LG OLED55C6V Zwart - Reviews

Specificaties 55" • Ultra HD • 3D OLED • HDR • 1 tuner • 100Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED55C6V Zwart Review

KRGT 22 oktober 2017, laatste update op 4 augustus 2018, 527 views Product gekocht

LG OLED55C6V Zwart

Ontzettend mooi beeld, audio is van de TV zelf wat minder voor deze prijs, heeft nog 3D! en staat stevig op zijn voet. Curved moet je van houden.

Pluspunten

• 4K OLED
  • 3D
  • Curved
  • HDR10
  • Dolby Vision
  • Snel

Minpunten

• Geluid
  • 3x HDMI

Inbrandgevoeligheid Score: 4

Vooraf:

Aangezien wij fervent film en serie kijker zijn gingen wij opzoek naar een nieuwe TV, vooraf wisten wij al dat wij voor een OLED gingen en het liefste een maatje groter.

De vorige TV, de SONY Bravia KDL-50W807C, was zeker een fijne TV, maar met zijn nukken, TV wilde wel eens uit zichzelf herstarten en het was geen snelle TV met opstarten.

Voorkeuren

Vooraf hadden wij gehad over wat de TV allemaal zou moeten hebben; denk hierbij aan OLED vs LCD, curved of non-curved, 3D of geen 3D? Als optie hadden wij nog bedacht onze Hue verlichting te willen koppelen, waardoor de keuze eigenlijk op Philips zou vallen, maar dat beperkte enorm dus gingen wij er gewoon maar op uit!

Bekeken TV's:

pricewatch: Philips 55POS9002 Zwart
pricewatch: Sony Bravia KD-55A1 Zwart
pricewatch: LG OLED55C7V Zwart
en natuurlijk de TV waar de review om gaat.

Waarom gekozen voor deze TV:

Uiteindelijk hebben wij gekozen voor de pricewatch: LG OLED55C6V Zwart omdat de curved en 3D weergave toch een mooie bijkomstigheid had en niet slecht geprijsd. Na een aantal filmpjes te hebben gezien en het in de winkel hebt gezien met Philips en Hue was ik niet te spreken over de vertraging tussen Ambilight en Hue en oogde het eigenlijk te "druk". Dat is natuurlijk erg persoonlijk.

Installeren:

Het was toch een beetje spannend, de TV is bovenin aardig dun, stel je voor dat het breekt :o, maar uiteindelijk sprak het vastzetten op de voet voor zich en stond de TV na een minuut of 10 op de TV kast. Wij vinden beide een hangende TV namelijk niet praktisch en staat tevens niet mooi in onze wandmeubel.
Het viel gelijk op dat de voet van de TV aan de achterkant doorzichtig is, dit geef het idee dat de TV zweeft, erg grappig. LG heeft mede daarom ook gekozen om alle aansluitingen aan de linkerkant van de TV te plaatsen, zo vallen de draden namelijk niet in het midden van de voet.
CI+
Er wordt gebruik gemaakt van een CI+1.3 module voor Ziggo, deze had ik overgezet van de oude TV naar de nieuwe, tijdens de installatie kwam de TV gelijk met het voorstel van Ziggo, dus na 1 minuut waren alle TV zenders al geļnstalleerd.
ARC
HDMI poort 2 is de ARC poort, deze moest aan de Onkyo NR515 worden aangesloten, in het TV menu kiezen voor HDMI Audio, TV herstarten en ook weer binnen 1 minuut ingesteld. Versterker gaat nu ook mee uit en aan met de TV, wat, gezien de geluidskwaliteit van de TV zelf, erg prettig is. Dit kan je uitzetten, maar vinden wij niet noodzakelijk.

Overal ging de installatie soepel en binnen 15 minuten kon er TV worden gekeken, Netflix worden opgestart (na een update van de App) en kon er vanaf de Plex Media server middels DLNA films / series worden afgespeeld.

HDMI poorten:

Enige jammere is dat ze gekozen hebben voor maar 3 HDMI poorten, het is dat onze versterker voldoende HDMI poorten heeft (De Wii U is nu zo aangesloten) maar let er op bij aankoop.

Kijkervaring:

1 woord: WOW
Zelfs de FullHD films, vanwege het gebrek aan 4K Bluray, zijn als nieuw! De details, de kleuren, wat niet eigenlijk.
Ik heb wel een klein beetje zitten spelen met de instellingen, ik hou niet van Teletubby land, dus alles wat gematigder gezet, calibratie vindt ik niet noodzakelijk, maar heb met de tips van internet / Google, wel het eea dus ingesteld.

Het curved valt bijna niet op, als de TV uitstaat, dus een zwart vlak in je woonkamer, zie je aan de reflectie dat het geen platte TV is :)

Snelheid:

Komende van een Android TV is dit heel kort en krachtig: SNEL! Zappen, omschakelen, app starten, TV gids starten, het vliegt voorbij.

3D:

Avatar in 3D, wie deze al eens in 3D heeft gezien, wow, wat een andere kijkervaring met OLED...

4K HDR / Dolby Vision

Alleen ervaring met de Netflix / iTunes varianten, maar ook hierbij, na een klein beetje instellen, is het beeld geweldig. Let wel, je FullHD films zien er al top uit, dus je wow is wel iets minder, maar zit het vooral in de kleine dingen zoals huid, haren etc...

Inbranden:

Het blijft, net zoals Plasma, altijd onzeker hoe eventuele inbranding zich gaat manifesteren, maar de TV staat altijd onder spanning zodat deze altijd zijn onderhoud kan uitvoeren, ook wordt er weinig gewone TV gekeken, waardoor je weinig logo's weergeeft.
LG heeft allerlei zaken in de software geplaatst om het risico hierop zoveel mogelijk te verkleinen, maar niets is zeker.
Denk er vooral niet over na, ga geen full RED / Blue / X kleuren weergeven op de TV, want, zodra je er iets van ziet, verpest dat, net zoals bij Plasma het geval was, je hele TV ervaring.

Conclusie:

Op het moment van schrijven is het model ongeveer 1800 euro, het blijft veel geld voor een TV, maar komende van LCD is het zeker weten een hele mooie TV en kijken wij weer met plezier na de Sony

Edit 06-07-2018

Er ontstond ineens een streep in het beeld, CE Repair komt 11-07 langs om naar het probleem te kijken.

Edit 04-08-2018

De TV is omgeruild naar een C7V, er zijn namelijk geen 3D panelen meer beschikbaar en wil een TV met zijn oorspronkelijke technische specificaties. Helaas curved moeten inleveren, maar heb er wel een 4de HDMI poort en een compleet nieuwe TV voor terug.

Heb jij ook een LG OLED55C6V Zwart?

Wat bedoel je eigenlijk met inbranden, dat is toch in zijn heel niet meer aan de orde bij OLED? of zie ik dat verkeerd?
Het is helaas nog wel van toepassing op OLED, ze noemen het dan image retention eigenlijk zo her en der. Kans is vooral aanwezig bij statische beelden, zoals logo's of veel gamen (met vaste punten).
Ow dat wist ik eerlijk gezegd helemaal niet, dacht echt dat dit met de verdwijning van Plasma weg zou zijn.

Maar goed om te weten, bedankt daarvoor!