Altec Lansing 2100 (2.1) Review

Lous 5 december 2005, 332 views

Altec Lansing 2100 (2.1)

Pluspunten

• Mooi design, goede prijs kwaliteit verhouding.

Minpunten

• Instabiliteit speakers, afstandsbediening aan draad.

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 3
Het is alweer een wat ouder setje, maar is soms nog te verkrijgen. Ooit gekocht omdat het één van de leuker uitziende setjes was en ik Altec setjes altijd wel goed vond klinken. Mijn budget liet niets duurders toe, en dus siert deze set mijn desktop.

Het is een simpele set, in een erg kleine doos, er zit een afstandsbediening aan een draadje bij, die je in de meegeleverde standaard op je bureau kunt zetten. Waarom er een draad zit aan een afstandsbediening kan ik niet goed begrijpen. Maar het zal vast wel iets met kosten te maken hebben. Tevens een minpunt is het feit dat je de basunit alleen op de bas zelf en in je OS kan bedienen, evenals de settings van de speakers. De afstandsbediening kan alleen volume regelen en de set aanzetten.

De speakers zijn gemaakt van aluminium met plastic. Het staat misschien erg mooi hoor, dat aluminium, maar ze zijn niet super gebalanceerd, waardoor je ze heel gemakkelijk omstoot. Er zit te weinig gewicht in de onderkant om echt stabiel te staan, wat jammer is, want er hoeft maar een deukje in de vrij onbeschermde cones te komen en je hebt geen zuiver geluid meer (wat bij mij dus het geval is).
Het geheel op mijn desktop staat qua uitstraling en vormgeving perfect, ik heb een complete alu, zwarte look op mijn bureau, en deze speakers passen er prima bij.

Als we het gaan hebben over de geluidkwaliteit, is het precies wat je kan verwachten van een set in deze prijsklasse. Voor games prima te doen, muziek wat minder. De bas is echter heel erg zwaar t.o.v. de speakertjes, ik kon het knopje achterop de subwoofer bijna helemaal terug draaien om de boel enigszins uit te balanceren. Dus als je van veel bas houd kan je met deze set je lol op.

De conclusie is dat het een leuke set is voor een aantrekkelijke prijs. Zoek je geweldige kwaliteit om muziek te luisteren, laat deze set dan vooral aan je voorbij gaan. Wil je gewoon geluid aan je pc hebben, dan voldoet hij prima.

Heb jij ook een Altec Lansing 2100 (2.1)?