Middle-earth: Shadow of War, PC (Windows) Review

WllmZ 18 november 2017, laatste update op 18 november 2017, 55 views

Middle-earth: Shadow of War, PC (Windows) (Product gekregen)

Samengevat lijkt het op een slap aftreksel van Assassin's Creed in een LOTR jasje met pay2win om het nog erger te maken. Mocht je het spel gratis hebben gekregen of je kan hem krijgen voor 20 euro of minder, dan is het wel leuk tijdverdrijf. Verwacht er niet veel van.

Pluspunten

• Nemesis systeem.
  • Voice acting.
  • Gevarieerde bosses.

Minpunten

• Graphics op Ultra van het niveau Skyrim.
  • High Res Texture pack voegt niks toe, gebruikt alleen een sloot aan video RAM (+/-8500MB @ 1440p).
  • Loot box syteem.
  • Strongholds overnemen begint na een paar keer al te vervelen.
  • Klimmen en vechten soms best wel buggy
  • Slechte AI van grunts (bijna blind en doof)
  • Slagvelden lijken geweldig maar is gewoon van vlag naar vlag rennen

Stabiliteit Score: 2
Replaywaarde Score: 1
Besturing Score: 2
Geluid Score: 4
Beeld Score: 2
Gameplay Score: 3

De game heb ik gekregen bij de aanschaf van een nieuwe videokaart.
Voordat de game uit kwam al een aantal veelbelovende trailers bekeken die mij het idee gaven dat deze game wel eens hetzelfde niveau van speelplezier kon geven zoals bij the witcher 3.

Helaas.

Gameplay
Ik heb er nu 45 uren in zitten maar de gameplay is best wel brak met nogal wat glitches in het klimmen en vechten.
Na een paar strongholds te hebben overgenomen begint dat ook wel te vervelen.

Beeld
De graphics op ultra met high res texture pack zien er nagenoeg hetzelfde uit als de medium instellingen (lijkt wel op Skyrim uit 2011).
De textures van je character zijn niet al te best, maar de textures van je omgeving zijn nog sminder, zoals de houten watch towers hebben alleen een bruine kleur waaraan je zou kunnen zien dat ze van hout zijn. Lighting en shadows zijn niet heel mooi, vuur ziet er lelijk uit en de animatie slowmotion-achtig. Explosies zijn lelijk, bomen en planten lijken wel door een kind getekend. Door middel van Depth of field en blurring hebben de makers de matige graphics enigzins proberen te verbloemen.
Wat wel mooi is zijn de variaties in Orc bosses, ik heb nog niet 2x dezelfde orc gezien. Ook zien de effecten en moves van gevechten er wel soepel en gelikt uit.
Over het algemeen zijn de graphics toch eerder 'meh..' dan 'wow!'.

Geluid
Met het geluid zit het wel snor, deze game heeft gewoon goede geluidseffecten en het voice acting is ook prima in orde.

Besturing
De besturing was voor mij even wennen aan alle knoppen en mogelijkheden. Je character doet vaak iets anders dan je zou willen omdat je niet een knop hebt om te springen maar spatie ingedrukt moet houden als je naar een muur loopt waarna hij vanzelf gaat klimmen. Dit leidt soms tot heel irritante ervaringen wanneer hij te ver klimt of plots naar iets heel anders springt dan je zou willen, waarna je hele plan in de soep loopt omdat je bovenop een vijand springt en je weer opnieuw kan beginnen.

Prestaties
Jammer dat Ultra settings met high res texture pack niks merkbaars toevoegt maar wel veel video RAM neemt waardoor mijn videokaart harder lijkt te moeten werken dan zou moeten.

Replaywaarde
Deze heb ik op waardeloos gezet omdat ik het spel nog niet uit heb en na een paar strongholds overgenomen te hebben dat systeem al zat ben. Waarschijnlijk raak ik dit spel nooit meer aan zodra ik het verhaal uit heb.

Kwaliteit en Stabiliteit
Het spel loopt stabiel, geen crashes gehad tot dusver, geen merkbare framedrops of wat dan ook.

De kunstmatige intelligentie is best wel om te huilen, je moet bijna tegen een vijand aan lopen voordat ze je zien. Het is totaal geen uitdaging om een kamp binnen te sneaken want je wandelt er zo in. Zo lijken de orcs wel gewoon doof. Bij het vinden van een groep dode kameraden (die je ongemerkt hebt afgeslacht met veel lawaai van ijzer op ijzer op 20 meter afstand van de rest) kijkt een orc een paar tellen gealarmeerd om zich heen en gaat vervolgens gewoon verder met het dagelijkse leven in plaats van alarm te slaan en het hele kamp in opperste staat van paraatheid te brengen, te gaan zoeken naar een dader of versterking laten komen.

Ik vind het de prijs die op het moment van typen boven de 40 euro ligt niet waard. Het voelt gewoon niet aan als een AAA game.

Het eindoordeel zet ik op slecht omdat ik niet vind dat het spel momenteel een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft en omdat het pay2win/lootbox systeem gewoon puur evil is.

Heb jij ook een Middle-earth: Shadow of War, PC (Windows)?