, ik hou zelf meer van de 'gewone' wijzerplaat zoals linksboven getoond. Het voordeel is dat je (welke je ook kiest) de wijzerplaat kan aanpassen. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen om wel of geen getallen te laten tonen, wel/geen tussenstreepjes, de kleur van de secondewijzer en ook de apps die een soort snelkoppeling/widget krijgen op je wijzerplaat.

Dit alles kun je instellen door de force touch te gebruiken op je Watch, hierna swipe je door 3 schermen heen waarin je de aanpassingen kunt uitvoeren. Een wijzerplaat zelf voeg je toe door in de Iphone app van de Watch een wijzerplaat toe te voegen.

Een kanttekening die ik hierbij wil maken is dat niet elke wijzerplaat dezelfde opties heeft. Zo kan het aantal te plaatsen widgets uiteenlopen van 2, 3 of 4 plekken. Of is een bepaalde widget standaard ingesteld op een wijzerplaat en kun je die dus niet wijzigen. Zo kun je er tegenaan lopen dat je favoriete wijzerplaat net niet zo ingesteld kan worden zoals je wilt door bijvoorbeeld maar 3 widgets te kunnen plaatsen i.p.v. 4 (in elke hoek 1).

Let ook goed op wat voor soort widget je kiest, ik zou voor widgets gaan die direct iets tonen, zonder dat je er eerst op moet klikken. Voorbeelden zijn voorbeeld een weerapp (je ziet direct of get regent of niet), de activity cirkels (je ziet direct hoever je bent) en bijvoorbeeld de batterijwidget.
Eerst koos ik bijvoorbeeld voor de agenda en email widget, echter deze tonen niet altijd de informatie die je wilt zien, waardoor je ze toch eerst moet openen. Voor mij maakt dat de widget eigenlijk een beetje overbodig, omdat ik een email bijvoorbeeld gelijk vanuit de notificatie toch al open. Mijn keuzes zijn dan ook gevallen op de activity cirkels, weer app, batterij widget en de harstal widget.

Apps algemeen

Ik ga dit gedeelte even opdelen in de standaard apps die Apple Watch al bij zich heeft en apps van 3rd parties.
Standaard Watch apps
De watch heeft standaard al de nodige apps geïnstalleerd staan, naast de eerder al genoemde activity tracker zijn er onder andere deze apps:
  • Hartslag
  • Camera
  • Photo
  • Maps
  • Weer
  • Telefoon
  • Wekker
  • En nog een aantal meer
Ik ga niet alle apps in detail behandelen, maar geef enkele highlights.
Hartslag app
Geeft snel inzicht in huidige hartslag, de hartslag in rust van vandaag en indien je actief bent geweest ook de wandelgemiddelde hartslag. Druk je op één van de getallen dan krijg je de grafiek te zien met een overzicht van je hartslag.
Camera
Hiermee dient je watch als afstandbediening om een foto te maken, opstarten is niet bijster snel tot nu toe, je krijgt wel het beeld ook te zien op je horloge, hierdoor kun je wellicht foto maken boven je hoofd bijvoorbeeld of wanneer je telefoon in een opstelling staat kun je de foto maken via je Watch. Meerwaarde voor mij minimaal.
Photo
Hier kun je afhankelijk van je instellingen foto's uit je filmrol van je telefoon terugzien. Leuke feature, niet meer dan dat.
Maps
Ook in deze app merk ik een beetje dat het leuk is dat het erop zit, maar zie ik het mijzelf niet vaak gebruiken. De navigatie is natuurlijk beperkt, je moet of een bestemming dicteren (wat natuurlijk best lastig kan zijn) of via contactpersonen opzoeken. Ik zou hiervoor toch eerder mijn telefoon pakken.
Weer
Standaard weer app die ook bekend is van de Iphone, geeft duidelijk weer hoe het er buiten voorstaat, simpel, compact en doeltreffend. Toch adviseer ik om bijvoorbeeld ook de buienradar app te installeren.
Telefoon
Zoals de app doet vermoeden kun je deze app gebruiken om te telefoneren via je Watch. Je hebt snel toegang tot je favorieten, recente bel activiteit, contactpersonen, voicemail of gewoon toetsen. In sommige situaties (zoals een baby vasthouden) kan het zeer makkelijk zijn om je vrouw te bellen of de telefoon op te nemen ;)
Wekker
De wekker functie is ook terug te vinden op de Watch. Handig in gebruik met bijvoorbeeld de nachtklok functie op de Watch. In gebruik kwam ik er echter achter dat de watch de wekker van mijn iphone niet overnam, terwijl ik dat wel heb aangegeven in de setup. * wellicht een bug, ik ga dit nog verder bekijken.
3rd Party apps
Naast de zeer beperkte speciale Watch appstore, zijn er van bestaande apps van je Iphone ook genoeg apps die geschikt zijn voor de Watch. Deze zijn automatisch beschikbaar op je Watch en kun je indien gewenst weer 'uninstallen' via de Watch app op je telefoon of via het apps overzicht op je Watch.

Ik heb er een aantal op mijn Watch staan, denk aan de nieuws apps, weer apps, bank apps en noem maar op. Ik moet zeggen dat ik niet van al deze apps even vrolijk wordt, je merkt dat sommige niet echt lekker compatible zijn met de Watch (of dat komt wellicht door de nieuwe versie van WatchOS?). Zo zijn er ook een paar apps die langzaam of niet altijd openen. Hier merk je wel een beetje dat deze apps waarschijnlijk niet zoveel prio hebben bij de producent van deze apps. Op zich jammer, want de officiele Watch appstore bevat niet heel veel apps.

Conclusie tot nu toe:

Hierbij nog wat korte punten die mij opvallen, voor meer plus- en minpunten zie het overzicht bij deze review.
Pluspunten
Batterij - Tot nu toe nog niet voor 50% leeg na 1 dag.
Activity tracking - zeer positief over, overzichtelijk, accuraat zover ik kan beoordelen en stimulans tot bewegen.
Aanpasbaarheid wijzerplaten - fijn om je horloge zelf te kunnen instellen.
Degelijkheid - het is gewoon een degelijk apparaat.
Minpunten
3rd party app ondersteuning - deze lijkt niet altijd even goed te zijn.
Navigatie - Het navigeren is wennen, je moet zelf ontdekken wanneer je moet swipen of force touch kunt gebruiken in een app.
Prijs - Het blijven Apple prijzen, met name voor accessoires (bandjes etc.) erg duur.

Dit was mijn review tot nu toe, wellicht update ik deze nog later. Hopelijk geeft het wat meer beeld bij de Watch en mochten er vragen zijn of zaken die je toegelicht/reviewt wilt hebben, laat het weten.

Heb jij ook een Apple Watch Series 3 (Sportbandje, 42mm) Grijs (Zwart)?

Nette review! Hoe sta je momenteel tegenover je aanschaf van deze Apple Watch? Ik zelf zit toch ook stiekem steeds een beetje te kijken.
Nog steeds positief, gebruik het Health gedeelte vooral en uiteraard alle notificaties, zo nu en dan een telefoongesprek. Blijft wel een gadget, maar wel een hele fijne!
Tof om te horen! Thanks. :D