Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Red switches - Bekijk alle specificaties

Kingston HyperX Alloy Elite (Cherry MX Red) Review

Kingston HyperX Alloy Elite (Cherry MX Red) (Product volledig gesponsord)

De HyperX Alloy Elite heeft een bouwkwaliteit als dat van een Overlord tank uit Command & Conquer: "nothing in our way!" Het toetsenbord heeft goede pluspunten, maar kampt rond dit prijspunt ook met wat stevige minpunten.

Pluspunten

• De bouwkwaliteit van dit toetsenbord is geweldig, voor mij was dit ook een nieuwe ervaring.
  • Comfortabel Cherry MX toetsenbord.
  • USB poort aan de rand van het toetsenbord.
  • Polssteun geeft extra comfort.
  • Fysieke toetsen voor verlichting en media.
  • Rode verlichting oogt fraai.
  • Extra key caps + key cap puller.

Minpunten

• De bouwkwaliteit van de Alloy Elite is geweldig, alleen levert het toetsenbord in op het gebrek aan RGB-verlichting en software.
  • Rond dit prijspunt had er op zijn minst RGB-verlichting op mogen zitten.

Review: HyperX Alloy Elite

- Inleiding
- Specificaties
- Cherry MX
- Uitpak avontuur
- In de praktijk
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
HyperX Alloy Elite productpagina

HyperX heeft afgelopen jaren flink aan de weg getimmerd als het om randapparatuur gaat. Zo kwam ik geregeld de Cloud headsets tegen op gaming evenementen. We vinden het merk niet alleen terug op je bureau, maar ook in je computer. Zelf maak ik bijvoorbeeld al jaren gebruik van HyperX Fury DDR4 werkgeheugen, deze modules hebben al tig moederborden gezien. Ook bevindt het merk zich op de markt van SSDs en USB-sticks met de Savage line-up.

Tijdens het schrijven van deze review ligt de HyperX Alloy Elite onder mijn vingers, het tweede mechanische toetsenbord van HyperX. Het gaat hier om een full-size toetsenbord, wat wil zeggen dat er een numpad aanwezig is. Het toetsenbord is in drie Cherry MX smaakjes verkrijgbaar: rood, blauw en bruin. Verdere specificaties bespreek ik in het opvolgende hoofdstuk. Op het moment van schrijven kost het toetsenbord circa 139 euro.

Een overzicht van de specificaties:

De Alloy Elite is uitgerust met bekende features zoals anti-ghosting, N-key rollover, een Windows lock knop, verlichting met verschillende effecten en deticated media knoppen. De aanwezige verlichting is in het rood uitgevoerd en te besturen via een fysieke knoppen bovenaan het toetsenbord, je hoeft dus geen gebruik te maken van een functietoets combinatie.

Met de Alloy Elite zet HyperX vooral hoog in op bouwkwaliteit, het frame is namelijk vervaardigd uit staal. Het gewicht van de Alloy Elite gaat niet onopgemerkt voorbij, het toetsenbord weegt namelijk 1467 gram, anderhalve kilo! Ik heb tot op heden nog niet zo’n zwaar toetsenbord in handen gehad. De combinatie van staal en het gewicht dragen zeker bij aan het robuuste gevoel. Zelf ervaar ik het als de Overlord Tank van Command & Conquer, lekker ruig met een dikke bepantsering.

Cherry MX switches zijn vandaag de dag een bekend fenomeen. We zien veel grote fabrikanten gebruik maken van kersjes op hun toetsenborden. Zelf ben ik een groot voorstander van Cherry MX, het induwen van een mechanische switch geeft voor mij veel meer voldoening dan bijvoorbeeld een rubber dome switch.

Er zijn verschillende Cherry MX switches (mechanische switches) beschikbaar. Dit uit zich in kleuren van de sliders, dit is het bewegende onderdeel waarop de key cap gemonteerd is. De switches hebben ieder hun eigen karakteristiek, waar de één zwaarder aanvoelt en de ander lichter. Dan is er ook nog sprake van lineaire switches, dit is een variant die rechtstreeks naar beneden gaat zonder click geluid of een tactiele bump. De tactiele bump heeft als kenmerk weerstand en is een indicator van een succesvolle toetsaanslag. Bij sommige Cherry MX varianten hoor je een click geluid wanneer de tactiele bump bereikt is.

De Cherry MX Red switch is een lineaire switch zonder click of tactiele bump. Het is in de Cherry MX line-up één van de meest recente switches. Vergis je niet wat dit rode kersje komt uit 2008. Cherry MX Red zag het levenslicht als ‘gamer’ switch. Met een actuatiekracht van 45cN, een stuk lichter dan de Cherry MX Black switch, waar de Cherry MX Red qua karakteristiek identiek is. Het verschil zit hem in de zwaardere actuatiekracht van 60CcN bij de Cherry MX Black switch. Dankzij de lichtere actuatiekracht zou je in theorie minder snel vermoeide vingers moeten krijgen. Aan het einde van de dag blijft jouw persoonlijke ervaring leidend. Heb je liever een zwaardere toetsaanslag of een lichtere? Zorg dat je dit ondervindt voordat je overgaat op aankoop, zo zijn er ook nog genoeg andere Cherry MX varianten waar je lekker mee kunt spelen.

Welkom bij een nieuw uitpak avontuur aan de haven van Middelharnis. Met de auto in zijn achteruit, dijkje af en vervolgens uitladen en foto’s maken, zo simpel is het in mijn belevingswereld. Verderop heeft een ouder koppel mij staan observeren, waar gaat het toch heen met de jeugd van tegenwoordig! De Alloy Elite komt in een zwart met rode verpakking, voorop vinden we een ovaaltje met een Cherry MX Switch om de kleur aan te duiden. In de verpakking komen we een instructie leaflet tegen, wat informatie over HyperX randapparatuur, extra key caps met een titanium kleur en nog eens vier key caps met een titanium kleur en textuur, een key cap puller en een polssteun.

Dadelijk brengen we de polssteun en key cap puller nog even in beeld. Eerst gaan we door naar de Alloy Elite zelf. Het stalen frame is iets dat direct opvalt, tevens het flinke formaat van het toetsenbord. De extra knoppen aan de bovenzijde voor de helderheid van de LEDs, de verschillende lichteffecten en Windows lock knop nemen wat extra ruimte in. Op de tegenovergesteld zijde vinden we de media knoppen en een metalen scroll wiel voor het geluidsvolume. De top plate is volledig opgetrokken uit staal, een mooie basis voor de Cherry MX Switches, deze rusten namelijk stabiel op deze stalen top plate. Het temperatuurverschil tussen de kunststof onderdelen van het toetsenbord en het staal is iets wat direct voelbaar is. Zo bestaat het bovenste deel waarop de extra knoppen rusten voor de verlichting en media toetsen uit kunststof.

Het toetsenbord is op veel fronten fors uitgevoerd: het gewicht, zijn afmetingen en de meegeleverde kabel. De kabel kunnen we niet loskoppelen van het toetsenbord. Voor de oplettende plaatjes kijkers zijn er twee USB-aansluitingen te vinden op deze dikke kabel, hier is een reden voor. Er bevindt zich namelijk een USB 2.0 aansluiting op de rand van het toetsenbord, op deze aansluiting kun je alles aansluiten dankzij de USB-passtrough, een muis, controller en opslagapparaten moeten geen enkel probleem zijn. De kabel van 1.8 meter is door zijn dikke uitvoering best wel aanwezig, houd hier dus rekening mee. Wel heb je het voordeel dat de USB-poort voldoende prik heeft voor een ruime diversiteit aan USB apparaten.

Met uitgeklapte pootjes komt de Alloy Elite een klein beetje omhoog, zelf vind ik het vrij minimaal, waardoor de meegeleverde polssteun wat mij betreft een vereiste is. Eenmaal met de polssteun vastgeklikt voelt het ontwerp goed aan. Op de polssteun is een textuur te vinden voor extra grip, precies waar de polsen met de steun in contact komen. Het materiaal is van kunststof met een rubberen coating, het is wel een wat hardere polssteun, je zakt dus niet weg in een zacht kussentje. In de praktijk voelt dit met de vlakkere positie van het toetsenbord goed aan.

De LEDs voor de verlichting zijn bovenop de switch behuizing te vinden, deze vullen de letters van de ABS key caps mooi. In dit geval geen RGB disco, maar gewoon HyperX rood. Met de meegeleverde key cap puller verwijder je eenvoudig de key caps. De titanium gekleurde key caps zijn voorzien van transparante belettering, om ook zo de rode LED-verlichting te laten doorschijnen.

De Alloy Elite kenmerkt zich vooral als een no-nonsense toetsenbord. Geen functietoets combinaties voor secundaire functies, maar gewoon deticated knoppen. De meegeleverde key caps zijn een leuke extra om het toetsenbord nog wat verder aan te kleden. Vooral de afwerking en robuustheid van dit toetsenbord trekken mijn aandacht.

De Alloy Elite heeft geen software, geen extra’s zoals macro’s en meerdere profielen. Om je toch een idee van de verlichting te geven, tref je hieronder een serie foto’s aan. De rode LED streep tussen de toetsen en fysieke knoppen aan de bovenzijde is een mooi detail.

We beginnen bij de Cherry MX switch, wederom blijft de kwaliteit van deze switches bijzonder goed. Aan de switches zelf kunnen fabrikanten weinig verpesten, wel is het van belang dat deze switch met zorgvuldigheid wordt uitgevoerd. Bij de Alloy Elite zie ik hier 0,0 probleemvorming, het stalen frame (de top plate) vormt een robuuste basis voor de switch behuizingen. Zo komen we geen flex tegen tijdens het typen. Pakken we het toetsenbord vast aan de randen, en forceren we deze op de hoeken, dan zien we een zeer minimale verbuiging. Recentelijk had ik de Cooler Master MasterKeys MK750 in handen, een toetsenbord met geanodiseerd aluminium als top plate, wat al erg robuust aanvoelt. De Alloy Elite doet er in dit geval nog een klein schepje bovenop, de top plate van staal is fenomenaal. De bouwkwaliteit van de Alloy Elite is iets waar veel fabrikanten zeker iets van kunnen leren.

De rode verlichting klinkt in de praktijk wat saai, zeker met al het RGB geweld. Het toetsenbord heeft 6 verschillende verlichtingseffecten, drie helderheidsniveaus en een rode LED streep voor de afwerking. De aanwezige verlichting is gewoon goed te noemen. Wel vind ik het een gemiste kans dat dit toetsenbord geen RGB-verlichting heeft, zeker rond de prijsklasse van 139 euro. Er zijn genoeg alternatieven die wel RGB-verlichting bieden rond dit prijspunt. Nu heeft HyperX een focus op de bouwkwaliteit, wat ik toejuich, echter is het ontbreken van RGB-verlichting gewoon zonde.

Het toetsenbord heeft geen software, waardoor het aanmaken van profielen en macro’s niet mogelijk is. De Alloy Elite gaat daarmee voor het Plug & Play principe en zal eerder de doorgewinterde FPS gamers aanspreken. Met zo’n groot oppervlakte en nog voldoende ruimte aan de bovenzijde van het toetsenbord mis ik wat extra knoppen. Hier had best een macro record functie kunnen zitten, om MOBA/MMORPG gamers tegemoet te komen.

Tekstverwerken en gamesessies waren aangenaam met de Alloy Elite, vooral de Cherry MX switch maakt voor mij de game ervaring helemaal af. Voordeel versus de vrij recent geteste MK750 met Cherry MX Blue switches is gehorigheid. De Cherry MX Blue switches heb een clicky geluid, iets wat de microfoon net wat sneller oppakt als je op TeamSpeak of Discord aan het chatten bent. De gevoeligheid van je microfoon speelt hier dan ook een belangrijk rol, toch blijft het iets om rekening mee te houden tijdens je Cherry MX kleur overweging. Mocht je ondertussen verliefd zijn op dit toetsenbord en het gemist hebben: de Alloy Elite komt ook in Cherry MX Blue en Brown.

De laatste ronde! Het is weer tijd voor de conclusie. De HyperX Alloy Elite, het tweede toetsenbord van HyperX, waar gaat het goed en wat kan beter?

We beginnen met iets wat direct opvalt aan dit toetsenbord: robuustheid. De stalen top plate van dit toetsenbord creëert een massieve basis voor het volledige ontwerp. De wat vlakkere positie wanneer de pootjes zijn uitgeklapt komen mooi samen met de meegeleverd polssteun. Deze polssteun mag dan wel wat harder zijn, het biedt voldoende comfort tijdens het typen en gamen. De fysieke toetsen voor verlichtingseffecten, de helderheid van de verlichting, een Windows lock en mediatoetsen ga ik steeds beter waarderen. Veel toetsenborden worden vandaag de dag uitgevoerd met een functietoets: een toets om een secundaire commando uit te voeren. Ik betrap mijzelf er vaak op dat ik dit vergeet te doen, terwijl het met fysieke toetsen net wat aantrekkelijker is. De volumeknop in de vorm van een metalen wieltje complimenteert het ontwerp van dit toetsenbord.

Nog een mooie toevoeging is de USB 2.0 poort aan de achter rand van het toetsenbord. Je kunt diverse USB apparaten zonder problemen aansluiten, of dit nu een muis of headset is met RGB-verlichting of een opslagmedium, het is geen enkel probleem. In de dikkere kabel loopt namelijk een extra kabel en USB-aansluiting mee om deze USB poort te voeden. Hierdoor is de kabel wel wat dikker en onhandiger. Hier wil ik niet al te kritisch zijn, omdat het ook een voordeel kan zijn voor de gebruiker. Juist veel fabrikanten gaan voor zo compact mogelijk, de Alloy Elite doet juist het tegenovergestelde.

De rode verlichting op dit toetsenbord oogt goed, wel vind ik het een gemiste kans dat de Alloy Elite geen RGB-verlichting heeft. Met een prijspunt van circa 139 euro zou je dit toch ergens wel verwachten. Dit maakt het net wat lastiger voor de Alloy Elite om de competitie goed aan te gaan, gezien het feit dat veel mensen toch gevoelig zijn voor RGB, zelf ervaar ik het als gezellig op je bureau. De Alloy Elite heeft geen software, wat het gebruik met de extra fysieke toetsen eenvoudig maakt. Gezien het feit dat de Alloy Elite zo groot is, hadden er best wat extra toetsen aan de bovenzijde van het toetsenbord kunnen zitten voor macro’s. Voor de MMO/MMORPG gamers zal dit toetsenbord in zijn huidige vorm sneller afvallen, met de simpele verklaring dat macro’s ontbreken.

De HyperX Alloy Elite laat een fijne gebruikerservaring achter. Het design, de bouwkwaliteit, de USB-poort en fysieke media toetsen zijn mooie pluspunten. Rond het prijspunt van 139 euro mis ik wel de RGB-verlichting en software om net wat competitiever te zijn ten opzichte van de concurrentie. Er mag dan wel een focus zijn op bouwkwaliteit, wat in dit prijssegment mogelijk beter is dan dat van de concurrentie, de eindgebruiker kan weinig ervaren van deze bouwkwaliteit, en moet het doen met meningen en reviews. Terwijl het kiezen voor extra features juist wat meer voor de hand liggend is. Met wat beperkingen blijft het een mooi toetsenbord, toch had de implementatie van alleen al RGB-verlichting rond dit prijspunt wenselijk geweest.

tweakers - nomineer voor review van de maand

http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Kingston-HyperX-Alloy-Elite/low1.jpg http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Kingston-HyperX-Alloy-Elite/low2.jpghttp://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Kingston-HyperX-Alloy-Elite/low3.jpg http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Kingston-HyperX-Alloy-Elite/low4.jpg

Heb jij ook een Kingston HyperX Alloy Elite (Cherry MX Red)?

Ziet er uit als een mooi bordje, maar ik vind het design iets te "lomp" voor mijn smaak. Nou ben ik CM gewend, dus dat is wellicht oneerlijk. Haha. Nette review, man! :)