Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 1,256TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire A715-71G-76Z5 Review

TranzeTestpanel 21 oktober 2017, laatste update op 22 oktober 2017, 416 views

Acer Aspire A715-71G-76Z5 (Testpanel)

Laat je niet misleiden door z'n eenvoudige uiterlijk, want hardwarematig is het goed toeven met de laptop. Geen taak is te zwaar voor de dikke i7 cpu! Met de GTX 1050 kan je ook wat games spelen. Wel zijn er verbeterpunten zoals de trackpad, en de korte accuduur.

Pluspunten

• Dikke cpu
  • Veel werkgeheugen
  • Gamen op medium settings
  • Vingerafdrukscanner
  • Toetsenbordverlichting
  • Goede price/performance ratio

Minpunten

• Trackpad kan beter
  • Matige kleurweergave en gebrek aan helderheid
  • Matige webcam
  • Vingerafdrukken snel zichtbaar
  • Accu snel leeg

Tweakers Oktober Testfest!

Zaterdag 7 oktober was het zo ver. Het Tweakers Oktober Testfest. Samen met ongeveer 200 andere Tweakers trok ik naar het Tweakers HQ om daar te leren over het schrijven van een productreview. Naast een leuke presentatie door meester reviewer Foritain _/-\o_ kregen we onder andere een workshop productfotografie en mochten we een aantal producten testen. Super om alles eens zo van dichtbij mee te maken. Omdat ik geselecteerd ben om de Acer Aspire A715-71G-76Z5 aan de tand te voelen, volgen hier mijn bevindingen. De laptop heb ik een week in mijn bezit gehad en zowel zakelijk (webdevelopment) als recreatief (gaming) gebruikt.

Acer Aspire A715-71G-76Z5

De Acer Aspire A715-71G is in zeven smaken te bestellen. De uitvoeringen verschillen onderling in processor (van i5-7300HQ t/m i7-7700HQ), videokaart (GTX 1050 t/m GTX 1050 Ti), werkgeheugen (8gb t/m 16gb) en opslag (128gb/1tb t/m 256gb/2tb) De door mij getestte uitvoering is de Acer Aspire A715-71G-76Z5 (NX.GP8EH.014) deze is voorzien van een Intel Core i7-7700HQ, GTX 1050 2GB, 16gb DDR4 en een SDD van 256gb samen met een HDD van 1tb. De laptop is geleverd met als enige accessoire een netstroom adapter.
De laagste prijs in de pricewatch is op moment van schrijven ¤ 1.149,- Voor een laptop met 15.6" IPS scherm, Core i7-7700HQ, 16gb DDR4, 256gb SSD en Geforce GTX 1050 is dat een zeer goede prijs, hij is 1 van de goedkoopste in dit segment. Wil je een iets mobielere laptop met ongeveer dezelfde specificaties denk dan bijvoorbeeld aan de Asus ZenBook Pro UX550VD-BN005T die met ¤ 1.489,51 wel duurder is.
Specificaties
Een overzicht van de specificaties volgens de fabrikant.
BesturingssysteemWindows 10 Home
Inhoud verpakkingAspire A715-71G-76Z5 Notebook
Lithium polymeer Batterij
AC Adapter
Uiterlijk en aansluitingen
De donker uitgevoerde laptop heeft een bovenkant van zwart geborsteld aluminium, met daarop een Acer logo. De plaat rond het toetsenbord is tevens van dit aluminium gemaakt. De onderkant en zijkanten zijn van kunststof, evenals de vrij grote rand rond het scherm. Onder het scherm zit een zilverkleurige balk met de ASPIRE merknaam. Rond het touchpad en toetsenbord zit nog een zilverkleurige rand. Overall heeft de laptop hierdoor een vrij basic look. De behuizing trekt vrij veel stof aan en vingerafdrukken worden snel zichtbaar. Verder voelt de behuizing stevig aan. De laptop geeft niet veel mee bij indrukken. Dat geldt overigens niet voor het scherm, dat redelijk flexibel te noemen is.

Bij een laptop van dit formaat is er genoeg ruimte voor een breed scala aan aansluitingen. Zo is hij voorzien van Headphone jack, 1x USB 3.0, 2x USB 2.0, Netwerk (RJ-45), HDMI Out en 1x USB 3.1 Gen 1 Type-C. Dit maakt dat je zowel je oude als nieuwe randapparatuur moeiteloos kunt aansluiten. Voor de fotografen onder ons is er ook een SD kaartlezer aanwezig.

V.l.n.r. RJ45, USB Type-C, HDMI, USB 3.0, SD kaartlezer

V.l.n.r. Koptelefoon aansluiting, 2x USB 2.0, Netstroom poort
Warmte en geluidsproductie
Bij gebruik voor office taken is de laptop behoorlijk stil. De actieve koeler doet zijn werk op een laag toerental of staat soms zelfs geheel uit. Pas bij intensiever gebruik begint de actieve koeling meer geluid te maken, bijvoorbeeld bij het uitpakken van een Zip bestand. De ventilator is echt vervelend aanwezig bij zeer actief gebruik (gaming). Warme lucht wordt afgevoerd via een ventilatierooster aan de achterzijde van de laptop. Deze wordt dan ook redelijk warm bij gamen. Dat zou geen probleem moeten zijn als je tijdens het gamen de laptop niet op schoot neemt.
Mobiliteit en accuduur
Met schoon aan de haak 2,35kg is het voor een laptop met dit beeldschermformaat een redelijk mobiele machine. Ondanks dat ik persoonlijk liever een wat kleine laptop heb was het niet vervelend om deze in een rugtas te vervoeren. De meegeleverde netstroom adapter valt qua gewicht mee, veel lichter dan de adapter van een laptop die ik jaren geleden heb gehad.

De laptop is voorzien van een 48 Wh accu wat niet ruim is. Met een beetje webbrowsen en wat YouTube video's kijken heb ik dan ook een accuduur van ongeveer 3,5 uur gehaald. Tijdens het spelen van Battlefield 1 (met het power profile op high performance) kwam er na ongeveer 1,5 uur al een einde aan de stroomvoorraad.
Performance
Voor huis, tuin en keukengebruik is de krachtige i7 processor echt overkill. Maar daarvoor koop je dan ook geen laptop zoals deze. Bij gebruik van onder andere Adobe Photoshop en Illustrator staat deze laptop echt z'n mannetje en ook videobewerking moet ermee lukken. De 16gb werkgeheugen is zeer royaal en ik ben dan ook niet tegen limieten aangelopen. Ik heb een aantal potjes Battlefield 1 gespeeld. Dat lukte nog behoorlijk op gemiddele instellingen met ongeveer 60 frames per seconde. Op hoge instellingen kwam ik rond de 50 frames per seconde uit.

Om een indruk te geven van de performance van de laptop heb ik een aantal benchmarks gedraaid. Hieronder een overzicht met links naar de resultaten.
BenchmarkScoreResultaat
UserBenchmarkResultaat
Pc Mark 104234Resultaat
3d Mark Firestrike5540Resultaat
Beeldscherm
De laptop beschikt over een 1920x1080 mat uitgevoerd edge-lit IPS scherm. Met een pixeldichtheid van 141dpi is het scherm niet zo scherp als de high density schermen die je tegenwoordig op sommige laptops aantreft, maar bij normaal gebruik heb ik dit niet als storend ervaren. Doordat het scherm mat is heb je weinig last van reflecties, wat zorgt dat het ook overdag prima werken is. Als ik de kleurweergave vergelijk met die van mijn Dell Ultrasharp U2415's dan vind ik het beeldscherm iets teveel blauw weergeven. Tevens komen rode kleuren er niet lekker uit. Ook de maximale helderheid had beter gekund. Het scharnier van het beeldscherm is stroef genoeg om het scherm goed op z'n plek te houden. Het scherm kan verder dan 180 graden open worden geklapt, ik vraag mij af wat daar het praktisch nut van is.

Het scherm in de maximale hoek
Ergonomie en gebruikseigenschappen
Toetsenbord
Het toetsenbord is voorzien van verlichting, wat er voor zorgt dat je in het donker ook fijn op de laptop kan typen. De toetsen zijn voorzien van een lichte travel. Ik zou zeggen dat 't ongeveer tussen de Macbook Pro 2011 en Macbook Pro 2017 zit. Het is genoeg travel om fijn en snel te kunnen typen, al zou ik er geen hele boekwerken op willen typen. De toetsen zijn verder van een prettig formaat, waarbij de bovenste rij functie toetsen iets kleiner is dan de rest.
Het toetsenbord beschikt ook over een numeriek deel, wat fijn is bij het werken met getallen. Dit deel zit echter wel dicht op de rest van het toetsenbord, waardoor je bij het indrukken van de backspace, per ongeluk de numlock toets kunt raken.
Trackpad
Het trackpad is lekker groot maar reageert niet altijd even goed. Muisbewegingen gaan niet echt soepel, eerder haperend. Bij het multi touch scrollen lijkt er soms 1 vinger niet geregistreerd te worden waardoor je de muiswijzer beweegt in plaats van te scrollen. Op waarschijnlijk de laatste zomerse dag van 2017 was ook goed te merken dat het met zweetvingers een stuk lastiger navigeren is. Links- en rechtsonder het trackpad bevinden zich de 'muisknoppen' die duidelijk feedback geven middels een mild klik-geluid.

In de linker bovenhoek van het trackpad bevindt zich een vingerafdrukscanner. Ondanks dat ik geen last heb ondervonden van deze positionering, zou ik de vingerafdrukscanner op een andere plaats willen hebben Het ziet er nu vreemd uit. De vingerafdrukscanner werkt goed en na een eenvoudige configuratie binnen windows is inloggen een fluitje van een cent geworden.
Webcam
De laptop beschikt over een merkloze webcam die plaatjes kan schieten in een resolutie van 1280x720 pixels. De sensor is niet erg lichtgevoelig en gemaakte foto's ontbreekt en het dan ook aan kleur en scherpte. Video's kunnen gemaakt worden met een maximale framerate van 30 beelden per seconde. Voor een Skype-sessie met je vrienden of familie is de webcam voldoende. Voor meer serieuze taken zou ik toch overgaan tot aanschaf van een beter model.

Foto genomen met de webcam
Speakers
De twee ingebouwde speakers worden aangestuurd door een niet nader te noemen Realtek audio chip. De speakers bevinden zich aan de zijkant/onderkant van de laptop waardoor het geluid niet op je oren is gericht. De positionering van de speakers aan de onderkant zorgt voor een wat vertekend stereo beeld. Het ontbreekt de speakers aan mogelijkheid om lage tonen weer te geven waardoor het geluid blikkerig aandoet. Een euvel wat je helaas op veel laptops treft.

Rechtsonder de positie van een speaker

Samengevat is dit een laptop met een fijne prijs prestatie verhouding. De krachtige cpu gecombineerd met een instap videochip maakt dat je hem zakelijk goed kunt inzetten, maar ook af en toe een spelletje kan spelen, zij het op niet al te hoge settings. De grote hoeveelheid werkgeheugen en toch ook behoorlijk hoeveelheid opslag zorgen dat je niet snel tegen limieten aanloopt. Het toetsenbord typt fijn en de vingerafdrukscanner is een welkome toevoeging. Er zijn ook verbeterpunten zoals het trackpad, de helderheid/kleurweergave van het scherm en de kwaliteit van de webcam. Vooral bij het uitvoeren van zware taken zoals gamen is de accu snel leeg. Overall heeft deze Acer een ruim voldoende indruk op mij achtergelaten.

Heb jij ook een Acer Aspire A715-71G-76Z5?

Een kleine typo volgensmij, 1149 euro is minder dan 1199 geloof ik ;) Verder een erg leuke review om te lezen!
Aangepast, prijzen waren een beetje veranderd. Thanks! :)
Mooie review, genoeg info en de foto's zijn ook mooi geschoten. +2
Bedankt! Is die workshop productfotografie tijdens het Testfest toch niet voor niks geweest :D
Ik heb 'm zelf niet gevolgd, maar het zal zeker! :P