AKG K 321 Cloud White (Wit) Review

roland83 14 maart 2010, 1.781 views

AKG K 321 Cloud White (Wit)

Pluspunten

• prijs
  • draagcomfort
  • redelijk rustig geluid
  • geluidskwaliteit/prijsverhouding

Minpunten

• geluidskwaliteit: anders dan je verwacht
  • wit of snoepblauw is niet ieders smaak
  • bouwkwaliteit/afwerking
  • inspelen zeer noodzakelijk

Ik ben de trotse bezitter van een Sennheiser IE 7 koptelefoon, dus kun je je afvragen wat ik met deze AKG moet. Helaas is de IE 7 in reparatie, dus moest ik snel een backup om mijn honger naar muziek onderweg te stillen. Update: De IE 7 is vervangen door een IE 8.

Ik wilde een goedkope in-earkoptelefoon die toch een acceptabel geluid geeft. Wie wil dat nou niet, zou je denken. Maar het bleek moeilijker dan gedacht. Na veel wikken en wegen is het deze geworden. De Sennheiser CX 300 II Precision was me te duur en ik had geen vertrouwen in een Panasonic van 15 euro. Verder heb ik mijn leven lang al Sennheiser gehad, en wilde AKG eens proberen na goede ervaringen met een AKG K 514.

Uit de verpakking

De verpakking is een eenvoudige kartonnen doos, eens niet zo'n vervelende blister. In de doos zit:
  • de witte koptelefoon zelf
  • een zwart leren draagtasje
  • 4 witte siliconendopjes, 2 keer klein en 2 keer groot. De mediumdopjes zitten al op de koptelefoon
  • een garantiebewijs in 16 talen
De verpakking is dus compleet, ik zou niet kunnen bedenken wat er niet is. Een handleiding heb je toch niet nodig.

Eerste indruk en bouwkwaliteit

De koptelefoon is wit, erg wit. Dat was mijn eerste indruk, maar dit is wel mijn eerste witte koptelefoon. Het is niet ieders smaak, zal ik maar zeggen. En de lichtblauwe variant vind ik zelf nog veel erger, die is pastelblauw. Verder is het ontwerp eenvoudig en functioneel, wat ik alleen maar kan aanmoedigen. Op elk dopje staat geschreven of het links of rechts heeft, en vlak onder de omcirkelde L steekt een puntje uit. Je kunt dus ook voelen wat links is, dat is in het donker erg handig.

Het snoer van de koptelefoon is zeker lang genoeg, en heeft een symmetrische scheiding in het midden. Het snoer zelf is gemaakt van dun, vrij ruw plastic wat makkelijk stof aantrekt en makkelijk in de knoop raakt of opkrult. De stekker is recht en vrij lang, maar ik heb mijn twijfels over de stevigheid van de bevestiging van het snoer aan de stekker. De dopjes zelf zijn simpel glanzend plastic, maar voelen erg degelijk aan. Maar de kwaliteit van het snoer doet afbreuk aan de gehele kwaliteitsindruk. Ik hoop dat het ding over een jaar bij dagelijks gebruik nog heel is.

Draagcomfort en geluidskwaliteit

De koptelefoon is heel makkelijk in gebruik. Net als bij elke in-earkoptelefoon krijg je drie maten siliconendopjes, waarvan je de best passende moet uitzoeken. Dat is heel snel gedaan, zodra de passende is gevonden gaat de koptelefoon makkelijk in je oren. En hij blijft daar ook zitten, zolang je niet aan de kabel trekt. Het draagcomfort is echt prima voor elkaar.

Belangrijker is wel de geluidskwaliteit. Ik gebruik de koptelefoon elke dag een paar uur, pas na een week kan ik zeggen dat de geluidskwaliteit voldoende is. Er is inmiddels al heel veel op T.net gezegd over inspelen, ik zal er kort over zijn. Deze koptelefoon was bij de eerste paar uur luisteren ongelooflijk schel en er kwam geen bass uit.

Gelukkig is de geluidskwaliteit een week later sterk verbeterd, en ik hoop dat het nog beter wordt. Ik ben al jaren de warme klank van Sennheiser gewend, en AKG heeft een totaal andere aanpak. Lage tonen komen er inmiddels wel uit, al blijven ze op de achtergrond. De bass is zeker niet "boomy", zoals bij de eerste Sennheiser CX300 wel het geval was. Hoge tonen zijn inmiddels iets minder scherp, maar af en toe wil ik de trebleknop van de versterker wat omlaag schroeven voor comfortabel geluid. Middentonen zitten er redelijk goed tussen, al blijven die een beetje op de achtergrond. Dat lijken bijna alle in-ears onder de 100 euro te hebben.

Het geluid is in het algemeen vrij rustig door het ontbreken van booming bass en de voldoende aanwezigheid van het midden, tegelijk is het geluid schel en scherp door de overdaad aan hoge tonen. Je moet zelf bepalen door naar een ingespeelde koptelefoon te luisteren of je dat prettig vindt.

Update: na lang inspelen (> 50 uur denk ik wel) is het geluid niet veranderd. Het totaalbeeld van prettige bass, acceptabel midden en schel hoog blijft staan.

Prijs en conclusie

Maar dan kom je bij de prijs uit. Deze koptelefoon is door AKG ingeschaald als basic in-earkoptelefoon. Hij is ook stukken goedkoper dan bijvoorbeeld de CX 300 II van Sennheiser. Voor deze prijs is het geluid echt prima, zeker voor iemand die rustig geluid wil zonder teveel bass.

Ik weet dat ik verwend ben door de Sennheiser IE 7 en IE 8, maar kan dan ook het verschil tussen die twee goed horen. De IE 8 geeft een veel warmer geluid. De bass is goed aanwezig maar niet overdadig, tenzij je aan de bassknop gaat zitten. Een bassdrum kun je zo in alle detail boven de rest uit laten komen, zonder dat details van de hoge tonen verdwijnen. Juist dat lukt met de K 321 niet. Midden en hoge tonen zijn bij de IE 8 zeer goed vertegenwoordigd en zeker niet scherp of schel. Ze zijn ook niet heel hard te krijgen met een eventuele trebleknop. Maar dat wil je ook niet.

Tot slot: ik vergelijk hier een basic koptelefoon van 30 euro met een topkoptelefoon van 230 euro. Dat is niet eerlijk. Het enige wat ik ermee kan zeggen is dat ik vergelijkingsmateriaal heb dat laat horen hoe muziek hoort te klinken. Met de IE 8 hoor je mp3-compressie uit een goede versterker wel, en ook een slechte geluidskaart (onboard!) valt door de mand. Met de K 321 hoor je dat minder, en wil je er ook minder op letten.

Heb jij ook een AKG K 321 Cloud White (Wit)?

Bedankt voor review. Wilde deze misschien gaan kopen, maar na deze review ga ik naar iets anders kijken :)
Ik heb deze zelf ook,
Eerst was ik ook teleurgesteld over de geluid kwaliteit, maar dat lag deels aan mijn MP3 speler. Ook heb ik de rubber dopjes vervangen door m'n oude sennheiser's. De stock rubbertjes zitten veel te dicht tegen de dopjes aan, waardoor hij niet helemaal goed je oor in kan. Dat zorgt voor een slecht hoorbare Bass.

Nette review over het algemeen :)
Die review zit ik nu te lezen ;) Zo kwam ik bij deze review terecht.

Maar nog iets waar ik tegen aan liep: Als ik de deze AKG dopjes in had, en ik was wat aan het eten of spande even mijn kaakspier(en) aan. Dan drukte ik de dopjes met deze spier uit mijn oren.

M.a.w. de pootjes van de dopjes (waar de kabel uit komt) zijn veel te lang. Let hier op bij aanschaf van dopjes in het algemeen. Hier kan je dus last van hebben...

[Reactie gewijzigd door RubenD op 17 december 2012 20:37]

Ik raad je aan om naar de Sennheiser CX-serie te kijken. Die zijn weliswaar duurder, maar hebben een heel andere klank. Let wel goed op de muzieksoorten die je luistert.

AKG is wat mij betreft alleen erg goed in de serie grote koptelefoons, zoals de K 514. Die heb ik ook geluisterd, en alle negatieve dingen van deze gelden niet voor de K 514.
Ik had deze dopjes ook, maar nu gelukkig niet meer.

Ik was totaal niet te spreken over het geluid. Het laag was amper aanwezig. Het midden was ok. Maar het hoog was erg schel (zoals hierboven in de basisreview ook al vermeld was).

Zelf heb ik ook een AKG K 99 koptelefoon, die klinkt vele malen beter!

Maar de dopjes waren binnen een halfjaar kapot.

De mini-jack is er eentje van de rechte uitvoering. Dit zorgde er in mijn broekzak, tijdens o.a. het lopen/fietsen voor dat de jack onder druk kwam te staan. Uiteindelijk heeft de interne verbinding tussen mini-jack en kabel het dan ook begeven (lees: geknikt).

Nu ben ik dus op zoek naar een vervangd setje met veel beter geluid.