Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 144Hz • TN • 1ms - Bekijk alle specificaties

Iiyama GB2760QSU-B1 Zwart Review

cardboardgenieTestpanel 25 oktober 2017, laatste update op 25 oktober 2017, 331 views

Iiyama GB2760QSU-B1 Zwart (Testpanel)

De Iiyama GB2760QSU-B1 is een strak ogende 27” 144Hz beeldscherm wat voor een TN paneel een prima kleurweergave heeft. De kijkhoek is wat je kan verwachten van een TN scherm.

Pluspunten

• Kleurweergave
  • 144Hz
  • Freesync
  • Low Blue Light

Minpunten

• Kijkhoek
  • Instellingen die andere instellingen blokkeren

Ik was één van de gelukkige tweakers die via het Tweakers oktober testfest uitgekozen was om een monitor van Iiyama te mogen testen en reviewen. Op de testdag zelf werd duidelijk dat je zelf mocht kiezen welke monitor je wilde reviewen. Ik koos dus voor de Iiyama GB2760QSU-B1 (pricewatch: Iiyama GB2760QSU-B1 Zwart). Die keuze was snel gemaakt gezien ik zelf wel van een potje gamen op de PC hou (o.a. CS:GO, CiV 5) en dit 27” beeldscherm dus een refresh rate van 144Hz heeft mét AMD Freesync. Vooral Freesync is iets waar ik al langer mijn oog op heb, ik ben namelijk zelf al in het bezit van een 144Hz monitor, een BenQ XL2411z maar daar zit dus geen Freesync technologie op.

Specificaties

De monitor heeft een schermdiagonaal van 27” en is voorzien van een 144Hz TN paneel wat AMD Freesync ondersteunt. Voor de specifieke details kan je terecht op de productpagina: pricewatch: Iiyama GB2760QSU-B1 Zwart

Unboxing

De monitor is verpakt in een kartonnen doos met beschermend piepschuim er om heen. De monitor, draagarm en voet zijn zelf ook nog weer extra omhuld met een laagje beschermende stof.

In de doos zitten de volgende onderdelen:
• De monitor
• De monitorvoet + 3 duimschroeven om deze te bevestigen
• 1 stroomkabel
• 1 HDMI kabel (1,5m)
• 1 Displayport kabel (1,5m)
• 1 Dual-DVI kabel (1,5m)
• Een kabel om de USB-hub aan te sluiten
• Een korte installatie handleiding in verschillende talen (Nederlands is ook aanwezig)

De voet monteren aan de monitor gaat heel simpel met behulp van de duimschroeven. Hier kwam het beschermende piepschuim handig van pas want daar kan je het beeldscherm rustig op laten rusten om zo makkelijk bij de voet te kunnen. Door de 3 punten is het ook echt heel knap als je het lukt om de voet verkeerd om te monteren

Bouwkwaliteit

Aan de achterkant van het verticale gedeelte van de voet zit een knop die je volgens mij in moet drukken wil je de hoogte verplaatsen, ik zeg volgens mij omdat bij mij de monitor hoe dan ook in hoogte is te verstellen, of ik de knop nou in druk of niet. Voor mij als tester geen ramp, maar als ik dit beeldscherm had gekocht was ik er wel mee terug gegaan.

Het beeldscherm is erg soepel in het draaien van zowel verticaal naar horizontaal als om de as van de voet, dit gaat traploos, dus je kan hem in elke gewenste draaihoek zetten. Wel moet je opletten bij het draaien van het beeldscherm naar verticaal/horizontaal dat deze hoog genoeg afgesteld staat, anders bekras je de voet bij het draaien, iets wat iemand voor mij blijkbaar heeft gedaan gezien de kras die aan de voorkant van de voet zit.

Verder zit er een opening in de voet waar je mooi alle kabels door kan halen om het allemaal een beetje netjes te houden.

De aansluitingen voelen stevig aan en als je eenmaal weet waar ze zitten steek je de aansluitingen er zo in. Ook de knoppen voor het OSD (on screen display) voelen stevig aan en geven een duidelijke klik als feedback dat ze ingedrukt zijn. Al met al is de bouwkwaliteit dus prima!

Er zitten ook luidsprekers in het scherm, deze klinken een beetje dof maar ik had eerlijk gezegd hier ook niet al te veel van verwacht, het is leuk dat ze er zitten, maar het had niet gehoeven.

Vormgeving

Het beeldscherm lijkt erg kleine bezels te hebben, alleen de schijn bedriegt een beetje, want als de monitor eenmaal aan staat blijkt er toch aan de boven en zijkanten ~3mm extra zwart te zitten wat de bezels nog steeds erg klein maakt. Aan de onderkant is dit hoogstens 1mm, maar aan de onderkant zit dan ook al een dikkere bezel. Verder vind ik het scherm wel erg strak aandoen, waar ik persoonlijk wel van hou.

Gebruik

Beeldkwaliteit
Ik heb geen meetapparatuur om kleurbereik, kleur echtheid en andere beeldkwaliteit factoren te meten dus het volgende stuk is vooral gebaseerd op eigen ervaring en vergelijk ik af en toe met mijn andere TN monitor. Verschillende testen zijn gedaan met behulp van de Eizo monitor test https://www.eizo.be/monitor-test/ sowieso een super handig tooltje om je beeldscherm te testen.
Kleurweergave
Het eerste wat me opvalt, is dat het beeld echt super scherp is. Het verschil is groter dan ik dacht t.o.v. van mijn BenQ scherm, maar als ik naar de specs kijk is dat eigenlijk best logisch, de Iiyama heeft namelijk een DPI van 109, en mijn BenQ maar 92. Naast het scherpe beeld lijken de kleuren ook echt een stuk beter.

Wat me daarna op valt is dat wit niet echt wit is, maar een beetje gelig. Via de instellingen staat het kleurenschema op “User Color” wat op fabrieksinstellingen overeenkomt met “Warm”. Door dit naar “Normal” of “Cool” in te stellen wordt wit al een stuk witter. Je kan het echter nog veel verder tweaken via verschillende OSD instellingen, daarover later meer.
Kijkhoek
De kijkhoek is, zoals te verwachten is bij een TN paneel niet bijzonder goed. Je moet echt recht naar het scherm kijken wil je geen verkleuring van wit naar geel zien. De kijkhoek is net iets beter dan mijn BenQ. Naast de verkleuring blijft het scherm echter wel prima af te lezen.

Pixeldefecten
Helaas heb ik op zwart een pixeldefect moeten constateren. Op de foto zie je 1 klein blauw puntje. Op andere kleuren is dit niet waarneembaar

144Hz
Een van de hoofdredenen waarvoor mensen voor dit beeldscherm kiezen is natuurlijk de refresh rate van 144hz. Een scherm van 144Hz laat alles op je beeldscherm vloeiender aanvoelen. Ik ben zelf al 2 jaar in het bezit van een 144Hz scherm en wil ook niet meer terug naar 60Hz voor gaming, maar zelfs je vensters in Windows heen en weer slepen is al een genot bij 144Hz als je dit nog niet gewend bent (dat was mijn eerste ervaring met 144Hz). Dit komt omdat je bij een 144Hz scherm 60% minder motion blur hebt dan bij een 60Hz scherm. Een vereiste is echter wel dat je GPU minstens 144 fps kan pushen wat hoe hoger de resolutie en grafische vereisten van een spel natuurlijk steeds moeilijker wordt, maar daar voor heeft deze monitor ook Freesync!
Freesync
Voor diegene die nog niet bekend zijn met Freesync. Freesync zorgt er voor dat je monitor pas het beeld ververst op het moment dat je GPU een nieuwe frame klaar heeft, terwijl bij normale beeldschermen het dit bijvoorbeeld gewoon op 60Hz blijft doen ook al is een frame eerder of later klaar vanuit de GPU. Freesync zorgt er dus voor dat er geen (of minder) screen tearing of stuttering voor komt. Dit is ideaal voor games die dus grafisch intensief zijn en je moeilijk de 144fps gaat halen tenzij je een 2x een 1080ti hebt, bijvoorbeeld in Battelfield 1 of de nieuwe Destiny 2. Stel dat je FPS dus tussen de 60 en 80 schommelt, zal iedere keer dat je FPS verspringt de monitor de refresh rate aanpassen.

Ik heb Freesync getest in CS:GO. Grafisch niet een heel zwaar spel maar wel de mogelijkheid om zelf je FPS vast te zetten op bepaalde waardes. Hier door heb ik dus binnen 1 spel kunnen vergelijken.

Op een hoge fps (144 of hoger) merk ik geen verschil tussen Freesync aan of uit. Limiteer ik mijn fps echter naar 60, dan is er een duidelijk verschil in hoe vloeiend het spel aanvoelt en er uit ziet. Door Freesync op 60fps deed ik het echt een stuk beter als op 60fps zonder Freesync.
Contrast en helderheid
Ik heb niet heel veel verstand van contrast maar de verschillen tussen wit en diepzwart zijn naar mijn idee prima, het contrast is natuurlijk zelf in te stellen via het menu van de monitor. Standaard staat het op 80%
De helderheid van het scherm is standaard erg hoog op 80%. Het beeldscherm kan dus goed fel zijn wat in direct daglicht natuurlijk fijn is om het scherm leesbaar te houden. De helderheid is handmatig aan te passen, maar dit kan ook gedaan worden door een ECO mode 1, 2 of 3 aan te zetten. Hoe hoger het getal hoe lager de helderheid. In de avond uren is dit wel zo fijn voor de ogen.
Ghosting
Ghosting is getest d.m.v. de website https://www.testufo.com/ghosting
Als het scherm ingesteld staat op fabrieksinstellingen is er een lichte vorm van ghosting te zien. In het OSD kan echter nog de “Overdrive” functie geactiveerd worden waar mee de response tijd nog meer verhoogd wordt om zo ghosting nog meer te verkleinen. Het scherm heeft hier 6 stappen in namelijk: -2, -1, 0, 1 en 2. Het had beter gewoon 1, 2, 3, 4, 5 kunnen zijn want ook -2 past overdrive toe (en niet een omgekeerde). Echter bij te veel overdrive ontstaat het zogenoemde “corona” artefact. Bij stand -2 is hier nog niks van te zien en is de ghosting wel een stuk minder geworden. Op stand -1 is de ghosting zo goed als weg maar als je goed kijkt is er al wel sprake van een minuscule corona artefact.
Voor een gedetailleerde uitleg hier over kan je naar https://nl.hardware.info/...-responstijd-en-overdrive
OSD instellingen
Via het OSD is het scherm verder aan te passen aan je persoonlijke voorkeuren. Onder Picture adjust zitten de meeste instellingen. Met name de Blue Light Reducer is erg fijn als je tot de late uurtjes gamed en de Black Tuner maakt donkere plekken waar vijanden zich kunnen verstoppen wat helderder. Deze twee instellingen zijn echter erg slecht voor je kleurechtheid en je doet er dan ook slim aan om deze instellingen op te slaan in 1 van de 3 beschikbare “User Modes”. Je kan de kleurechtheid eventueel nog wat proberen te verbeteren via de instellingen van je grafische kaart.
Onder “Setup Menu” is Freesync terug te vinden wat standaard uit staat
Onder Image adjust is dan nog Direct Drive Mode te vinden wat er voor zou moeten zorgen dat de hoogst mogelijk frame-rate en zo min mogelijk lag gehaald wordt. Echter schakelt dit wel de optie uit om de Overdrive in te stellen.
Tot slot heb je nog i-style color wat presets zijn die optimaal zouden moeten zijn bij het type waar ze bij horen.

De Iiyama GB2760QSU-B1 is een strak ogende 27” beeldscherm wat voor een TN paneel een prima kleurweergave heeft. De kijkhoek is wat je kan verwachten van een TN scherm. Verder is het scherm goed in te stellen naar eigen wensen, al zetten sommige instellingen andere instellingen weer vast, wat wel een min puntje is. Op dit moment is het de goedkoopste QHD 27” monitor met freesync en een 144hz paneel.

Heb jij ook een Iiyama GB2760QSU-B1 Zwart?