Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 165Hz • TN • 1ms - Bekijk alle specificaties

Acer Predator XB271HU (TN) Rood, Zwart Review

92946 4 november 2017, laatste update op 6 november 2017, 544 views Product gekocht

Acer Predator XB271HU (TN) Rood, Zwart

Het was mij voornamelijk te doen om de refreshrate van 165hz, met een TN paneel met een reactiesnelheid van 1ms, ideaal voor gamen. Ik had em liever in 32" gehad, met dezelfde specificaties.

Pluspunten

• Haarscherp beeld 1440p
  • 165hz (144hz native)
  • Ultra smalle bezel
  • Gaat snel aan
  • Mooie kleuren, geen dooie pixels
  • Stoere standaard
  • G-Sync
  • Geheel kantelbaar, ook voorover en achterover

Minpunten

• "slechts" 27" (Kwam van 40") ;-)
  • Poot bevestigen was een beetje prutsen
  • TN paneel, dus bij afwijkende kijkhoeken verkleuring
  • Tikkeltje wiebelig als ik stevig type.

Introductie:
Deze monitor is ideaal voor gamers en voor mensen die graag een snelle monitor willen hebben en niet echt gefocust zijn op fotobewerking en perse natuurgetrouwe kleuren willen. Daarvoor heb je een IPS paneel nodig. Dit TN paneel mag dan weliswaar niet 100% kleur natuurgetrouw zijn, maar in de praktijk merk je daar weinig van. Natuurlijk is het wel zo als je even op staat dat het beeld dan verkleurd, iets wat bij een IPS scherm niet zal gebeuren. Maar als je aan het gamen bent dan ga ik er vanuit dat je recht voor je scherm zit en dan is het een superieure monitor. Voor onder Windows wordt gewoon de native refreshrate van 144hz aangeraden, maar via het menu kun je de monitor overclocken naar 165hz. Houdt er wel rekening mee dat je wel een forse computer nodig hebt om die 165hz te halen. De monitor beschikt over G-Sync, dus een Nvidia videokaart is een pré. De monitor zal ook wel werken met een AMD videokaart, maar dan heb je geen G-Sync en kun je last krijgen van screen tearing en/of microstuttering. Ik heb inmiddels een paar keer Battlefield 1 gespeeld en het spel draait echt magnifiek. Ik haal gemiddeld op ultra rond de 150fps.

De levering:
Lekker snel, dag 1 besteld, dag 2 bezorgd, dank u Informatique. Informatique gaf tevens voor 0 euro een gratis dode pixels garantie.

De verpakking:
Goed verpakt, voorzichtig uitgepakt, want stel als je de monitor RMA moet doen dan moet dit zoveel mogelijk in de originele verpakking.

De voet:
Bestaat maar uit twee delen, maar ondanks dat zat ik wel even te prutsen om de beide delen aan elkaar te krijgen. Die vallen maar op 1 manier, en als je die manier niet doet, dan lukt het ook niet. Klikt ie op z'n plaats dan moet je de schoef onderaan aandraaien en dan kan het geheel zo achter op de monitor geklikt worden. Op de achterkant van de monitor zit tevens een ontgrendelingsmechanisme.

Het beeld:
TN, ja, supersnel, 1ms, 165hz met overclock. Native in Windows doe ik gewoon 144hz want ik had ergens gelezen dat 165hz onder Windows juist een averechts effect zou geven. Dit moet ik nog even nachecken. Het scherm is dus ideaal voor gamers. Mensen die graag natuurgetrouwe kleuren willen en veel met fotobewerking bezig zijn kunnen beter de IPS variant kopen.

Slot:
Oorspronkelijk was ik op zoek naar een 32" monitor met deze specificaties. Die zijn er nog niet, maar zouden volgend jaar, in 2018, op de markt komen. Ik heb een jaar en 4 maanden met een IIyama ProLite 4K 40" monitor gewerkt, op 60hz dan wel, ook dat scherm was heel mooi, de 4K beelden mis ik wel een beetje. Het is één of het andere. Grote schermen, die 4K zijn, 144hz, G-Sync ondersteuning bieden en minimaal 32" zijn, die zijn er momenteel nog niet. Maar, al waren ze er wel, dan nog op 4K haal je die 144hz waarschijnlijk niet. Ik heb een GTX 1080Ti en Battlefield 1 deed bij mij rond de 70 a 80fps op ultra op 4K. Hoeveel hij nu doet heb ik nog niet getest, maar het zal vast wel meer zijn.

Heb jij ook een Acer Predator XB271HU (TN) Rood, Zwart?

messchien heb ik het mis maar deze monitor is een ips. Maar raar wnr je klikt op youw uitgebreide review staat er tn.
Als je zoekt op dit type monitor in de Pricewatch krijg je 2 varianten: De TN en de IPS variant.
Het TN paneel is wat goedkoper, zo rond de 600 euro, en de IPS variant is iets duurder met 800 euro.
Deze monitor die ik hier nu heb is echt een TN paneel. :)

Hmmm dit is vreemd. Mijn review staat ook bij de reviews van het IPS paneel hier:
pricewatch: Acer Predator XB271HU (IPS) Rood, Zwart

Even een modje navragen hoe dat kan.
Jaa dat doen ze vaker bij tweakers. Maar tn heb je liever voor online gaming als ik goed heb en ips meer voor beeld. Ik zit te twijfelen tussen asus pg279q en acer ips, ze hebben allebij blb enz wat echt kut is.
Ik heb al contact gehad met een moderator, hij gaat de twee soorten monitoren en de bijbehorende reviews uit elkaar halen (of hij heeft dit al gedaan). Hij zei dat het binnen een uurtje geregeld was. Even afwachten dus.
oke dus dat kan ook. Goed om te weten.