Specificaties Gemalen koffie, Koffiebonen-machine - Bekijk alle specificaties

Siemens EQ.6 plus s400 Espresso volautomaat TE654319RW Review

artificial_sun 3 november 2017, 514 views
De reviewer ontving een beloning voor het schrijven van de review, bijvoorbeeld korting op de aanschaf.

Siemens EQ.6 plus s400 Espresso volautomaat TE654319RW

De Siemens volautomaat bevalt tot nu toe heel goed. Er zijn wel wat minpuntjes te vinden. De smaak van de koffie is heel goed. Het apparaat is mooi en stil. Het schoonmaken is makkelijk. De (double shot)espresso macchiato is mijn favoriet!

Pluspunten

• Lekkere koffie
  • Zeer makelijk te reinigen
  • Er passen hoge glazen onder

Minpunten

• Melk wat te koud
  • Cappuccino verkeerd om gezet
  • waterreservoir onhandige vorm

De Siemens volautomaat bevalt tot nu toe heel goed. Er zijn wel wat minpuntjes te vinden. Ik verdeel het in smaak, beleving en techniek. De espresso macchiato is mijn favoriet!
-Smaak

De koffie smaak is zeer goed, ik ben de varianten aan het proberen en ik heb nu twee soorten bonen geprobeerd. La Place espresso bonen, deze was ik gewend bij familie. En Earth bonen, deze ben ik gewend van de sportschool, deze zijn wat verfijnder en milder. Ik vind dat beide bonen lekkere koffie geven, maar mijn vrouw heeft een sterke voorkeur voor de Earth bonen. De maal instellingen heb ik nog niet geprobeerd, dus hier kan ik nog niet over oordelen. Het melk opschuimen gaat makkelijk en er komt goed schuim uit. Jammer genoeg wordt deze niet zo goed opgewarmd waardoor de cappuccino en latte macchiato snel koud zijn. Ik heb de koffie temperatuur al verhoogd om dit wat te compenseren.

-Beleving en Bediening

Het apparaat is makkelijk te bedienen, en alles spreekt voor zich. Het apparaat is in te stellen in verschillende talen waaronder het Nederlands. Voor de dagelijkse bediening is het gewoon een kwestie van op het plaatje klikken, je krijgt dan de laatste instelling van bijvoorbeeld espresso. Je kan dan direct starten of de sterkte of kopmaat aanpassen. De menu's voor de geavanceerdere instellingen en reiniging spreken ook voor zich en het scherm geeft aan wat er gedaan moet worden als je bijvoorbeeld het melksysteem wilt reinigen.

De cappuccino wordt verkeerd om gezet, dat is erg raar wat mij betreft. Eerst moet de espresso erin, en dan pas de melk. Ook zijn niet alle koffiespecialiteiten uit het boekje te kiezen.

-Techniek
De inhoud van het bonenreservoir, de waterbak en lekbak zijn wat mij betreft goed. De vorm van de waterbak (lang en smal) vind ik niet heel handig, hij is te lang voor onze ronde spoelbak, dus we vullen hem met een waterkan. De lekbak moet zeer regelmatig geleegd worden, maar dit gaat verder makkelijk. Als je een kopje onder de uitloop zet bij het aan- en uitzetten scheelt al wat, en ook het automatisch afschakelen langer zetten kan helpen, zodat hij niet automatisch gaat spoelen.

Het reinigen van het apparaat is simpel. En zelfs de automatische melk reiniging is al zeer effectief als je het elke keer doet voordat je het apparaat uit zet.

Heb jij ook een Siemens EQ.6 plus s400 Espresso volautomaat TE654319RW?

Hi, wij hebben de Siemens Espresso EQ.6 series 700, ik kan jouw ervaringen onderschrijven, mijn grootste ergernis bij dit apparaat is mijns inziens het bonen reservoir, het komt vrij vaak voor dat de bonen niet door vallen, leidend tot te weinig (slappe koffie) maling, of een stoppen van het proces met de mededeling dat de bonen op zijn (een klop tegen de zijkant doet het spul dan weer door vallen).
Is dit herkenbaar bij jouw 400 serie, of hebben ze daar het reservoir van aangepast?
Goede tip overigens, de koffie heter maken, kan dit ook enkel voor de cappuccino? Een gemiste kans, waarom ook de melk temperatuur niet regelbaar te maken.
[edit ivm verkeerd type nr.]

[Reactie gewijzigd door RoosW op 8 december 2017 11:30]

Ik heb nog geen problemen gehad met de bonen. Het kan zijn dat dit verbeterd is in de Plus serie.

Je kan bij de favorieten wel apart de temperatuur instellen. Dus je kan de algemene temp normaal laten staan, en de favorieten hoger zetten