Specificaties Radiogestuurde muis en 800dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech Mouse MX Revolution Laser Cordless Review

Bloodhatch 19 mei 2010, 1.320 views

Logitech Mouse MX Revolution Laser Cordless

Pluspunten

• draadloos
  • scrollwiel
  • ergonomie

Minpunten

• driver support
  • niet voor linkshandige gebruikers

Allereerst...
Dit is mijn eerste review en ben niet van plan foto's van mijn muis te plaatsen. Eventuele huidschilfers en vingerafdrukken zijn toch niet heel erg interessant voor de gemiddelde gebruiker :).

-------------------------------------------------------------------------------

Algemene beoordeling
Mijn vriendin en ik maken het meeste gebruik van de muis. Mijn vriendin heeft niets negatiefs te melden over de muis en ik ook niet echt, op het feit na dat de verbinding tussen de ontvanger en de muis verloren kan gaan wanneer er objecten tussen liggen. Neem als voorbeeld een stapel kleding op je bureau dat tussen de muis en de receiver staat (dit is uit mijn ervaring, ik heb geen idee of andere mensen dit ook zo ervaren).

Verpakking
De muis wordt geleverd in een redelijk luxe doos waarin te vinden is:
  • de muis
  • de oplader
  • usb receiver
  • drivers cd-rom
De kwaliteit van de verpakking is zeer goed naar mijn mening.
De muis en de receiver zitten in hard plastic wat je er met je duim uit moet drukken, de apparaten vallen er niet zomaar uit wanneer je het plastic oppakt :).

Ergonomie
Afhankelijk van de grootte van je handen. Mijn handen zijn van gemiddelde grootte (voor een man) en is deze muis uitermate geschikt voor gebruik. Je duim kan rusten op het rond afgewerkte oppervlak dat bij het scrollwiel van de duim te zien is.
Je wijsvinger en middelvinger liggen rustig, met de vorm van de muis gebogen, op de primitieve knoppen. Je ringvinger rust op het randje van de muis en je pink hangt er naast. Doordat je pink over het oppervlak mee beweegt heb ik onder andere besloten een muismat te gebruiken (is geen vereiste!).

De muis heeft een goed gewicht, niet te zwaar en niet te licht, waardoor je geen vermoeide pols zult krijgen.

Functionaliteit
M.b.v. het scrollwiel ben je in staat te switchen tussen een vliegmodus en een normale modus. Zelf maak ik alleen gebruik van de vliegmodus, als je er eenmaal aan gewend bent wil je niet meer terug (ben ik van mening).

De knoppen zijn programmeerbaar voor allerlei soorten mogelijkheden. Ik heb Setpoint op mijn virtuele machine (dat draait op een Windows XP besturingssysteem) ge´nstalleerd waardoor ik in staat ben screenshots van de setpoint applicatie GUI te maken.

Precisie
Hier zal ik heel kort over zijn omdat ik geen gamer ben en niet heel erg fijngevoelig voor de bewegingen.
Voor een draadloze muis heeft het een redelijk goede precisie. Natuurlijk zal een muis met draad beter kunnen zijn en voor fijngevoelige FPS gamers zal deze muis niet echt weggelegd zijn.

Vormgeving
Over smaak valt te twisten, maar ik vind het uiterlijk van de muis mooi. Door de combinatie van zwart met grijs is de muis rustig voor het oog en geeft het een zakelijke indruk. De batterij indicator geeft in maximaal drie blokjes aan hoe vol de accu is. Naarmate de accu leeg raakt zullen de blokjes verdwijnen en zal het een rode kleur krijgen wanneer de accu bijna leeg is.

Bouwkwaliteit
Dit vind ik een sterk punt van de muis. Het geeft een solide gevoel bij gebruik en de ergonomie is zeer aangenaam. Het is wel zo dat de muis alleen goed in de hand ligt voor rechtshandige gebruikers.

Accuduur
Vanaf de eerste dag heb ik de muis normaal gebruikt. Ik speel geen spellen (meer) op de PC en gebruik de muis tegenwoordig voornamelijk als navigatie voor GUI applicaties waarbij keyboard shortcuts niet goed geprogrammeerd zijn.

Ik kan ongeveer 7-10 dagen doen met een volle accu (heb de muis altijd aan staan), wat ik zeer respectabel vind voor een muis van 16 maanden oud. Echter, als de muis voor andere doeleinden gebruikt gaat worden, zoals gamen, grafische ontwikkeling of omdat je de muis prefereert boven het toetsenbord, hangt de accu duur van de intensiviteit in gebruik af.

Drivers en ondersteuning
Als je een Windows besturingssysteem gebruikt zal je ongetwijfeld tevreden zijn met de drivers. Setpoint wordt als software meegeleverd en is gemaakt voor Windows.

Echter... als Linux gebruiker zul je niet snel gebruik kunnen maken van de extra knoppen op de muis. Er zal op Google vast wel een / meerdere manieren beschreven staan hoe je de functionaliteit vrijwel volledig werkend kunt krijgen op een Linux kernel... maar niet iedereen heeft daar tijd voor of zin in, and that includes me.

Op 14 september 2008 bij Redcoon besteld voor een subtotaal van 55,00 euro. Met bijkomende kosten zoals de verzekering en verzendkosten werd het een totaal van 63,47 euro.

Voor een muis waar ik ruim 60 euro voor heb betaald ben ik ruim tevreden.

Eigen foto's

Heb jij ook een Logitech Mouse MX Revolution Laser Cordless?

Wow, een hele mooie review is dit. Knap gedaan.
En ook precies zoals ik erover denk.
Ik had er eentje gekocht toen ze net op de markt kwam...
Dat was toen nog op de HCC beurs in Utrecht enkele jaren geleden.
Dit was de eerste muis die me echt beviel. En ik had er al veel gehad.

Zelfs zo goed beviel, dat ik er een tweede bijkocht voor mijn laptop.
Ik heb nu een muizenpaartje van deze MX Revolution.
En idd, zoals de reviewer schrijft, de batterij duur is uitstekend.
Ik ben nu na al die jaren nog altijd een tevreden gebruiker van de Logitech MX.
En ik zou, als er iets aan zou komen, weer net dezelfde terug kopen.
Wat ik er ook zeer goed aan vind is het duimwiel.
Ik gebruik dit om door programma's te scrollen zoals je met de Windowstoets en Tab zou doen in Vista en win7. Heerlijk en voor mij onmisbaar zo'n duimwiel.

Ben blij deze review eens gelezen te hebben.
Alhoewel ik het driversuport wel goed vind... Maar dat zal dan wel komen omdat ik geen Linux gebruik... enkel windows 7... :)
Bedankt voor je reactie en ik ben blij dat je mijn review als positief hebt ervaren.

Ook ik, net als jij, zal indien nodig deze zelfde muis opnieuw aanschaffen. Het scrollwiel voor de duim gebruik ik, wanneer ik in een Windows omgeving werk, voor het volume van de muziek. :)