Acer K10 (EY.J8604.001) Review

DoubleCheck 30 januari 2010, laatste update op 30 januari 2010, 1.799 views

Acer K10 (EY.J8604.001)

Pluspunten

• klein, licht, prijs/kwaliteit

Minpunten

• bedieningsknoppen

Contrast / helderheid Score: 3
Ik was op zoek naar een kleine beamer, die ik makkelijk mee op reis kan nemen. Daarnaast moet hij ook een goed beeld geven voor films of presentaties. Ik ben zeer tevreden over deze aankoop.

De beamer heeft voldoende features, zoals een auto-keystone correctie, verschillende beeld-verhoudingen en beamen vanaf het dak of achter het scherm. Er zijn aansluitingen voor VGA en composite en schroefdraad voor een standaard. Er zit geen geluid op, maar dit mis ik niet. (laptop-geluid of kleine losse speakers werken ook)

De kleur weergave is natuurgetrouw en ik zou niet weten wat daar beter aan zou kunnen.

Scherpstellen gaat met een schuif bovenop, deze is weliswaar gevoelig, maar toch goed te bedienen.
Wanneer er niet precies recht van voren wordt geprojecteerd, is het moeilijk (onmogelijk) om het hele beeld scherp te krijgen. Dit is bij het afspelen van een film niet zichtbaar/hinderlijk, maar bij desktop-weergave (bijv powerpoint-presentatie) wel een zoeken naar een optimum. Het te behalen resulltaat is echter goed bruikbaar.
De lichtopbrengst is niet voldoende om in een ruimte met vol licht een duidelijk beeld te creeren, maar voldoende bij gedempt licht. Aantekeningen maken tijdens een presentatie of de zak chips vinden bij een film is dus goed mogelijk.
Het gebruik van LED, maakt de beamer minder kwetsbaar en geeft een lange gebruiksduur (20.000 uur)

De behuizing ziet er super uit, maar hier is het enige minpunt dat ik aan de product heb kunnen vinden: De bediening van verloopt via vlakken om op te drukken, deze geven pas bij behoorlijke kracht een klikje. Waarom dit niet wat lichter kan, bijvoorbeeld zoals knoppen van een mobiele telefoon, is me een raadsel. Acer zou er goed aan doen om bij een revisie die knoppen te wijzigen.
De beamer wordt met een handig hoesje geleverd. Hier past helaas niet de voedingsadapter in.

De geluidsproductie is acceptabel, wat wil zeggen dat je hem natuurlijk wel hoort, maar dat het wegvalt tegen het geluid van een film of de stem van een spreker.

Heb jij ook een Acer K10 (EY.J8604.001)?

Dit apparaat is niet geschikt om in een verlichte huiskamer te gebruiken.
Daarvoor is de lichtopbrengst van 100 ansi lumen te weinig.
Er is een andere model, de K11 welke eigenlijk het verbeterde model is.
Deze heeft 200 ansi lumen en dat is waarschijnlijk net voldoende om in een verduisterde huiskamer te gebruiken.

Ik gebruik de Acer K10 in een donkere kamer, als hometheater onderdeel (kelder).
Op een afstand van 2,50 meter, met een diameter van ongeveer 1,70 meter is de lichtopbrengst genoeg om te genieten van een filmpje.

[Reactie gewijzigd door michavb op 24 september 2010 09:25]

Bij wat voor afstanden gebruik jij hem dan? En bij welke afstand zou je zeggen dat ie nog goed werkt.

En moet het echt nacht zijn, wil je een redelijk beeld krijgen?