Gigabyte AORUS GeForce GTX 1060 Xtreme Edition 6G (rev. 2.0) - Reviews

Specificaties 6GB GDDR5 • 3x DP, DVI-D, HDMI - Bekijk alle specificaties

Gigabyte AORUS GeForce GTX 1060 Xtreme Edition 6G (rev. 2.0) Review

ItzdoomalexTestpanel 22 oktober 2017, laatste update op 22 oktober 2017, 537 views Testpanel

Gigabyte AORUS GeForce GTX 1060 Xtreme Edition 6G (rev. 2.0)

Een dikke kaart voor een goede prijs! Blijft enorm stil heeft vele features en ziet er natuurlijk chique de friemel uit!

Pluspunten

• Stevig
  • Stil
  • Koel
  • Vele Features
  • RGB verlichting (ziet er cool uit)
  • Relatief goedkoop
  • 4 Jaar garantie

Minpunten

• Niet voor 4k gamers
  • Grote kaart
  • RGB verlichting heeft weinig nut

Drivers en compatibiliteit Score: 5

Gigabyte Geforce GTX 1060 Aorus Xtreme Edition Review

Na een geweldige dag te hebben gehad bij het Tweakers HQ voor het “Oktober testfest” kwam de kaart binnen, en kon ik gaan beginnen om een review te schrijven. Ik was erg enthousiast toen de doos binnen was en had hem gelijk open gemaakt, wilde al gelijk kijken wat dit kaartje allemaal zou kunnen doen. In deze userreview gaan we het hebben over de Geforce GTX 1060 Aorus Xtreme Edition van Gigabyte. Ik ga het onder andere hebben over de features, prestaties, overklokbaarheid en nog vele andere dingen.
Verpakking:
De buitenkant van de doos ziet er net als de meeste videokaarten een beetje hetzelfde uit, simpel overzichtelijk en netjes. De doos van binnen is nogal simpel, er zit een zwarte doos in met wat boekjes en een sticker badge met het Aorus logo erop. De kaart zelf zit in een anti-statisch zakje in een soort schuim zachte binnenkant waardoor de kaart goed beschermd wordt tijdens het vervoeren.
Bouw:
Om te beginnen met de bouw van de kaart, het is echt een plaatje. Wanneer je de kaart in je handen hebt voel je de kwaliteit (je ziet het tevens ook), hij is mooi stevig en voelt niet goedkoop aan! De kaart is vergeleken mijn oudere versie 1060 een stuk groter en ook een stuk lichter, gelukkig paste de kaart goed in mijn kast. Dus als je een kaart zoals deze gaat kopen, dan moet je wel zeker weten dat hij past!
De backplate is simpel maar toch erg netjes, ik hou daarentegen ook wel van een beetje simpel en saai 😊. Verder ziet de voorkant er piekfijn uit, de ventilatoren zien er echt prachtig uit en het logo is echt geweldig! De kaart wordt aangesloten met een enkele PEG-8. Tevens heeft de kaart ook nog genoeg ingangen om er voldoende beeldschermen op aan te sluiten, de kaart heeft namelijk 3x een Displaypoort, 1x een HDMI en 1x een Dual link DVI.
Specificaties:
Features:
De kaart heeft vele features, maar voor mij de meest belangrijke feature is toch wel de speciale koeling van de kaart. De kaart heeft namelijk 2 ventilatoren die ieder een andere kant opdraaien wat ervoor zorgt dat er minder lucht turbulentie en de warmte effectief afgevoerd wordt. De kaart beschikt daarentegen ook nog over een 3D Active Fan, dat wil zeggen dat de ventilatoren uit staan wanneer de kaart laag hoeft te presteren. Er zit een “knopje” op de kaart dat oplicht wanneer de ventilatoren niet draaien. Best nuttig, want zo maakt de kaart geen lawaai tijdens bijvoorbeeld het surfen op internet of het spelen van lichte games (wanneer de ventilatoren draaien is de kaart daarentegen alsnog erg stil). Ook beschikt de kaart over een koperen plaat op de base, hiermee wordt de VRAM mee gekoeld.
Ook beschikt de kaart over RGB Fusion, waarmee je de verlichting op de kaart zelf kunt instellen. Zelf vind ik dit een beetje overbodig, want het heeft niet echt nut, maar het ziet er daarentegen wel leuk uit.
De kaart beschikt over Aorus VR Link, waarmee er erg makkelijk monitoren en/of VR apparaten aangesloten kunnen worden als iemand zich wilt bezighouden met VR Games.
Ook krijg je 4 jaar garantie bij de kaart wanneer je het registreert via Gigabyte, en dat is natuurlijk speciaal want normaal krijg je hooguit 3 jaar garantie bij vergelijkbare en andere kaarten.
Software en Drivers:
De software die erbij geleverd wordt, kan geļnstalleerd worden met de cd die bij de kaart zit. Hiermee zet je de Display drivers erop en de AORUS Graphics Engine (afgekort AGE). Ook heb je de keuze om wat google drive programmaatjes erop te zetten.
Aorus Graphics Engine (AGE)
Hier kun je verschillende instellingen aanpassen van de kaart, je kunt hier bijvoorbeeld kiezen voor een simpele overclock door 1 van de 4 modes aan te klikken (OC mode, Gaming Mode, Silent Mode en User Mode). Je kunt er ook je videokaart mee monitoren, zo kun je tijdens het gamen kijken hoe warm je kaart wordt en hoe hard je videokaart aan het werken is. Je kunt hier ook de RGB verlichting aanpassen. Ik vind het zelf een beetje nutteloos, als de verlichting nou mee zou veranderen ten aanzien van de warmte van de kaart zou het mij best nuttig lijken bijvoorbeeld blauw is relatief koud, en hoe roder hoe warmer de kaart is.
Ook kun je de Aorus Graphics Engine gebruiken om te overklokken, maar zelf gebruik ik liever MSI Afterburner.
Prijs:
Maar wat kost dit kaartje nou eigenlijk? De kaart kost nu pakweg ongeveer 350 euro (tijdens het schrijven van deze review). Vergeleken andere 1060 kaarten is dit wel een van de duurdere, maar het is elke cent zeker waard!
Testprocedure:
Ik heb de kaart getest in mijn huidige mid-range desktop, de kaart heeft immers geen high end desktop nodig om voluit te kunnen draaien. Ik heb ter vergelijking mijn andere 1060 (GTX 1060 Inno3D 6gb Compact) gebruikt met dezelfde testen om het verschil te tonen tussen een nieuwere versie en een oudere. Alle tests zijn gedaan op 1080p en op de hoogste graphic settings die er waren. Tijdens het draaien van de tests heb ik zo min mogelijk programma’s gedraaid op de achtergrond. De benchmarks zijn 3x uitgevoerd en daarvan is het gemiddelde genomen. Het programma waarmee de benchmarks in games zijn uitgevoerd is Fraps. Verder heb ik VRMark en 3DMark gebruikt.
Qua geluid en hitteniveau heb ik de monitoring gebruikt van MSI Afterburner en voor het geluid heb ik pakweg geluisterd.
Ik heb niet enorm veel zware games om te testen dus heb ik een beperkte benchmark qua games. De beeldschermen die gebruikt zijn zijn 2x een full HD beeldscherm van Asus 144Hz en 60hz. Voor de tests heb ik alleen mijn 144hz beeldscherm gebruikt.
Goed, maar wat zijn mijn pc specs dan:
CPU: Intel core i5 4460 (quad-core)
Moederbord: Asus B85M-G
Opslag: 120GB ssd Crucial BX100, 1000 GB Sata III harde schijf
OS: windows 10 home edition
Resultaten:
Temperatuur en geluid:
Tot mijn grote verbazing bleek deze kaart erg stil te zijn tijdens het gamen, bij mijn vorige kaart hoorde je vaak de ventilatoren maar deze kaart is zo stil dat je er gewoon geen last van hebt (vooral als je een headset hebt zoals elke gamer 😉).
Tijdens het gamen blijft de kaart onder 60° Celsius (een paar keer een graadje of 2 erboven), en dat is een forse vooruitgang op mijn vorige kaart! Mijn andere kaart was meestal tijdens het gamen rond de 80° Celsius, en dat merk je!
Overklokbaarheid:
Allereerst moet ik melden dat ik geen alledaagse overklokker ben, ik vind het niet nodig om de kaart harder te laten werken om die paar extra frames eruit te persen. Ik heb wel een klein beetje verstand van overklokken dus heb ik het toch geprobeerd. Ik heb Heaven gedraaid zonder overclock en met overclock op high settings:
Conclusie:
Om te beginnen wil ik Tweakers bedanken voor deze geweldige ervaring om mee te mogen doen met het Oktober Testfest dit jaar. Het was echt hartstikke leuk om te doen hoewel het misschien niet een professionele review is, heb ik toch mijn best gedaan! Ook wil ik natuurlijk Gigabyte bedanken voor het leveren van de videokaart!
Na veel goede kaarten van Gigabyte, zijn ze er weer in geslaagd om een geweldige kaart neer te zetten. Door de nieuwe features van deze kaart is het mogelijk om met de 2 nieuwe HDMI poorten een VR headset aan te sluiten en een mooie monitor. De kaart blijft goed koel ook onder druk, dat vind ik echt een groot toppunt van deze kaart. Desalniettemin is de kaart voor mid-range gamers een geweldige oplossing als je op 1080p speelt, ook omdat de kaart relatief niet duur is voor wat je ervoor krijgt. Toch als je van plan bent om in de toekomst op 4k te gaan gamen zou ik deze kaart niet aanbevelen omdat het daar gewoon niet krachtig genoeg voor is, een oplossing daarvoor zou zijn om richting de 1080 te gaan kijken.
Dus als jij een mid-range gamer bent en alle games (en komende) op Full HD (1080p) wilt kunnen spelen is deze kaart echt iets voor jou! Je betaalt er dan wel 350 euro voor maar dat is relatief weinig voor wat deze kaart te leveren heeft.

Heb jij ook een Gigabyte AORUS GeForce GTX 1060 Xtreme Edition 6G (rev. 2.0)?