Logitech MX Ergo - Reviews

Specificaties Radiogestuurde muis en 380dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech MX Ergo Review

JesseMacaw 10 februari 2018, 366 views Product gekocht

Logitech MX Ergo

Mooie luxe muis. Het is natuurlijk even wennen, maar de trackball is zeer ergonomisch. De verbinding is stabiel en snel, en door de extra 20 graden kanteling is de muis zeer prettig in gebruik. Een traploos scrollwiel en een derde verbindingsprofiel hadden de muis echter nog beter gemaakt.

Pluspunten

• Prettig, ergonomisch ontwerp
  • Werkt accuraat
  • Koppeling met twee apparaten is echte toevoeging
  • Goed gewicht en anti-slip: deze muis gaat nergens naar toe
  • Prettig scrollwiel met duidelijke kliks
  • Vooruit- en terugknop op goede plekken
  • Zakelijk ontwerp met fijne materialen
  • Luxe, rubberized afwerking aan de bovenkant

Minpunten

• Slechts twee standen voor de cursor-snelheid op de muis
  • Geen speed-scroll scrollwiel
  • Ruimte aan de onderkant door kantelbaar ontwerp
  • Zeer prijzig, al krijg je er veel voor terug
  • Geen drie apparaten koppelbaar, zoals de MX Master

Logitech MX Ergo Review

Hoe kan een review geschreven worden zonder een goede kop koffie?

De tijd dat trackballs gemeengoed waren in computerland heb ik niet meegemaakt. Toch heb ik voordat ik deze muis kocht wel degelijk een trackball gebruikt, volgens mij een Logitech TrackMan Wheel, met de kenmerkende rode bal, een model uit 2005. Op dat moment had ik geen alternatief, maar eigenlijk vond ik het toen al intuïtief werken. Dat is ondertussen een jaar of vijf geleden.
Toch heb ik nu een trackball gekocht, onder andere om mijn arm tijdens het gebruiken van de computer meer rust te geven. Is dit daadwerkelijk de oplossing waar ik naar op zoek was, en kan ik hem ook jou aanraden?
Inhoudsopgave
Doos en accessoires
De verpakking is heel zakelijk, zonder overbodige poespas.

De verpakking van de Logitech MX Ergo, of Ergo, zoals ik hem vanaf nu zal noemen, is netjes voor een product van deze prijs. Hij is hersluitbaar, en je hoeft alleen maar twee stickertjes door te snijden om hem open te maken. Er is een goed overzicht van de features aanwezig op de achterkant, en de voorkant van de doos kan opengeklapt worden. Deze wordt op z'n plek gehouden door een magneetje.

Het product is goed zichtbaar wanneer de voorkant naar links gekanteld wordt.

In de doos zelf is naast de muis, een USB-kabel en een Logitech Unifying receiver bar weinig te vinden. De metalen standaard is reeds op de muis bevestigd. De USB-kabel zelf is, hoewel niet zo bijzonder, van goede kwaliteit en er is een kabelbinder met klittenband aan bevestigd.

Naast de 20° kanteling worden ook het horizontaal scrollen, de mogelijkheid om met twee apparaten te verbinden, de precisie-modus en de snel-ladende batterij genoemd op de achterkant van de doos.

Op de achterkant valt meteen een van de meest opvallende features van deze trackball op: het is mogelijk om de muis 20° - of 30° in het geval van de MX Ergo Plus die niet beschikbaar is in de Benelux - te kantelen. Hierdoor zou het mogelijk zijn om een natuurlijkere houding aan te nemen met de hand, en daardoor zou de muis ergonomischer in gebruik zijn.

De quick-start guide is aangebracht op de onderkant van de muis, maar komt gelukkig los zoals een screenprotector. Heerlijk.

De enige echte handleiding die te vinden is in de doos, naast de gebruikelijke papieren over de conformiteit met de wettelijke normen over [lang leuterverhaal], is te vinden op een sticker op de metalen basis van de muis. Een echte handleiding is eigenlijk ook niet nodig, want de muis is heel gemakkelijk met apparaten te verbinden, en het bespaart zeker papier.

Ontwerp en bouwkwaliteit
De zijkant van de muis aan de rechterkant, 20° gekanteld.

De muis heeft een strak, donkergrijs ontwerp met enkel ronde lijnen. Aangezien de muis voornamelijk gericht is op productiviteit, is er maar een beperkt aantal knoppen aanwezig. Naast de gebruikelijke muisknoppen, vinden we op de bovenkant een terug- en vooruitknop en een knop om te wisselen van verbindingsprofiel. In tegenstelling tot the Logitech MX Master beschikt de Ergo over slechts twee profielen. De cijfers zijn subtiel verlicht, maar alleen tijdens het maken van de verbinding. Daarnaast is er een klein groen lichtje onder de cijfers aanwezig dat aangeeft dat de muis wordt opgeladen. Zoals de rest van de muis is ook dit lichtje subtiel en totaal niet storend. Wel valt de hand eroverheen tijdens gebruik van de muis.

Aan de zijkant vinden we een glimmende, donkergrijze bal met een glittering erin die moeilijk te fotograferen is.

Als de muis omgedraaid wordt, komt de daadwerkelijke trackball in zicht. Wat minder opvallend, maar nog steeds wel aanwezig, is de knop voor de precisiemodus, en de bijbehorende LED indicator. Deze is wat feller dan de andere aanwezige LEDs, maar wel wit, dus wat dat betreft val het wel mee.

Onder deze hoek worden nog wat opvallende eigenschappen zichtbaar.

Van de achterkant gezien is te zien dat de muis niet volledig is afgewerkt met één materiaal. Het deel waarop de hand rust is afgewerkt met een zacht, rubberized materiaal, maar het deel waarop de duim ligt bij het bedienen van de muis is gemaakt van een stevig, glad donkergrijs plastic, waarschijnlijk hetzelfde materiaal als te vinden is onder het rubberized gedeelte. Ook valt op dat er een speciale ronding is om de pink in te leggen, zodat ook deze vinger ondersteund wordt bij het gebruik.

Prachtig glimmend, met een reflectie van mij en mijn camera. Als je goed kijkt.

In tegenstelling tot vorige generaties Logitech Trackballs, is de bal van deze muis donkergrijs. Op de foto is het niet heel goed te zien, maar er is wel een soort glittering in zichtbaar, maar natuurlijk niet zo in het oog springend als de rode bal van de TrackMan Wheel, of blauw zoals bij de M570.

De bal kan verwijderd worden door een pen door het gat in de onderkant van de muis te steken.

De bal wordt op de plaats gehouden door drie plastic kogellagertjes, en tenzij je de bal op probeert te tillen, is er geen speling. Elke beweging brengt de bal aan het draaien, en het gaat soepel, over het algemeen. Daarover onder het kopje In de praktijk meer. Het gat om de bal te verwijderen is wel wat klein, dus een vinger gebruiken is er niet bij, en de metalen basis moet worden verwijderd om het gat überhaupt te kunnen bereiken, wat niet altijd even handig is.

De onderkant van de muis is weinig interessant.

Afgezien van de aan-uit knop is er weinig interessants aan de onderkant van de muis zelf. De opstaande rand die in het midden zichtbaar is, is magnetisch, en de metalen basis komt er stevig tegen aan te zitten.

Hoewel het niet zo indrukwekkend lijkt, zit er flink gewicht in.

Het bevestigen van de standaard is wat moeilijk, omdat de standaard echt precies op de juiste plek moet vallen, maar als het eenmaal vast zit, dan zit het goed en stevig vast. Ook het omklappen van de muis, om te wisselen tussen 0° en 20° kanteling, gaat niet zo gemakkelijk, maar dat is in dit geval positief. Zonder de bal en de standaard weegt de muis eigenlijk bar weinig, maar juist omdat er nogal wat gewicht in die twee delen zit blijft de muis goed op zijn plaats staan. De onderkant van de standaard is voorzien van een laag rubber, waardoor er echt geen beweging in komt als dat niet gewenst is.

Aan de voorkant van de muis is de micro-USB-poort aanwezig, en de muis werkt prima terwijl hij daardoor opgeladen wordt.

In de praktijk
In de praktijk beviel de 20° kanteling me vanaf het begin al beter.

Een van de grote voordelen van een trackball is dat bij het gebruik eigenlijk alleen de duim bewogen hoeft te worden. Hierdoor is je hand meer ontspannen, zo zeggen de fabrikanten van trackballs tenminste. Hoewel ik geen expert ben op het gebied van sensors of andere technische details als het gaat om muizen, heb ik wel mijn best gedaan om een mening te vormen over deze muis bij dagelijks gebruik. Dit is wel mijn eerste (eigen) trackball, dus alles in deze sectie kan beter met een korreltje zout worden genomen.
Eerste gebruik
Het verbinding maken was zeer gemakkelijk, zowel over Bluetooth als met de Unifying receiver. Eerst was het erg onwennig, maar het bedienen van de bal met mijn duim was al snel best wel intuïtief. Het overkwam me wel vaak dat ik het doel voorbijschoot, en het gebruik van de precisiemodus vormde daar niet echt een oplossing voor, omdat het schakelen relatief veel tijd kost als je de modus nodig hebt bij het klikken op elke knop.
Lange termijn ervaringen
Ook na drie maanden gebruik bevalt de trackball nog heel goed. Het wisselen tussen de twee apparaten is zeker een handige feature, want daardoor kan ik de trackball gebruiken met mijn laptop en mijn desktop, hoewel het jammer is dat ik mijn tablet niet ook aan dat lijstje kan toevoegen, zoals met de MX Master wel kan. De trackball gaat dan ook overal mee naar toe. De trackball laat ik niet los in mijn tas slingeren, want ik denk niet dat dat goed zou zijn voor de levensduur. Hoezen zijn wel beschikbaar, maar dan moeten ze uit Amerika gehaald worden (Amazon.de heeft ze wel, maar die worden niet in Nederland bezorgd).

Hoewel een trackball heel anders is in gebruik dan een gewone muis, went het redelijk snel. In het begin had ik, zeker tijdens het gamen, nog momenten waarop mijn wilde reageren als bij een normale muis, wat meestal resulteerde in een gemist schot of erger. Ondertussen merk ik het niet eens meer. Het heeft wel wat moeite, en af en toe wat frustratie, gekost om het spiergeheugen voor het gebruik van een muis bij te werken, maar mijns inziens was was het het zeker waard.

Een trackball is zeer prettig in gebruik, zeker voor langere gebruikssessies. Omdat de muis zo groot is vult de muis de hele hand (al zijn mijn handen niet héél groot). Door de vorm rust de top van de duim precies in het midden van de bal, waardoor deze gemakkelijk alle kanten op bewogen kan worden. Ook de Forwards en Backwards knoppen zijn goed bereikbaar, nadat je tenminste gewend bent aan het bedienen met je wijsvinger in plaats van met je duim, zoals bij de meeste muizen gewoon is.

Het scroll-wiel mist helaas de free-scroll feature, maar het is zeker prettig in gebruik. Het midden van het wieltje is gecoat met een laagje rubberachtig materiaal, waardoor de grip op het wietlje goed is. Het scrollen gaat soepel, met duidelijk voelbare clicks die niet zoveel geluid maken dat het irritant is. Daarnaast kan het wieltje een stukje gekanteld worden naar link en rechts om horizontaal te scrollen. Niet alle programma's ondersteunen horizontaal scrollen, maar in de programma's waarin het ondersteund wordt, werkt het prima.

De precisiemodus voor de modus gebruik ik eigenlijk nooit. Het is jammer dat deze knop niet programmeerbaar is, want gebruik als een extra knop zou zeer prettig zijn. Het gebruik van de precisiemodus is eigenlijk gewoon te langzaam. Het eerst moeten klikken op de knop om vervolgens een heel lage cursor-snelheid te hebben is gewoon niet heel nuttig als hardware-feature. Ik kan me voorstellen dat het in tekenprogramma's handig kan zijn, maar dan zou het wat mij betreft ook volstaan om een keyboard-hotkey te gebruiken. Gelukkig is het niet makkelijk om de knop per ongeluk in te drukken.

Wat gamen betreft, is een wapen richten zelfs na drie maanden nog wat moeilijk. Nu game ik niet zo veel, als het drie uur in de week is dan is het veel, maar ik denk ook dat de moelijkheid samenhangt met het hele concept van een trackball. Het is nou eenmaal wat moeilijker om je duim zo snel en zo precies te bewegen over een bal die rolt met weinig frictie dan om je hele hand te bewegen. Bij het richten met een normale muis kun je immers je onderarm en je pols gebruiken, terwijl je bij een trackball alleen je duim hebt. Daar komt bij dat het wel handig is om voordat je gaat gamen de lagertjes even schoon te maken. Na een uur of vier à vijf gebruik is er genoeg stof opgehoopt om het rollen van de bal minder soepel te maken.

De Logitech MX Ergo is een prijzige muis, maar daar krijg je heel veel voor terug, namelijk de enige recente trackball die met de duim bedient moet worden. Geschikt voor linkshandigen is de muis helaas totaal niet, maar voor degenen die bij de meerderheid van de bevolking horen kan ik de muis een echte aanbeveling geven. Deze muis geeft zoveel rust tijdens het muizen, dat het niet langer irritant is om mijn hand op te tillen en te verplaatsen naar de muis om die te gebruiken. Door het goede ontwerp is de muis zeker comfortabel om te gebruiken, en ik zou zelfs willen spreken van een net zo groot verschil tussen gewone muizen en deze muis als tussen een simpel rubber-dome toetsenbordje en een mechanisch toetsenbord.

Heb jij ook een Logitech MX Ergo?

Leuke en uitvoerige review! De prijs valt eigenlijk nog best wel mee. Hij is regelmatig voor een leuke prijs te koop bij Amazon.de. Ik heb 'm daar zelf voor 66 euro gekocht, en heb er net zo veel plezier van als jij.