LG N2R1D - Reviews

Specificaties 2-bay NAS met 2TB opslag - Bekijk alle specificaties

LG N2R1D Review

dogodigi 26 januari 2010, laatste update op 26 januari 2010, 6.217 views

LG N2R1D

Pluspunten

• Mooi design
  • Stil
  • Eenvoudig te bedienen
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• Geen ssh toegang
  • web interface kan niet omgaan met lange wachtwoorden
  • Geen snelheidsmonster
  • Af en toe vallen de verbindingen weg

Via de computerwinkel in Goes (www.computerwinkelgoes.nl) heb ik deze NAS oplossing aangeschaft tegen een uitstekende prijs die slechts een paar tientjes duurder was dan de goedkoopste online-shop. Maar voor dat extra geld kreeg ik wel een gedreven en gemotiveerde verkoper!

De NAS bevalt uitstekend. Het apparaat is naast de in eerdere reviews genoemde pluspunten ook nog eens muis-stil. Via de website van LG heb ik de firmware geupgrade. Ook dit proces verliep vlekkeloos.

Ik heb een paar kleine kritiekpuntjes:

- Er is geen ssh toegang naar de NAS. Dit betekent dat wanneer ik van de ene naar de andere map wil kopieren op het apparaat zelf, dit altijd via een desktop gaat. In mijn optiek is dit onnodig vertragend. Ook de webbased file browser trekt alle bestanden eerst door je desktop, jammer.

- De webinterface van de NAS kan niet omgaan met lange wachtwoorden! Ik had via keepassX een wachtwoord van 25 karakters laten genereren en hoewel de NAS dit zonder foutmeldingen accepteert kon ik daarna niet meer inloggen! Het jammere was dat ik dit op het admin account had gedaan en vervolgens dus met geen mogelijkheid meer toegang kreeg. Uiteindelijk heb ik een reset gegeven en de NAS ging vervolgens opnieuw het OS opbouwen. Het gevolg is dat ik nu erg huiverig ben om het admin wachtwoord aan te passen en dat lijkt me eigenlijk wat onwenselijk.

- Het is geen snelheidsmonster. Zelfs als ik mijn bronmachine aansluit op het 100Mbit netwerk worden bestanden soms slechts met een paar 100kb per seconden verplaatst. Ik heb de vinger nog niet op de zere plek kunnen leggen, maar soms is het direct na een reboot van de NAS een stuk beter en haal ik snelheden van rond de 5Mb/s, maar zelfs zonder overig netwerk verkeer ben ik nog niet boven de 10Mb/s uitgekomen.

- Heel soms verbreekt de NAS de verbinding met linux werkstations tijdens het verplaatsen van bestanden. Logs geven niet aan waarom. In dit geval kan het ook aan de linux machines liggen, maar dat ga ik nog uitzoeken.

Al met al een goed apparaat, je krijgt waar je voor betaald en voor nog geen 200 euro ben ik erg blij met deze kleine reus die mij helpt mijn zakelijke bestanden veilig te stellen.

Heb jij ook een LG N2R1D?