Sharkoon Skiller Mech SGK3 (Kailh Brown, Qwerty US) - Reviews

Sharkoon Skiller Mech SGK3 (Kailh Brown, Qwerty US) Review

beerolifant 16 november 2017, 569 views Product gekocht

Sharkoon Skiller Mech SGK3 (Kailh Brown, Qwerty US)

De bijna perfecte ramplank. Bij dit budget zijn er zo goed als geen betere alternatieven. Van braided cable tot volledig mechanische toetsen en meer! De 5* sterren zijn een logische en terechte waardering.

Pluspunten

• Solide ramplank
  • RGB verlichting, per toets instelbaar
  • Volledige mechanisch (ondanks de 'Kailh' switch)
  • Braided cable
  • (niet onaardige) Software
  • Veel toetsenbord, weinig geld
  • Full sized, normale qwerty layout

Minpunten

• Bij ingeklapte voetjes staat het toetsenbord op plastic (en niet op rubberen voetjes)
  • Software niet altijd accuraat in door-/weergeven kleuren

De ideale ramplank..
Ongeveer een jaar geleden startte mijn interesse in PC’s (en PC-gamen), waarna ik al snel mijn eerste computer ooit aanschaf. Ik was onzeker of ik het écht zo’n top ervaring zou gaan vinden, daarom besloot ik destijds niet meer dan 50 euro aan mijn toetsenbord en muis te besteden.

Ongeveer driekwartjaar later wilde ik bijzonder graag weten hoe ‘the mechanical experience’ was. Ik ging opzoek: druk googlende, tweakende en youtuben’de ging ik ongeveer elk aangeboden toetsenbord bij langs (ook die van Aliexpress en Amazon). Mijn budget: maximaal 80 euro. Ik vond niks wat mij op alle vlakken aansprak. Na een maand rust googelde ik een week geleden opnieuw: wonder-boven-wonder was de Sharkoon skiller mech SGK3 uitgekomen! Ik was verkocht; binnen vijf minuten was de ramplank besteld.

Bestellen & unboxen
Dit toetsenbord wordt bij (relatief) veel Nederlandse webshops aangeboden. Ik bestelde bij Azerty, echter denk ik dat er voldoende alternatieven zijn. Zoals verwacht werd het toetsenbord na twee werkdagen bezorgd.

De doos waarin dit toetsenbord verpakt zat ziet er van buiten leuk uit, echter in verhouding tot andere toetsenbord-verpakkingen niet buitengewoon speciaal. Eenmaal geopend was zichtbaar dat het toetsenbord tussen twee ‘foam’ stukken geklemd zat: zoals het hoort. In de doos vinden we naast het toetsenbord alleen een handleiding. Tot mijn teleurstelling zat er geen keycap-puller bij (Sharkoon: take notes). Dit is niet rampzalig, maar wel handig als ik het toetsenbord wil schoonmaken én de toetsen niet wil beschadigen.

Specificaties
Voor de uitgebreide lijst van specificaties verwijs ik uw door naar de link gekoppeld aan deze advertentie. Echter zijn er een paar die ik nog wel wil herhalen.
  • Mechanical Brown, Blue of Red switches
  • Metal backplate/cover
  • Braded cable
  • Per key RGB customization
  • Software aanwezig
Bouwkwaliteit & Design
Ik heb dit toetsenbord gekocht vanwege drie voornamelijke redenen: Het is mechanisch, het heeft RGB verlichting, het ziet er (naar mijn mening) strak uit. Gelukkig ben ik óók na unboxen en gebruik van dit toetsenbord nog steeds tevreden met mijn keuze en drie bovengenoemde weegpunten.

Het gaat hier om een full-sized toetsenbord. Zelf heb ik liever een TKL toetsenbord op mijn bureau liggen, echter bestaat deze variant van Sharkoon (..nog) niet. Het toetsenbord zelf is voornamelijk van mat-plastic, echter zit er tussen de ‘body’ en de ‘toetsen’ een volledig metalen plaat. Deze zorgt niet alleen voor de premium-look, maar ook voor een uitzonderlijk rigide toetsenbord. Flex komt er simpelweg niet in voor.

Nu komt hier helaas mijn eerste (echte) minpunt naar voren. Dit toetsenbord heeft vier rubberen voetjes. Echter zitten twee hiervan alleen aan de onderkant van de uitklapbare pootjes. Op het moment dat het toetsenbord ‘plat’ gebruikt wordt (pootjes zijn ingeklapt) ontbreken er rubberen voetjes een de bovenzijde van het toetsenbord en ligt deze op twee plastic “randjes/pootjes”. Erg jammer, zeker op een houten bureau.

Wat een leuke verrassings-bonus voor mij was is dat dit toetsenbord geen flat-rubber kabel heeft. Nee, dat hoor je goed, de kabel is braided. Dit is een goede toevoeging aan de premium-look en geeft je niet het gevoel dat je een toetsenbord hebt waar veel op bezuinigd is. Zeer positief dus.

De toetsen
Dit kopje kan natuurlijk onmogelijk worden overgeslagen in de review van een toetsenbord: De toetsen. Top: Dit toetsenbord is volledig mechanisch. (Helaas): Dit toetsenbord gebruikt Kailh switches, en niet de Cherry MX- standaard. Ik zei helaas, maar waarom wordt hier eigenlijk gesproken van een helaas?

Ik denk dat er weinig mensen zijn die blind het onderscheid kunnen maken tussen een cherry mx en kailh switch. Hieronder ziet u een overzichtje van de specificaties per kailh-switch. Deze zijn praktisch identiek aan de cherries. Wat niet te vergeten valt is dat de prijs van dit toetsenbord 70 euro is. Indien het verschil tussen cherry en kailh switch 40, 50 euro is om een soort gelijk toetsenbord te krijgen, dan vind ik dat alles behalve een slechte keuze van Sharkoon. (.. Ik begrijp dat dit per persoon wel kan verschillen!).

Verlichting
Zoals eerder aangegeven in de review (specificaties) heeft dit toetsenbord RGB verlichting. De weergeven kleuren zijn heerlijk vibrant en op verschillende ‘velheid’ niveau’s in te stellen (inclusief uit). Het wordt echter nog beter: Dit is geen zone-verlichting of “one static color only” verlichting. Nee, de verlichting is per toets (!) instelbaar! Dit kan zowel via het toetsenbord zelf als via de software, die Sharkoon tevens ook heeft gepubliceerd.

Hieronder ziet u een voorbeeld van de software en het daarbij behoorde (licht) resultaat op het toetsenbord zelf. +1 als je ’t ziet!

Naast de verlichting per toets zijn er ook een aantal voor-ingestelde effecten welk je kan aanzetten. Ik gebruik dit zelf niet, maar is wel een leuke toevoeging. Enige voorbeelden zijn: Riple, Wave, Static, Fade, etc.. Hieronder heb ik de Wave van dit toetsenbord naast de Wave van de Cooler Master Masterkeys L vergeleken (en gefotografeerd). Kies zelf uw voorkeur.

Hier komt echter mijn tweede (en laatste) minpunt naar voren: De software zelf. Hoewel deze eigenlijk perfect werkt, is er één ding wat mij al snel opviel. De kleuren weergeven in de software zijn niet altijd accuraat (of überhaupt gelijk aan wat er op het toetsenbord verschijnt!). Zo wordt één van de rode kleuren (dus niet allemaal: dit lijkt dus echt een software fout, geen inaccuratie van het toetsenbord zelf) blauw weergeven op het toetsenbord! Beetje jammer, Sharkoon…

nog ééntje dan, omdat het kan..

Extra
Dit toetsenbord komt met nog een aantal andere features, hiervan vond ik het echter niet de moeite waard velen kopjes te maken. De features werken allemaal naar behoren en zijn voor bepaalde mensen van groot belang bij het kopen van een toetsenbord: ik gebruik deze echter niet. Deze features zijn onder andere:
  • N-key Rollover
  • Function keys met multimedia acties
  • Windows Lock key
  • WASD en Arrow-keys interchangeable
  • Num-, Caps-, en Scroll-lock lampjes
Al met al komt dit bijzonder dicht in de buurt van mijn perfecte ramplank. Ik durf met enige zekerheid te zeggen dat er van 60 tot en met 90 euro geen betere alternatieven op de markt te vinden zijn. Dit toetsenbord heeft alles: Van een braided cable tot volledig mechanische toetsen en meer! De 5* sterren score was dan ook een logische en makkelijke keuze. Een aanrader!.

Scherpere, grotere foto's: https://imgur.com/a/KrrNd

Overige informatie
  • Ik heb dit toetsenbord besteld bij Azerty, echter zijn er genoeg alternatieve webshops.
  • Deze review is voornamelijk gebaseerd op prijs-kwaliteit verhouding, en toetsenborden van een hoger bedrag zullen ongetwijfeld anders danwelniet beter presteren.
  • Ik verontschuldig mij voor eventueel gemaakte typ- of spellingsfouten.

Heb jij ook een Sharkoon Skiller Mech SGK3 (Kailh Brown, Qwerty US)?

Leuke nette review,

Beetje hetzelfde verhaal, ben ook al een poosje opzoek naar een mechanisch RGB toetsenbond in deze prijs klasse. Ga dit toetsenbord zeker overwegen. :D
Wel nog een vraagje:
Hoe heb je keuze gemaakt tussen "Red" en "Brown" voor het toetsenbord?

Zoals ik als zei: nette review, +2.
Thanks voor de +2.
Heb veel video's gekeken over de soorten mechanische switches. Zoals je misschien al weet is de Red switch lineair; dit betekend dat er geen tactile bump in zit. Het zorgt er alleen wel voor dat je een toets dus in een hoger tempo achter elkaar kunt indrukken (.. wat weer goed is voor gamen).

De Browns hebben wel een een tactile bump, maar zijn (gelukkig) niet zo luidruchtig als de Blue's of Greens. Dit is handig(er) < althans zoals ik het van videos begreep > als je lange teksten typt etc (niet uitsluitend voor game gebruik dus).

Blues waren geen optie vanwege het geluid. Reds niet omdat ik het nut van upgraden niet zag als ik geen tactile bump ervaring kreeg. Tevens game ik niet alleen, maar typ ik voor mijn studie (en hobby) ook regelmatig langere verslagen, code, etc. Brown's leken mij voor mij persoonlijk dus de beste optie.
Duidelijke review. Toetsenbord voor mij nu zeker het overwegen waard. Ik mis zelf dedicated media keys. Heb je dit zelf ook als probleem ervaren?
Anyway, prima review; +2 :)
Thanks voor de +2 ;)
Ik zelf ervaar zit niet als probleem, mede omdat mijn vorige toetsenbord ook geen dedicated media keys had. Met de FN + F1 t/m F11 combinatie zijn er wel media keys. Als dit voor jouw een must-have is, dan zou ik een ander zoeken. Echter denk ik dat er momenteel (zeker in deze prijsklasse) geen beter toetsenbord te vinden is :)