Altec Lansing 2100 (2.1) Review

JarnoD 6 december 2005, 1.261 views

Altec Lansing 2100 (2.1)

Pluspunten

• Sprankelend hoog gebied
  • Mooie ronde bas
  • Slanke, gedistingeerde uitstraling
  • Mooie afwerking, duur uiterlijk

Minpunten

• Volumeregeling onduidelijk
  • Moeilijk om "nieuw" te houden van conussen

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 5
Deze set gebruik ik al een jaar of drie zeer intensief en kan niet anders zeggen dat ik er zeer tevreden over ben. Hoewel ik het in grote lijnen eens ben met de sruvey van Lous plaats ik toch wat kritische kanttekeningen, vooral bij de geluidsbeleving zelf!

De features zijn adequaat voor een 2.1 speakerset. Lagetonenregeling zit wat ver weggestopt, zorg dat je goed bij de achterkant van de sub kan komen. De afstandbediening is wat onduidelijk omdat de volumeregeling met twee drukknoppen geregeld wordt. Er is geen manier om goed te zeggen hoe hoog het volume staat als je de set net aanzet. Er zijn namelijk geen lampjes voor het niveau in de afstandbediening opgenomen, iets wat bij de nieuwere AL-sets wel is.

Hoewel het ontwerp van de set natuurlijk een te subjectief onderdeel is om mee te nemen in de review kan ik wel zeggen dat het hier om een onderscheidend ontwerp gaat. De vormgeving ziet er in mijn ogen gedistingeerd uit, iets wat de meeste (niet alle!) Creative of Logitech setjes zeker niet kunnen evenaren. Door de gebogen lijnen in het ontwerp en het gebruik van meer dan alleen plastic maakt het geheel een luxe, dure indruk. De losse elementen uit de set zijn goed op elkaar afgestemd en de afstandsbediening in zijn "cradle" mag best gezien worden naast de speakertjes.

Afwerking is heel aardig, zo zitten er bijvoorbeeld zachte pads onderop de speakervoeten en de afstandbediening zodat ze geen krassen achterlaten of wegslippen. De speakertjes zijn inderdaad wat topzwaar, maar bij mij nog nooit omgevallen en dus ook geen deuken in de conus oid. Wel is er een witte oxidatielaag op de conussen terecht gekomen in de loop der jaren. Het stoort niet, maar het is er niet goed af te krijgen zonder de speaker te beschadigen.

Dan nu de geluidskwaliteit: Deze set is echt een set voor fijnproevers die bij hun computer ook een mooie weergave wensen. Het merk Altec Lansing, wat net als Bose en Cambridge al een behoorlijk erfgoed in de professionele audiowereld heeft achtergelaten blijkt het ook heel goed te doen op het gebied van PC-audio. De hoge tonenweergave is uitstekend, ik heb zelden zo'n open en sprankelend geluid uit een PC horen komen. Het middengebied is prima, hoewel er een klein gaatje valt in het midlaag. Maar daar zal ik ze niet op afrekenen, dat is tenslotte een verschijnsel wat zich vaker bij dit soort sets voordoet. De set heeft verder een goede buik, de lage tonen zijn (en blijven) zeer zuiver en rond. Het is een heerlijk warm geluid. vijf sterren voor deze set op muziekweergave! De lage tonen zijn wel erg overheersend bij een gemiddelde afstelling, voor het mooie moeten ze behoorlijk worden geknepen. Maar dan heb je ook wat ;)

Bij games of films is het nog steeds een mooie set met meer dan genoeg geluidsdruk om ook de buren mee te laten genieten. Omdat het zo'n zuiver geluid is zullen gamers wellicht ook plezier ondervinden aan deze set. Maar spraak en omgeving zijn altijd goed te onderscheiden bij het kijken van een filmpje dus al met al is dit een zeer goede all-rounder die zijn mannetje nogsteeds staat tussen het huidige speaker-geweld wat er op de markt is bijgekomen.

To sum up: mensen die een rank en transparant setje op hun bureau willen hebben en echte audiofielen die ook achter de PC (of Mac natuurlijk) graag een stukje muziek draaien zullen met deze set een goede keus maken.

Heb jij ook een Altec Lansing 2100 (2.1)?

De volumeregeling is misschien onduidelijk maar wel een pak beter geregeld dan zo'n wieltje met een potmetertje. Het nadeel van deze is dat het potmetertje heel snel slijt bij frequent gebruik en na verloop van tijd kun je hem niet meer gebruiken zonder gekraak of het wegvallen van een kanaal.

Dus, wees blij met de drukknoppen ;)
Ach ja, "elluk voordeel hep zun nadeel" zullen we maar zeggen. Er is inderdaad niets ergers dan een krakende potmeter... Nouja, behalve aambeien of een geslachtsziekte dan misschien :P

Ik geef je groot gelijk dat de knoppen zeer slijtageongevoelig zijn. Het niet weten hoe hard je boxjes staan als je ze een tijd niet hebt gebruikt is lastig, of zelfs gevaarlijk! ... sort of... De nieuwe 2.1 set lost dat heel elegant op met een rijtje LEDs. Dat hadden ze jaren eerder moeten doen.
Ik heb deze ste inmiddels een jaartje of twee en ik weet cker dat hier, in de prijsklasse nix tegenop kan. :9~