Specificaties 2-bay NAS met 2TB opslag - Bekijk alle specificaties

LG N2R1D Review

dogodigi 26 januari 2010, laatste update op 26 januari 2010, 6.201 views

LG N2R1D

Pluspunten

• Mooi design
  • Stil
  • Eenvoudig te bedienen
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• Geen ssh toegang
  • web interface kan niet omgaan met lange wachtwoorden
  • Geen snelheidsmonster
  • Af en toe vallen de verbindingen weg

Via de computerwinkel in Goes (www.computerwinkelgoes.nl) heb ik deze NAS oplossing aangeschaft tegen een uitstekende prijs die slechts een paar tientjes duurder was dan de goedkoopste online-shop. Maar voor dat extra geld kreeg ik wel een gedreven en gemotiveerde verkoper!

De NAS bevalt uitstekend. Het apparaat is naast de in eerdere reviews genoemde pluspunten ook nog eens muis-stil. Via de website van LG heb ik de firmware geupgrade. Ook dit proces verliep vlekkeloos.

Ik heb een paar kleine kritiekpuntjes:

- Er is geen ssh toegang naar de NAS. Dit betekent dat wanneer ik van de ene naar de andere map wil kopieren op het apparaat zelf, dit altijd via een desktop gaat. In mijn optiek is dit onnodig vertragend. Ook de webbased file browser trekt alle bestanden eerst door je desktop, jammer.

- De webinterface van de NAS kan niet omgaan met lange wachtwoorden! Ik had via keepassX een wachtwoord van 25 karakters laten genereren en hoewel de NAS dit zonder foutmeldingen accepteert kon ik daarna niet meer inloggen! Het jammere was dat ik dit op het admin account had gedaan en vervolgens dus met geen mogelijkheid meer toegang kreeg. Uiteindelijk heb ik een reset gegeven en de NAS ging vervolgens opnieuw het OS opbouwen. Het gevolg is dat ik nu erg huiverig ben om het admin wachtwoord aan te passen en dat lijkt me eigenlijk wat onwenselijk.

- Het is geen snelheidsmonster. Zelfs als ik mijn bronmachine aansluit op het 100Mbit netwerk worden bestanden soms slechts met een paar 100kb per seconden verplaatst. Ik heb de vinger nog niet op de zere plek kunnen leggen, maar soms is het direct na een reboot van de NAS een stuk beter en haal ik snelheden van rond de 5Mb/s, maar zelfs zonder overig netwerk verkeer ben ik nog niet boven de 10Mb/s uitgekomen.

- Heel soms verbreekt de NAS de verbinding met linux werkstations tijdens het verplaatsen van bestanden. Logs geven niet aan waarom. In dit geval kan het ook aan de linux machines liggen, maar dat ga ik nog uitzoeken.

Al met al een goed apparaat, je krijgt waar je voor betaald en voor nog geen 200 euro ben ik erg blij met deze kleine reus die mij helpt mijn zakelijke bestanden veilig te stellen.

Heb jij ook een LG N2R1D?

Over de snelheid wil ik graag een melding maken.

Je beschrijft dat je soms slechts met een paar 100kb p/s verplaatst. 5Mb/s max ?

Ik haal makkelijk 23 MB/s met mijn LG nas en kan volgends mij nog sneller inverband met paar brakke cat 6 kabels. Kijk eens je netwerk na want je kunt zeker meer halen dan wat je nu haalt. Anders is het niet echt een handige NAS. Gebruik je Vista ? kijk voor een netwerk hack, schijnt dat je met vista niet hoge snelheden haalt.

Verbinding verlies heb ik ook geen last van gehad, spreek mijn nas aan met verschillende bronnen (Mediaspeler popcorn, externe pc's ect) en dan springt netjes mijn NAS aan in paar seconden van Hibernation. Stream er volledige media content vanaf soms wel 20 GB HD bestanden zonder onderbrekingen. Ik heb hier wel alles in CAT 6 aangelegd.

[Reactie gewijzigd door Ottovw op 27 januari 2010 22:33]

Hallo Ottovw.

In mijn speurwerk naar info omtrent de LG N2R1 nas server heb ik nog geen ervaringen kunnen vinden betreffende Itunes naar een DNLA ondersteunende TV.
In dit geval heb ik een Sony Bravia en wil graag Itunes op mijn TV zien en horen.
Kortom ben ik op zoek of de Nas server van LG dat kan?

Met vriendelijke groet.
Ruud
Ik heb een op UBUNTU gebaseerde fileserver die SAMBA draait, met 2 IGbyte schijven die software RAID-1 geconfigureerd zijn. Via een router aangesloten op 1000Mbit . Ik haal bij het kopieren van grote bestanden van mijn desktop naar de server snelheden die 40Mbyte/sec benaderen.
Ik overweeg (in verband met geluid en energiegebruik) de LG server aan te schaffen, maar schrik een beetje van bovenstaande 'snelheids' verhalen.
Heeft iemand ander kommentaar ?
Hallo ik heb een probleem met de nas. Ik kan namelijk niet meer inloggen op de webinterface... Ik ben aan het zoeken naar een resetmogelijkheid zoals in eerste bericht omschreven maar kan deze niet vinden? Heeft iemand hulp?

Alvast dank
Frank
kan gewon via de handleiding.

het apparaat uitzetten, op de voorkant de twee pijltjes toesten ingedrukt houden en dan de aanknop indrukken, op het display verschijnt dan "Enclosure_Mode" en dan gaat ie alles resetten, inc wachtwoorden maar ook alle data..... dus wel eerst backuppen die data.
Heeft iemand al de bijgeleverde Comnso software geprobeerd? Ik krijg geen scheduled job erin.
Geprobeerd met meerdere bestuuringssystemen maar no luck.
Bij LG gemeld maar die hebben het doorgestuurd naar Serviceplanet en sindsdien is het angstvallig stil.