Tamron SP AF 28-75mm f/2.8 XR Di LD ASP IF (Pentax) Review

migimli 11 november 2006, 1.535 views

Tamron SP AF 28-75mm f/2.8 XR Di LD ASP IF (Pentax)

Pluspunten

• snel
  • scherp
  • "l-kwaliteit"

Minpunten

• zoom "verkeerd om"

AF-snelheid Score: 4
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 4
Deze heb ik de afgelopen zomer gekocht en de lens is nu voor een 1000 foto's gebruikt.

De lens levert wat mij betreft l-kwaliteit voor de plaatjes tegen een wat betere prijs! Het grote voordeel van deze lens is dat het 2.8 diafragma over het gehele bereik van de zoom lens nu beschikbaar is! prima Bokeh, daardoor mooie portretten te maken met deze lens.
De lens voelt stevig aan en stelt snel scherp, en voelt niet "el-cheapo" aan. het is alleen even wennen: de zoom werkt andersom daar moet je wel even aan wennen
Het scherpstellen levert iets meer geluid dan bij een USM van Canon maar zeer acceptabel!
een echte aanrader die bijna standaard op mijn body vast zit!

Heb jij ook een Tamron SP AF 28-75mm f/2.8 XR Di LD ASP IF (Pentax)?

Heb je met deze lens ook wel last van 'hunting'? Ik heb een 28-300 van Tamron, en bij zaken met veel verschiilende dieptes dicht op elkaar, dan raakt hij in de war. Denk aan tralies, bewegende haren, of bladeren die bewegen.
Wat is "i kwaliteit?"

Het verkeerdom zoomen zie je bij meer van dit soort lenzen, ook de 1.200 Canon L 24-75 f2.8 USM heeft het. Het is namelijk een truckje waarmee je vervelende lichtinval kan verminderen. Hierdoor blijft ondermeer de zonnekap kleiner en is er minder last van flare.