Assassin's Creed: Origins, PC (Windows) Review

Tman11S 8 november 2017, 313 views Product gekocht

Assassin's Creed: Origins, PC (Windows)

Ik heb 2 jaar gewacht op deze game en had eigenlijk geen hoge verwachtingen na de 2 vorige games. Origins is in mijn ogen een pracht game en zit qua speelplezier op het niveau van AC Blackflag. Ubisoft heeft de afgelopen 2 jaar goed gespendeerd!

Pluspunten

• Verhaal
  • Leerrijk
  • Nieuwe combat systeem
  • Meer vrijheid
  • Zee gevechten
  • Meerdere personages
  • Immense wereld
  • Dagen speelplezier (ook na het uitspelen)

Minpunten

• Accepteert alleen stereo headsets
  • AI kan wat dom zijn
  • Voice acting van side characters kon beter

Stabiliteit Score: 5
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 5
Geluid Score: 4
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 4
Ik ben een echte fan van de Assassin's Creed reeks en heb uitgekeken naar deze nieuwe game. Ik heb alle vorige games gespeeld en ik moet zeggen dat de game terug naar zijn roots gaat, ik herken veel verhaalgelijkenissen met AC 2 en openworld elementen uit AC 4, dit waren overigens mijn andere 2 favorieten.

Het verhaal van Bayek of Siwa is een verhaal van wraak net zoals Ezio Auditore in AC 2 wraak zocht op de moordenaars van zijn vader en broers. Het verhaal bevat zoals altijd een sterk vrouwelijk personage, een hoop aansluitende side-quests, beroemdheden die echt hebben bestaan (Cleopatra, Julius Ceasar, ...) en de "first civilization" die het verleden aan het heden koppelen.
Het verhaal verklaart het ontstaan van het broederschap der Assassin's, net zoals de titel aangeeft. En ik moet zeggen dat de oorsprong prachtig in het grotere verhaal van AC past.
De game start onduidelijk qua verhaal, maar alles wordt na verloop van tijd opgehelderd + als je een beetje mee bent met de geschiedenis kan je sommige evenementen al voorspellen, maar je bent toch benieuwd hoe ze zich zullen uiten in de game en wat jouw rol hierin zal zijn.

De gameplay heeft een upgrade gehad, het combat systeem is eindelijk uitgebreid zoals vele fans wouden. Dankzij een skilltree kan je ook zelf kiezen hoe je combat wil gaan voeren: je kan je volledig focussen op stealth met bogen en gadgets of je kan een sterk schild en een hamer nemen en door de poort binnenwandelen klaar om te vechten. De keuze is aan jou.
Ik advieszeer wel om toch een beetje in alles te investeren aangezien je toch graag een plan B hebt en aangezien sommige bossbattles alleen melee of ranged kunnen.

Ook is naval combat terug van AC 4. De fans vroegen om meer zee gevechten na AC 4 en ubisoft heeft geluisterd, er zijn een aantal zeeslagen te spelen op de Egeļsche zee.

Het beeld is prachtig, de natuur is mooi uitgewerkt en je voelt ook de machtige uitstraling van de gigantische gebouwen (piramides bijvoorbeeld). De game is de eerste in AC die 4K ondersteunt en alhoewel mijn PC geen 4K runt heb ik al via vrienden kunnen ondervinden dat dit prachtig is.
Ook een echte aanrader is de adaptive resolution, dit zorgt ervoor dat de kwaliteit van het beeld een beetje op en af gaat om de performance zo hoog mogelijk te houden.

Het geluid zou van mij 5 sterren krijgen als ik niet zo veel problemen had de eerste dag met mijn headset. De game is niet in staat om een 7.1 headset om te zetten naar stereo, ik heb echter na wat contact met het support team dit snel kunnen oplossen en verder geen problemen gehad.
Ook de muziek is weer erg typerend voor de tijd dat de game zich afspeelt en de slimme implantatie van het iconische nummer "Ezio's family" geeft gevoelens van heimwee aan de echte fans.

Over besturing kan ik niet veel zeggen aangezien dit volledig aanpasbaar is op pc, je speelt met de toetsen die jij wilt gebruiken. Er is ook controller ondersteuning, deze heb ik echter niet gebruikt.

Wat prestaties betreft heb ik geen enkel probleem gehad. Ik heb een sterke processor en al een oudere grafische kaart (i7-6700k en GTX 970) en hier draaide de game vlotjes op. Een paar haperingen tijdens het opstarten, maar dit is normaal aangezien de hele wereld gegenereerd moet worden. Doe het even rustig aan in het begin en je zult verder wel geen problemen hebben.

De game heeft replaywaarde, maar hier ben ik nog niet aan toe gekomen. ik heb ongeveer 55 uur in de game gestoken tot nu toe en ik heb nog steeds niet alle quests gedaan en/of alle plaatsen bezocht.
De skilltree en vrije keuze van aanpak zorgen ook voor meer replay waarde: je kan het eerst stealth aanpakken en daarna eens zo luid mogelijk.

De prijs is redelijk standaard voor een AAA game, ongeveer 60¤ en leden van Uplay krijgen voor 100Uplay units ook nog eens 20% korting. Ik heb een special edition gekocht van 150¤ (120¤ met korting), met season pass en figurine. Na bijna 2 weken vind ik het nog steeds zijn geld waard.

Conclusie:
Ubisoft heeft geluisterd naar zijn fans en brengt ons een hoop leuke features terug: skilltree, grote keuze in wapens, 2 speelbare personages, een open wereld met kleine dorpjes en grote steden zoals in AC 4 en een verhaal met een target lijst zoals in AC 2.
In gevechten kan de AI wel eens een achterlijke move maken en de voice acting van de personages in side quests kon beter, maar ik geef deze parel een 9,5/10 en een plaatsje tussen mijn favoriete games.

Heb jij ook een Assassin's Creed: Origins, PC (Windows)?

Je overtuigd me toch wel. Ik ben niet zo van het egyptische verleden, vraag me niet waarom. Maar het feit dat er ook zeeslagen te spelen zijn vind ik erg leuk. Persoonlijk vond ik black flag ook gewoon echt het leukst. Lekker varen op de zeeen.

In ieder geval, leuke review. Krijg gelijk zin om het spel te spelen.
Ik ben blij dat mijn review je kon helpen :D

Verwacht je wel niet aan grote scheepsgevechten zoals in black flag (wat ook mijn favoriet was trouwens), er zitten wel een paar missies in, maar je kan niet vrij rondzeilen of upgrades doen.
Toch vind ik het wel een pluspunt dat ubisoft de zeeslagen terug heeft ingevoerd, verwacht je meer aan een gelijkaardige ervaring als in AC 3.

En als je niet van Egypte oud, dan heb ik ook nog een leuk nieuws voor je. De game speelt zich namelijk af rond 50 v.C. dit is het einde van het oud-Egyptische rijk en er zijn al hele Griekse en Romeinse provincies in de game.

Als je nog vragen hebt, stel ze zeker. Ik deel graag mijn ervaring met anderen
Mooie review!

Ik was nooit zo'n fan van RPG games maar dit is echt wel gaaf heb er nu C/A 10 uurtjes in zitten en t was t waard om een jaartje over te slaan!