Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Brown switches - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Masterkeys MK750 Review

pclinde 21 november 2017, laatste update op 25 november 2017, 1.729 views

Cooler Master Masterkeys MK750 (Product volledig gesponsord)

Cooler Master kiest nogmaals voor een minimalistisch design met de MasterKeys MK750. Dit toetsenbord is compleet met zijn polssteun, dedicated media keys, RGB-verlichting, software, een 32-bit ARM Cortex M3 processor en 512KB geheugen, zodat je niet afhankelijk ben van de software.

Pluspunten

• Geanodiseerde top plate: kwaliteit, damn!
  • Een nieuw minimalistisch design!
  • RGB-verlichting met lightbars of de voorkant en zijnkanten: disco fever!
  • Een magnetische polssteun included van leatherette! Heerlijk zacht.
  • USB Type-C aansluiting + PBT key caps meegeleverd.
  • Dedicated media keys.
  • Software werkt gebruiksvriendelijk.
  • Met het on-board geheugen kun je wisselen tussen computers en ben je niet afhankelijk van de software.

Minpunten

• Lightbar aan de voorzijde is niet zichtbaar i.c.m. de polssteun.

Review: Cooler Master MasterKeys MK750

- Software
- In de praktijk
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Cooler Master MasterKeys MK750 productpagina

De Cooler Master MasterKeys MK750, het nieuwe high-end mechanische toetsenbord van Cooler Master. In mijn vorige reviews was ik tevreden over de ramplankjes van dit merk, al langere tijd ging het bedrijf voor toetsenborden met een minimalistische look. Het laatste toetsenbord dat ik in handen had was de MasterKeys S PBT, ook dit toetsenbord ging eervol verder met het minimalistische design. Mijn vraag bleef tijdens deze reviews onbeantwoord: “wanneer komt Cooler Master met een nieuwe design?” Niet omdat het bestaande design slecht is, maar een beetje vernieuwing kan geen kwaad.

Ik herinner mij nog het Trigger Z toetsenbord, een full-size toetsenbord met een polssteun en vrijwel onbreekbaar. Na de Trigger Z bleef het volledig stil, waar blijft het toetsenbord van Cooler Master met een polssteun? Vandaag komt daar gelukkig verandering in met de MasterKeys MK750. Een polssteun, RGB-verlichting de vertrouwde Cherry MX switches en nog veel meer! De huidige adviesprijs van dit toetsenbord is 159,99 euro met een garantieperiode van twee jaar.

Een overzicht van de specificaties:

Cooler Master richt zich met de MK750 op design, looks, kwaliteit en comfort. Een minimalistisch design zien we alsnog terug, dit maal met ‘vliegende switches’. Dit wil zeggen dat de Cherry MX switches direct zichtbaar zijn op de ondergrond van de behuizing. De illuminatie van de switches komen beter tot zijn recht, ook is het makkelijker om je toetsenbord schoon te houden. Cooler Master zet in op RGB-verlichting, niet alleen met de transparante switch behuizingen, maar ook op de randen van het toetsenbord. Op de zijkanten en voorkant vinden we de zogenoemde lightbar, deze kleurt mee op alle mogelijke LED manieren van dit toetsenbord, vooral in het donker is dit een blinkvanger. De RGB-verlichting is via de meegeleverde software aan te sturen.

De toplaag (top plate) waar de Cherry MX switches op rusten is vervaardigd uit geanodiseerd aluminium. Het aluminium heeft hierdoor een hogere corrossieweerstand en is slijtvast. Opstapeling van vuil en direct contact zou op de langere termijn geen enkel probleem moeten zijn. Het geanodiseerde aluminium is vooral een premium toevoeging om net wat verder te gaan in kwaliteit. Uiteraard vinden we de officiële Cherry MX switches op dit toetsenbord, de MK750 komt met bruine, blauwe en rode switches op de markt.

Comfort speelt een belangrijke rol, dit wordt grotendeels bepaald door de meegeleverde polssteun. Uitgevoerd in leatherette (imitatieleer), netjes met een Cooler Master logo en voorzien van een magnetische aansluiting met het toetsenbord. Zodra je de polssteun voor de voorzijde neerlegt, trekt deze zachtjes aan richting het toetsenbord, zonder dat je magneetjes kunt waarnemen. Nog een belangrijke toevoeging zijn de losse media keys, geen geneuzel met de FN + F1 t/m 12 knoppen, direct muten, spelen en pauzeren en voor- en achterwaarts met je nummers, een fijne toevoeging is dat deze knoppen ook in het RGB zijn uitgevoerd.

Intern vinden we een 32-bit ARM Cortex M3 processor en 512KB geheugen. Waarom een eigen processor en geheugen? Lokaal! Je bent niet afhankelijk van de software, wel brengt deze software veel moois met zich mee. Je kunt vanuit je computer basement je MK750 programmeren, meenemen en elders aansluiten, terwijl de instelling intact blijven. Je kunt totaal 4 profielen aanmaken, deze exporteren en delen met de mensheid! Verder is de processor verantwoordelijk voor de algehele aansturing van het toetsenbord, de RGB-verlichting en het uitvoeren van macro’s.

Cherry MX switches zijn vandaag de dag een bekend fenomeen. We zien veel grote fabrikanten gebruik maken van kersjes op hun toetsenborden. Zelf ben ik een groot voorstander van Cherry MX, het induwen van een mechanische switch geeft voor mij veel meer voldoening dan bijvoorbeeld een rubber dome switch.

Er zijn verschillende Cherry MX switches (mechanische switches) beschikbaar. Dit uit zich in kleuren van de sliders, dit is het bewegende onderdeel waarop de key cap gemonteerd is. De switches hebben ieder hun eigen karakteristiek, waar de één zwaarder aanvoelt en de ander lichter. Dan is er ook nog spraken van lineaire switches, dit is een variant die rechtstreeks naar beneden gaat zonder click geluid of een tactiele bump. De tactiele bump heeft als kenmerk weerstand en is een indicator van een succesvolle toetsaanslag. Bij sommige Cherry MX varianten hoor je een click geluid wanneer de tactiele bump bereikt is.

In deze review bespreek ik de MK750 met Cherry MX Blue switches. Deze switch staat ook bekend als een click-switch. Bij het indrukken van de switch volgt een vrij luid klik-geluid, samen met een voelbare tactiele bump, wat een indicatie is dat de toetsaanslag is geregistreerd. Cherry MX Blue is de meest voorkomende clicky-switch, en is door deze klik een aanwezige switch. In een kleine werk ruimte zul je dan ook zeker in de spotlights staan. Cherry MX Blue switches zijn heerlijk om lange stukken mee te typen in een Word document. Naar mijn mening beter dan Cherry MX Brown. Met wat gewenning vlieg je binnen no-time met je vingers over de lay-out van het toetsenbord.

De MasterKeys MK750 komt in een deftige verpakking met op de randen paarse vlakken, de historische kleur van Cooler Master. Binnenin vinden we de MK750 in een zwarte sleeve. Verder komen we een gebruikershandleiding tegen, een losse USB Type-C naar USB connector, paarse PBT key caps en de polssteun.

We kunnen direct door naar de MK750, de polssteun zien we dadelijk nog in actie. De eerste impressie? Nice! Mijn aandacht ging als eerste naar de voorzijde van het toetsenbord, een glossy zwarte afwerking, op het moment is er nog weinig te zien, dadelijk aangesloten komt de lightbar met zijn RGB kleuren tot leven. Het geanodiseerde aluminium oogt solide, er is geen zichtbare flex wanneer ik met mijn vinger de ondergrond stevig indruk. Voor het oog ziet het er niet echt uit als aluminium, tijdens wat intieme momenten, een betasting op de randen, is het ruwere oppervlakte wel als aluminium te bestempelen. Zo… door naar wat foto’s!

Het vliegende/zwevende effect van de switches is iets wat we steeds vaker zien. Met een degelijke top plate zoals deze, zitten de Cherry MX switches stevig op de ondergrond. Je zult daarom geen verschil merken wanneer de Cherry MX Switches in een toetsenbord behuizing wegvallen of erop liggen. Natuurlijk is de bouwkwaliteit, met name de kwaliteit van de top plate bepalend. Zoals eerder vermeldt heeft dit design zo zijn voordelen: makkelijk schoon te maken en betere illuminatie van de transparante switch behuizingen.

Op het toetsenbord vinden we op de F1 t/m F12 switches secundaire functies. Onderaan het toetsenbord (3e switch) rechts van de spatiebalk vinden we de FN-toets. Door de FN-toets te combineren met F1 t/m F12 kun je de secundaire functies activeren. F1 t/m F4 is om kleuren te mengen in RGB (rood, groen en blauw, F5 t/m 8 zijn voor voorgeprogrammeerde LED-effecten en thema’s en F9 t/m F12 bestaan uit een Windows Lock, een knop om LED programma’s on-the-fly aan te passen, het opnemen van een macro en het verwijderen van een macro.

We mogen de dedicated media keys niet vergeten, uitgevoerd in een zwarte glossy look om de voorzijde van het toetsenbord te matchen. Achterop het toetsenbord vinden we twee pootjes volledig uitgevoerd in robuust rubber. We bekijken het toetsenbord op de straat even in beide posities.

Een mooie toevoeging is de USB Type-C connector op het toetsenbord. Ik vind het een mooie statement van Cooler Master, ergens is deze aansluiting een stuk betrouwbaarder dan Micro USB. Niet in de zin van dataoverdracht of in dit geval als voeding, het zit simpelweg wat steviger.

We pakken de polssteun erbij, voorzien van een legioen aan rubberen pads om netjes op zijn plek te blijven. Zacht is een goede omschrijving, je polsjes en wreef krijgen een massage behandeling, zo zacht! De polssteun sluit mooi aan op de voorzijde van het toetsenbord, wel is het spijtig dat de RGB-verlichting, oftewel de lightbar niet meer zichtbaar is, juist wil ik met dit toetsenbord de polssteun gebruiken.

De MasterKeys MK750 is onderdeel van het Cooler Master portal ecosysteem. Dit portaal is een verzameling voor Cooler Master randapparatuur. Je kunt vanuit het portaal software en firmware updates uitvoeren. Door op de start knop te drukken onthult zich er een nieuw venster met een MK750 interface. Het eerste scherm bestaat uit een overzicht van het toetsenbord en zijn RGB-verlichting. Je kunt hier diverse RGB effecten selecteren, het zijn er opvallend veel! Je kunt zelf LED effecten samenstellen door het kleurenkaartje en RGB kleurcodes.

Het 2e menu bestaat uit het instellen van macro’s. Dit is echt zo’n toevoeging voor de fanatiekelingen. Macro’s kunnen een toevoeging zijn om productiviteit te bevorderen, bijvoorbeeld in Excel. Tijdens games kan het ook zijn voordelen hebben. Met de MK750 kun je tijdsinstellingen, eenmalige herhaling en loops toevoegen als opties voor de macro. De tijdinstellingen kun je op gevoel doen, maar ook handmatig instellen.

Het key map menu is om een afwijkende functie toe te voegen aan een toets. Groen staat voor beschikbaar, paars heeft al een nieuwe functie of macro en rood is volledig uitgeschakeld. Het laatste menu bestaat uit profielen. Je kunt deze een eigen naam geven en importen/exporteren. Je kunt profielen uitwisselen met andere gebruikers, wat leuk is om een user-base te bouwen, vooral voor diverse LED-effecten.

We sluiten af met de RGB-verlichting van de MK750. Zie de lightbars shinen!

Laat ik beginnen bij de polssteun van de Cooler Master MasterKeys MK750: heerlijk! Het toetsenbord komt volledig tot zijn recht met de polssteun in actie, zonder polssteun voelt de MK750 wat naakt aan. De lightbar aan de voorzijde oogt geweldig, de LED-effecten zijn een kleurrijk spel op je bureau. Het is jammer dat je weinig meekrijgt van de lightbar met de polssteun op zijn plaats, ook de lightbars aan de zijkanten zijn niet enorm fel, waardoor illuminatie op ondergrond van je bureau wat tegenvalt. Uiteindelijk wil je de MK750 gebruiken met de polssteun op zijn plaats, dit is by far de beste ervaring. Zonder polssteun in voor mij persoonlijk een no-go. Met de pootjes uitgeklapt, de polssteun aan de voorzijde en de Cherry MX Blue switches is het een productiebord. Je numpad erbij, fysieke mediatoetsen en rammen maar. Ook een game op zijn tijd is geen enkel probleem, het is vooral feeling krijgen met de lay-out en de Cherry MX switches zelf. Eenmaal dit stadium voorbij gaat alles op de automatische piloot.

De RGB-verlichting op dit moederbord is enorm uitgebreid. Met het zwevende key caps concept lichten de switches mooi op. De transparante switch behuizingen laten rondom de behuizing een mooi licht achter, tevens zijn de key caps goed belicht, en worden de letters volledig gevuld met de LED-kleur. Cooler Master heeft een uitgebreide software met veel LED-effecten. Mocht je het niet eens zijn met deze LED-effecten, dan maak je gemakkelijk een eigen LED-effect/profiel via de software. Is dit nog niet wat je zoekt, dan kun je LED-effecten en kleuren rechtstreeks op het toetsenbord programmeren, klinkt complex, is erg makkelijk! Ook het mengen van rood, groen en blauw en de felheid is on-the-fly aan te passen. Wisselen tussen diverse profielen is met de FN-toets en de numerieke toetsen 1 t/m 4 zo gebeurd, voor ieder moment is er wel een profiel.

Kwaliteit blijft iets wat Cooler Master met zijn toetsenbord de kroont spant. De vibe van voorgaande toetsenborden met een minimalistisch ontwerp leeft voort. De MK750 is wel wat opvallender geworden, maar oogt vooralsnog erg minimalistisch in vergelijking met de competitie. Het geanodiseerde aluminium vormt een degelijke top plate voor de Cherry MX Switches, weinig tot geen flex. Zelf vind ik de toevoeging van een USB Type-C aansluiting een mooie stap, ook de dedicated media keys zitten er goed op. Hier hadden ook zomaar de LED-indicators kunnen zitten voor bijvoorbeeld Caps Lock, naar mijn mening is deze ruimte met de media keys beter benut.

De software werkt fijn, alleen ondersteunt deze nog steeds niet goed hogere resoluties, met als resultaat grotere menuschermen. Hier mag Cooler Master wel wat aandacht aan besteden, bij overige fabrikanten gaat dit namelijk wel goed. De software werkt verder probleemloos, alle functionaliteiten zijn toegankelijk en begrijpelijk uit te voeren.

Met de MasterKeys MK750 laat Cooler Master eindelijk weer een nieuw toetsenbord ontwerp zien in de mechanische toetsenbord markt. Het merk staat bekend om zijn minimalistische toetsenborden, recht-toe-recht-aan zonder al te veel toeters en bellen, maar wel met de meest gangbare functies. De MK750 gaat nog een stapje verder, minimalistisch met een hoog RGB-gehalte, wat er verdomd goed uitziet. Cooler Master heeft op de zijkanten zogenoemde lightbars aangebracht. Alles wat onder de key caps aan RGB te zien is, speelt zich ook af op de aanwezige lightbars. De voorzijde in het bijzonder oogt met de glossy afwerking erg sexy.

Zoals je tijdens deze review mogelijk al gezien hebt zit er een polssteun bij de MK750. Uitgevoerd in leatherette (imitatieleer), met verborgen magneetjes, zodat deze subtiel vastklikt aan de voorzijde van het toetsenbord. De polssteun is naar mijn ervaring een belangrijke factor voor comfort en ergonomie, het valt zo mooi samen met de MK750. Vooral wanneer de pootjes uitgeklapt zijn, komt het toetsenbord mooi je richting op, met de polsjes op de polssteun levert dit een fantastische type ervaring. De lay-out en het zweven over de toetsen is nogmaals fantastisch. Wel baal ik van het feit dat de lightbar aan de voorzijde niet zichtbaar is met de polssteun, hierdoor mis je juist het mooiste stukje RGB van dit toetsenbord, toch overtuigt de lightbar mij niet om de polssteun opzij te leggen.

Uitgerust met een 32-bit ARM Cortex M3 processor en 512KB geheugen neem je aangemaakte profielen overal mee naartoe. Je bent niet afhankelijk van de software, die overigens prima werkt. Met de FN-toets en numerieke toetsen 1 t/m 4 wissel je tussen de vier beschikbare profielen. Je kunt de profielen exporten en importeren, handig om profielen te delen en om nieuwe profielen uit te proberen. De mogelijke database aan LED-effecten van andere gebruikers is altijd leuk om uit te proberen als import. Op het toetsenbord zelf heb je een scala aan knoppen om de RGB-verlichting aan te passen, verschillende modi te selecteren, macro’s opnemen en vier fysieke media keys.

De MK750 houdt vast aan kwaliteit. De volledige constructie met een geanodiseerd aluminium top plate bevallen in de praktijk erg goed. De MK750 is het bewijs daar meer RGB en features minimalistisch kunnen blijven, volgens mij is dit ondertussen een sport geworden bij Cooler Master. Voor een adviesprijs van circa 159,99 euro is de MK750 niet één van de goedkoopste toetsenborden. Vergelijken we het met de eerdere MasterKeys line-up, dan is de MK750 qua prijs erg aangenaam, aangezien de extra’s erg welkom zijn. Naar verwachting zal de prijs wel wat lager zijn bij release. Hoe compleet wil je het hebben? Met de MK750 hoef je je daar geen enkel moment zorgen over te maken.

tweakers - nomineer voor review van de maand

http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/CM-MK750/low1.jpg http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/CM-MK750/low2.jpghttp://techgaming.nl/image_uploads/reviews/CM-MK750/low3.jpg http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/CM-MK750/low4.jpg

Heb jij ook een Cooler Master Masterkeys MK750?

Mooie review!

Zijn de zwarte toetsen ook PBT? Of zijn die van het gladde type wat vingerafdrukken laat zien.

En ik kan de reacties van de buurt al horen :P:
Waarom heeft <pclinde> zijn toetsenbord in de goot liggen? En waarom maakt hij daar foto's van!
Thanks! De zwarte toetsen zijn van ABS, als deze van PBT waren... oh god... hou me tegen! :P Dat had het ultiem geweest, alleen had de prijs dan ook omhoog gegaan.

Mensen kijken mij echt enorm raar aan. Aan het strand, in de goot en ergens diep in de polder, overal krijg ik verwarde gezichten. Toevallig opzoek naar een nieuwe ramplank? :D
Ik ben altijd op zoek naar een nieuwe ramplank...

Quote van mijn vrouw: "Wat moet je met al die toetsenborden"
Ik ziet het, even meegekeken op je profiel. Je bent toevallig opzoek naar een Novatouch. Die heb ik nog liggen, alleen wil ik 'm niet verkopen. :P Lenen mag wel voor een periode om uit te proberen. ;)

[Reactie gewijzigd door pclinde op 21 november 2017 11:13]

Bedankt voor het aanbod, maar heb mogelijk al één gevonden :*)
Dan heb je veel geluk. De toetsenborden zijn nergens meer te vinden, had gelijk even de vraag neergelegd bij Cooler Master voor je, maar die hebben ook niks meer. :(
Haha, ja echt super schaars inmiddels. Of je moet > ¤250 neerleggen voor een Realforce. :'(
Vorig jaar had Cooler Master nog een laatste batch. Ze hadden toen een Google Spreadsheet om jezelf aan te melden voor een Novatouch. Volgens mij was het een batch van 20 Novatouch's volledig nieuw voor een zeer scherpe prijs. Die waren binnen enkele minuten allemaal weg.
Zeer gave review wederom _/-\o_ +3
Wellicht leuk voor onder in de kerstboom? ;)

[Reactie gewijzigd door pclinde op 21 november 2017 11:19]

Ik heb natuurlijk de originele Tweakers kerstballen voor in de kerstboom :P
Mooie review met mooie picca's weer Pim :-)
Lekker thema gebonden hé? Ik was net nog even aan het terugkijken naar deze review: productreview: CM Storm Sentinel III review door pclinde (2015!!!). *Krijgt tranen van emotie*
Weer een dikke +3. Inderdaad leuk voor in de kerstboom ;)
Het moet wel onder de kerstboom, de bomen hier hebben geen bladeren meer... I took them all! :P
Fijn om te zien dat het typerende design gehanteerd blijft en CM gewoon leuke, doch functionele extra's toevoegt. Lekker artikeltje, man!
Thanks! Het minimalistische design en de rijke features komen mooi samen. :D
Thanks! Ik moest even lachen toen ik 'desalniettemin heeft gereageerd' op je gebruikersreview. Leuk username. :) En nog een minion ook. :D