Specificaties Rad. HD5770 (850MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

XFX HD 5770 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-577X-ZNFC) Review

bReChThOu 28 januari 2010, laatste update op 8 maart 2010, 2.833 views

XFX HD 5770 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-577X-ZNFC)

Pluspunten

• Goede prestaties
  • Zuinig
  • Koel

Minpunten

• Driver issues

Drivers en compatibiliteit Score: 2
Wat is het en waar gaat deze review over?
Op 13 oktober 2009 introduceerde AMD de ATI Radeon HD 5770 en 5750. Deze zouden respectievelijk de 4870 en de 4850 gaan opvolgen.

Onder de motorkap (of beter gezegd onder de koeler) vinden we toch wel redelijk aangename specs. De GPU is de zogenaamde Juniper-processor met 800 steamprocessors en 40 texture units tot zijn beschikking. Het 1GB GDDR5 geheugen wordt aangestuurd door een 128bit brede bus en wat helemaal interessant is, is de ondersteuning voor DirectX 11 en OpenGL 3.2. Dit klinkt momenteel nog als toekomstmuziek maar des te meer is de kaart klaar voor de toekomst en zal hij nog wel even mee kunnen gaan. De Juniper is gebakken op 40nm wat de warmte uitstoot en het verbruik aanzienlijk moet terugschroeven ten opzichte van voorgaande generaties.

Overigens is dat mijn eerste GPU ooit die ik nieuw heb gekocht. Voordien was ik aangewezen op onboard crap van Intel en een nVidia 7900GTO (met GTX bios erop) die ik een dik jaar geleden heb overgenomen van een mede tweaker, tevens een mede Belg. :Y)

In deze review zal ik dan ook proberen een vergelijking te maken tussen de nieuwe AMD en min oude nVidia kaart.

Algemene indruk

Ik heb de kaart besteld op 25 januari bij Alternate België en ik mocht hem in ontvangst nemen op 26 januari, nog geen 24 uur na mijn bestelling. Hiervoor kudos voor Alternate en DPD _/-\o_

Eens ik hem binnen had werd het tijd om de doos en gpu onder handen te nemen. De doos ziet er vet uit zoals we van XFX gewend zijn. Als de prestaties van de gpu even stoer zijn als het uitzicht van de doos dan zit het wel goed. 8) In de doos zit de echte doos met daarin onder andere de kaart.

De buitenkant van de XFX doos _O_

De doos met de kaart erin. Deze ziet er trouwens lekker strak uit :9

Eens geopend zien we de kaart en de installation guide.

Featureset

Eenmaal de kaart uit de doos en de verpakking is kan de inspectie beginnen! De kaart zelf ziet er wel strak uit en wat me opvalt is dat hij niet alleen kleiner is dan mijn vorige nVidia 7900GTO maar vooral een stuk lichter. Dit komt vooral door de giga koeler die erop zit denk ik.

Uit de verpakking.

Van dichtbij.

Aan de buitenkant van de kaart bevinden zich 1 DisplayPort uitgang, 2 DVI-I uitgangen en 1 HDMI-uitgang en een VGA uitgang mits je het meegeleverde verloopje gebruikt. Je kan dus quasi alle beeldschermen aansluiten, of zelfs meerdere tegelijk.

Modbaarheid

Wat me opviel is dat de koeler redelijk eenvoudig te vervangen lijkt in tegenstelling tot de full dualslot koelers. Een andere koeler erop zetten of een blokje voor waterkoeling lijkt me dus eerder een eitje dan een chirurgische ingreep :*) .

De zijkant waar je dus duidelijk de dikke koperen basis en de dikke heatpipes ziet

De koeler zit vast met een backplate en ziet er niet zo moeilijk te vangen uit

Accessoires

In de doos zit een installatie gids: een uitgebreide install guide en een quick install guide. Verder vind ik er nog een DVI->VGA verloopstekker in, een 2x molex->pci-e voedingsverloopje. En last but not least zit er een deurhanger in die je op je deur kan hangen. Bij XFX hebben ze echt humor _/-\o_

Do not disturb, I'm gaming! :9[/small][/center]

Vergelijking?

Zoals ik al eerder vermeldde hier wil ik de prestaties vergelijken met mijn oude nVidia 7900GTO.

[center]http://img.brechthouben.be/SP_A0204b.jpg[/center]
[center][small]Mijn oud werkpaard.

De opvolging die een stuk minder log toont en een paar centimeter korter is.

Een overzichtje van de specs

Prestaties

Waar het nu echt om draait zijn toch wel de prestaties van het beestje. Ik heb één algemene benchmark gedaan en benchmarks van de spellen die ik regelmatig speel zodat ik het effect in de praktijk in mijn geval zo goed mogelijk kan benaderen.

Als eerste heb ik FurMark gedraaid. Dit is een lichtgewicht OpenGL benchmark die in feite gewoon een roterende behaarde donut laat ronddraaien op je scherm. Hij draaide fullscreen op 1280x1024 zonder AA.
Ik was op zich wel verrast door het verschil tussen beide kaarten :o

Zoals je kan zien doorloopt de 5770 de benchmark gemiddeld 3,5 (drie en een half!) keer vlotter dan mijn oude nvidia. Bovendien blijft de temperatuur tijdens de benchmark (dus stressed) zo'n 14 graden onder die van mijn oude gpu. Wow, dit is super! _/-\o_
Dit kan mss alsnog hoog lijken maar ik heb echt absoluut 0,0 airflow in mijn case en het is dan ook eerder een oventje dan iets anders :X

Vervolgens ben ik een paar games gaan benches die ik vaak speel en wat me opviel was dat niet alleen de fps de lucht in schoot maar dat de beeldkwaliteit zelf ook veel mooier werd (dit komt denk ik omdat de AA nu pas echt ging werken zonder dat het een echte slideshow werd).

Zoals je kan zien zijn de fps echt de lucht ingeschoten na mijn upgade. Gemiddeld genomen heb ik nu dubbel zo veel frames per seconde en is het beeld zelf niet alleen vlotter maar ook veel gelikter :9~
Waarschijnlijk valt er nog veel meer uit te persen maar op dit moment zijn mijn cpu en ram geheugen de bottleneck. Maar goed, ik ben zeer blij over het resultaat!

Overklokbaarheid

Hier kan ik kort over zijn, ik heb de clocks 1x verhoogd van 850mhz naar 900mhz met de ATI software en dit ging wel goed. Verder heb ik niet geprobeerd en ik ben dat ook niet echt van plan.

Drivers

Dit is mijn grootste ergernis geweest en ik vind het heel jammer dat het zo is gelopen. Ik heb na de installatie van de GPU op de AMD website de laatste drivers gedownload: CCC 9.12. Echter bleef mijn systeem vaak hangen: zowel in 2D toepassingen als windows verkenner en firefox als in games. Bovendien kreeg ik ingame vaak strepen en rasters op de textures :'( . Ik ben dan maar gedowngrade naar CCC 9.11 en nu lijkt alles wel min of meer in orde te zijn op de strepen en rasters na :/
Maar ik las op het forum dat AMD er van bewust is en dat er aan gewerkt wordt, hetzij nog niet in CCC 10.1 :|

Warmte- en geluidsproductie
Het geluid heb ik niet gemeten en hier kan ik niet veel over zeggen. Gevoelsmatig is mijn computer nu wat stiller maar dat kan ik niet met zekerheid meten. Ik hoor de GPU namelijk niet actief doordat mijn voeding en casefans zelf nogal luidruchtig zijn. De warmte is wel in orde. In een case zonder airflow en met veel draden ligt de temperatuur zo'n 10° (idle) - 15° (stress) lager dan voordien. Hier ben ik dus zeer tevreden over!

Ik heb 144.99¤ betaald en ik vind de prijs zeer acceptabel. Je krijgt echt bang for bucks! En bovendien heb ik er nog niet alles uitgeknepen denk ik omdat de gpu momenteel niet de bottleneck is.

Ik hoop dat jullie wat hebben aan mijn eerste review hier op tweakers en nergens over gestruikeld zijn. Mochten er nog vragen zijn dan mag dat altijd in de reacties hier onder ;)

Ik heb lang getwijfeld of ik zou upgraden maar zoals jullie hebben gelezen ben ik er nu zeer over te spreken, hulde! _/-\o_

Updates:
30-01-2010: Na herhaaldelijk uninstalleren en installeren van diverse driverversies lijkt hij nu stabiel te lopen! Jeej^^
28-01-2010: Typo's verwijderd / Tempgrafiek verduidelijkt

Heb jij ook een XFX HD 5770 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-577X-ZNFC)?

misschien voor de grap een dx11 game erbij stoppen dan krijg je pas echt een mega verschil :]

verder prima, zou bij de temps even bij kunnen zetten of dit onder load of idle is, en anders zou je de andere er nog bij kunnen voegen.
De temperaturen van de grafiek zijn van de bench dus stressed, maar ik zal het er even bijzetten voor de duidelijkheid, thx;)
waarmee heb je die grafieken gemaakt? zou je dat kunne mailen naar erwinvdw(at)live.nl

[Reactie gewijzigd door Xenophoben op 28 januari 2010 14:44]

heerlijke review, leest prettig, misschien voor volgende reviews een paar emoticons minder, en een nieuwe CPU zodat de benchmarks nog beter zijn :9~ en die deurhanger van XFX geweldig 8)7
Mmm het zijn er idd wat veel, valt me nu pas op :p
Leest prima weg, genoeg foto's, dus voor een eerste review is dit meer dan uitstekend hoor :)
Nette review en het blijkt dus dat het niet uitmaakt wanneer je je hd5xxxx hebt gekocht. Veel mensen hebben strepen problemen (wat nu dus gelukkig is erkend door ATI)
Prima review! Heb zelf een XFX 4850 op dit moment, lekker overklokt. Zit me af te vragen of het de moeite is om naar deze kaart te gaan...
Lekker duidelijk dus ! Ik vind het ook lekker weglezen :D

Ik ben ook van plan er een 5770 bij te kopen ! Denk er nu iets positiever over :)

Dank !
Ik heb net de zelfde kaart. Ben er super tevreden van. Need for speed shift AA4X 1440X900 = 60 Fraps.....niet slecht hé Ik speel vooral racesims en mijn vorige kaarten lieten het soms afweten (lfs, gtr evolution, enz....) Mijn vorige kaarten waren 2x NX8600gt oc 256 in SLI. Enige nadeel is maar dat is niet de kaart direct maar XFX, Je maakt daar een account, duurt 2 weken voor je eerste mailtje krijgt,......voor drivers moet je naar AMD, Tools net hetzelfde....naar AMD en die kaart van "do not disturb" staat een code op maar verder krijg je de info waarvoor deze dient en het ik het niet over de code van de 3dkaart!
PS. ik heb mijn kaart al 3 weken en woon in belgie. Ben ze in cdromland gekocht in breda.
Plaatjes doen het niet (meer?)!
Kan je geen benchmarks doen met de 900Mhz OC?
Nope, de GPU is geen bottleneck in mijn systeem, dus er zijn marginaal tot geen verschillen omdat de bottleneck elders ligt (CPU, RAM).

[Reactie gewijzigd door bReChThOu op 8 februari 2011 22:39]