iRiver iFP-190TC, 256MB (USB 1.1, Radio) Review

Huig 3 december 2005, 386 views

iRiver iFP-190TC, 256MB (USB 1.1, Radio)

Pluspunten

• iRiver
  • Goede geluidkwaliteit
  • iRiver
  • Klein
  • Gebruiksgemak

Minpunten

• Usb 1.1
  • "Maar" 256 mb
  • 2 keer stuk geweest.
  • Connectiviteit is niet 100 % meer.

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik wil jullie graag wat vertellen over mijn inmiddels 2 jaar oude reisgenoot, de iRiver iFP-190 TC.

Featureset:
iRiver heeft de iFP-190 TC uitgerust met 256 mb geheugen.
Nu is dat een schijntje, maar in februari 2003 was 64 mb gemiddeld. Voor de communicatie maakt het apparaatje gebruik van USB 1.1. (Hij is dus al behoorlijk verouderd.) Naast je MP3' tjes kun je ook naar radio luisteren en er zit ook nog een voice recorder op. Sinds ik mijn nieuwe PC heb valt de connectiviteit een beetje tegen. Het bijgeleverde programma herkent de speler niet altijd meer, dus ik ben af en toe genoodzaakt om WMP te gebruiken.
voor UMS firmware opgrades moet het bijgeleverde programma het doen, en aangezien dat niet altijd het geval is, zet ik er voorlopig geen UMS firmware op. stel je voor dat het programma tijdens het formatten/nieuwe firmware kopieren vast loopt...

Beeldkwaliteit:
Het (2 kleurig) LCD is onder ale omstandigheden goed te lezen. De verlichtings tijd van het scherm is aan te passen van geen naar 30 seconden. Echt groot is het scherm niet, maar geeft toch voldoende informatie weer zoals tijdsduur, (of resterende tijd)
Batterijduur, ID3 Tag informatie, kwaliteit en bestandsformaat.
Ook zit er nog een grappig wave-je bij tijdens het afspelen.

Geluidskwaliteit:
Gezien dat dit een iRiver is, moet ik dan nog meer zeggen?
De kwaliteit is super, ik ben geen audiofiel, maar met de mx-400 dopjes die ik gebruik komt er goed geluid uit. Qua vergelijking met mp3 spelers heb ik een freecom beatman flash (ook zo'n oud ding)
en een iRiver N10. Vergeleken met de freecom is de iRiver hoorbaar beter. Het geluid klinkt vol, je kan kiezen uit 5 voorgeprogammeerde presets, en je kan er ook zelf een maken.
De geluidkwaliteit van de radio is goed, daar heb ik niets op aan te merken, maar de voice recorder is brak. Er wordt opgenomen in
een speciaal formaat, wat later wordt omgezet in WAV. je moet tijdens het opnemen niet aan je speler zitten, want dat hoor je nadrukkelijk.

Kwaliteit:
Hierop scoort mijn speler niet zo goed. Hij is namelijk al 2 keer stuk geweest. Ik kon een van de knopjes niet meer indrukken. de eerste keer (na 3 maanden!) viel dat nog wel mee, hij zat vast in de radio modus,
maar de tweede keer was de power knop geblokkeerd, dit was 1.5 jaar na de aankoop.
Dit is goed opgelost door MP3man.nl (goeie winkel overigens), want het viel nog binnen de garantie, die gelukkig 2 jaar was.
De laatste keer dat hij vervangen is was in december 2004.

Ergonomie:
De speler heeft de vorm van zo'n toblerone chocolade reep :). Nou denk je: "Dat zit nooit lekker in je zak." maar dat valt wel mee. Ik heb hem altijd aan een nackstrap hangen, dan kan ik er makkelijker bij. De bediening gaat heet intuitief met de joystick, navigeren was nog nooit zo makkelijk. "Bovenop" de speler zit een kuiltje voor de 3 hoofd bedienings knoppen. Ook de hold knop zit in zo'n gleufje aan de onderkant. Alleen het instellingen menu is niet handig gedaan. De bediening gaat hier tegen de intuitie in, dus als je een functie wil aan zetten, beland je meestal weer in het vorige menu omdat je de verkeerde knop hebt. Gelukkig zit ik niet zo vaak in het instellingen menu, dus veel last heb ik er niet van.

Uitbreidbaarheid:
Helaas is de speler niet uit te breiden, ik zit dus vast met 256 mb. Dat is genoeg voor 2 cd's en ongeveer 20 liedjes. Helaas is mijn muziek collectie dusdanig gegroeid sinds ik dit ding heb en ervaar ik de 256 mb als krap, ik kan alleen maar een selectie meenemen, terwijl ik liever de hele collectie in mn zak had.

Mobiliteit & Accuduur:
Het spelertje is vrij klein, en past in iedere broekzak, je hebt er geen omkijken naar. De accuduur is bij mij 4-6 uur. iRiver geeft 20 uur op, maar ik gebruik oplaadbare batterijen van het kruidvat, die telkens maar 1 dag opladen. Er moet overigens maar 1 AA batterij in.

Prijs:
In februari 2003 betaalde ik voor al dit moois 300 euro.
Ik was toen wel een van de eersten op mijn school met een mp3speler (en dat geeft een leuke patsfactor :p).
Ik vind het de investering wel waard, ik gebruik hem nog elke dag minimaal 1.5 uur, en hij doet het nog steeds.
Wel ben ik zolangzamerhand aan het kijken voor en vervanger.
Ik heb verhalen gehoord van een U-10 met 8 Gig, of misschien een H-10 of ipod G5...

Heb jij ook een iRiver iFP-190TC, 256MB (USB 1.1, Radio)?