Sony KD-55XE9005 Zwart - Reviews

Specificaties 55" • Ultra HD • LCD • HDR • 2 tuners • 100Hz - Bekijk alle specificaties

Sony KD-55XE9005 Zwart Review

mijansen1987 18 oktober 2017, 7.221 views Product gekocht

Sony KD-55XE9005 Zwart

Na het lezen van diverse reviews aangeschaft, na aanschaf wel getwijfeld over terug sturen.. Lees hieronder waarom.

Pluspunten

• Geluid
  • Contrast
  • Kleuren
  • Opties
  • 4K
  • 100HZ
  • Local dimming

Minpunten

• HDR (onder kijkhoek)
  • Kijkhoek

Mijn zoektocht naar een nieuwe tv begon toen ik merkte dat mijn vorige Philips TV 4K niet zo goed kon omgaan met het 4K HDR beeld van mijn nieuwe Apple TV 4K. In de winkel deze televisie gezien en ik kreeg een hele mooie inruil prijs voor die van mij waardoor deze TV binnen budget kwam.

Eenmaal thuis opgehangen meteen een fantastisch beeld. We keken een stukje film om te testen en we werden direct in het scherm gezogen, toen ik wat te drinken wilde pakken viel mij meteen op dat het contrast op nog geen 25 graden al naar beneden kelderde, een witte waas over het scherm, huidskleuren werden vaal en zwart was ineens grijs. Op de bank die haaks aan de tv staat is het beeld niet om aan te zien, om verdrietig van te worden zelfs.

In overleg met Sony, de verkoper enz. besloten om terug naar de winkel te gaan om een andere tv uit te zoeken, maar eenmaal in de winkel bleken zelfs de duurste qled tv's van Ssmsung dit fenomeen ook te hebben, Enkel LG en Oled hadden hier geen last van. Verbaast terug naar huis en gaan zoeken op internet, enkel wat dingen kunnen lezen over de slechte kijkhoek maar niemand anders had er zo veel last van. Die avond/ nacht en ochtend aan een stuk door geprobeerd om het beeld goed te krijgen en uiteindelijk is dat gelukt. Geen HDR input geselecteerd (want dan is het echt diep en diep triest) helderheid wat naar beneden en kleur wat omhoog, in d onderliggende menus de kleur modes op expert1 gezet en we waren er wel. Als je er recht voor zit is het beeld 100% perfect en op de bank die haaks aan de tv staat voor 75% perfect. Nog steeds wel een verschil maar hier kan ik mee leven.

Ik heb wat fotos bijgevoegd van hoe de kijkhoek er onder hdr uit ziet.

Afgezonderd daarvan; zwart is echt heel erg zwart, en kleuren zijn fenomenaal! Bijna niet te vergelijken met een oled tv, Ook de zwart waardes zijn indrukwekkend.

Overdag is er te veel zonlicht in mijn kamer zodat het onmogelijk is om tv te kijken (maar dat was bij voorgaande tv's ook al het geval). Mensen zijn overdag wel goed te zien maar als het wat donker wordt kun je er niks meer van maken.

Wat me aan deze tv echt tegen valt is de kijkhoek, verder is hij adembenemend...

Heb jij ook een Sony KD-55XE9005 Zwart?

Wat je schrijft in je review is heel herkenbaar, heb namelijk dezelfde tv.
Topmodellen van Sony en Samsung maken gebruik van VA panels en het grote nadeel daarvan is inderdaad de kijkhoek.
Wil je een goede kijkhoek, dan moet je gaan voor een tv met een IPS panel, maar deze hebben over het algemeen weer een minder contrast en matige zwartweergave.
In je review schrijf je dat het zwart en de kleuren bijna niet te vergelijken zijn met een oled tv. Hoe bedoel je dit?
Als je 3000 euro uitgeeft aan mainstream (design) audio, duizenden aan Apple producten, waarom spaar je dan niet ff door voor een Sony 55A1 of andere Oled!!?? Als kijkhoeken,hdr,zwartwaarden en kleurrijke beelden zo belangrijk zijn, zou ik echt niet klooien met lcd. Daarbij is nkijken naar de kijkhoeken in de winkel wel een goede les natuurlijk!
Kijkhoek kun je niet corrigeren door te klooien met de settings van de TV. Dat is gewoon inherent aan de gebruikte technieken bij VA displays.

Wat me waarschijnlijker lijkt is dat je brightness en contrast flink omhoog hebt gegooid, waardoor je er recht voor een flink "spat van het scherm af" beeld hebt, en zijwaarts een redelijk neutraal beeld.
Iemand die deze tv heeft en al geprobeerd heeft om Timeshift werkend te krijgen? het lukt mij niet om met de pauze knop een programma te pauzeren.

De HDD is herkend en programma's uit de guide opnemen gaat wel.
Heb je ook wel eens zonlicht op je beeld?
En heb je dan vlekken op je scherm?
Grappig, ik vind de kleuren op je foto’s van de tv in een hoek veel natuurlijker overkomen dan recht erop. De huidskleuren zijn dan veel te rood naar mijn zin.
Dank je voor de review en foto's. Is dat alleen bij HDR of ook op non-HDR?