Specificaties Tower, 5 interne + 6 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Gladiator 600 Review

Millie-ano 2 februari 2010, laatste update op 2 februari 2010, 2.122 views

Cooler Master Gladiator 600

Pluspunten

• Design ( persoonlijk )
  • Airflow
  • Gat achter moederbord
  • Geen scherpe randen
  • Meegeleverde 140mm fan
  • voeding onderin, met mogelijk om fan naar beneden te plaatsen
  • meegeleverde stoffilter voor voeding

Minpunten

• Net niet genoeg ruimte om kabels weg te werken achter rechterpaneel
  • Niet de stilste van allemaal, maar met een fan controller mag dat geen probleem meer maken( geld voornamelijk voor de 140mm bovenin)
  • Videokaart, ondanks de toolless onderdelen toch met schroefjes vast moeten zetten, want de beugeltjes braken af, na minimale druk van mijn hand

Dit is mijn aller eerste aller eerste review:

Algemeen:
Ikj was opzoek naar een midtower, zwart met een goede prijs kwaliteit verhouding. Toegegeven, deze kast was niet mijn eerste keuze. Ik twijfelde destijds aan een CM690, Antec 300 en deze. Mede omdat de CM690 opeens niet meer leverbaar was bij de webshop cool-prices op moment van bestelling heb ik op basis van uiterlijk&prijs de Gladiator 600 gekozen. Tot nog toe heb ik daar niet echt spijt van.

Bouw kwaliteit & Afwerking:
De kast voelt stevig en solide aan. Ik heb geen last van resonaties bij de zijpanelen. In de kast had ik het mooier gevonden als het ook daar zwart was geweest, maar dan zou de prijs ook groter zijn. Misschien doe ik dat zelf nog wel als ik tijd heb van de zomer.

Ook heb ik geen scherpe randen kunnen vinden. Dit is uiteraard zeer prettig als je componenten moet inbouwen. Een pluspunt zijn de thumbscrews om de zijpanelen te verwijderen. Ook binnen de kast kun je veel zonder schroevendraaier doen. Enkel het moederbord en de videokaart.

Min punt: De videokaart KAN zonder schroeven gemonteerd worden. Maar dan voelt hij slapjes aan. Ook heb ik mijn videokaart met schroeven vast moeten zetten omdat ik de brackets die hem zouden moeten ondersteunen afbraken. Dit gebeurde toen ik ze wilde openen. ( mijn eerste ervaring met deze brackets )

Inbouw mogelijkheden:
Je kunt in totaal 5 5,25" drivebays inbouwen. En 5 harde schijven. Verder schijnt het ook mogelijk te zijn dat je er een Mugen 2 in kunt bouwen. Hiervoor zul je wel de top fan moeten verwijderen en later weer op zijn plekje zien te schuiven. Ik las dit in een review op internet, maar heb dat zelf niet getest.

Ventilatoren inbouwen:
Je kunt 2x tot 140mm fans kwijt in het linker zijpaneel. 1x tot 120mm achter. 1x 140mm top. 1x ( maar met minder drivebays 2 ) 120mm front. plaatsen.

Moederbord:
Mijn Gigabyte MA790XT-UD4p is redelijk groot bordje. Een ATX bord. Deze past zonder problemen in de kast, maar dan heb je best een krappe ruimte om je kabels weg te werken. Dit is een van de Min-punten. Kabels passen nagenoeg niet achter het rechter zijpaneel, waardoor je alles in je kast zelf kwijt bent. Dit word een rommeltje, maar als je er even voor gaat zitten moet het wel lukken om toch van een optimale airflow te genieten. Met moeite past de dikke kabel van het moederbord erachter. Het is dan proppen om het paneel goed op zijn plek te krijgen. Sata kabels kunnen er zonder problemen achter.

Pluspunt is wel het gat achter het moederbord. Hierdoor kun je wel makkelijker koelers inbouwen. En dat je er eventueel ook een Micro-ATX in kunt doen.

Videokaart:
Het kan door de videokaart komen, maar door de geringe ruimte ben ik genoodzaakt om 1 drivebay op te offeren. Omdat de connectoren die de kaart van sap voorzien, niet passen. Mijn XFX 4870 xxx is niet een erg kleine kaart. Hij past er wel in, maar daar is alles mee gezegd. De nieuwere generatie 5800 kaarten zullen het heel moeilijk gaan krijgen.

Voeding:
Pluspunt van de inbouw mogelijkheid om de voeding onderin te plaatsen. Met de ventilator naar beneden. Ondanks de modulaire voeding CM 520 kan ik mijn kabels niet fijn weg werken. Ik heb eerder al 1 drivebay moeten opofferen voor kabels en nu komt onderin mijn mogelijkheid om 5 HD's kwijt te kunnen niet tot zijn recht. Omdat er kabels onderop liggen.

Koeling mogelijkheden:
Omdat je redelijk veel ventilatoren kwijt kunt is de koeling via lucht goed te noemen. Airflow vind ik optimaal. Waterkoeling zou ik in deze kast niet aanraden, omdat je daar de slangen denk ik, niet lekker weg krijgt. Of je moet gaan dremelen

Hier een impressie van mijn tempraturen, gemeten met everest.
Mobo:
Idle: 29-31C - Stress: 39-49C
CPU:
Idle: 34-37C - Stress: 49-56C
HD:
Idle: 29C - Stress.. niet gemeten onder echte stress
GPU:
Idle: 65-70C - Stress: 80-85C

Alles is met stockkoeler en inclusief: 1x 140mm topfan CM, 1x 120mm sidefan Zalman, 1x 100mm backfan Zalman, 1x 120mm frontfan CM. Alle fans fraaien tussen de 600 en 1600 RPM

Onder stress versta ik gamen: Crysis etc, van minimaal 2 uur. Ik vind het geen slechte resultaten, maar kan altijd beter natuurlijk.

Vormgeving:
Vind ik iets persoonlijks. Maar ik vind hem mooier als de Antec 300/200. Of een CM Elite #... Verder is het een vrij standaard kast kwa vormgeving. Voorop zitten de USB ingangen en de aanknop is verwerkt in de zilveren gordel, waardoor de kast aan zijn naam Gladiator komt. De gordel representeert dat van een schild/gordel van de gladiator. De kast is mat zwart en de voorkant heeft glossy zijkanten. En de gordel is van geborsteld aluminium als ik me niet vergis.

Installatie gemak:
Ik vond alles redelijk goed te installeren. Enig minpunt was de videokaart. Deze moest uiteindelijk toch met schroefjes vast worden gezet. En de voedingskabels kun je bijna niet installeren op de videokaart als de kaart erin zit. En als je eerst de voedingskabels vast makt en daarna de kaart erin moet je rare capriolen gaan uithalen zoals draaien, wat ook niet optimaal is.

Drivebays schuiven heel makkelijk vast met de klipjes. De hardeschijf schoof met magnetische balkjes zo op z'n plek wat ook ideaal is.

Modbaarheid:
Ben ik niet van plan. Maar een beetje creabea kan hier wel wat leuks van maken. Met een dremel of iets anders kun je van de ventilator roosters een leuk window maken. Maar goed, heb er geen ervaring mee.

Prijs & Conslusie:
Ik heb mijn exemplaar gekocht samen met alle andere onderdelen. Dus verzendkosten werden zo goedkoper. Maar voor 49,- ophalen of 54 inclusief verzenden heb je de goedkoopste uit de pricewatch. Ik vind dit een goede prijs voor wat je krijgt en wat je ermee kunt. Maar ik zou er wel 2x over nadenken, want voor iets meer heb je een kast met misschien meer mogelijkheden of meer ruimte of allebei. Meer ruimte zou voor mij achteraf gezien een leuke bijkomstigheid geweest zijn. Misschien dat ik later toch overga op de CM690, als de advanced versie iets goedkoper word.

Maar mocht er een Gladiator 2 / 700 of hoe ze het beestje gaan noemen uitkomen. En hij heeft net iets meer ruimte. Dan zal ik daar zeker naar gaan kijken. Voor nu voldoet de kast aan mijn eisen en verwachtingen. Al met een al een goede kast voor een goede prijs.

** Foto's volgen nog.
** Complimentjes/Opbouwende kritiek kun je onderaan plaatsen.

Heb jij ook een Cooler Master Gladiator 600?

Ik heb de kast ook en bij mij moest ik ook mn bovenste 140MM eruit halen om mn mugen 2 erin te doen en daarna paste hij niet meer bij mij...
vraag me af hoe ik dat ga doen met mijn scythe grand kama cross xD, maar bedankt voor de info, precies wat ik allemaal wilde weten :D