1 review

Manjaro XFCE Edition 17.06

Specificaties Open Source-licentie - Bekijk alle specificaties

Manjaro XFCE Edition 17.06 Review

Azbest 1 november 2017, 1.054 views Product gekocht

Manjaro XFCE Edition 17.06

Manjaro is een uitstekende Linux distro om bekend te worden met Arch Linux, of voor diegenen die geen zin hebben in de tijdrovende installatieprocedure van Arch.

Pluspunten

• Pacman package manager
  • Rolling release
  • Uitstekende support (ook voor beginners)
  • Prima 'out of the box' ervaring
  • Video drivers meegeleverd
  • Eenvoudige installatie

Minpunten

• Volgt niet het Arch update schema
  • Updaten vereist kennis van Linux
  • Veel software beschikbaar, maar geen app store of overzicht.

Gebruiksvriendelijkheid Score: 3
Systeemeisen Score: 5
Stabiliteit Score: 5
Sinds 2005 zocht ik naar een betrouwbare Linux distro voor mijn wat oudere systemen. Uiteraard heb ik Ubuntu geprobeerd, maar al snel viel me op hoe traag je systeem aanvoelt. Ik wilde juist iets wat de snelheid van Windows XP kon evenaren.

Na vele distro's geprobeerd te hebben bleef Arch Linux over, aan alles kon je merken dat optimalisatie van software voorop stond. Dat laatste gaat dan natuurlijk ook ten koste van gebruikersgemak.
De snelheid van Arch was echter dusdanig aantrekkelijk dat je ook niets anders meer wilt als je het verschil kent.
Echter met de omslachtige installatieprocedure van Arch, had ik het enkel op één systeem draaien.

In 2011 verscheen Manjaro en was erg onder de indruk van de vereenvoudigde installatieprocedure.
Jaren later was ik haast vergeten wat Windows was, Manjaro stond op iedere laptop en computer thuis. Aangezien ik de computers bij mijn ouders ook onderhoud was ik benieuwd of dit voor hun prettiger zou werken als nieuwere Windows versies. En jawel, de XFCE editie van Manjaro leek genoeg op Windows XP, ze hadden gewoon weer Firefox en Thunderbird. Flash was toen nog wel een ding, maar ook dat heeft zichzelf met der tijd opgelost.
Ik was overigens erg blij dat ik geen spyware of virussen meer hoefde op te ruimen :Y)

Manjaro heeft keurig de kloof gevuld die tussen beginner distro's als Ubuntu en power user distro's in stonden. Met versie 17.06 van de XFCE editie is die stelling nog altijd actueel, het recept is hetzelfde gebleven. De gebruiker heeft ondertussen steeds meer grafische tools gekregen om zijn systeem te optimaliseren.

Het updaten vergt nog altijd de aandacht van de gebruiker, regelmatig is er een breuk of conflict in afhankelijkheden. De gebruiker zal dan zelf via het forum een oplossing moeten vinden.
Er is een Nederlandstalig deel op het forum, maar nog niet zo uitgebreid als het Engelstalige deel. Engels kunnen lezen en schrijven is daarmee toch wel handig.

Minpuntje van de release is dat de software keuze na de installatie nog steeds niet is teruggekeerd. Eerder kon men via een programma aangeven welke browser bijvoorbeeld geïnstalleerd moest worden of welke standaard software je wilde verwijderen.

Al met al een uitstekende distro voor de echte tweaker.

Heb jij ook een Manjaro XFCE Edition 17.06?

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Networking en security