Cooler Master Devastator 3 (Qwerty US) - Reviews

Specificaties Bedraad Qwerty met Membraan toetsen - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Devastator 3 (Qwerty US) Review

Foritain 8 november 2017, laatste update op 8 november 2017, 852 views

Cooler Master Devastator 3 (Qwerty US)

Spotgoedkoop, en je voelt de concessies als je luxe hardware gewend bent, maar je krijgt echt heel erg veel voor je geld. Zeker nu de muissensor beter is dan bij de Deva1, en de verlichting in meerdere kleuren kan. Niet perfect, maar voor dit budget vind je niets beters.

Pluspunten

• Op dit prijspunt ongekend goed totaalplaatje
  • Toetsenbord vrij stil, prima aanslag tot zover rubberdomes gaan, en media knopjes erbij.
  • Muis prestaties tig keer beter dan eerste Devastator. Geen 3360, maar op dit prijspunt prima bruikbare prestaties. Daarbij Omron switches voor een prima click.
  • RGB in 7 kleuren instelbaar.

Minpunten

• Groot verschil in gevoel vergeleken met mid-range en high-end hardware. Voor iets beters moet je aardig in de buidel tasten, maar het is onmiskenbaar een 'betaalbaar' alternatief.
  • Kleine onnodige foutjes in de details. Geen grips op de voetjes wanneer je het toetsenbord omhoog zet ipv plat legt, mediaknoppen hebben te veel wobble.

Cooler Master Devastator III review

- Inleiding
- Devastator 3 Muis
- Devastator 3 Toetsenbord
- Das RGB Party
- Conclusie

De Cooler Master Devastator 3, de derde iteratie van Cooler Master hun absolute budget muis-toetsenbordset gericht op gamers en hoewel dit jaar uitgebracht is het geen model waar Cooler Master hun nieuwe MasterAllTheThings naamgeving of bedrijfsprofiel of wat het dan ook is op los laat. Geen fratsen, geen fancy marketing geneuzel, maar gewoon een muis en toetsenbord voor totaal 35 euro, althans dat is de prijs waarvoor ze de komende tijd beschikbaar moeten zijn.

Vraag mij om een uitstekende gaming muis voor 35 euro en ik zou je aanraden om naar modellen van rond de 50 euro te kijken als baseline, Cooler Master hun eigen MM530 is daar een perfect voorbeeld. Nu krijgen we zowel een muis als een toetsenbord, en is de vraag vooral waar Cooler Master heeft gesneden om het acceptabel te houden, en natuurlijk of het allemaal acceptabel is.

Devastator 3 muis

Goed. Doos, handleiding, toetsenbord en muis, toetsenbord aan de kant en muizen maar.

Wat vorm betreft wijkt de nieuwe Deva niet af van de oude. Het voelt met zijn geringe hoogte niet als de meest ideale vorm voor welke omstandigheid dan ook, maar hij is prima benaderbaar en eigenlijk opvallend stevig. Verwacht hem niet in een volle palm grip te nemen tenzij je hele kleine handen hebt, maar met een redelijke breedte hoef je niet echt te knijpen; je hand beland gewoon in een soort rust staat vlak op deze muis. Hij is weliswaar wat aan de lichte kant, en de afwerking is strak plastic, maar niets rammelt, kraakt, of beweegt wanneer we hem eens goed schudden. Best ok allemaal!

Primaire switches komen van Omron, al heel wat in dit segment, en voelen dan ook best scherp. Secundaire switches (twee duimknoppen) voelen als instap TTC’s maar kan ik niet bevestigen; ze zijn duidelijk tactile, maar bieden uiteraard niet de luxe van een MM530. Ze zijn echter scherper dan de Gigabyte M3 duimknoppen, een muis die alleen al 30 euro kost. Het muiswiel is opvallend goed in balans: voldoende voelbare stappen voor gaming, maar niet te zwaar en ruim soepel genoeg voor browsen en dergelijke. De knop bovenop heeft één taak: kleurtje wisselen.

Sensorprestaties, tja. De Devastator I (8ms response, kon geen diagonaal goed trekken) was gewoon matig, de Deva II deed het een stuk beter en hoewel ik niet meer in staat ben met de oude te vergelijken voelt het toch weer ietjes beter dan in de tijd. Reponse wordt niet gespecificeerd maar lijkt op 2ms te zitten, en de sensor is zeker niet geschikt voor razendsnelle sweeps, maar als dergelijk fanatiek CS:GO stijl gebruik je wens is dan moet je meer dan de prijs voor deze kit enkel al in je muis stoppen. Acceleratie is wel redelijk aanwezig, maar again: op dit prijspunt is dat de minste concessie. Het voelt, zolang je niet de grenzen opzoekt, als een redelijk sensortje voor all-round gebruik en casual gaming; FPS inclusief. Vergeleken met de eerste variant in elk geval een mega upgrade, en dito wanneer we een losse muis van ca 20 euro zouden bekijken.

Voor we door gaan naar het bord, de specs van beide:

Devastator 3 toetsenbord

Het Devastator 3 toetsenbord is een rubberdome model, en voelt eigenlijk meer als een soort kantoortoetsenbord met wat hogere keycaps dan een gamer bord. Het verschil in gevoel met bijvoorbeeld een MS120 of een Masterkeys is fors, wat traditionele domes ontbreken de scherpte van mechs en pretend-mechs, maar dan zitten we wederom echt appels en peren te vergelijken. De aanslag is redelijk neutraal, aan de stille kant (in tegenstelling tot de MS120), en vergeleken met de voorgangers lijkt (op basis van geheugen) het font ook iets beter leesbaar zonder verlichting aan.

Het is een bordje dat werkt, maar geen fratsen biedt, al zijn de details echt niet onaardig. Leg je hem simpelweg neer en begin je met typen spreekt weinig echt tot de verbeelding, maar er is ook weinig dat steekt. Standaard US International layout, full size, geen rare keuzes ‘om maar wat unieks te doen’, gewoon recht-toe-recht-aan. De media knoppen zijn wel erg losjes, dat kan wellicht wat strakker zonder dat het meteen meer geld hoeft te kosten, en het enige wat in mijn optiek een echt zonde bezuiniging is het ontbreken van rubberen grips op de hoogte verstelbare pootjes achterop. Ik werk het liefst met het toetsenbord iets verhoogd, en dan mist deze plank wat grip; beter is hem gewoon plat op tafel te laten.

Tijdens het typen, of het gamen, is het wederom een beetje zoeken naar wat er nu over te zeggen valt. Als mech gebruiker is het concept rubberdome even een stap terug, maar niemand die dagelijks op mechs zit die een setje als dit overweegt. Kijk je hiernaar omdat je iets van 35 euro uit te geven hebt en gewoon iets wilt wat er een beetje uitziet en een beetje ok werkt, dan zit je meer dan prima. 125Hz pollng is een indicatie van een soort consumer/kantoor insteek, maar als je FPS pro wilt worden kan je kiezen tussen (Flink) meer geld uitgeven, of dit als ‘het voldoet wel’ optie te overwegen.

Verlichting

Het klinkt knullig, maar het feit dat de Devastator nu standaard met zeven kleuren verlichting komt is wel significant. Voorheen kocht je een model met rode, blauwe, of groene verlichting, nu krijg je ze allemaal plus nog wat extra’s. Het geeft een mooie inhoudelijke feature die opvalt naast de prijs. Verwacht geen softwarepakket met gedetailleerde instellingen: je kan kleuren kiezen, verlichting aanzetten, uitzetten, of laten pulseren, en dat is het wel. Wat foto’s voor de beeldvorming:

Je merkt het waarschijnlijk wel aan de toon dat ik niet helemaal hoteldebotel supergeil (Thanks GoT, krijg ik niet uit mn hoofd) over de Devastator, maar vergeet vooral niet dat alles relatief is; ben je high-end muizen en toetsenborden gewend dan moet je niet opeens voor een duppie op de eerste rij willen zitten. Maar de Devastator set benaderen als iemand die al specifieke wensen heeft wat mechanische toetsenborden betreft of alleen genoegen neemt met een 3360 sensor is de plank echt misslaan: dit zijn setjes bedoeld voor mensen die nu nog op OEM planken zitten die ze bij hun kant-en-klare HP of Dell of wat dan ook computer ‘uit de winkel’ kregen, en vanuit dat perspectief is wat hier ligt gewoon echt heel erg leuk. Ik moet absoluut duidelijk maken dat er een groot verschil is tussen deze set wanneer je een MM530 en een Masterkeys Pro L RGB pakt, laat niemand denken dat meer uitgeven dan dit onzinnig is, maar waar het hier om gaat is dat wanneer 35 euro (of iets meer) je limiet is je echt een hele mooie deal krijgt hier en dat geen van de minpunten opweegt tegen dat bizar lage prijspunt.

De eerste Devastator was populair, maar de muis was bij lange na niet zo capabel als wat er in de Devastator III zit, en daarbij krijg je nu niet één, maar zeven kleuren LED verlichting. Wanneer we dan zien dat hij ook voor 35 euro over de toonbank gaat, grofweg hetzelfde als zijn beide voorgangers, terwijl onze koers ten opzichte van de Dollar er echt niet beter op is geworden, dan kunnen we enkel concluderen dat de value die de Devastator biedt beter is dan ooit. Daarbij is het mooie van deze set dat wanneer je wat beters wilt je er met 5 of 10 euro ook nog niet bent, wil je echt een stap omhoog dan mag je wel richting het dubbele gaan kijken. Het onderstreept de geboden waarde.

Is het perfect? Zeker niet, en Cooler Master zou een aantal puntjes moeten kunnen verbeteren zonder dat het veel kost zoals het ontbreken van rubber op de voetjes wanneer je het toetsenbord wat omhoog stelt tegen iets te makkelijk schuiven, of de wat te ruime speling op de media keys die afdoen aan wat verder een best prima (en vrij stille, voor een game tobo) type ervaring. Dat zijn maar kleine details, maar wel kleine details die je er net even aan herinneren dat je slechts 35 euro hebt afgerekend. Echter het gebrek aan grote kanttekeningen, het prijspunt uiteraard in acht houdende, is niets anders dan een compliment voor deze set. Wil je een spotgoedkoop RGB setje voor thuisgebruik en wat casual gaming dan zal je weinig sets vinden die de concessies zo netjes weten te beperken als deze.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Cooler Master Devastator 3 (Qwerty US)?

Goede review! Wel een beetje karige plus- en minpunten ;)
+3 , mooie review, en ook die Foto's !! Wauw. ''She'' Got Skill :) !
Mooie review weer, wat vindt je van deze 3e generatie tov de 2e generatie? Beide zijn op voorraad welke is 'the one' op dit moment :) ?
Ik heb de 2 al 18 maanden niet aangeraakt, dus die directe vergeijking heb ik bewust ook niet gemaakt. Die had die plungers in het toetsenbord zitten wat ze juist erg luid maakte right? Tikte wel lekker, maar ik denk dat voor de doelgroep deze uitvoering die wat dichter bij de Deva 1 ligt logischer lijkt. Als je voor een mech-achtige type ervaring wilt gaan pak dan wat extra geld en een MS120, dat bord is m.i. een mooie upgrade.

Muis II vs muis III op basis van 18 maanden terug is ook vaag gissen. Op gevoel is de III ietsjes vlotter, of staat mij in elk geval positiever bij, maar kan even goed hetzelfde zijn. Veel maakt het niet uit, ik zou de 3 pakken omdat ik daarvan nu kan zeggen dat ik die voor 35 eur een leuke deal vind op basis van een actuele ervaring :D
Dit is toch gewoon onwijs slim van Cooler Master :) Spot goedkoop, verlichting, uiterlijk, zowel muis als bord. Voor de jonge generatie die niet veel te besteden hebben een super instap setje. De fotografe heeft zichzelf tevens overtroffen dit keer :*) Top foto's en review!
Thanks Nemm. Denk dat die jonge generatie die hard moet werken om 35 eur bij elkaar te sprokkelen wel een serieuze doelgroep is idd. Hoop dat zij dan zoiets pakken ipv c-brand meuk in de grote manden bij de kassa van de lokale megastore.
Net toetsenbordje. Als je dan toch weinig te besteden hebt en toch leuk toetsenbord wilt met gaming uitstraling. Toffe review ook!