Gigabyte AORUS GeForce GTX 1060 Xtreme Edition 6G (rev. 2.0) - Reviews

Specificaties 6GB GDDR5 • 3x DP, DVI-D, HDMI - Bekijk alle specificaties

Gigabyte AORUS GeForce GTX 1060 Xtreme Edition 6G (rev. 2.0) Review

DiangeTestpanel 28 oktober 2017, laatste update op 2 november 2017, 487 views Testpanel

Gigabyte AORUS GeForce GTX 1060 Xtreme Edition 6G (rev. 2.0)

Een geweldige kaart dat feilloos games op 1080p weet te spelen. Stil, koel en heeft RGB, de perfecte kaart voor een midrange gaming computer.

Pluspunten

• RGB Fusion
  • Stil
  • Koel
  • Speelt meeste games zonder moeite
  • Overclock software
  • 4 jaar garantie

Minpunten

• Neemt veel ruimte in
  • Meegeleverde software

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Gigabyte AORUS GeForce GTX 1060 Review

Last minute kreeg ik van Tweakers een mail om mee te doen aan het “Oktober Testfest”. In de mail kregen we de melding dat we snel moesten reageren om nog kans te maken op een plek. Ik dacht niet eens na of ik had al een mail terug gestuurd en lucky me ... ik kreeg de kans om mee te doen aan de review van de AORUS GeForce GTX 1060. Voor mij is dit de perfecte kans om me te oriënteren op een videokaart, want mijn huidige XFX 6870 begint het te begeven.

Mijn laatste ervaring met Geforce is alweer bijna 15 jaar geleden. Destijds moest ik mijn GeForce4 MX 440 weg doen omdat die geen Prince of Persia Sands of Time kon spelen. Wordt het misschien eindelijk tijd om AMD te verlaten voor een Geforce? This review will tell.

Specs

De volgende specificaties zijn van de aorus site gehaald.

Unboxing

Daar staat hij dan een mega doos waar je niet omheen kan. Het Aorus logo kan je al van ver zien. Je hebt meteen het gevoel dat dit een powerhouse kaart is. Krachttermen zoals gameworks\vr works\g-sync\dx12 geven je ook het gevoel dat deze kaart wat kan hebben. Voor deze review kan ik geen vr of g-sync testen, omdat ik hiervoor niet de juiste benodigdheden heb.

De achterkant van de doos geeft je een gedetailleerde beschrijving van alle features. Eén waar ik erg naar uitkijk is de ventilatie en hoeveel geluid het zal produceren wanneer ik actief aan het gamen ben. Mijn vorige kaart kon ik vanaf de trap naar boven al horen en dat vond ik zelf heel storend.

Eenmaal de doos geopend vinden we een rustigere inhoud. Een simplistische zwarte doos met wederom het Aorus logo. Na meermaals het vermelden van termen zoals xtreme edition en coole features, zou je hierbinnen ook wat leuke verrassingen verwachten. Maar helaas, het enige wat je hierin vindt is de videokaart, een paar boekjes en een install disk.

Na de kaart uit zijn verpakking gehaald te hebben, komen de eerste gedachten al in me op. Wat een bakbeest van een kaart is dit. Gaat dit wel passen in mijn computer kast???

Een key feature van de kaart is Aorus VR Link. Dit houdt in dat de kaart 7 output aansluitingen heeft. Hierdoor heb je de mogelijkheid om 4 monitoren en/of VR apparaten tegelijk te verbinden. Verder beweert Gigabyte dat alle output op restart van de computer wordt ontdekt. Er hoeft hier geen speciale software voor geïnstalleerd te worden. En je kan meteen aan de slag met VR gamen.

Tijdens het aansluiten van de kaart worden mijn eerste gevoelens al bevestigd. De kaart had niet groter moeten zijn, want anders zou het simpelweg niet passen. Ik heb ongeveer 1 cm over tussen mijn kaart en het begin van mijn harde schijven. Voor de mensen met compacte computerkasten zou ik dit model afraden.

Eenmaal aangesloten word je meteen begroet door de RGB feature van de kaart. De kaart pulseert in verschillende kleuren en zijn met de Aorus graphics engine aan te passen; later in mijn review hier meer over. Als je een fan bent van RGB zoals ik, dan zou je kunnen overwegen om een andere computer kast te kopen. Mijn huidige kast heeft een zwarte zijkant waardoor je niks terugziet van de RGB. Dat is met de mooie verlichting van de RGB wel jammer.

TestSetup

Mijn TestSetup is een midrange doe het zelf computer. Begin dit jaar heb ik een upgrade kit gekocht zodat ik beetje bij de tijd blijf. Van een echte high end gaming of benchmark pc is echter geen sprake. Zelf denk ik dat het niet nodig is voor een videokaart die geschikt is voor midrange gaming.

Recent heb ik 2 monitoren gekocht. Mijn keuze is gevallen op de G-MASTER G2530HSU-B1. Dit zijn 2 Full HD screens met 75 Hz framerate. Voor de testen heb ik v-sync uitgezet, omdat anders de max framerate op 75 fps blijft hangen. Hieronder meer details over mijn PC.

Mijn PC Specs.
  • OS: Windows 10 Pro
  • SSD: Samsung 840 EVO 250gb
  • HD: Samsung HD103UJB 1TB

Software

Voor het onderwerp software maak ik een splitsing tussen Nvidia en Aorus. Zoals ik in het begin van mijn artikel aangaf, is het al ruim 15 jaar geleden dat ik een Nvidia videokaart heb gehad. In de tussenliggende tijd is er veel veranderd. Dit wil ik graag highlighten voor andere gebruikers die hier interesse in hebben.
Nvidia software
De Geforce Experience is een simpele, maar effectieve tool om mee te werken. Vanuit deze tool kan je huidige software versie bijhouden en updaten. Als tweede en voor mij tevens belangrijke feature is het tweaken van game settings. Je selecteert de game uit de lijst druk optimaliseren, wacht een paar tellen en klaar zijn de nieuwe settings. Je kan gamen.

De eerste game die ik probeerde te spelen was The Witcher III. Tijdens de start kwam de volgende melding in beeld: press alt+f2 voor Nvidia Ansel. Wat is Ansel? Het is een instagram/screenshot maker voor gamers. Helaas is de support voor Ansel heel erg beperkt. Er zijn 13 games en eerlijk gezegd word je na het maken van een paar screenshots het wel zat. Misschien zijn er mensen die dit leuk vinden, maar ik zie het nut er niet van.

Een tweede optie die meedraait is de Nvidia Overlay. In de overlay kan je screenshots, instant replays en streaming selecteren. Voordat je alles goed kan gebruiken, is het wijs om alles in settings in te stellen. Omdat ik interesse heb om games te streamen naar twitch, wilde ik zien hoe makkelijk dit ging. Binnen 2 minuten had ik een werkende stream en dit zonder andere software te gebruiken. Af en toe viel wel de verbinding naar mijn stream weg. Voor de zwaardere streams zou ik toch aanraden om OBS te gebruiken, maar voor startende streamers is dit wel makkelijk mee te beginnen.

AORUS Graphics Engine
De AORUS Graphics Engine (AGE) kan je vanaf internet downloaden, maar voor de review wilde ik gebruik maken van de meegegeven dvd. Bij de installatie van de AGE via de disk kreeg ik helaas een error en werd ik toch geforceerd om dit te downloaden vanaf aorus.com.

Binnen de AGE zijn er verschillende opties waar je als gebruiker mee aan de slag kan. We beginnen met het hoofdscherm waar je de overclock profielen kan selecteren.

Hoofdscherm

Gaming Mode - Dit is je standaard modus waar je de kaart op zal vinden na installatie. De kaart draait dan op GPU boost 1848 MHz en 8160 MHz memory clock.

OC Mode - Zoals de naam al aangeeft dit is de build in overclock modes.

Silent Mode - Hierbij zal je kaart minder verbruiken en stiller zijn. Voor mij had deze modus wel geschrapt mogen worden. Het WINDFORCE cooling system dat op de kaart zit, is geruisloos tenzij je het constant op 100% laat draaien.

User Mode - Dit is voor mensen die meer verstand hebben van waardes tweaken. Ik ben zelf geen overclocker, dus heb ik hier geen extreme aanpassingen gedaan. Voor de echte tweakers zal dit wel kinderspel zijn om met de clock speed en voltage te spelen.

Monitoring

De volgende optie is het monitoren van je GPU. Het monitoren via deze applicatie vind ik heel onoverzichtelijk. Dit komt omdat AGE in een windowed modus is geopend en het een specifieke box size heeft. Alle opties staan onder elkaar met een scroll bar waarbij maar 3 opties tegelijk actief te zien zijn. Zelf ben ik een voorstander om GPU-Z te gebruiken, want hier krijg je in een oogopslag al je waardes te zien.

Hieronder zijn de monitoring opties en monitoring view te zien.

RGB Editor

RGB Editor - the place to be voor mensen die zin hebben om met lampjes te spelen. Als je dit volledig wil benutten dan raad ik aan om meer Aorus producten aan te schaffen. Omdat ik alleen de videokaart heb, zijn de opties beperkt. In de editor is het mogelijk verschillende modussen selecteren van auto rotating kleuren naar zelf gekozen RGB kleuren.

Voor mensen die een doorzichtige computerkast hebben, is de monitoring modus wellicht handig. De kaart is op basis van 3 items te monitoren: snelheid fan, gpu gebruik en temperatuur. De gpu is groen wanneer alles OK is, geel wanneer het een waarschuwing begint te geven en rood als het in de gevarenzone.

Benchmarks

Tijd voor wat benchmarks.
Ik heb geen benchmark vergelijkingsmateriaal. Mijn oude grafische kaart was het aan het begeven en dus niet geschikt om daar benchmarks op te draaien.

Ik heb gelukkig een paar games gevonden waar een benchmark tool inbegrepen zit. Alle benchmarks zijn op één 1080p scherm uitgevoerd. Voor andere resoluties zou ik toch willen verwijzen naar @foritain. Mijn benchmark werkwijze is minimaal 3 keer benchmark draaien met pauzes van 10 minuten tussen de benchmarks. Dit heb ik paar dagen herhaald en daar het gemiddelde van genomen.

Als eerst de standaard benchmark tools.

Superposition

Unigine

Firestrike

Timespy

Game benchmarks

Voor de volgende games heb ik vsync uit gezet zodat ik voorbij de 75fps limit heen kom.

Shadow of Mordor

Dawn of War III

Company of Heroes

Geluid/Warmte

Ik heb geen speciale geluidsmeter dus heb ik geluid gemeten op gehoor. Ik vind dit een super stille videokaart. Tijdens alle benchmark + gaming sessies heb ik de kaart alleen gehoord toen ik manueel de snelheid op 100% had gezet. Op geluid dus niks op aan te merken.

Warmte heb ik gemeten met behulp van GPU-Z. En ik moet zeggen daar heeft deze kaart mijn oude XFX zeker in verslagen. Wanneer je de computer opstart heeft de kaart een begin temperatuur van circa 31º . Op dit moment draait de ventilator van de kaart niet. De kaart heeft namelijk een Semi Passive mode. Hierbij gaat de ventilatie pas draaien als de kaart benut wordt.

Zodra je een game opstart verwacht je dat de kaart meteen begint te blazen maar dit begint pas wanneer de kaart een temperatuur heeft van tussen de 40-50º.
De kaart draait bij het gamen tussen 49%-54% snelheid. Dit vind ik heel redelijk voor een kaart en daarmee blijft het gemiddelde temperatuur tussen de 57-61º tijdens het gamen.

Ik vind prijs beoordelen heel lastig. Op dit moment kost de kaart 339 euro, als ik kijk naar andere 1060 GTX modellen dan is de gemiddelde prijs tussen de 290-350.
Is dit de kaart dit waard, ik zeg zeker weten het is een mooi bedrag voor een vol beladen kaart.

De Aorus GTX 1060, een mooie kaart dat veel levert voor een redelijke prijs.
Om als eerste mijn vraag te beantwoorden zou ik hiermee mijn AMD kaart aan de kant zetten en nu een tijd voor Geforce gaan. Dan is de antwoord JA!!.

Als je een kaart zoekt dat stil, 1080p games kan spelen en betaalbaar is dan is dit je kaart. Voor elke type gamer heeft het wel een feature, of je nu van RGB, 3 schermen aansluiten of VR houdt deze kaart is volgeladen met features.

Nawoord

Ik wil Tweakers en Gigabyte bedanken. Ik heb samen met de Tweakersdag en Review schrijven een paar leuke weken gehad. Dit is mijn eerste Review ooit en het heeft mijn kijk op Review schrijven verbreed. Bedankt voor deze kans :*)

Heb jij ook een Gigabyte AORUS GeForce GTX 1060 Xtreme Edition 6G (rev. 2.0)?