Specificaties Actioncam • max 3840x2160 • 30fps • wifi • gps - Bekijk alle specificaties

GoPro Hero 5 Black Edition Zwart Review

kanem0chi 26 oktober 2017, laatste update op 26 oktober 2017, 736 views

GoPro Hero 5 Black Edition Zwart (Product geleend)

De huidige action camera market wordt overspoeld met China Action Cams, maar GoPro blijft toch echt wel een uitblinker, in gebruiksgemak, opname & bouw kwaliteit al betaal je daar wel voor..

Pluspunten

• Video kwaliteit is goed genoeg
  • behuizing standaard waterdicht tot 10 meter
  • Goed en gemakkelijk touch interface wat de bediening zo erg ten goede is gekomen
  • Mounts kunnen overal geplaatst worden en worden door veel fabrikanten ondersteund
  • Veel resolutie / fps en andere instellingen, waardoor de amateur en semi-professional ermee overweg kan
  • Beperkte voice-commands, wat vooral in moeilijke situaties goed van pas komt

Minpunten

• Stabilisatie niet helemaal goed (Geen 4K of +60FPS stabilisatie)
  • Batterij duur is okay.. maar met 4K filmen gaat het rap. Tweede batterij erbij is geen luxe
  • Camera heeft soms wat ruis bij lastig licht en dynamisch bereik is niet super hoog

Beeldweergave Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4
Features Score: 5
Design & bouwkwaliteit Score: 5

INLEIDING

Wij hebben de GoPro Hero5 Black meegenomen naar Bulgarije om daar wat leuke kiekjes en video's te maken en onze GoPro, Review en Bulgarije ervaringen (die we graag met jullie delen) allemaal in de video review / vlog hieronder gezet.

Graag hoor ik van jou in de comment sectie wat jij van de review vindt, de GoPro en wat je van de camera kwaliteit vindt, om zo samen een nog beter beeld te krijgen van de GoPro Hero5 Black.
- Stemmen mag natuurlijk altijd hier

SPECIFICATIES

De belangrijkste specificaties staan hieronder netjes in een rijtje gegeven:

UNBOXING
Eigenlijk valt er niet zo heel veel te unboxen, want de GoPro Hero 5 Black werd samen met de Thule Legend GoPro backpack geleverd in een hele, hele grote doos van CoolBlue.nl, welke ik via deze weg ook wil bedanken voor het mogelijk maken van deze review, want de GoPro Hero5 Black hebben ze opgestuurd als leentoestel, samen met de GoPro Legend Backpack van Thule. De doos is zelfs zo groot, dat Nayla er rustig in past. :)

Als we echt daadwerkelijke de GoPro doos uitpakken, dan is allereerst de doos typisch GoPro wat heel veel exotische merken ook precies hebben nagemaakt. Binnen in de doos hebben we een type-C kabel (yay! :D), twee reserve mounts om de GoPro bijvoorbeeld op een skihelm te bevestigen, wat papierwerk en nog een sticker.

Normaal gesproken zit er ook nog een waterdichte behuizing bij, maar GoPro heeft het voor mekaar gekregen om de GoPro standaard tot 10m waterbestendig te hebben.

De bediening van de GoPro
Net als met veel andere action camera's zijn er nu ook weer weinig knoppen op te vinden, wat op zich wel logisch is vanwege de beperkte ruimte. Er zitten op de GoPro 5 twee knoppen. Een om een foto/video opname te starten of te eindigen, de andere is om de modus te wisselen tussen foto en video.

Waar ik zelf erg blij mee ben, is dat ze met de GoPro 5 nu ook een klein touchscreen hebben toegevoegd waarmee je de camera bedient en tegelijkertijd ook kan zien wat je filmt. in een smartphone tijdperk.. had ik dit toch wel iets eerder verwacht. De bediening op het apparaatje is makkelijk en erg begrijpelijk. Je begint altijd met een live-view van wat de camera direct ziet, en hier zit gelukkig geen vertraging in. Als je op de foto/video icon klikt linksonder drukt, dan kan je selecteren of je een foto of video wilt maken. Het is ook erg gemakkelijk om zelf de resolutie te bepalen, Frames per Second en de Point of View in te stellen.

Het gebruik van het touchscreen gaat goed, aanrakingen worden snel waargenomen en het 'swipen' tussen schermen gaat ook smooth. Swipen tussen schermen is handig, want veeg je van links naar rechts, dan kom je bij de galerij uit. Visa versa en je komt bij de algemene instellingen uit, waar je nog veel meer opties hebt zoals Protune, stabilisatie, auto low-light etc. Als je dit vergelijkt met andere goedkopere action camera's, dan heeft GoPro dit wel heel erg goed voor mekaar.

Er zijn zoveel instellingen waarmee je kan spelen om zo de beelden optimaal te maken voor elk scenario.. dat het te veel is om hier op te noemen. Mocht dit je eerste GoPro worden, speel dan eerst eens met de Resolutie, FPS en point of view en ga daarna eens in de instellingen duiken om meer uit je beelden te halen, als je ook weet hoe je dat dan weer moet editen op de PC bijvoorbeeld.

Mocht je een wintersport liefhebber zijn, dan kan je bijvoorbeeld er voor kiezen om de GoPro via de GoPro applicatie te bedienen. Het connecten met de GoPro en applicatie ging vlotjes en soepel, de basic features heb ik getest en die deden het, maar ik vindt persoonlijk de instellingen op de GoPro aanpassen fijner, omdat ik deze vaak in een gimbal al voor me heb. Je kan ook een paar basic stem commando's in het Engels uitvoeren, wat met mijn vreselijk boeren Engels accent lukte, dus maak je daar niet druk om :9

Camera kwaliteit
De bediening van de GoPro mag dan wel goed zijn, maar de kwaliteit van de camera moet ook goed zijn, want dat is misschien wel het meest belangrijke van allemaal. De kwaliteit van de camera is over het algemeen heel erg goed, wat je op zich ook wel mag verwachten voor zo'n prijs. Ik heb bijvoorbeeld ook een Xiaomi Yi Action Camera onlangs ontvangen, welke een retail prijs van ongeveer 60 dollar heeft en het verschil in bediening, gebruiksgemak en camera kwaliteit is dan gewoon gigantisch, maar opzich niet heel verkeerd.

Hoe je de camera kwaliteit het beste kan vergelijken met de GoPro 5 Black? Een iPhone 7 / 8 of een andere high-end smartphone (Samsung Note 8 / Google Pixel 2) hebben ongeveer dezelfde kwaliteit, het voordeel van de GoPro is dat je meer opties hebt wat betreft RAW instellingen + point of views.

Als we beginnen met de foto's, dan zien we dat met de normale point of view, ookwel "linear" door GoPro genoemt, nog een beetje lens distortion heeft. Zet je de point of view op super-wide-angle, dan wordt de distortion alleen maar groter, wat opzich wel logisch is als je 170 graden beeld wilt / krijgt.

^ standaard modus

^ super-wide-angle modus, zelfde positie en locatie

De contrast lijkt het aardig goed te doen, als is het dynamisch bereik wel beneden pijl, aangezien de blauwe lucht wit is (zie de eerste foto). De kleuren zijn een beetje flets, wat opzich niet erg is want dan kan je deze gemakkelijker bewerken in post. Sharpess is normaal en de witbalans lijkt redelijk op pijl te zijn.

De burst modus levert nagenoeg precies dezelfde foto kwaliteit, wat goed is en ook de focus is snel en goed, waardoor wij geen verspringende en out of focus beelden kregen.

Mocht de GIF het niet doen 'klikkerdeklik' > http://img.martijnwester....oduct-img-small/burst.gif

Low-light foto's bevatten over het algemeen veel ruis omdat er geen optische stabilisatie in zit, waardoor de sluitertijd kort is. Erg donkere situaties maakt de GoPro nog steeds redelijke plaatjes, die je in de video review kan zien.

Video is toch hetgene waar het bij de meeste om draaid. We hebben vooral in 4K geschoten, wat gelijk al met een nadeel begint. Er is geen digitale stabilisatie. Hetzelfde geld voor 1080p in meer dan 60FPS.

Beelden hebben in de standaard modus een goede contrast, kleuren zijn redelijk goed maar soms iets saturated en ook de wit-balans is goed. Het dynamisch bereik lijkt ook hier iets lager te zijn dan wat we gewend zijn van high-end smartphones, en dit is dan opgelost door een hogere verzadiging van de lucht bijvoorbeeld. Het is duidelijk te zien dat de GoPro meer voor filmen is gemaakt dan voor foto's.

Stabilisatie
Travel video's betekend vaak veel bewegingen door het lopen, fietsen, autorijden etc. en dan is het fijn als er stabilisatie is wat een erg fijne toevoeging op de GoPro 5 Black is. MAAR, 4K en meer dan 60FPS zijn dan weer niet supported..

Stabilisatie is elektronisch geregeld al had ik liever optische stabilisatie gezien. Het beste zou uiteraard een combinatie van beide zijn, maar voor nu moeten we het doen met de elektronische stabilisatie. Wat je zou kunnen doen, is een smartphone gimbal gebruiken om zo je GoPro beelden te stabiliseren. Wij hebben dat ook gedaan voor onze video, maar ik ben helaas zo stom geweest om de verkeerde mount te bestellen voor mijn GoPro, waardoor er nu een tie rip in het beeld zit, samen met een gimbal onderdeel wanneer je de point of view op 170 graden zet.. #goedelesvoordevolgendekeer

Met de gimbal heb je dan optische EN elektronische stabilisatie, en dat werkt zeer, zeer goed en levert ontzettende smooth en stabiele beelden op. Ook voor low-light foto's is dit handig, aangezien de sluitertijd drastisch verlengd kan worden, zonder daarbij de bewegingen waar te nemen, en dit ten goede komt van de kwaliteit.

De stabilisatie op 1080p is niet verkeerd, maar aangezien het niet op 4K kan.. vraag je je toch af waarom ze dit dan überhaupt hebben gedaan. Je kan in mijn video op Youtube rond minuut 4:05 goed zien hoe stabiel de video is.

Mounts
Een van de features die wij naast de goede behuizing en camera vinden, is dat de mounts die de GoPro nagenoeg overal geaccepteerd zijn. Meer fabrikanten dan ooit te voren gebruiken dezelfde aansluiting, waardoor je de GoPro en andere action camera's overal kan bevestigen. Zo ook op de GoPro Legend backpack van Thule, welke een interessante toevoeging heeft, namelijk om 3 GoPro's veilig op te bergen en deze ook nog eens op de tas kan bevestigen.

Naast dat je er 3 GoPro's veilig in kan opbergen, had ik ook nog genoeg ruimte voor mijn stabilisator, Sony A6300, Xiaomi Mi 4K Drone en mijn laptop. Al met al, een erg ruime tas die alleen soms net niet precies verticaal goed is uitgelijnd, waardoor de camera soms nijgt meer naar beneden dan naar voren/achteren te kijken. De tas is zeker het overwegen waard indien je veel op pad bent, ruimte voor kleding, laptop en je GoPro nodig hebt.

Batterij
De batterij is, ook al heeft het een waterdichte behuizing, verwisselbaar. Ik adviseer je wel om een tweede of derde batterij te kopen, aangezien met 4K filmen de batterij ontzettend snel wordt leeg getrokken.

Je zou 80-90 minuten op 4K non-stop moeten kunnen filmen, maar 50 a 60 minuten is meer redelijk, aangezien je vaak nog eens je beelden terug wilt bekijken, aanpassingen in de instellingen doet en met de verschillende standen speelt. Afhankelijk van het type oplader, duurt het 1 tot 2 uur om de batterij op te laden.

In mijn Tweakers en Youtube carrière heb ik heel wat smartphones en andere gadgets getest, maar nog nooit een Action Camera. Ik heb al een mooie Xiaomi en Thule rugzak waar ik erg blij mee ben omdat mijn Xiaomi Drone erin past, mijn laptop, camera, stabilisator en nog wat andere benodigdheden. Samen met de tas denk ik dat mijn 'gear lijstje' nu wel compleet is, want de GoPro Hero5 Black is zeker een goede en leuke toevoeging die je overal mee naar toe kan nemen.

Er zijn een aantal goede en minder goede dingen aan de GoPro. GoPro laat duidelijk zien dat ZIJ diegene zijn die je nodig hebt om toffe video's mee te maken, dus hun marketing is goed. De verpakking is ook goed geregeld, de eerste installatie ging ook gemakkelijk en met het waterdichte design tot 10 meter is ook niks mis mee. De mounts zijn overal monteerbaar en er zijn veel accessoires beschikbaar voor de GoPro. De nieuwe bediening via het touchscreen is erg gemakkelijk en de instellingen aanpassen gaat ook snel en goed. Gelukkig zijn er ook veel aanpassingen voor de (semi-) professionele gebruiker, waardoor vele verschillende soorten gebruikers dit apparaat kunnen gebruiken.

Toch zijn er wel een aantal feedback punten die je voor dit bedrag iets minder zou verwachten. Zo heeft de camera in foto modus aardig wat distortion in zowel de standaard modus als groothoek modus. Het dynamisch bereik is iets wat aan de lage kant maar de sharpnes en saturation van de kleuren is dan wel weer aan de goede kant. Low-light foto's en videos is lastig voor het apparaatje.

Zo alles samengevat lijkt het alsof ik best wel hard ben op de camera, maar ik denk dat dit een erg goed beeld geeft voor de wat meer profesionele gebruiker voor de camera kwaliteit. Wil je gewoon je lovely momentjes of vakantie vast leggen dan is het zeker geen verkeerd apparaat wat een erg goed resultaat zal leveren. Het enige wat ik nog als feedback kan geven is dat de stabilisatie echt wel wat beter had gekund, om zo de beelden nog 'smoother' te maken, en daarbij zou een stabilisator erg goed van pas komen, al had ik voor 400+ euros toch wel optische of volledig digitale stabilisatie verwacht.

Vat mij niet verkeerd op, want ik denk dat GoPro wel zeker een degelijk toestel op de Markt heeft gezet, die nu net onder de 400 euro te verkrijgen is, en net onder de GoPro 6 van nu zit. De 5 doet denk ik zeker niet onder voor de GoPro 6 die voor een redelijke meerprijs al te verkrijgen is. Omdat de stabilisatie niet volledig naar mijn wens is, kan ik de GoPro dan ook net geen 5 sterren geven. Stem dan hieronder of laat een reactie achter. Daarnaast wil ik ook graag https://www.coolblue.nl bedanken voor het uitlenen van dit toestel, wil ik jou bedanken voor het lezen van de review, en wie weet tot de volgende keer. :)

Martijn

Heb jij ook een GoPro Hero 5 Black Edition Zwart?

Ik zie dat meerdere foto's niet geladen worden in je reviews. In deze is dat https://img.martijnwester...roduct-img-small/pr16.jpg

Waarom meerdere malen Coolblue bedanken?