Creative Zen Sleek 19.531GB Review

Annihilism 3 december 2005, 2.575 views

Creative Zen Sleek 19.531GB

Pluspunten

• Goede afwerking
  • Uitstekende geluidskwaliteit
  • Veelzijdigheid
  • Gebruiksvriendelijkheid
  • Beeldkwaliteit
  • Klein

Minpunten

• Matige oortelefoon bijgeleverd
  • Enkele bugs in de firmware
  • Accu niet vervangbaar

Geluidskwaliteit Score: 5
Inleiding:
Ik besloot mijn oude MP3-Discman maar eens te vervangen door een Hard Disk MP3-Speler. Voordat ik de MP3-Speler had aangeschaft was ik eerst even op onderzoek uitgegaan. Nadat ik een poosje gezocht had kwam ik uiteindelijk bij de Creative Zen Sleek uit. Ik heb deze MP3-Speler al weer iets langer al s een maand in mijn bezit. De reden dat ik voor deze MP3-Speler heb gekozen is omdat de specificaties mij wel aanspraken en omdat hij wat kleiner is als de Creative Zen Touch. Ik hoop jullie in deze survey duidelijk te maken wat mijn ervaring is met deze MP3-Speler en waarom ik vindt dat ik de goede keuze heb gemaakt.

Eerste indruk:
De MP3-Speler zit goed verpakt en wordt erg uitgebreid geleverd. In de verpakking van de Creative Zen Sleek zitten o.a. de volgende accessoires: een USB kabel met adapter, een installatie CD, een beschermhoesje(zakje), een startergids en een oortelefoon. De MP3-Speler ziet er degelijk en erg mooi uit. De eerste indruk van deze speler was erg goed.

Featureset:
De speler bevat over een opslagcapaciteit van 20 Gigabyte, volgens Creative staat dit gelijk aan ongeveer 5000 MP3 bestanden (dit hangt natuurlijk af van de speelduur en bit-rate van het mp3 bestand). De speler bevat naast het afspelen van MP3's ook over de functionaliteit om WMA bestanden en WAV bestanden af te spelen. De Creative Zen Sleek beschikt naast het afspelen van audiobestanden ook over de volgende mogelijkheden: radiozenders beluisteren, radio-uitzendingen opnemen en het opnemen van geluid d.m.v. een ingebouwde microfoon. De speler bevat ook een shuffle functie, deze gaat onder de naam DJ. De gebruiker kan met deze dj functie de speler willekeurig nummers laten afspelen op criteria van: Album van de Dag, Alles willekeurig afspelen, Meest populair en Nauwelijks beluisterd. Tevens kan de gebruiker de mp3-speler gebruiken als organizer. De speler heeft 8 knoppen: Aan/Uit, ''hold'', forward, back, play/pauze, een Terug knop (voor menu's) en een menuknop waarmee een menu kan worden getoond. De speler kan worden opgeladen d.m.v. een adapter die direct in het stopcontact zit of d.m.v. een USB kabel. De speler weegt ongeveer 157 gram.

Geluidskwaliteit:
De geluidskwaliteit van de MP3-Speler is zeer goed. Alles klinkt helder en heeft een goeie bas. De speler beschikt ook over een equalizer functionaliteit, deze bevat vaste presets zoals ''rock'', ''jazz'' etc. maar kan ook door de gebruiker worden ingesteld. Ook zit er een Bass Boost functie op de MP3-Speler waarmee de lage tonen versterkt kunnen worden. Persoonlijk vindt ik de Bass boost niet echt geweldig, het geluid wordt erg dof en de lage tonen worden zelfs zo erg versterkt dat mijn Sennheiser MX 400 oortelefoon begon te kraken. Ik gebruik daarom ook liever de equalizer om de lage tonen te versterken. Een extra optie op de MP3-Speler is de Smart Volume functie die te vergelijken valt met Sony's AVLS (Automatic Volume Leveling System), deze functie hoort er voor te zorgen dat het gehoor van de gebruiker niet beschadigt wordt door het te hoog zetten van de volume van de speler. De ingebouwde radio heeft een redelijke geluidskwaliteit soms stoort het signaal als het volume wordt veranderd, dit heeft waarschijnlijk met de firmware te maken. De geluidskwaliteit van de bijgeleverde oortelefoon is op zijn hoogst redelijk te noemen, het geluid is erg schel en klinkt vooral bij hogere tonen niet mooi. Maar deze kunnen natuurlijk makkelijk vervangen worden door een oortelefoon van een ander merk.

Beeldkwaliteit:
Het 2 Inch scherm van de Creative Zen Sleek is groot en duidelijk genoeg om alles leesbaar te maken. Het blauwe led backlight moet er voor zorgen dat alles goed leesbaar is in het donker en doet zijn werk dan ook goed. Ik heb tot nu toe nog geen last van zichtbare krassen waardoor het scherm minder leesbaar is.

Bouwkwaliteit en Afwerking:
De MP3-Speler ziet er erg degelijk uit, en dat is hij ook! De behuizing voelt erg stevig aan en is ook redelijk krasbestendig. De knoppen van de speler zitten stevig bevestigd. De aluminium behuizing in combinatie met wit kunststof ziet er erg mooi uit. Ook vind ik de vormgeving van de speler erg goed, de speler is namelijk rond wat er voor zorgt dat je geen stekende hoeken of punten voelt als je hem in je broekzak stopt.

Ergonomie:
Ik vind persoonlijk dat de knoppen van de speler erg goed in het geheel zijn verwerkt. Als de speler in de palm van je hand ligt zijn alle knoppen makkelijk te bereiken met de Aan/Uit knop als uitzondering, om deze te bereiken zul je toch 2 handen moeten gebruiken. Met het touchpad navigeert men door het menu en kan men het volume bijstellen door op en neer te gaan op het touchpad, deze manier van navigeren is mij tot nu toe erg goed bevallen. Tot nu toe heb ik nog steeds geen last van een zogenaamde ''iPod Duim'' (zie: http://tweakers.net/nieuws/39844 ) dus ik denk dat het met de ergonomie van het touchpad wel goed zit. De gevoeligheid van het touchpad is in te stellen, tevens reageert het touchpad erg goed. Het is alleen wel aan te bevelen om de speler op ''hold'' te zetten wanneer men besluit de speler in de broekzak te doen, het touchpad is nogal gevoelig voor warmte en het is niet prettig wanneer het volume plotseling op maximaal staat. De speler bevat ook net zoals bijna elke vergelijkbare speler een ''Hold''; schuifknop die er voor zorgt dat er niet ongewenst knoppen ingedrukt worden als de speler bijvoorbeeld in je broekzak zit.

De speler is eenvoudig aan te sluit op de computer d.m.v. een USB poort. De speler kan de informatie in verschillende talen weergeven waaronder het Nederlands. De software die bij de speler geleverd wordt is erg gebruiksvriendelijk en wijst eigenlijk voor zichzelf. Het importeren van nummers naar de MP3-Speler gaat razendsnel vanwege het aanwezig zijn van USB 2.0. De speler beschikt helaas niet over plug en play, de gebruiker is dus genoodzaakt om de bijgeleverde software te gebruiken omdat de Speler ander niet herkent wordt door windows. De structuur van de menu's in de software van de speler is erg duidelijk en gebruiksvriendelijk. Zo kan men zoeken naar audiobestanden d.m.v. een ingebouwde zoekfunctie. Alle muziek wordt georganiseerd binnen een zogenaamde ''muziekbibliotheek'', binnen deze muziekbibliotheek kan men door de muziek heen browsen op criteria van: Genre, Artiest, Afspeellijsten, Albums, Bladwijzers, opnamen. Men kan er ook voor kiezen om in een keer door alle nummers heen te bladeren. Ook bevind zich in deze muziekbibliotheek de DJ functie.

Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid:
Aangezien de gehele speler in een ''gesloten'' behuizing verwerkt is kan men de speler erg moeilijk uitbreiden. Voor mensen die langer dan gemiddeld een MP3-speler gebruiken kan dit betekenen dat ze de batterij niet kunnen vervangen als deze zwak begint te worden, misschien een klein minpuntje.
De veelzijdigheid van de speler is erg groot, de speler bevat vele functies zoals een microfoon met opnamemogelijkheden, een FM tuner met opnamemogelijkheden en een organizer. De Speler bevat ook de functie om de tijd weer te geven en kan dus ook als klok gebruikt worden. Overigens bevat de speler de functie om een deel te partitioneren als verwisselbare schijf en hier data in op te slaan, dit is bijvoorbeeld handig om de speler als draagbare media te gebruiken.

Mobiliteit en Accuduur:
De speler is erg gemakkelijk mee te nemen dankzij zijn formaat (59 x 101 x 17.1 mm). Dankzij de goede afwerking is hij ook prettig te vervoeren in een broekzak. De accu gaat volgens Creative ongeveer 16 uur mee, maar dit schijnt ook afhankelijk te zijn van de compressie van de mp3 of wma bestanden. Mijn ervaring is dat ik de speler ongeveer 5 dagen in de week ongeveer 3 tot 4 uur lang belast zonder hem op te laden. Aangezien ik nog nooit eerder een Hard Disk MP3-Speler in bezit heb gehad wist ik niet zeker hoe het met de schokbestendigheid zat, de speler heeft zogoed als geen last van hevig tot zeer hevige schokken. Ik weet alleen niet of het aan te raden is om met deze speler te gaan joggen, er zit immers nog wel een bewegende gevoelige schijf in.

Overige opmerkingen:
De speler start soms vrij traag op en geeft het beginscherm ook vaak niet goed weer, dit kan een firmware probleem zijn en wordt misschien in de toekomst d.m.v. een firmware update opgelost. Ik heb onlangs een ervaring gehad met de service van Creative: ik was mijn software Cd-rom kwijt en had een mail gestuurd naar Creative Support. Ik kreeg erg snel antwoord en er werd mij al spoedig een nieuwe Software Cd-rom gestuurd. Nog geen halve week later had ik de CD-Rom al in huis. Mijn ervaring met de support van Creative was dan ook uitermate plezierig. Ik heb binnen deze maand 1 keer een vastloper gehad waarbij de speler ineens niet meer functioneerde, gelukkig kon dit met een simpele reset worden opgelost (d.m.v. een reset knopje onder aan de speler). Dit probleem heeft waarschijnlijk met de firmware te maken.

De prijs:
De prijs die ik voor deze speler betaald heb bedraagt 266 euro, dit is natuurlijk niet niks. Maar wanneer men kijkt naar de veelzijdigheid, afwerking en robuustheid van de speler vindt ik dat er een erg goede prijs/kwaliteit verhouding is.

Conclusie:
Ik heb de speler reeds 1 maanden in bezit en hij bevalt mij prima. Met name het gebruiksgemak en de geluidskwaliteit zorgen er voor dat ik erg tevreden ben met dit product. Ik heb enkel een paar kleine problemen gehad met deze speler die volgens mij met de firmware te maken hebben. Wat alleen wel weer een minpuntje is de koptelefoon, deze is zoals bij veel spelers het geval van lage kwaliteit. Maar over het geheel gezien vind ik de Creative Zen Sleek een echte aanrader.

Heb jij ook een Creative Zen Sleek 19.531GB?

Zeer goede review!
Wauw, fantastische survey!!