Iomega StorCenter ix2 Network Storage (34339) 1TB Review

MacHenk 31 januari 2010, laatste update op 31 januari 2010, 2.718 views

Iomega StorCenter ix2 Network Storage (34339) 1TB

Pluspunten

• Leek aardig, maar...

Minpunten

• RAID onbruikbaar, na korte tijd problemen.

Features Score: 3
Een hoofdpijndossier. Dat is de beste samenvatting van mijn ervaringen met de ix2.

Het begon met problemen met NFS (Linux bestandskoppeling via het netwerk). Er bleek een fout in de software te zitten. Nergens een aanwijzing te vinden, pas na twee avonden zoeken andere gebruikers gevonden met hetzelfde probleem. Na enige tijd verscheen een update van de software, na de software-update was het NFS probleem verholpen.

Na ongeveer een maand of zes lichtte plots de rode led op. Het ding was niet meer bereikbaar, niet via de webinterface, noch op een andere manier. Het apparaat uit- en ingeschakeld, waarna alles weer goed was (of leek).

Ongeveer een maand later was het weer mis. Herstarten hielp niet meer, heel even was de webinterface bereikbaar waarop te zien was dat er een schijf defect was (disk missing). Maar een minuut later was de ix2 weer onbereikbaar.

Omdat er belangrijke gegevens op stonden, weer gegoogled en maar het plan opgevat om de schijven eruit te halen. In een USB (SATA) behuizing geplaatst en daaruit bleek dat een schijf totaal onbruikbaar was geworden. De andere schijf was nog voldoende intact om de bestanden eraf te halen.

Vervolgens de schijven nader onderzocht met Live-CD's en daaruit bleek dat de nog functionerende schijf fouten vertoont en de kans groot is dat die ook ter ziele gaat.

Via de Iomega site een supportverzoek ingediend. Het antwoord was, dat de garantie was vervallen omdat ik de unit had open gemaakt.

Maar als het ding had gewerkt als bedoeld, dan was er geen reden geweest om het ding te openen. De RAID1 protectie is blijkbaar niet goed gemaakt. Uit de logs blijkt dat de interne software (Linux) in de fout ging door de uitgevallen schijf.

De bottom line: de RAID1 dataprotectie is alleen bruikbaar voor "nerds", op straffe van verval van garantie. Of durft u zo'n ding op te sturen met uw data er nog op? Ik niet!

Iomega laat je in de kou staan als er problemen zijn. Resultaat na 7 maanden: erg dure reserve-onderdelen.

Een tweede apparaat, geplaatst bij een klant, begon na een half jaar lawaai te maken. De ventilator bleek de boosdoener. Ik heb deze maar vervangen door de ventilator die ik al over had... nu maar hopen dat die kapotte ventilator toeval was...

Nooit meer Iomega!

Henk

Heb jij ook een Iomega StorCenter ix2 Network Storage (34339) 1TB?

Ik heb een gelijkaardige ervaring met een StorCenter ix4-400 8TB. Nog geen maand geplaatst bij de klant en 1 van de 2TB disks begon 3x per dag de RAID5 mirror te rebuilden met de melding "disk 2 failure - mirror degraded". RMA laten opmaken bij Iomega en een weekje later werd een nieuwe 2TB schijf geleverd. De oude schijf mocht ik van Iomega gewoon weggooien. Dat heb ik natuurlijk niet gedaan en deze uitvoerig getest. Tot op heden draait deze nog in m'n eigen PC, zonder problemen. Afwachten wat het geeft maar ik heb het gevoel dat het niet aan de disk lag...