Samsung Omnia II i8000 (8GB) Zwart Review

JT 31 januari 2010, laatste update op 31 januari 2010, 1.856 views

Samsung Omnia II i8000 (8GB) Zwart

Pluspunten

• Heldere scherm met levendige kleuren
  • Accuduur
  • Gevoeligheid voor een resistief scherm
  • TouchWiz interface is mooi (maar niet echt bruikbaar vind ik, zie negatief)
  • Ondanks formaat niet hinderlijk in de zak
  • Echt multi-use toestel, heeft alle functionaliteit die je van een foon kan verlangen.

Minpunten

• TouchWiz interface maakt het toestel verschrikkelijk traag
  • Duurt lang om accu te laden ivm m'n N82
  • Als je de camera wil gebruiken of de streaming speler, dan moeten overige applicaties afgesloten worden
  • Camera kwaliteit vind ik niet van deze tijd
  • Audio in filmpjes krijg je artifacts in het geluid, komt natuurlijk door brakke mp3 compressie
  • Als je de telefoon gerbuikt voor internet op de laptop dan is deze verder niet toegankelijk; andersom geen dataverkeer mogelijk als de telefoon aan de laptop hangt voor foto's eraf halen ofzo

Feature set
De featureset is goed. Je kan eigenlijk zo goed als alles met dit toestel. Ik ga alles een beetje per feature behandelen.

Foto's/filmpjes
Het toestel heeft een 5mp camera, filmpjes worden opgenomen in 720x480. De camera is voor foto's behoorlijk matig. Onscherp, bij iets minder dan optimale lichtomstandigheden nog onscherper en rare kleuren door een falende automatische witbalans. In een garage die ruim verlicht is met TL verlichting, heeft de camera al moeite. Detail is er ook niet echt te vinden. Ik weet dat het een telefoon is. Maar ik vind het vreemd dat een dergelijk top of the line toestel qua foto's een stuk slechter presteert dan m'n N82 die al enkele jaren op de markt is. De ledjes doen nog wel enig werk, van dichtbij is dit wel bruikbaar voor belichting. De kleuren worden dan niet heel raar. Maar foutloos werkt het zeer zeker niet.

Voor de fotografie functie zijn er genoeg instellingen beschikbaar. Op zich een pluspunt, maar je kan je afvragen wat je daar aan hebt als het toestel toch amper fatsoenlijke foto's kan maken. De panorama foto functie werkt op zich wel aardig; instellen, druk op de sluiterknop en beweeg de ingestelde kant op. Het scherm geeft aan waar je op moet richten voor de volgende foto's en zo wordt er van max 8 foto's een panorama foto gemaakt. Wel van erg beperkte resolutie overigens, zo uit m'n hoofd (heb er geen bij de hand) 640 of 800 pixels hoog. En foutloos werkt het ook niet, maar soms werkt het wel en kan je er leuke dingen mee doen voor een phonecam.

Filmpjes op zich zien er goed uit. Maar het is wel erg jammer dat dit niet ondersteund wordt door fatsoenlijke geluidsopname. De decoder is brak en het geluid zit vol artifacts.

Wat heel irritant is, dat is dat je media applicaties zoals de media player moet afsluiten als je foto's wilt maken! Dus zit je midden in een mix van 120 minuten en wil je een foto maken, dan moet je kijken waar je bent, speler afsluiten, foto maken, speler opstarten en weer doorspoelen. Echt een groot minpunt.

GPS
Het toestel heeft een GPS ontvanger. Navigatiesoftware moet je zelf regelen. Het is bekend dat dit toestel problemen geeft met TomTom, verder werkt het gewoon samen met alle navigatiesoftware, maar ook niet elk pakket probleemloos. Soms moet je even met de instellingen spelen voor het werkt.

Media speler
Behalve Windows Media Player heeft Samsung er ook een eigen speler op gezet. Op zich een prima speler, ik mis alleen de mogelijkheid om playlists te openen. Verder kan je de muziek wel opzoeken op basis van album en artiest. De telefoon heeft van zichzelf al XVID en DIVX codecs geinstalleerd staan. Series en films kan je prima kijken, loopt helemaal vloeiend. Alleen de kleuren zijn wel erg overdreven, saturation +40% ofzo lijkt het wel. Maar het werkt wel prima.

Internet
Standaard is MSN al geinstalleerd, evenals Opera. Wat ik ZEER vervelend vind, dat is dat met multitasking als je switcht naar een ander programma, Opera vaak zomaar afsluit! En dat gebeurd ook wanneer Opera open staat en je drukt op toetsblokkering (een knopje op de zijkant dat blokkeert en het scherm uit zet). Een maat met een HD2 zei dat hij hier geen last van had dus ik denk dat het dan toch aan het toestel ligt. Daarnaast pakt Opera vaak schermaanrakingen niet, die wel gepakt worden door het toestel (wat te voelen is door een trilling van het toestel).

MSN werkt prima en is goed te doen met het on-screen toetsenbordje. Ook is er een video streaming speler geinstalleerd, deze heb ik nog niet gebruikt. Ook deze wil alle media toepassingen afsluiten wanneer je deze opstart :/

Voor enkele communities zijn apps geinstalleerd. Bijvoorbeeld voor Photobucket. Dat werkt best aangenaam en je hoeft niet te gaan browsen. Werkt dus ook sneller. Het zijn helaas maar 6 communities: Facebook, Flickr, Photobucket, Friendster, MySpace en Picasa. Er zijn enkele Microsoft internet applicaties geinstalleerd zoals MSN Geldzaken, MSN Weer en Bing Search. Ook zijn er nog wat andere internet applicaties maar deze review wordt dan wel erg lang ;)

Voor internet delen is er een applicatie standaard in Windows Mobile. Deze maakt van de telefoon dan een soort accespoint, waar een pc via bluetooth of USB contact kan maken. Hiervoor is geen extra software op de pc nodig. Werkt goed, met een groot nadeel: de telefoon is verder niet toegankelijk als dit aan staat. Andersom is de dataverbinding niet toegankelijk als de telefoon aan de pc hangt met USB voor synchroniseren en content van de foon halen of erop zetten.

Kantoor toepassingen
Er is een Samsung Touch agenda die ik niet echt gebruik, maar als ik zo naar de opties kijk, dan is deze uitgebreid genoeg. Door het grote scherm ook lekker overzichtelijk en makkelijk af te lezen. De agenda van Windows Mobile zelf vind ik vrij matig, minder overzichtelijk. Een takenlijst kan bijgehouden worden. Ook is er een applicatie aanwezig om visitekaartjes automatisch te lezen maar ook documenten enzo. Ik heb dit even snel geprobeerd op een visitekaartje. Lichtomstandigheden moeten goed zijn, binnen met sfeerverlichting ofzo kan je het vergeten. Met goed licht werkt het wel redelijk. De telefoon heeft Office Mobile en Adobe Reader LE. Om het af te maken is er een conversiecalculator en uiteraard een gewone calculator.

Messaging
De Omnia 2 heeft een overzichtelijke messaging applicatie. Je kan meerdere accounts instellen voor de e-mail en het is makkelijk om te wisselen hiertussen. Ook kan je direct naar de SMS applicatie van Samsung. Dit is een threading applicatie; je ziet de gestuurde smsjes onder elkaar. Dit is eventueel uit te schakelen met een registry verandering, maar ik vind het wel makkelijk om een heel gesprek voor m'n neus te hebben in plaats van alleen het laatste bericht. Ook hier gaat het typen vrij goed met het onscreen toetsenbord.

Overige
Het toestel heeft het programma "Connected Home", wat in feite een DLNA server/client is. Hiermee kan je dus content direct afspelen van andere DNLA apparaten. Voor je PC moet je een DNLA server installeren om van je pc af te kunnen spelen. Ook dit programma vereist dat andere media toepassingen worden afgesloten... *zucht*

Het scherm
Het scherm is een erg mooi scherm. De kleuren spatten eraf, wat op zich wel mooi is vind ik. Maar met series afspelen is de saturation veel te hoog en dat kan je niet even lager zetten. Het scherm is ook behoorlijk gevoelig voor een resistief scherm. Buiten in de zon is het echter einde verhaal en gaat de afleesbaarheid richting dramatisch, afhankelijk van hoe de zon staat.

Interface
De TouchWiz interface is een mooi interface met aardig wat eye candy. Het werkt ook wel redelijk goed. De interface is niet alleen op het home scherm doorgevoerd maar bijvoorbeeld ook bij de e-mail en contactpersonen. Maar er is iets dat het he-le-maal verpest. Het toestel is zoooo verschrikkelijk traag met de interface dat je er snel genoeg van krijgt, zeker als je van multi tasken houd. Opera open met maar 1 tab, MSN loopt nog net. Totdat je een smsje binnen krijgt die je wilt beantwoorden. Gewoon mooi blijven hangen he. Dan maar rebooten.

Dus ik heb de interface uitgezet. Want ik vind het onwerkbaar. Heb nu gewoon de Windows Mobile interface met hier en daar nog een stukje TouchWiz qua kleuren enzo. Op zich prima aangezien ik bijvoorbeeld Contacten mooier vind in de TouchWiz stijl. Wat wel raar is, dat is dat de telefoon vaak willekeurig wisselt van interface; daar waar er nog stukjes interface zitten van TouchWiz krijg je meestal TouchWiz maar soms ineens de WM lay-out.

Tot zover de features die ik me nu kan bedenken.

Accduur
Hier kan ik kort over zijn. Gaat aardig lang mee voor een telefoon met zo een scherm, had ik niet verwacht. Het laden duurt echter wel lang. Van helemaal leeg naar vol ben je zo 3,5 uur bezig, als het niet langer is.

Bouwkwaliteit
Het is niet de top, maar zit verder wel goed in elkaar. Geen rare kraakjes en het geheel voelt stevig aan. Alleen rond de camera, die ietsje uitsteekt (paar milimeter) is nu al na een paar maanden aardige slijtage te zien. Omdat de telefoon vrij dun is, is deze niet echt hinderlijk in je broekzak ondanks het formaat.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Met de TouchWiz interface is het een drama. Zooooo traag, blijft vaak hangen bij zware applicaties of multi tasking. Zonder de interface is het sneller en stabieler, maar soms moet ik toch nog rebooten als ik veel heb gedaan. Lijkt wel alsof er een soort van geheugenlek is ofzo.

Heb jij ook een Samsung Omnia II i8000 (8GB) Zwart?

Als je al je kopjes dik gedrukt maakt is je review nog net wat netter en beter te lezen.

voor de rest nette review
Dank, bedoel je de tussenkopjes die italic zijn? Denk dat ik die dan underline want dat zijn subparagrafen onder de gewone paragrafen. Vraag me overigens af waarom de waardering maar 2 sterren is, hoop moeite in gestoken, maar goed.

[Reactie gewijzigd door JT op 31 januari 2010 20:51]

Betreffende het 'zomaar' programma's (Opera) afsluiten: Dit is een eigenschap dis ik op de Omnia i900 ben tegengekomen als een eigenschap van Windows Mobile 6.5. Ik draai om deze reden ook Windows Mobile 6.1 ROMs, daarop werkt alles wel naar behoren.

Ik meen me te herinneren dat iemand een workaround had ontwikkeld om dit gedrag op WM6.5 te omzeilen door continu een programma te laten draaien die residente programma's zou beschermen. Zal wel op xda-developers of modaco staan.
Als je de telefoon instelt als Mass Storage device is dit wel mogelijk. Het betreft een probleem dat ik ook met de i900 heb icm ActiveSync (op Windows XP).

Het zou in principe mogelijk moeten zijn om via USB-Sync nog steeds wireless connectie te hebben op de telefoon. In (WinXP) ActiveSync is daar een vinkje voor nodig: "Allow wireless connection on device when connected to the desktop". Ik weet niet hoe dit in Device Center (Vista/W7) werkt.

In ieder geval hoop ik het euvel op te lossen. Heb op modaco een thread gestart.

Heb je overigens gekeken naar alternatieve (lite) ROMs? Als je bepaalde applicaties niet gebruikt, kunnen kleinere (custom) ROMs de performance van de telefoon verbeteren. Wellicht dat je dan ook beter kunt multitasken en je geen applicaties meer hoeft af te sluiten.