Tweakers zegt: 7,5

Specificaties 6" • 2880x1440 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

LG V30 (4GB ram) Zilver Review

generaldusty 4 november 2017, 950 views Hands-on

LG V30 (4GB ram) Zilver

Tijdens de Tweakers oktober testfest mocht ik de V30 eventjes (1 uur) onderhanden nemen. Mijn eerst bevinding zijn positief. Hij voelt degelijk aan en neemt mooie foto's. Maar niets is perfect en dit toestel is geen uitzondering.

Pluspunten

• Camera
  • Koptelefoon aansluiting
  • Waterdicht (IP68)
  • Vingerafdrukscanner (achterkant)

Minpunten

• Vaste accu
  • Android updates
Deze LG V30 (pre-productie model) heb ik maar kort (1 uur) vast mogen houden. Ik heb zoveel mogelijk gedaan in deze korte tijd om een indruk te krijgen van dit toestel. Van te voren wilde ik in ieder geval de audio testen, want er zit een DAC (digital-to-analog converter) en wat tegenwoordig nog uniek is bij een highend toestel: er zit een 3.5mm audio jack in. De camera verdient natuurlijk ook wat aandacht, al ben ik geen top fotograaf maar zoals iedereen neem ik toch redelijk wat foto's met mijn mobieltje.

Koptelefoon en DAC

De DAC is in te schakelen wanneer je een koptelefoon aansluit. Ik heb gekozen om Queen met Bohemian Rapsody af te spelen. Dit nummer bevat genoeg dynamiek om te horen of de DAC toegevoegde waarde heeft. En ik moet zeggen dat bleek ook het geval te zijn. Door de DAC klinkt het allemaal wat voller. De koptelefoon die ik erbij kreeg om te luisteren waren van B&O (in ear). Achterop het toestel zat ook B&O branding.
Ik had ook mijn bluetooth koptelefoon mee (AKG Y45BT). Dan werkt de DAC niet, dus klinkt het allemaal weer wat minder goed.

Camera(s)

Er zijn 2 camera's (eigenlijk 3, maar ik neem nooit selfies dus die aan de voorkant heb ik niet getest). De 2 camera's zijn een normale en eentje met een groothoeklens. Beide nemen ze mooie foto's. De groothoeklens lijkt geen last te hebben van bollingen aan de zijkanten. Afhankelijk van de situatie lijkt het me heel prettig om te kunnen kiezen.
Groothoek:
Normaal:

En nog 2 andere random foto's:

Gebruiksgemak

Ondanks dat ik kleine handen heb voelt de V30 niet onhandig groot aan in gebruik. Het bereiken van links (of rechts) boven is wel iets wat je met je andere hand moet doen. Er is wel een manier om het beeld niet scherm vullend te krijgen. De V30 is gemaakt van metaal en glas. Ondanks dat voelt hij niet glad aan.

De floating bar is een widget die LG mee levert met een aantal snelkoppeling naar veel gebruikte features. Als de telefoon gelocked is dan kan je makkelijk je zaklamp aanzetten. Verder zag ik de toegevoegd waarde niet als je unlocked bent. Ik ga dan sneller naar het start scherm en vind daar de app die ik wil starten.

De V30 is draadloos op te laden met Qi. Ik had een lader meegenomen van huis en zoals verwacht ging die opladen zodra ik de V30 erop legde.

Scherm

Over het scherm las ik van te voren een aantal verontrustende verhalen. Voornamelijk over niet egale kleuren en warmer/kouder plekken. Dit heb ik in dit model niet kunnen zien. Het scherm zag er scherp en mooi uit.

Letop! Dit soort scherm van LG wordt ook gebruikt in de Google Pixel 2 en 2 XL. Ik heb de laatste wat verontrustende verhalen gelezen over problemen met dit scherm. Ik weet niet in hoeverre het ernstig is maar als je geļnteresseerd bent in de V30 (of Pixel 2) doe je er goed aan om het na te zoeken wat de problemen precies zijn.

Het is een fijn toestel wat zeker de concurrentie aan kan met Samsung, Google en Apple. Je moet denk ik nog wel even wachten totdat je Android 8 erop krijgt, maar dat is waarschijnlijk bij Samsung niet anders.

Heb jij ook een LG V30 (4GB ram) Zilver?

Leuke review. Hou zoals meerdere al maanden het nieuws over dit toestel in de gaten. Verder zal het op vrijwel alle vlakken een flinke verbetering zijn ten opzichte van de Note 3 die ik heb. Hij mag dan in weinig dingen uitblinken, flinke nadelen zoals alle andere toptoestellen (3,5"jack missen of curved OLED (Pixel 2, S8/N8 of helemaal geen OLED). Toestel was nog beter als voorkant helemaal glad was. Ik ben toch wel een beetje bang gemaakt door verschillende reviews over displayproblemen. Gebruik de telefoon vaak bij zeer lage helderheid om nieuws te lezen in bed. Dat is de reden dat ik hem nog niet heb besteld.