Specificaties 32" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • VA • 5ms - Bekijk alle specificaties

LG 32UD59-B Zwart Review

MyBearTibbersTestpanel 5 november 2017, laatste update op 5 november 2017, 1.232 views

LG 32UD59-B Zwart (Testpanel)

Een goede monitor voor een redelijke prijs in zijn klasse. Alle plus en minpunten tegenover elkaar afgewogen te hebben denk ik dat LG een prima monitor op de markt heeft gebracht waar menigeen veel plezier aan zal beleven!

Pluspunten

• Ultra HD 4K
  • FreeSync
  • Kleurweergave en beeld kwaliteit
  • Vormgeving
  • Assemblage

Minpunten

• Speakers
  • Ghosting
  • Geen USB-hub
  • Korte kabels meegeleverd

En daar stond hij dan! Maandag middag kwam ik thuis van uit het werk en in de woonkamer stond een enorme doos met daarop de woorden “LG Life’s Good” en “UHD 4K Monitor”.
Ik ben namelijk een van de uitverkorenen die deze monitor mocht testen voor het Tweakers Oktober Testfest.
Met een glimlach op mijn gezicht sleepte ik de doos mee naar mijn hobbykamer en ik verheugde me er al op om deze enorme platte beeldbuis in gebruik te nemen.

Specificaties
Hieronder heb ik een afbeelding toegevoegd met alle informatie die LG op zijn website geeft met betrekking tot deze monitor. Maar ik zal de belangrijkste punten beknopt nog even doornemen.
De LG 32UD59 is een 32” UHD 4K Monitor. Het gebruikte paneel is van het type VA, de refresh rate betreft 60Hz met een input lag van 4ms. Bovendien beschikt de monitor over AMD’s FreeSync technologie en 2x5Watt ingebouwde speakers.

Klik hier om de afbeelding te vergroten.

Unboxing
What’s in the box?
The box is a big one! Maar we zijn natuurlijk een stuk nieuwsgieriger naar de inhoud hiervan! Na het openen komen we het volgende tegen. Veel piepschuim, nog een doos, de 2 delen van de mount en een instructie om de monitor in elkaar te zetten. Na het verwijderen van deze items komt de monitor tevoorschijn, wederom goed verpakt en vastgezet in een ander stuk piepschuim aan de onderkant.

Accesoires
What’s in the other box? 1.5 meter HDMI en DisplayPort kabel, een powerbrick, de voedingskabel, een cable management clip en wat papierwerk.
Puntje van kritiek, de kabels zijn eigenlijk wel aan de korte kant. Ik had hier graag nog een halve meter bij op gezien. Mijn PC staat namelijk rechts van mij onder mijn bureau in een blok, ik heb de kabel zonder dat hier trek-spanning op staat in mijn pc gekregen maar dit moest wel op de tast.
De powerbrick levert 65Watt (19V, 3.24A), dit zou ruimschoots voldoende moeten zijn om de monitor van sap te voorzien.
Verder hebben we nog de cable management clip, deze is toch wel erg makkelijk om de kabels mooi achter de mount weg te werken. Zodra je de kabels in de monitor hebt gestoken klik je deze op de mount en klaar is kees.

Montage en Design
Monteren
Het monteren van de monitor is zeer gemakkelijk, de steun wordt achterop de monitor geklikt en de voet draai je vervolgens met de hand vast, geen gereedschap nodig!
Hierna is het een kwestie van kabels voor video en power aansluiten, de cable management clip vastklikken en hij is klaar voor gebruik.

Bouwkwaliteit en vormgeving
De bouwkwaliteit is ruimschoots voldoende. Ondanks dat alles van plastic is staat de voet erg stabiel op het bureau. De monitor zit wat losjes op de steun, de monitor beweegt mee als je deze aanraakt. Maar ik ben niet bang dat deze ooit los zal komen.

De monitor is HUGE! Normaal gebruik ik een 29” Ultra Wide en daarnaast een full HD 22” monitor.
Deze 32” is net zo breed als mijn Ultra Wide monitor(!) maar hij gaat ook nog eens 10cm extra de hoogte in. Eerst ben je behoorlijk overdondert maar het went snel en de workspace die je hebt is erg fijn.
De vormgeving zit tiptop in orde, een mooie zwarte afwerking en de voet heeft een zwarte brushed aluminium look. Het is geen vingerafdruk magneet, al zal stof wel makkelijker zichtbaar zijn.

Het beeld is enigszins vertekend omdat de monitor schuin staan, but you get the idea!
Featureset
De monitor beschikt over 2 HDMI 2.0 poorten en een DisplayPort 1.2, beide hebben ondersteuning voor HDCP 2.2. Verder zit er nog een 3.5mm headphone jack aan de achterkant en beschikt hij over 2x5 Watt speakers. En mocht je dit graag willen is er ook de mogelijkheid om de monitor met een 100x100 Vesa mount aan de muur te hangen.
Het ontbreekt echter aan een USB-hub. Dit is in een aantal gevallen toch wel erg makkelijk en het is jammer dat deze niet is toegevoegd.

OSD-Menu
Deze is te bereiken en bedienen met de joystick aan de onderkant van de monitor of de OnScreen Control software. Het OSD-menu welke met de joystick is te bereiken biedt niet erg veel opties, maar voldoende om het scherm naar je wensen aan te passen.

Als je naar de Game sectie gaat heb je verschillende opties om de game beleving te verbeteren.

Met de OnScreen Control zijn de meest gebruikte instellingen aan te passen en deze biedt ook de mogelijkheid voor split screen.

Paneel
Kleurweergave
De kleurweergave is erg goed! In het dagelijks leven gebruik ik een IPS-paneel, en met wat spelen met de settings kwamen alle kleuren erg goed tot hun recht! Ik kan helaas niets meten omdat ik hiervoor de kennis en apparatuur niet heb. Wel zat er netjes een kalibratie formulier bij de monitor dus deze heb ik voor jullie ingescand.

Pixel defecten en backlight bleeding
Geen pixel defecten, goed bezig LG! Op internet heb ik een testje opgezocht en ben met mijn neus op de monitor gaan zitten en elke vierkante centimeter afgespeurd en alles zag eruit zoals het eruit hoort te zien.
Tijdens het zwarte scherm kon ik weinig backlight bleeding opmerken, in de hoeken werd het wel iets lichter, maar dit is niet overduidelijk aanwezig.

Ik krijg het niet voor elkaar om een goede foto maken van de backlight bleeding.
Dit is een wat vertekend beeld en in werkelijk is dit niet zo duidelijk aanwezig. Maar je ziet wel duidelijk dat er wat licht vanuit de hoeken schijnt.
Contrast en helderheid
Ik ben geen expert in dit onderdeel maar ik vind het er goed uitzien! Zwart is mooi zwart en wit is wit. Na wat spelen met de instellingen komen de kleuren netjes tot hun recht en heb ik hier weinig tot niets op aan te merken.
Mits je met een zonnebril op gaat gamen zal ik deze toch zeker een tikkeltje lager zetten. Ik heb hem een aantal keren terug geschaald omdat het na verloop van tijd pijn begon te doen aan mijn ogen en ik hoofdpijn kreeg. Geen idee of dit een positief of negatief punt is :+.

Kijkhoeken
Deze zijn redelijk goed. Waarschijnlijk zit 90% van de gebruikers net zoals mij recht voor hun monitor. Als je van de zijkant op het scherm kijkt wordt het wel wat minder, maar alles is nog steeds duidelijk en goed af te lezen.
Ghosting (FreeSync)
Hier wordt het allemaal wat minder, met de ufo test is er duidelijk ghosting te zien ook met FreeSync aan. Nu moet ik zeggen, tijdens het gamen heb ik weinig gemerkt qua glitches, haperingen of wat dan ook. Het verschil met FreeSync aan of uit is wel te goed te merken. FreeSync bied toch zeker wel iets extra’s tijdens het gamen. Het voelt allemaal net iets smoother aan!

960 pixels per seconde

3840 pixels per seconde

Geluid
Hier kan ik heel duidelijk over zijn. Sluit zelf speakers aan! Het is een nutteloze toevoeging, tenzij je speakers het op een zaterdag avond om 10 uur begeven. Ik heb ze getest met zowel muziek, film als tijdens het gamen maar het geluid is blikkerig, er is geen bass en ik denk dat de gemiddelde telefoon speaker het beter zal doen.

I’m impressed! Het enige vergelijksmateriaal dat ik heb zijn mijn eigen monitoren dus ik kan alleen een oordeel vellen vanuit de 1080P wereld. Je weet niet wat je mist tot je een UHD-monitor in gebruik hebt genomen. Ik vond hiervoor alles er spik en span uitzien. Maar nu weet ik hoe scherp het beeld met 4K is. That’s a different league! En de hoeveelheid werkruimte je op deze monitor krijgt is erg fijn, je kunt met gemak het scherm in 4en delen om ultiem te kunnen multitasken zonder dat je inlevert op duidelijkheid.
De kleurenweergave is goed, ik heb geen pixeldefecten of duidelijke backlight bleeding gevonden en de kijkhoeken zijn voor een VA-paneel voldoende.
Qua gamen is het wat minder, er is duidelijk ghosting aanwezig. Al wordt dit met FreeSync teruggedrongen naar een minimum waardoor je hier weinig last van zult ondervinden. Mocht je echter een kaart hebben van het groene team en heb je een beter getraind oog dan ik, zal ik deze monitor overslaan en kijken naar iets anders.
Zolang we het niet hebben over de geluidskwaliteit ben ik zeer tevreden. De speakers hadden wat mij betreft weg gelaten kunnen worden en hiervoor in de plaats een USB-hub toegevoegd.
De prijs (op moment van schrijven 549,-) is fair. Dit komt overeen met vergelijkbare monitoren in dit segment. Mocht je opzoek zijn naar bijvoorbeeld een IPS-scherm, komt er al snel enkele 100en euro’s bij de prijs op.

Mocht je een tikfoutje tegenkomen of heb je een tip om de review te verbeteren, stuur me een DM :).

Heb jij ook een LG 32UD59-B Zwart?

Hey,

Ik heb deze monitor ook, maar ik krijg hem in de 3840x2160 resolutie niet boven de 30 hz in normaal windows... Klopt het dat ie dit niet aankan, of mis ik ergens een instelling? Ik heb een geforce GTX1080, dus het lijkt me dat die kaart er geen moeite mee zou moeten hebben!

Enig idee?
Heb je de monitor aangesloten via HDMI of DP? Als je DP gebruikt, kijk eens bij de instellingen van de monitor onder het kopje general of je DP 1.2 op enabled staat.
Ik heb hem aangesloten via HDMI!

Werkt het denk je als ik van mini-displayport vanuit mijn GTX1080 naar een normale displayport ga?

[Reactie gewijzigd door spkch op 17 januari 2018 18:16]

Is het wel een HDMI 2.0 kabel?
Het was de kabel die bij het scherm zat... Geen idee dus of dat een 2.0 kabel is of niet.

In dit draadje zeggen ze wel het een en ander over HDMI.. Maar de laptop die ik aan probeer te sluiten is letterlijk 2 dagen oud, dus het lijkt me dat die HDMI uitgang daarop wel 2.0 is?
Dat hoeft niet zo te zijn helaas.Heb een Dell XPS 15 uit 2017 en die heeft ook geen HDMI 2 terwijl dat wel zo in de specs staat. USB-C naar DP adapter kopen is een alternatief.

[Reactie gewijzigd door matty___ op 12 februari 2018 08:25]