Philips 55POS9002 Zwart - Reviews

Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 55POS9002 Zwart Review

Luckeh 17 november 2017, 1.262 views Product gekocht

Philips 55POS9002 Zwart

Briljante TV. HDR films knallen letterlijk je woonkamer binnen en het Ambilight geeft een mooie extra dimensie bij de film. Smart functie in de TV werkt prima en kreeg onlangs een update naar recente Android versie. De Ambilight implementatie is een persoonlijke keuze of je het leuk vind of niet.

Pluspunten

• Subliem beeld
  • Up-to-date Android TV
  • HDR films brengen wat extra "Wow!"-effect
  • Amblight
  • Lage inputlag

Minpunten

• Aansluiting voor stroom is niet handig als je de TV super plat aan de muur wil hangen
  • Angstzweet bij bevestigen voet; TV voelt verder wel robuust
  • Geen fraai compleet geluid uit TV
  • Hele lichte kromming in scherm

Inmiddels een kleine drie maanden in bezit.

Overall gezien is het een geweldige TV. Maar om maar een open deur in te schoppen - deze TV heeft gemixte reviews op het internet. De professionele reviews beoordelen de TV als zeer goed. De user reviews vallen echter vaak over de Ambilight implementatie.

Keuze voor de Philips:
Ons gezin bestaat uit film liefhebbers. Een film avond in huize Luckeh moet de ervaring van de bioscoop zoveel mogelijk benaderen. Mooi (groot) beeld; geluid met een punch en popcorn natuurlijk.

Met een recente verhuizing was er ruimte voor een grotere TV. En ik had vrouwlief al maanden voorbereid dat een OLED echt the-way-to-go was. Uiteindelijk hebben we verschillende modellen met elkaar vergeleken, zowel in de winkel alsmede online.
Onze eisen:
  • 55" of groter
  • OLED
  • HDR ondersteuning
  • Ophangbaar aan de muur
  • Lage inputlag
Ambilight was optioneel voor ons. Fijn als het erop zit; maar we zochten er niet specifiek naar. Wel hadden we van in onze oude TV (Philips 47" Ambilight) de Ambilight altijd aanstaan dus het hing wel ergens in het achterhoofd.

We zijn bij een paar dealers langs geweest om TVs qua beeldkwaliteit te vergelijken. Het verschil tussen LED/LCD en OLED is direct zichtbaar. Zelfs in een fel verlichte winkel. Wat overigens ook hielp om vrouwlief te overtuigen :-)
Maar tussen de Sony OLED en LG OLEDs onderling waren wij niet in staat een winnaar aan te wijzen. Op de prijs was een "winnaar" wel duidelijk, de Sony was krankjorum duur. Evenals de Panasonic die we op een later moment zagen.

Begin dit jaar bekeken we de Philips 901F. Dit was het eerste OLED model van TP-Vision onder de Philips vlag. Een erg fraai scherm, maar internet leerde dat het een hoge input lag had. Deze viel daarom af, want zoonlief wil graag PS4 spelen online.

Een drie maanden geleden zagen we bij toeval de POS9002. Hij viel op door de superdunne rand en de "tulpen" demo die hij draaide. Wij waren onder de indruk.

Dan de budget kwestie. De OLED TVs zijn ontzettend duur. Daarnaast heb je de prijs afspraken die overal gebruikt worden, maar waar geen winkel over praat. Als onwetende consument betaal je dan teveel. De tip van de dag: de prijs is goed onderhandelbaar. Maar je zult geen prijzen via e-mails krijgen; dus even bellen of langsgaan is dan ook de tip. Lees ook vooral DIT als je geld wil besparen.

Ik had hier orgineel de actuele prijs staan; maar die zakt echt elke week momenteel.

Uiteindelijk via een deal van mijn werkgever de Philips 9002 aangekocht.

Gekocht en Uitpakken:
De TV in Eindhoven gekocht; en bij de auto aangekomen een kleine verrassing. In de stromende regen met de TV met enig paswerk in de auto gewurmd. Geen TV voor kleine auto's. Onze tip: laat hem bezorgen.

Het uitpakken en installeren is een zenuwslopende activiteit. Het scherm is groot en doordat de rand zo dun is; (vermoedelijk) ook erg fragiel. 5 pagina's met waarschuwingen dat je hem voorzichtig moet behandelen; maar geen instructie hoe je vervolgens het beste de voet moet bevestigen. Dus met twee man de TV voorzichtig tillen en de voet vastschroeven.

Vergeleken met onze vorige 47" TV viel het formaat wel mee. Dankzij de flinterdunne rand was het absolute formaat maar net iets groter dan onze vorige TV.
Noot: foto vertekend iets vanwege perspectief. Hij is uiteindelijk echt wel een stuk groter!

De aansluitingen zitten mooi in een schuine inkeping. Dus die kun je mooi weg werken; helaas is dat niet van toepassing op de stroom kabel. Deze steekt haaks op de achterkant uit. Als je hem op een voet zet niet zo vervelend, maar aangezien wij hem aan de muur gingen hangen was ik hier zeer ontevreden over. Mijn vorige TV had wel een schuine inkeping, dit is echt een forse design fout.
Nu is het ook zo dat Ambilight het beste werkt als de TV een stukje van de muur staat. Dus superplat monteren heeft een mindere Ambilight ervaring tot resultaat.
Haaks uitstekende stekker. Niet handig

Het scherm zelf is van het spiegelende type. Iets om rekening mee te houden als je hem recht tegenover een lichtbron gaat zetten; of dicht bij een raam.

Diffuus (oude TV) versus glanzend (POS9002)

Ook onze 9002 is niet helemaal super plat. Er zit een hele kleine curve in het scherm; die je alleen ziet als je er naar op zoek gaat.

Beeldkwaliteit]
Ik kan hier eigenlijk best kort over zijn. Het beeld ziet er fantastisch uit. We hebben een aantal HDR films bekeken. De TV geeft direct een melding zodra een HDR signaal doorkomt.
Ook normaal (full-HD) materiaal is subliem. De details komen veel beter naar voren op de 9002 in vergelijking met onze vorige TV. Het storende grijs (wat zwart moet voorstellen) is verdwenen. Een film als Transformers ziet er ineens een stuk beter uit (als de film zelf nu ook eens goed was...:-). De donkere scenes in de ruimte geven ineens een stuk meer detail weer.
Van een OLED TV krijg je echt geen spijt als je kijkt naar de beeldkwaliteit.

Ambilight
TP-Vision is voorlopig nog de enige fabrikant die Ambilight als feature mee levert. Hiermee hebben ze een uniek selling point.
Philips biedt op zijn modellen verschillende implementaties van Ambilight. De 9002 heeft een driezijdig ambilight wat op de behuizing bevestigd is met RGB-led stripjes. Deze stripjes zjin haaks bevestigd op uitstekende behuizing aan de achterkant. Dus niet in de ultradunne rand.
Waar mijn vorige TV nog de keuze had tussen Ambilight "Aan/Uit"; kun je bij deze veel meer instellen. Contrast; helderheid en lichtvarianten zijn configureerbaar. Je kan hem instellen dat hij het beeld volgt, maar Ambilight kan nu ook je audio volgen. Dan kleuren de muren aan de hand van de volume in de media. Ook kan Ambilight een specifieke kleur volgen.

Wil je echt een complete disco in huis; koppel hem dan aan je HUI lampen! Dan kan de hele verdieping meegenieten van explosies. Nuttig? Wij denken van niet.
De led stripjes zijn makkelijk te herkennen.

De Ambilight uitvoering is apart bij de 9002. Om meteen maar te bekennen; wij dachten eerst van "hmmmmm, dit is anders dan onze vorige TV". De helderheid kan veel en veel hoger dan bij onze vorige TV. Ik heb uiteindelijk de helderheid flink teruggeschroefd omdat het te fel was. De LEDs van Ambilight hebben een grote hoek waarin het licht schijnt. Ze kleuren dus de muur achter de TV zoals het bedoeld is; maar ze schijnen ook omhoog/opzij. En daar vallen sommige mensen over. Je krijgt een redelijk scherpe rand op de muur.

Ambilight kan ook aangezet worden (in alle kleuren van de regenboog) als de TV zelf uitstaat. Dus dan heb je ineens een mooi "sfeerlampje" van 2000 euro.

Zelfs de acteurs zijn onder de indruk van de Ambilight.

Geluid
Hier kan ik kort over zijn. Hiervan zijn we niet echt onder de indruk.
Voor ons absoluut geen punt omdat we een surround set hebben. Een consequentie van de TV zo plat mogelijk maken denk ik dan maar. Bij gewoon TV kijken (wat bijna niet gebeurt in huize Luckeh) gebruiken we het surround systeem niet en dat merk je.

Ons exemplaar heeft geen pixeldefecten.

Wij zijn zeer tevreden en geen spijt van deze uitgave. We kochten de TV voor 2199,- Maar na cashbacks, een werkgevers voordeel bleef daar zo'n 1700,- van over. Op dit moment is de POS9002 een van de voordeligste OLED TVs voor rond de 1400,- euro. Hiermee doe je een fantastische koop.
Zeker met de huidige prijzen van vandaag zou ik direct weer voor de Philips gaan.

Deze TV (en met hem overigens vele andere dunne OLEDs) zijn het beste af met een soundbar of een surround installatie. Heb je deze niet of ben je niet van plan eentje aan te schaffen; dan is het beste wellicht een ander model te overwegen.

Voor de smart functie van de TV zul je even op het internet moeten zoeken. Bij ons is de TV de afgelopen twee maand 2x geupdate via het internet. Wij gebruiken de smart functie niet.

Ik heb getwijfeld tussen 4 of 5 sterren. Je hebt een zeer betaalbare OLED TV die gewoon qua beeldkwaliteit, design en features on par is met de andere OLED TVs. Ambilight is een dikke plus; terwijl die stroomstekker en het geluid een minnetje is.

Heb jij ook een Philips 55POS9002 Zwart?

Hoe zit het met het OS op de TV? Is dat een beetje responsief?
@Jeroenneman
Ja, het OS reageert vlot. Het ziet er wel wat druk uit; en je kunt sinds kort ook spraak opdrachten geven via de afstandsbediening. Nutteloos voor ons gebruik, maar toch fijn dat het kan.

[Reactie gewijzigd door Luckeh op 17 november 2017 19:07]

Is de paarse coating storend als de tv uitstaat?
Is de paarse coating storend als de tv uitstaat?
Ik moest even de woonkamer inlopen om te zien wat je bedoelde. Meestal kijk ik geen TV als hij uitstaat :-)
Nee, het heeft mij dus nog nooit gestoord. Maar als je er naar kijkt zie je dus wel een paarse (fosfor?) gloed in de reflectie. Valt vooral op omdat het paneel glanzend is.

[Reactie gewijzigd door Luckeh op 18 november 2017 14:00]

Dit was bij de vorige OLEDS van LG ook zo maar de huidige zijn veel zwarter, maar dus behoorlijk paars dus bij de Philips?
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal; dus kan er geen echt oordeel over vellen in dit geval. Maar het zou best kunnen dat dit meer opvalt vanwege het glanzende paneel t.o.v. de meer diffuse panelen van LG.
Voor degenen die zich storen aan de lichtbalk op het plafond door het ambilight, ik heb er een oplossing voor gevonden. Ik heb bij de praxis een plastic latje van 3 cm bij 270 cm gekocht en in de winkel afgezaagd op 114 cm. Vervolgens heb ik tweezijdig plakband genomen, een stuk door de helft geknipt en 5 stukjes van een centimeter of 3 aan de achterkant boven de leds bevestigd (waar de inkeping zit). Toen het plastic latje er tegenaan geplakt en daarna naar achteren gesteld, precies zo dat het licht afbuigt tot daar waar de muur over gaat in plafond. Om hem op zijn plaats te houden een drietal wat dikkere stukjes gemaakt van het dubbelzijdig plakband en ertussen gezet. Werkt prima, goedkoop, zo gedaan.
Hieronder link naar de foto's:

[Reactie gewijzigd door Malandro1 op 20 november 2017 18:06]

Grappige oplossing!

Wij vinden het niet storend; maar het is wellicht een mooie oplossing voor de mensen die de streep wel storend vinden.

Ben je verder tevreden met je TV?
Pragmatische oplossing want mij stoort de balk op het plafond ook danig ... Enig idee of PHILIPS ondertussen zelf met een oplossing op de proppen is gekomen ? (modificatie) . Nogal wat aankopen werd nl. om deze slechte implementatie van het AmbiLight terug naar de winkel gestuurd
Ik was benieuwd naar je foto’s, maar na inloggen staat er: “het item bestaat niet of is niet meer beschikbaar”. Zou je ze opnieuw beschikbaar kunnen maken? :)
Yes! Helemaal goed. Netjes opgelost! :)
Verder tevreden. Vooral als je hem ophangt wat ik later heb gedaan. De voet vind ik toch niet zo mooi. Het geluid vind ik weer niet zo storen, maar dat ligt aan je gebruik (voornamelijk journaal en wat programma's). Hij spiegelt wel behoorlijk meer dan de oude lcd tv. Dat schijnt inherent te zijn aan oled. Bij slecht weer en 's avonds uiteraard geen last van.

Verder enorme sprong vooruit qua beeld. Super zuiver. Mooie kleuren. Vooral bij films valt het heel erg op het verschil. 24 kitchen overigens ook qua kleuren. Voetbal is eindelijk echt zonder een soort van zweem, geheel zuiver. En ambilight (mits afbebogen ; ) vind ik fantastisch, zou niet zonder kunnen.

[Reactie gewijzigd door Malandro1 op 20 november 2017 18:16]

Ik heb geen idee of Philips zelf met een oplossing komt. Ik verwacht het niet. Ik las ergens als reactie van Philips op een ontevreden klant (vwb Ambilight) dat het de bedoeling was zo.
Ik heb voor een mooi prijsje de 9002 gehaald bij de MM. Fantastisch beeld!
Maar.... Dat ambilight!! Dat is gewoon een mega productiefout. Schandalig slecht dit en het irriteerd mij dan ook mateloos. Ik twijfel of ik hem terugbreng. Heb zo'n latje achterop geplakt en dat helpt wel maar er schijnt toch nog veel licht langsaf. Hoe kun je je hieraan in godsnaam niet irriteren?!
Ik zou hem kunnen ruilen voor de 8000 serie led tv maar ben nu al gewend aan het oled beeld. Ik weet niet of dat een heel erg merkbare achteruitgang is. De oled 803 is me te duur en misschien heeft die wel hetzelfde probleem. In dit geval is mijn wens om een oled ambilight tv te hebben dus geen optie meer. Wel echt balen dit.
Verder is het beeld echt geweldig. Hiervoor had ik de pus 7600 uhd led tv. De pos9002 is echt wel een vooruitgang qua beeld maar niet qua ambilight.
We hebben hem nu een klein jaar, en die balken van ambilight vallen mij al lang niet meer op.
Hmmm ok....... Ik klooi nog even wat aan met zo'n stripje boven de leds
Bij mij is het effect wel behoorlijk heftig hoor. Het lijken wel verstralers op het plafond
Kun je hier ook foto's plaatsen?
Oh ja via een link idd
Zal ff kijken of dat lukt
Het stripje is wel een uitkomst op zich en het beeld is geweldig
En dat voor 1250 euro

[Reactie gewijzigd door Captain Awesome op 15 september 2018 10:36]