Samsung Gear IconX 2018 (Grijs) - Reviews

Specificaties In-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Samsung Gear IconX 2018 (Grijs) Review

CopyCatz 16 november 2017, laatste update op 16 november 2017, 1.424 views Product gekocht

Samsung Gear IconX 2018 (Grijs)

Fijn zittende oortjes met een lange batterijduur (sterk verbeterd ten opzichte van de vorige versie). Past mooi in het Samsung Health ecosysteem met bijvoorbeeld aanwijzingen tijdens het hardlopen en een stappenteller mocht je geen watch hebben.

Pluspunten

• Zitten comfortabel
  • Goed geluid voor bluetooth headset
  • Lange accuduur
  • Blijven goed zitten

Minpunten

• Vervangbare delen (vleugel en dopjes) erg dun
  • Touch control beetje onvoorspelbaar

Na de overstap van Apple naar Samsung ook maar besloten om dan de vendor lock in compleet te maken met de aanschaf van deze oordopjes. De Apple variant vind ik vrij goofy met die twee stokjes uit je oor. Samsung doet dat een stuk beter met mooi compacte dopjes. Ze zitten in mijn oren erg prettig, worden vastgehouden door de plug en een vleugel die in je oorschelp haakt door het oordopje een kwartslag te draaien. Ze zitten dan goed vast. Tijdens hardlopen, fietsen e.d. blijven ze goed zitten in tegenstelling tot bedrade koptelefoons die om de een of andere reden altijd uit mijn oor floepen. Voordeel is ook dat de onderdelen die voor de pasvorm zorgen in 3 maten worden meegeleverd.

Ik ben geen audiofiel, maar was vantevoren wel een beetje bezorgd door de reputatie van BT sets. Het geluid is echter prima, geen last van onderbrekingen. Het bas niveau is zeer acceptabel, hierin kun je zelf nog sturen door de 3 maten dopjes die je erop kunt zetten, en zo je oor goed af te sluiten. Dit komt de bas zeker ten goede. De dopjes en vleugels zijn alleen wel erg dun, ik heb het gevoel dat bij vaak verwisselen ze snel gaan scheuren.

Een handige feature is ook de ambient sound mode, waarmee de microfoons (aan de onder en bovenzijde) het omgevingsgeluid doorgeven. Handig en veilig wanneer je in het verkeer zit. Er zit wel een minimale vertraging in, dat is even wennen.

De oordopjes zitten in een container waarin ze ook een extra lading kunnen krijgen door de ingebouwde accu. Via lampjes kun je het laadniveau van elk afzonderlijke oordopje en de case zelf zien (rood of groene led). Dit alles wordt opgeladen via een USB-C connector (kabel krijg je wel, adapter niet).

Je kunt op twee manieren muziek luisteren; streamen (circa 6 uur in mijn ervaring) of lokale mp3's op de oordoppen zelf. In dit laatste geval is de accuduur een stuk langer, maar heb ik nog niet kunnen meten. Het toevoegen van muziek op de oortjes zelf kan via BT vanaf de telefoon, maar als je ze in de case doet en die met usb aansluit op je telefoon (via meegeleverde USB host adapter), pc of mac kun je muziek overpompen (3.4 gig in totaal). Dus maar even wat ouwe mp3's afgestoft en erop gezet voor nood. De windows app is heel basic en kent b.v. geen mappenstructuur, dus het moet puur op ID3 tag. Zelf ga ik liever vanaf de Gear Sport Spotify streamen, wat prima gaat. Grappig is ook dat na koppeling aan de pc je beide doppen afzonderlijk als drive in je explorer ziet, met elk een music folder.

Je kunt de oordopjes bedienen via de app of het touch gedeelte aan de buitenkant. Naast de basic zaken zoals volgend/vorig nummer, volume en pauze, kun je ook opties als ambient sound aanzetten, of switchen van interne nummers naar gestreamde. Het bedienen kost wel even wat gewenning en blijft dan wel hit & miss. Wat ik mezelf maar niet kan afleren is om de dopjes in het midden aandrukken in mijn oor, daardoor gaat meteen de muziek op pauze.

De prijs die ik betaald heb (228 bij amazon) is wel aan de hoge kant, maar er zijn al geruchten (black friday) voor flinke prijsverlagingen. Ten opzichte van de vorige generatie die afgebrand werd door de zeer matige accuduur is de 2018 generatie echt een volwassen apparaat.

Heb jij ook een Samsung Gear IconX 2018 (Grijs)?

Als je oordopjes toch zouden uitvallen, is er dan ook een mogelijkheid om ze op te sporen?
Ben wel geļnteresseerd.🎶
In de gear app heb je een optie "find my gear". De oordopjes beginnen dan een "wieuw wieuw" geluid te maken wat steeds harder wordt, dus als ze niet 100m achter je op een fietspad liggen moet dat wel lukken.