Netgear ORBI Pro Kit (Router + Satellite) Review

Dutchiee 3 november 2017, laatste update op 3 december 2017, 1.630 views Product geleend

Netgear ORBI Pro Kit (Router + Satellite)

Netgear Orbi Pro, de draadloze WiFi set voor de zakelijke klant. Binnen no-time up en running is via de app. Wat heeft de Orbi nog meer te bieden? Ik zoek het uit!

Pluspunten

• Eenvoud van software
  • Binnen no-time geïnstalleerd/up and running
  • Makkelijke app
  • Dedicated gastennetwerk
  • PC/printer bekabeld via een draaloze satelliet
  • Erg stabiel en goede dekking

Minpunten

• Met gemiddeld 500 euro is het geen goedkope set

Netgear Orbi Pro

Netgear Orbi Pro, de draadloze accesspoint voor de zakelijke klant. Een erg gemakkelijk op te zetten set (router en satelliet), die binnen no-time up en running is via de app. De Orbi maakt gebruik van een mesh systeem waardoor er meerdere satellieten door een huis kunnen worden geplaatst. Daarnaast heeft de Orbi Pro ook aparte mogelijkheden voor een gastnetwerk. Wat heeft de Orbi nog meer te bieden? Ik zoek het uit!

Specificaties

De specificaties zijn als volgt;

Uitpakken

Laten wij zoals vanouds beginnen met de unboxing!

Dit keer heb ik er ook een filmpje van gemaakt, voor diegene die liever naar de foto’s kijkt, mag ook.. scroll rustig door!

Op de box staan de volgende dingen aangegeven:
- Wire-free installation: No need for cables. Just plug the Orbi Pro Satellite into power and it automatically connects to the Orbi Pro router.
- Blazing fast 3 gigabit AC WiFi: Reliable and high performance AC3000 WiFi for up to 5.000 sq ft with optimized simultaneous connections for up to 40 users (MU-MIMO)
- Separate guest user access: Orbi Pro comes with 3 predefined networks with traffic isolations for network owner/administrator, employee and customers. And includes a customizable guest portal.
- Location flexibility: New industrial design for desktop, wall or ceiling placement.

Netgear levert netjes plafond en wall-mounts mee, waardoor een Orbi kan worden opgehangen. Met de mount ziet de Orbi er als volgt uit.

Het setje bestaat uit een satelliet en router. Deze staan continue via 5Ghz in verbinding met elkaar.

Wat wel opmerkelijk is, is dat de Orbi Pro geen USB aansluiting heeft, wat de andere echter wel hebben.

De verbindingen zijn als volgt (van links naar rechts).
Ik begin bij het linker kastje, de satelliet:
De sync knop om de router en satelliet (wanneer nodig) met elkaar te verbinden, 4 ethernet poorten (hierdoor kan op een satelliet een printer, pc of dergelijke via de kabel worden verbonden) en een fysieke powerbutton. Als laatst zit rechts een klein resetknopje die met een paperclip of dergelijke kan worden ingeduwd.

En het rechter kastje, de router is eigenlijk alles hetzelfde behalve dat er één ethernetpoort plaats heeft moeten maken voor de internetverbinding (gele). In zijn totaliteit kunnen dus ook 7 devices via de kabel worden aangesloten. De rest kan natuurlijk draadloos.

Mesh of star?

Om het even ‘makkelijk’ te houden duik ik even iets dieper in het verhaal. Ik zal het voor de niet hardwarematige gebruiker het een niet te diep verhaal maken, toch wil ik wel even schetsen wat het verschil is tussen mesh en star.

De Orbi’s hebben als mogelijkheid met elkaar te connecteren als mesh of als star (laatste in het geval dat de router centraal staat).
Mesh houdt in dat alle units onderling met elkaar communiceren als schakel. Hierdoor heeft de laatste satelliet (2) connectie met satelliet 1, die vervolgens weer in verbinding staat met de router.

Of anders weergegeven;

Star daarentegen maakt gebruik van een centrale router waarop elke satelliet kan connecteren.

Of anders weergegeven;

Mesh is voor de huizen met normaliter een slechte WiFi dekking op de andere etages een betere optie. Wanneer bijvoorbeeld een router in de meterkast staat, en een satelliet op de eerste etage, dan kan er nog een extra satelliet (of zelfs meerdere) in die schakel worden geplaatst - bijvoorbeeld op een zolder.
Bij star is dit een ander verhaal. Wanneer er op de eerste etage en de zolder beide een satelliet wordt geplaatst, dan communiceren deze beide direct naar de router, zonder met elkaar te connecten.

De Orbi’s kunnen in dit geval beide. De units kiezen zelf op welke unit een gebruiker komt te zitten. Wanneer een gebruiker door een huis loopt, verhuist deze automatisch netjes door naar een andere unit. Kortom, het Orbi systeem berekent continu waar iemand zich van de satelliet/router bevindt en past zich daarop aan. Wanneer een gebruiker dus te ver van de router afloopt, dan wordt deze (zonder dat diegene dat merkt) overgezet naar de dichtstbijzijnde satelliet.

Tussen de Orbi’s (router en satelliet(en)) wordt op 5Ghz gecommuniceerd.

Software

De Orbi kan tijdens het installeren via twee manieren worden geconfigureerd. Dit kan namelijk via de app of via de browser. Laten wij beginnen met de app!
App
De app is zeer eenvoudig in gebruik.

Selecteer hoeveel Orbi’s moeten worden geconfigureerd.

Scan de QR code op de router (zit op de sticker aan de voorkant).

Loop door het stappenplan heen waarop wordt uitgelegd hoe de router moet worden aangesloten etc.

Bij het instellen van een account dienen er security vragen te worden ingesteld. Nu maar hopen dat degene die de antwoorden weet niet zomaar op vakantie gaat en zijn telefoon niet meeneemt. :D

Netgear maakt er een funky wachtwoord van, aangezien dit ook niet mijn device is, kan ik deze wel met jullie delen.

De aanwezige en geconnecteerde devices worden ook via de app getoond.

Ook is het mogelijk een 2e WiFi netwerk te activeren. Voor bijvoorbeeld accountants, en de andere groep voor de systeembeheerders. Dit zijn twee gescheiden/isolated netwerken. Uiteraard kan hier WPA2 of dergelijke worden geselecteerd.

Internet issues? Check ook gewoon even via de app hoe de verbinding is.

Linksbovenin kunnen de settings worden geopend.

Zo kunnen de huidige WiFi, de tweede Wifi connectie worden beheerd. Eveneens kan via het menu de Orbi’s worden geupdatet. Wat wel opvallend is, is dat het gastennetwerk niet via de app worden beheerd.

Ook is het mogelijk via de app een extra satelliet toe te voegen.

New setup zorgt ervoor dat er gemakkelijk een andere Orbi systeem kan worden ingesteld.

Via de browser
Zoals eerder aangegeven is de Orbi ook via de browser in te stellen. Het is ook via de browser allemaal erg makkelijk door te lopen. Om de review niet gigantisch groot te maken zal ik niet alle afbeeldingen uit de browser pakken.

De startpagina van de Orbi ziet er netjes/clean uit. Duidelijk overzicht van de aangesloten apparaten en welke netwerken ingeschakeld staan.

Er is via de pagina ook zeer gemakkelijk een gastenportaal in te stellen. Zo kunnen de voorwaarden via een tekstbestand worden geupload, die vervolgens dienen te worden geaccepteerd door een gebruiker.

Ook is er een mogelijkheid via de webpagina een Orbi satelliet toe te voegen.

Via het geavanceerde menu kunnen ook blokkerings dagen worden ingesteld, waardoor devices niet kunnen connecten gedurende deze dagen/tijden.

De Orbi’s kunnen de beheerders ook per email informeren wanneer er waarschuwingen of dergelijke optreden.

In het geval dat de instellingen moeten worden overgezet naar bijvoorbeeld een andere locatie van hetzelfde bedrijf, dan kan een kopie van de instellingen worden geëxporteerd en geïmporteerd.

Benchmarks

Ik kan hier vrij kort over zijn, in mijn woning zit alles zo dicht op elkaar dat ik nagenoeg continue met de satelliet naast de router zit. Uiteraard heb ik wel een notebook bekabeld aan de Orbi satelliet gehangen om een speedtest te doen, maar daar kwam ik op mijn maximale snelheid uit. Dat is dus ook niet representatief.

Hoe dan ook, ik heb in een kamer naast naast de woonkamer een kabel in de satelliet gestopt, en vervolgens een speedtest gedraaid. Ik kreeg het maximale wat ik met mijn verbinding kon halen. Dit gold eveneens bij het downloaden van een bestand van 1Gb.

[edit] Deze week ga ik een benchmark draaien waarbij ik de satelliet gebruik als basisstation waarbij ik mijn twee pc's aansluit voor het livestreamen. De resultaten verwerk ik in dit stuk :). Ik ben in iedere geval benieuwd hoe de router de 6mbit upload vasthoudt, en of dit ook merkbaar is in de games.

In OBS heb ik 6000Kbit ingesteld als upload rate. De stream begon echter te laggen, mijn game had er echter geen last van. Heb gezocht naar instellingen om dit aan te passen, maar dit kon ik helaas niet vinden. Het uploaden naar Stack/Dropbox ging echter wel op volle upload snelheid (heb een 40Mbit up-lijn). Helaas ben ik er tot vandaag de dag niet achter gekomen waar dit aan lag. Of de plaatsing van de basisstation, achter een kast en een dikke muur en nog een kast, of mijn instellingen in zowel mijn PC, als router. Helaas had ik het product te kort om dit uitgebreid verder te kunnen controleren.

Voorheen maakte ik gebruik van één standaard WiFi router in de woonkamer. Wanneer ik in de keuken liep was mijn verbinding al meerdere malen weggevallen. En dat met een vrij ‘klein’ appartement.
Tijdens het gebruik van de Orbi kon ik zelf zonder verlies van mijn verbinding door mijn huis rondlopen en zelfs tijdens het koken een YouTube filmpje afspelen, zonder het elke keer uit moeten zetten van mijn WiFi om door te kunnen gaan op 4G. Helaas is mijn ‘appartement’ niet representatief om een goede test mee uit te voeren, en had ik ook verder geen mogelijkheid om dit ergens anders wel te testen. Desalniettemin is de Orbi een device wat binnen no-time up and running is en vooral ook erg gemakkelijk te beheren is. De app zorgt voor een makkelijke access en helpt om binnen een kleine 10 minuten werkend internet te hebben. Het is daarnaast zelfs erg makkelijk om een 2e of zelfs 3e kanaal op te zetten. Netgear richt zich met de Orbi op de zakelijke markt en het MKB die vooral niet uren bezig wilt zijn met het opzetten en blijven tweaken van een wireless netwerk. Met de Orbi is dit zeker goed gelukt.

Zeker met de toevoeging om ook gebruik te maken van mesh is het ook een waardige tegenstander voor de concurrenten. Wanneer iemand uit wilt breiden met een extra access-point, dan kan deze verder in de schakel worden geplaatst. De schakel zorgt er dan ook weer voor dat men zelfs bij het rondlopen de ‘beste’ verbinding houdt.

Orbi is er echter ook niet alleen voor de zakelijke markt. Ook voor de consument is er een Orbi systeem beschikbaar.

Kortom, de Orbi is niet alleen een stabiel product, maar ook een net/mooi ogend product die zeker niet misstaat op een boekenplank. En ik, ik moet weer terug naar mijn prehistorische router waarbij ik na 5 stappen alweer geen internet meer heb.

Helaas heb ik tijdens mijn test geen goede benchmarks kunnen draaien jegens het feit dat mijn woning te klein is. Om een router één kamer verder van de satelliet te hebben, heeft ook geen zin. Dat bleek maar weer toen ik mijn systeem aan de satelliet hing, ik had een volle snelheid in mijn speedtest, en een bestand van 1GB ging vanouds weer lekker snel.

Desondanks dat ik bij mij thuis geen heftige benchmarks kan draaien i.v.m. het hebben van een oppervlakte van een Dixie, krijgt de Orbi van mij de volle 5 sterren.

Heb jij ook een Netgear ORBI Pro Kit (Router + Satellite)?

Netjes :D Lekker aan het opschalen zo te zien :D

Zoals ook 1:1 aangegeven, ik zou wel op zoek gaan naar een uitdaging voor een product als dit. Los van hoe groot je testomgeving is kan je met een beetje creatief knutselen wel wat uitdagingen bedenken om toch iets meer te testen (buiten, buren, balkon, 5 meter lange selfiestick, je moeder pesten en de orbi in haar chateau opbouwen). Of een unieke insteek zoeken, het is tenslotte een zakelijk product, misschien iets beveiligingsgerelateerd, iets met vpn, lekker zwaar load testen mbt de stabiliteit, of 'iets' wat meer inhoudelijk dan wat effectief een soort hele uitgebreide productbeschrijving en installatiehandleiding is. Klinkt onaardig, maar ik geeft het enkel aan omdat ik weet dat jij dolgraag dingen wil verbeteren :D

Ik weet ook hoe verdomd lastig het is als je niet helemaal in de routers zit, je begint dan ook wel met één van de lastigste producten om te doen :D
Hi Stephan,
Helemaal gelijk in! Ik ga van de week (gaat nu helaas niet meer lukken), eens gamen + livestreamen via deze boxjes. Ergo, de satelliet komt naast mijn PC te staan en de router in de woonkamer.
Aangezien ik op 6/7mbit stream is dat nog wel een interessant iets. Ik vraag mij af hoe dat zich weerhoudt tijdens het gamen.
De resultaten zal ik dus asap verwerken!

Bedankt voor je feedback! Ik waardeer het ten zeerste! Inderdaad, de feedback helpt mij ook weer een ander beeld te krijgen over wat een lezer verwacht - aangezien ieder zo'n product op een andere manier wilt lezen.
Leuke review en meteen een vraag waarvan ik het antwoord op het internet zo snel niet gevonden kreeg.
Is het mogelijk de bestaande (consumenten) Orbi satellieten te combineren met een Orbi pro router?