Specificaties 6GB GDDR5 • 3x DP, DVI-D, HDMI - Bekijk alle specificaties

Gigabyte AORUS GeForce GTX 1060 Xtreme Edition 6G (rev. 2.0) Review

DutchoneTestpanel 27 oktober 2017, laatste update op 30 oktober 2017, 270 views

Gigabyte AORUS GeForce GTX 1060 Xtreme Edition 6G (rev. 2.0) (Testpanel)

DIt is een mooi kaartje die zowel stil en koel blijft op gamen met 1920x1080@60FPS. Dus een aanrader voor een mid-range pc die toch nog wel wat pit moet hebben of een goedkope upgrade.

Pluspunten

• Stille kaart
  • Koele Kaart
  • Perfect om op 1920x1080@60Fps te gamen
  • VR Ready
  • 4 jaar garantie
  • Nette RGB

Minpunten

• Weinig extra's in de doos
  • AGE Software heeft een vervelende bug
  • Schiet tekort voor 4K

Drivers en compatibiliteit Score: 4

Ik heb het geluk gehad dat ik uitgekozen was om deze videokaart te reviewen voor het Oktober Testfest. Na een weekje wachten kreeg ik de kaart binnen en ben ik als een echte tweaker als een kind zo blij benchmarks gaan draaien.

Uitpakken

De kaart zelf

Featureset

Waar deze kaart in uitblinkt zijn de fans en de extra "VR" HDMI uit gangen.

De fans draaien in tegengestelde richting van elkaar waardoor minder turbelentie zou moeten ontstaan en de koelprestaties beter worden. In de software zit ook een knopje om de fans semi-actief of actief te laten draaien.

De 2 HDMI "VR" uitgangen bieden uitkomst voor kasten die een HDMI poort op de Front IO hebben bijvoorbeeld de NZXT S340 Elite waar door je intern je HDMI kan door koppelen en je VR bril kan gebruiken van af de Front IO

Driverondersteuning en compatibiliteit

Drivers
De videokaart word net als elk ander nvidia kaart netjes ondersteund door de drivers die op het moment van schijven op nummertje 388.00 staat,Ook word er met de videokaart word software meegeleverd van Gigabyte Aorus zelf.

De Aorus Graphics Engine is de software om alles te veranderen van de Led kleuren en standen tot het veranderen van de settings zo als OC Mode Gaming Mode en Silent Mode.

In de AGE software zit ook een monitoring gedeelte waar je onderandere je fan speed, cpu en gpu gebruik, geheugen gebruik enz. bij kan houden en zelf netjes weg laten schrijven in een log bestandje.

Er zit in de huidige AGE software een bug waarbij als je geen leds op de moederbord aanwezig zijn, dat je een fout melding krijg. Gelukkig is deze makkelijk te omzeilen, de oplossing is de error weg klikken en het programma op de achter grond laten draaien waarbij na 5 minuten ongeveer de software bruikbaar is.

De prijs van deze videokaart (329 euro op het moment van schrijven), ligt met vergelijkbare kaarten in de overklokte kaarten netjes in het midden met de huidige pricewatch zo 20 euro onder de concurrent van MSI.

Dus de prijs van 329 voor zo'n strak hoog geklokte kaart met een grote featureset, nette RGB en een geweldige warmte- en geluidsproductie is in mijn ogen een koopje.

Prestaties

Gebruikte systeem

Resolutie: 1920x1080
MBO: Asus AMD A75 F1A75-M LE
CPU: AMD A8-3870K Black Edition
Ram: Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9
Voeding: XFX PRO850W
Opslag: Samsung 850 EVO
Kast: CM Storm Trooper (Window)

Voordat we hier veder gaan moet ik melden dat mijn CPU niet meer de nieuwste is en hier door best bottleneckt op sommige games.

Warmte- en geluidsproductie

Geluid
Het geluid van dit kaartje is subliem, in mijn huidige kast is hij totaal niet hoorbaar boven het gewone geluid die mijn kast maakt.
Warmte
Mijn oude kaart werd al snel 80 graden, maar deze kaart komt net aan de 60 graden met af en toe 61 graden met de Extreme Burn-in test van Furmark.

Verbruik

Hier moet ik zeggen dat ik hier wat vreemds onder vond, ik heb op de verschillende settings de kaart laten draaien in furmark, maar ik blijf de zelfde waardes terug krijgen. (De tests zijn gedraaid met het gebruik van mijn volledige systeem)

Overklokbaarheid

Ik moet hier bij melden dat ik total geen overklokker ben of er ervaring mee heb.

Naast de 3 bestaande settings heeft de kaart ook een "user profile" setting waar bij jezelf nog kan tweaken met de kaart.

Waar ik zelf nog verrast over ben is dat op OC mode de kaart soms nog veder over klokt, de standaard is 1879MHz maar ik heb vaak bij testen een Boost gezien naar 2076MHz gezien die ook gewoon aanhoud.

Als je zelf wilt gaan spelen kan je helaas niet oneindig door gaan, in de settings houd het balkje gewoon op en kom je niet veder.

Wat ik zelf heb onder vonden heb is dat je rond de 8400 MHz op het geheugen dat testen onmogelijk word omdat de benchmark software begint te crashen.

Dus in kort, dit kaartje is al zeer goed overgeklokt door Gigabyte Aorus, er valt met de huidige koelprestaties zeker nog wat MHz te behalen maar of dat nog zou uitmaken durf ik geen antwoord op te geven.

Wat een mooi kaartje is dit, als je van je zelf weet dat je nog op 1920x1080 speel en ongeveer alles op High wil spelen en als nog gemakkelijk 60 FPS of hoger uit slepen dan is dit de juiste keuze.

Zoek je een kaart voor jouw oudere systeem een upgrade te geven, dit kaartje is ongeveer te vergelijken met de GTX970 en haalt dit kaartje aan alle kanten in zelf in de kosten.
Let wel op dat je CPU het aan kan, anders zal je net als ik een CPU bottleneck Creeren dat toch ten koste gaat van wat FPS.

Nawoord

Ik wil tweakers nogmaals bedanken voor de kans om de kaart te testen en een review te schrijven, het was een leuke en leerzame ervaring.

Wat ik zelf zeker geleerd is dat mijn pc zeker een upgrade nodig heeft, dus ik ben al aan het rond kijken voor mijn volgende project waar waarschijnlijk ook nog een review uit komt rollen, want niet alles is mooi, roze en doet zijn werk.

Changelog

28-10-2017: Resolutie toegevoegd waar op getest is

Heb jij ook een Gigabyte AORUS GeForce GTX 1060 Xtreme Edition 6G (rev. 2.0)?

Netjes hoor! Tip: vermeldt bij de benchmarks nog even de resolutie waarop de games/benchmarks zijn gedraaid. Bovenaan de review is 1080p te vinden, wellicht ook nog even vermelden onder je computer specificaties. :D
Dankje wel!

Ik heb de resolutie het onder systeem specificaties toegevoegd, bedankt voor de tip.
Die AGE bug heb ik zelf niet, maar wel eens dat er een core van de CPU vol loopt. Schijnt vaker voor te komen maar minder vaak met de laatste versie. Doe dit trouwens op de 1080Ti Xtreme die 4K zonder puffen trekt op 60 graden, FWC :)
De AGE bug is een vreemde, ik heb op meerdere fora gekeken en Gigabyte zelf heeft nog geen antwoord gegeven waar het probleem vandaan komt.

Maar aangezien de error MB_Led is, is op dit moment 1+1=2 voor de oorzaak.
Slaat het MB niet op het moederbord van de videokaart, oftewel de pcb?
Zonder antwoord van de fabrikant durf ik daar zonder zekerheid geen antwoord op te geven. Maar gelukkig ben ik niet de enige met het probleem.

Maar AGE is ook het gehele RGB aanstuur programma van AORUS, dus ook van de mobo als je die in je bezit heb.

Maar ik blijf er zeker opletten, als er verandering is komt het zeker terug in de review.