TPCast Draadloze adapter voor HTC Vive Review

mvdam 13 november 2017, laatste update op 13 november 2017, 620 views Product gekocht

TPCast Draadloze adapter voor HTC Vive

Prachtig product, zéker na een tweak met OpenTPCast, waarmee je nóg meer vrijheid krijgt. Wél is de setup wat ingewikkeld, en zijn er met de originele software véél kastjes om aan te sluiten.

Pluspunten

• Draadloze VR!
  • Geen lag
  • Éénmaal aangesloten, met minimale moeite gamen
  • Tweakbaar

Minpunten

• Ingewikkelde setup
  • Relatief prijzig

Design & bouwkwaliteit Score: 5

De échte Vive liefhebbers zal het niet ontgaan zijn, (eindelijk) is de draadloze accesoire voor de HTC Vive leverbaar! Geen kabel meer van je pc naar je headset, en dus heerlijk vrij rondlopen.

Maar does it do what it says on the tin? Laten we het gaan uitvinden!

What's in the box?

Van boven naar onder, van links naar rechts hebben we in de aanbieding:Onder deze laag hebben we ook nog een aantal delen (niet afgebeeld):
  • TP-Cast Router
  • 2x Power Adapter
  • Waist Band
  • 1mtr UTP Kabel

Aansluiten van de TP-Cast

Het aansluiten van de TP-Cast is niet ingewikkeld, maar vereist wel een boel kabeltjes, bóvenop de al niet geringe hoeveelheid kabels die de normale Vive vereist.

Echter als je je TP-Cast flashed met de OpenTPCast software, kun je het aantal kabels, en de ingewikkeldheid behoorlijk verminderen.

Máár eerst, het aansluitschema, hoe je de TP-Cast volgens de handleiding aan moet sluiten.

Bron: UploadVR

Zoals je ziet, een aanzienlijke hoeveelheid kabels en "gedoe", daarnaast willen ze graag alle traffic via hun meegeleverde router hebben lopen, wat ik niet het aller-prettigste idee vind + een extra NAT laag, zodat ik niet meer bij de spullen op mijn netwerk kan. ( als ik hem tussen mijn pc > netwerk prik ).

Nadat je OpenTPCast geflashed hebt (later méér daarover). Kun je het aansluitschema vereenvoudigen naar:

Om het zo aan te sluiten is het wel prettig als je een bluetooth dongle in je pc hebt hangen, immers is gewoonlijk de link-box de bluetooth link met je controllers / lighthouses.

OpenTPCast

Om dan toch direct maar met het tweaken te beginnen, direct ook maar een klein verhaaltje over OpenTP-Cast.

Met OpenTPCast is het (onder andere) mogelijk om je eigen Wifi netwerk te gebruiken voor de USB connectie van de Vive. TPCast gebruikt hier in beginsel een eigen router voor, die je dus tussen je PC en je netwerk moet pluggen.

Let op! Om OpenTPCast te kunnen gebruiken moet je je powerbox openschroeven! Hierdoor vervalt je garantie! Ook al zijn er geen stickers die je verbreekt, is het wel degelijk mogelijk om de hardware te beschadigen!

Méér informatie over de installatie van OpenTPCast vind je hier: OpenTPCast software

In feite komt het op onderstaande neer:

-Schroef powerbox open
-Verwijder SD kaartje uit Powerbox
-Maak backup van SD kaartje
-Flash nieuwe firmware op SD kaartje
-Pas indien gewenst de netwerkinstellingen aan
-Schroef alles weer dicht
-Profit!?

Gebruik

Zodra je alles aangesloten hebt, en de benodigde software stappen doorlopen hebt, kun je gaan spelen met je Vive.

Alle keren tot nu toe dat ik heb geprobeerd te spelen, werkte het één en ander vrijwel vlekkeloos, accu aansluiten op de Powerbox, software starten en gaan.

De beeldkwaliteit is naar mijn ervaring exact als origineel, zonder problemen met compressie, lag, enzovoort. Het is heerlijk om vrij rond te kunnen lopen, en de op dit moment zéér beperkte beschikbare ruimte voelt al behoorlijk groot. Méér dan ééns ben ik tijdens het spelen kwijt geraakt welke kant ik op stond, en dus compleet ondergedompeld in de ervaring.

Over enkele weken heb ik een véél grotere VR ruimte tot mijn beschikking, dan zal ik de review hierop nog aanpassen.

Accuduur

Op dit moment onbekend, niet omdat je zo kort met een accu doet, maar juist lang. Met speelsessies van een paar keer een uur is het mij nog niet gelukt om 1 powerbank leeg te krijgen. Zelfs na een uur gamen is de powerbank nog vol. De 2 extra powerbanks die ik heb gekocht lijken dan ook zware overkill te zijn :9.

Volgens de powerbox is de input van de TP-Cast 4A op 5V, dus zo'n 20W.

Dat zou ruwweg betekenen dat je met een powerbank ± 3 uur zou doen. (20100mAh powerbank, bij 3,7V = 72.36 Wh, trek daar wat verliezen vanaf en je komt op +- 3 uur uit).

Dat is véél langer dan iemand volgens mij realistisch zou spelen met een VR set in één speelsessie. Hooguit als je (regelmatig) een avondje met vrienden speelt zul je dus in theorie een extra accu nodig hebben. :)

Een prachtig stukje techniek, aan de ene kant wel prijzig, aan de andere kant veel waar voor je geld. Je krijgt alle benodigde spullen om het lekker te gebruiken, en zelfs een Anker Powerbank, twv +- ¤50,-.

Vergroot je immersie in de VR wereld tot ongekende hoogten doordat je draadloos bent, je niet meer bezig bent met over een kabel heen stappen, of voorkomen dat je de HDMI poort van je videokaart sloopt :9.

Het "beleven" van de VR wereld wordt véél prominenter, zeker met de Deluxe Audio strap, of een goede koptelefoon, waardoor je je echt in een andere wereld waant.

Kortom, ben je verliefd op VR? Steek er nog een paar euro extra in, en koop deze uitbreiding gewoon, ik garandeer je dat je ervan zult genieten. Het aansluiten kost wat liefde, maar éénmaal aangesloten, pak je je Vive véél makkelijker van de plank omdat je minder hoeft op te tuigen en aan te sluiten.

Heb jij ook een TPCast Draadloze adapter voor HTC Vive?

Ziet er goed uit, hij wordt voor de oculusrift in Q4 2017 ook verwacht :) (site)

Wat is eigenlijk het bereik van de TPCast ?
Ik lees dat als je geen direct zicht hebt met de ontvanger - receiver compressie van het beeld direct optreed. (als je bijvoorbeeld naar beneden kijkt de andere kant op) Hoe heb je dit zelf ervaren ?
Ik heb pas in een enkel geval iets van een probleempje (lichte compressie) met het bereik gevonden, echter ligt mijn transmitter nog plat op mijn bureau, en komt de setup dus nog geenszins in de buurt van wat ze aanraden.

Handen bovenop de receiver of draaien hebben geen tot zéér weinig effect.

Vanavond nog weer wat méér testen :9~
En hoe bevalt het (als je hem nog hebt kunnen testen?) :D
Het bevalt méér dan uitstekend. Met de ontvanger net boven mijn monitoren heb ik perfect bereik!

#genieten
Nice! merk je er nog wat van dat het op je hooft zit ? als je bijvoorbeeld je hooft schuin houd dat ie iets verschuift ?
Ik heb de deluxe audio strap, die zit sowiso strakker / beter dan de standaard strap.
Verder is het kastje zo licht dat ik het niet merk ten opzichte van de toch al relatief zware vive, plus dat er nu geen "zware" kabel meer aan je hoofd hangt.

Netto is het verschil niks denk ik. :)
Hoi mede-tweaker, bedank voor de review. Heb vandaag de knoop doorgehakt en er ook eentje gehaald. Was even puzzelen met de setup, maar heb het allemaal werkend gekregen. Echt een nog beter vr experience op deze manier! Ga van het weekend de opentpcast proberen om van die router af te komen.
Geachte hr,mvdam,
Met aandacht uw artikel gelezen over de aansluitingen van de bedrading en plaatsing van de TPCast draadloze ontvanger.
Nog meer aandacht heb ik voor het laatste gedeelte van uw verhaal over het SD kaartje, want ik zal het pakket niet gebruiken als ik de tweede router moet gebruiken.
Over het bewerken van dit kaartje heb ik toch een vraag, na bestudering van de github.com site en uw verhaal, als het kaartje is verwijderd en in de pc is geplaatst backup van gemaakt wat is dan de zin om dezelfde backup terug te plaatsen? En u heeft het over Flash nieuwe firmware wat is dat en waar vind ik deze nieuwe firmware?

Voor de backup en het terugplaatsen van de software op het kaartje gebruik ik Win32 Disk Imager 1.0 lekker Nederlandstalig.

Met vriendelijke groet,

Willem
Ik raad je aan om de github nog een keer goed te lezen. Het staat er allemaal vrij helder uitgelegd namelijk, inclusief een downloadlink naar de laatste image van openTPcast :)

Vanzelfsprekend plaats je niet dezelfde image terug ;)

Edit: hier dus: https://github.com/OpenTP.../master/guides/UPGRADE.md

[Reactie gewijzigd door mvdam op 19 november 2017 11:57]

Bedankt! Overweeg er ook 1 aan te schaffen. Werkt de Vive microfoon al ism deze?
Ik heb m'n TP cast ook net aan de praat.
Nog op de originele manier, wat overigens ook wordt aangeraden.
Ter info: Het werkt in één keer goed! Dit is tot nu toe praktisch geen tweaken :).

Ik ga dit weekend ook de Open TPcast proberen, want die router die erbij zit is echt beroerd (100mbit). Hopelijk lukt dat in één, keer.

@jimsken Als je goed leest zie je dat de Vive mic het doet met Open TP Cast.
Ik zal dit bevestigen als mij dit is gelukt.
Super! Succes ermee en laat maar iets weten :)
Ter info: Mic via open TP Cast is gelukt.
Het lijkt ook allemaal wat beter te werken.
Heb nog wel wat ruzie met mijn netwerk, maar dat ligt mogelijk niet aan de TPcast router.
Netwerk problemen 100% opgelost. Bleek een brakke QoS instelling te zijn op mijn R7000. Gebruik nu 2 LAN poorten - 1 voor netwerk en internet, de andere gaat naar de LAN poort op de TPcast router. In principe moet het dan, out of the box, al werken.
Nice! Werkt de camera op de Vive nog ism TPcast?
Het laatste wat ik heb geprobeerd helaas nog niet. Maar ik geloof wel dat eraan gewerkt wordt
Bedankt voor de info!
Werkt dit ook met Linux?
Het is toch enkel een doorgeef luik voor de signalen? Of doet die meegeleverde software meer dan dat?

[Reactie gewijzigd door GiLuX op 25 december 2017 23:07]

Heb net de opentpcast update gedaan, werkt nu prima met de mic.

Maar ik lees nu dat ik de tpcast router kan laten vervallen?

Kan jij een guide linkje geven? Kan hier namelijk niks over vinden op github?