Synology DiskStation DS210J Review

Jormungandr 26 januari 2010, 12.723 views

Synology DiskStation DS210J

Pluspunten

• Nette snelheden
  • Mooie prijs voor een 2bay NAS
  • Veel extra features

Minpunten

• Behuizing kan voor sommigen kwetsbaar lijken
  • Geen hot-swap

Kwaliteit voeding Score: 4
Setup:
Synology DS210J
2x WD10EADS 1TB hdd's
Dlink Green gigabit switch
Linksys WRT320N

Installatie:
Het installeren van de synology nas is zeer eenvoudig. De behuizing is niet dichtgeschroefd vanuit de doos waardoor je enkel de behuizing hoeft open te schuiven om de schijven te installeren. De schijven installeren is een klein minuutje werk. Het is geen hotswap oplossing waardoor je wel je NAS moet openvijzen indien er iets mis is met een schijf.

Daarna is het inpluggen, de Synology assist runnen en klaar. De assistant loodst je stap voor stap door het opstellen van al dan niet RAID en de initiele setup.

Extern:
Het oog wil ook wat en daarom dit korte stukje over het externe gedeelte. De NAS beschikt over 3 usb poorten en gigabit. De behuizing is in een glanzend wit plastic uitgevoerd en oogt mooi op de bureau. Toch voelde het bij de installatie "freel" aan, maar dat is subjectief. De behuizing kan gerust een tik verdragen, maar laat het ons daar ook maar bij houden. De behuizing beschikt overigens over voetjes die de schijven nog extra dempen en uiteraard (duh) toelaten de behuizing netjes recht te zetten.

Gebruik:
De DS210J wordt hier thuis vooral voor het serven van data gebruikt via samba en als printserver. Daarnaast is ook NFS in gebruik om als ISO library te dienen voor XenServer. Beiden zijn gemakkelijk te configureren. De printserver gebruiken is zo nodig nog gemakkelijker. Printer aansluiten en klaar is kees.

De DS210J heeft echter veel meer features in de aanbieding. Photostation, downloadstation, iTunes server, Download redirector. Er zit zelfs een module in om IP camera's te managen en de data te bekijken.

Het instellen van gebruikers en groepen gebeurt zonder problemen en is to the point. "Kudo's" ook hier voor de interface. Een zeer lichte en gebruiksvriendelijke interface. Voor het in-depth instellen of knutselen is er de mogelijkheid om via telnet of SSH te connecteren. Ook shutdown en startup tijden zijn in te stellen om de elektriciteitsleverancier nog net dat beetje meer teleur te stellen.

de prestaties:
Wellicht het meest interresante deel voor de meesten: de prestaties. Het testen is steeds gebeurd met 700Mb files bij zowel FTP als Samba.

Samba resultaten:
25MB/s schrijven
36MB/s lezen

De waarden voor FTP verschilden nauwelijks van de samba resultaten, dus het is veilig om te zeggen dat 25/35MB/s een goede maatstaf is voor de DS210J.

Conclusie:
Voor 180 euro een halve server in huis met mooie prestaties? Ja dank u! 25/35MB/s zijn goede waarden voor deze budgetversie van de Synology 210 reeks. Aan features wordt echter niet ingeboet en zij die op zoek zijn naar een niet te dure 2bay NAS zullen zeker niet verkeerd vallen met deze DS210J.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS210J?

Ik vraag me af wat het bestandssysteem is.
Synology site:

File System
EXT3
FAT32 (External Disk Only)
NTFS (External Disk Only)
Als het bestandssyteem EXT3 is kan windows 7 Back up dan wel een automatische backup hierop maken?

Ik heb nu een nas met FAT32 waar windows dus een melding geeft dat het alleen op een NTFS schijf kan. Ik wil iedereen hierop een back up laten maken = 3 pc's allemaal windows 7.

Verder zien de functies van dit apparaat er goed uit! Goede review ook :D
met die 3.0 firmware is ook Ext4 mogelijk
zolang je toegang maakt via SMB of FTP maakt het niets uit of het filesystems EXT3 is of NTFS
Ik ben even niet mee, maar ik lees op http://tweakers.net/productreview/18036/synology-ds210j.html (over dezelfde NAS dus) het volgende:
De prestaties van het apparaat zijn ruim voldoende voor mijn 100mbit netwerk. Ik kan wel willen dat ik 20 mb/s lees of schrijf, maar dat is technisch onmogelijk. Wel is het zo dat het lezen en schrijven niet sneller wil dan 7 Mb/s, waarbij schrijven gek genoeg sneller gaat dan lezen.
Ligt dat er dan aan dat deze persoon een 100mbit netwerk heeft? Met andere woorden: 100mbit is +/- gelijk aan 12,5Mb/sec, dus met wat overhead 7Mb/s?
Dat ligt echt aan zijn situatie, wat de bottleneck ook is. Met gigabit trekt ie hier zo'n 33Mb/s met schrijven erheen, lezen zal wel ongeveer hetzelfde zijn. Gewoon Windows copy/paste. Alle andere delen in het netwerk kunnen sneller, dus dat is dan toch echt de de max van deze NAS'. Ik heb overignes het broertje, de DS110j.
Niet al te groot, maar net ff het beslissende verhaaltje wat ik nodig had.
Heb zelf ook een 210j, en kopieer met 35-40 megabytes per seconde. Ben er zeer tevreden over. Behalve (en dat las ik in een andere review) dat er dagen overheen gingen voor dat photostation de thumbs etc had gemaakt na het kopieren van de foto's. Heb gigabit netwerk, simpele 8poorts netgear switch, achter een wrt610 router.
Tip, via Karenware replicator halen voor backups...
Hoe gaat het verzenden via draadloos netwerk?

Dit wanneer je een N-Router hebt, met een 1000mbit poort en de laptop een N-Modem heeft.
er zit standaard geen draadloze verbinding op
Nette review. Ik wil deze ook gaan aanschaffen en je verschaft hier de nodige gebruikers ervaring.