Asus GeForce 6800 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI), Asus Extreme N6800GT Review

Huig 6 december 2005, 8.516 views

Asus GeForce 6800 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI), Asus Extreme N6800GT

Pluspunten

• Goede prestatie in games
  • Beeldkwaliteit
  • Kwaliteit
  • SLI

Minpunten

• Lawaaierige stockkoeler
  • Op papier al verouderd (opvolgers zijn al uit)

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Ik heb nu sinds 5 maanden deze kaart in mijn bezit. Ik zat voor de keuze tussen een 6800 Ultra en een 6800GT. Het is Uiteindelijk de GT geworden omdat deze slechts 1 molex aansluiting heeft, en dus minder stroom vreet dan de Ultra. Ik heb Voor Asus gekozen omdat ik Asus hoog in het vaandel heb staan betreft de kwaliteit van hun producten, en het is me tot nu toe nog niet tegen gevallen. Hier mijn bevindingen:

De doos
In Tegenstelling tot XFX, welke in mijn ogen zeer mooie verpakkingen produceerd, kreeg ik een idioot grote langwerpige doos met een lengte van ongeveer 90 cm. Er zit zo'n grote flap bij die je ook op die grote lego dozen van vroeger zag. In de doos zit echter verrassend veel lucht... Je vindt dit erin:
- De kaart
- Cd Hoesje
- Boekje met drivers
- Een hoop foldertjes
- Twee DVI --> VGA Connectors
Een beetje nutteloos dus om zo'n grote doos te gebruiken.

De featureset
De kaart heeft twee DVI aansluitingen, en een TV-out aansluiting. Er zit 256MB geheugen op, wat tegenwoordig wel een must is om alle games op medium/high, high te draaien. De koeler die erop zit is uitgerust met een blauwe LED die de onderkant van mn kast verlichtte. (Ik heb de koeler nu vervangen.) En niet te vergeten: de SLI ondersteuning, zodat het systeem langer mee kan.

De prestaties
Hier ben ik zeer over te spreken. In 3dMark05 haal ik tussen de 4900 en 5000 punten op stock snelheid, core 350 Mhz en Geheugen 1000 Mhz. Met F.E.A.R. heeft de kaart wel enige moeite om alles op hoog te draaien, met 2x AA en 2x AF. Dit alles op een resolutie van 1024*768. Battlefield 2 draait stabiel op 50 fps met alles op hoog en 2x AA. Er zitten uitschieters bij naar 80-90fps, zonder AA haalt de kaart deze rates. Half-Life 2 en Halo kunnen allebei op maximaal, de framerates weet ik niet, maar het loopt wel vloeiend. Alle games draai ik op een resolutie van 1280*1024.

De overklokbaarheid
Niet beoordeeld, nog niet geprobeerd.

De beeldkwaliteit
Deze is Super te noemen. Ik heb in eerdere PC's een Geforce 2 MX 400 en een Ati Radeon 9550 gehad. De Ati gaf veruit het beroerdste beeld. Het beeld is mooi scherp en helder, en is dus beter dan de hierboven genoemde kaarten.

De modbaarheid
In mijn eeuwige zoektocht naar stilte heb ik de standaard koeler vervangen door een Zalman VF-700CU LED. De led geeft minder licht dan de standaard koeler, maar is wel donkerder van kleur. Ik heb de koeler alleen andersom moeten plaatsen dan op de handleiding stond, anders maakte de koelvinnen contact met mijn northbridge koeler.

Drivers en toebehoren
Bijgeleverd zaten de Forceware 77.nogwat drivers en verder de volgende software:
- Asus DVD
- Asus Powerdirector 3DE
- Asus Mediashow SE
- Asus Intervideo
- CD met Manual
- CD met drivers
- Spel: Joint Operations: Typhoon Rising

Ik heb alleen de driver CD, Joint Ops en Intervideo gebruikt. De drivers waren al verouderd, (maar dat is logisch, de kaart was al lang op de markt) Intervideo is een brandprogramma, na een paar weken ging het programma moeilijk doen (interne fout oid), Joint Operations vind ik maar een matig spel. Asus is bij deze kaart niet zo vrijgevig met games. Ik dacht dat ze bij Ati kaarten wel 6 spellen meeleverden, waaronder DOOM 3...

Om te overklokken zit er het programmaatje Smart Doctor bij. Tijdens het installeren hiervan geeft de setup aan dat je Enhanced Driver ook moet installeren. Dat zit niet bijgesloten :/ en via asus is alleen de versie voor Ati kaarten beschikbaar. Ik heb nu alleen 2 schuiven om de kloksnelheden te regelen, als het wel zou werken zou ik ook nog in kunnen zien hoe hoog mijn memory en core temps zijn...

Warmte & Geluid
De standaard koeler hield de kaart op 52 graden idle en stressed, dat vind ik best netjes. Nu ik de Zalman erop heb zitten zit ik tussen de 60-65 graden Idle en Stressed. Dit is natuurlijk wel op 5 volt. 12 volt heb ik niet geprobeerd, volgens de verpakking zou de kaart dan 10 graden koeler moeten zijn dan de standaard koeler, ongeveer 40 graden dus. Inhoeverre dit waar is weet ik niet, ik heb de koeler niet aangesloten op 12 volt.

De prijs
De prijs van aanschaf was destijds ongeveer 350 euro. Daar koop je nu een 7800GT voor. Dat is op zich wel jammer, maar dat weet je als je PC's koopt. Gezien de prestaties vind ik de prijs stevig, maar niet dermate hoog.

Update
Ik heb de koelpasta vandaag vervangen. Doorat de kaart op Ultra snelheden loopt (400-1100) werd de kaart stressed 80+ graden, op 12 volt! NU is de kaart idle 43 graden, en stressed max. 65 graden. Zalman maakt hun claim dat ze 10 graden onder de stock koeler zitten helemaal waar. Zalman is nu echt een topmerk in mijn ogen. Ik haal nu ongeveer 5600 3d05 marks, tegenover 4900 op standaard snelheden. Wie weet pers ik er nog wel meer uit...

Heb jij ook een Asus GeForce 6800 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI), Asus Extreme N6800GT?

Het lijkt me ook dat je kan overklokken met Rivatuner of een ander programma. Je *moet* de ASUS tool niet gebruiken hiervoor want "enhanced" drivers zijn vaak verouderde drivers met een aantal aanpassingen die niet veel voorstellen. Het logootje van ASUS in een menu enzo ;)
Inderdaad! Ik heb ook een 6800GT (AGP versie met 2 molex aansluitingen :)) en met Rivatuner haal je in no-time 20% meer uit je kaart! Gebruikl niet die ASUS-tool, die schijnt je systeem erg onstabiel te maken!! Dus Uninstallen die zooi. Lees het ASUS 6800GE/GT topic maar eens op GoT.

Vrijwel alle 6800GT's kunnen zonder problemen op Ultra snelheden draaien:
core : 400MHz
mem: 1100MHz

De meeste GT's gaan zelfs nog verder, maar stabiliteit is ook belangrijk, dus ik werk nooit echt op de grens..

Tip voor je: Gebruikt rivatuner (of Coolbits, dat is een reg-key) om de snelheden richting Ultra te zetten. Test dit uitvoerig (je wil niet midden in een spel je kaart zien vastlopen) door 3Dmark op een loop te zetten voor een paar uur.

Mijn 3DMark05 score ging van 4800 naar 5700+ :)
Ik heb dezelfde kaart.
Heerlijk dingetje, kan bijna alles beamen wat e zegt.

Beeldkwaliteit is geweldig, ikzelf heb het kunnen vergelijken met de Radeon 9700Pro, Radeon X700, Radeon 9000, Radeon X800, GeForce 4 Ti 4200, GeForce FX5950Ultra.

Denk inderdaad dat ik me aansluit bij je mening dat deze het allermooiste beeldresultaat levert.

Hoewel ik zelf ook bijzonder tevreden was met mijn FX5950Ultra en GeForce 4 Ti 4200.

De minste beeldkwaliteit had ik van mijn 9700Pro en Radeon 9000, de beeldkwaliteit van de X700 is al wat beter maar haald het bij lange na niet bij de FX5950U en al helemaal niet bij de 6800GT.
ik heb een vraagje, ik heb ook een 6800GT, en idle is ie 80 graden Celsius, kan mijne.. ik heb stock cooling, en merk is XFX, AGP versie met 1 molex, kan hij op ultra settings lopen zonder artifacts, en al die rommel?
Gewoon steds stukje overklocken,,en temps in de gaten houden en de artifacts..gewoon kwestie van proberen. dat is niet bij elke vid kaart hetzelfde ook al zijn ze precies hetzelfde gebouwd
Euhm je kunt wel een 6800GT kopen en zeggen dat hij niet alles mooi trekt.... maar je hebt ook maar 512MB ram geheugen. Ik ken geen enkel modern spel (ala bf2, FEAR, quake 4 enz) dat genoeg heeft aan 512MB intern.
Als je echt wat uit die kaart wil halen zul je toch minimaal 512MB geheugen erbij moeten prikken.
Dat ie op papier al verouderd is is geen negatieve eigenschap van het product zelf. JIJ hebt iets gekocht dat op papier al verouderd was, dat kan je het product niet aanrekenen. Kennelijk was het niet erg genoeg voor je, anders had je de kaart niet gekocht..

Oh ik zie nu dat je hem al een tijdje hebt, maarja de ontwikkelingen gaan nou eenmaal erg snel en je weet dat dit kan gebeuren. Top-kaarten zakken altijd wel vrij snel in prijs, zeker als er een opvolger komt.

Ik heb overigens ook een 6800 GT (van XFX) en hij klokt tot 433/1120 ong. :) Mja 't verschilt nog wel, suc6 met OC-en als je er mee aan de slag gaat.
Gebruik Rivatuner, fan opties voor het koeling geluid. Daarmee heb ik mijn 6800 ultra, die bij het opstarten net een vliegtuig is naar geruisloos gebracht in windows.

In 2D windows op 26% zetten en de 3D waardes moet je zelf even uitzoeken, want de kaart mag niet te heet worden.

Ik heb er een extra 6cm fan erboven geplaatst, de kaart wordt meestal 59 graden en alleen 65 in FEAR op stock speeds @ 31% fan speed :*), alleen zacht geblaas.
Wat een hoge temps inderdaad!! Mijn Leadtek (met koperen koeling :P) Loopt op 414 / 1120 en stressed issie net 60 graden!
Ik heb een MSI 6800 GT en haal 4570 in 3dmark05, kan dit aan me processor liggen? Ik heb een P4 2,6 GHZ. Ik denk dat ik vanavond even RivaTuner ga downloaden. Kijken wat ik er dan uit kan krijgen.
Ik heb dan ook deze koeler (VF700CU zonder led), wel een andere kaart namelijk een XFX 6600GT met 128 MB GDDR3 1,6 ns geheugen en 8 pipelines.
Ik weet helaas niet hoeveel warmer deze kaart normaal wordt.
De koeler werkt bij mij super, 35 graden op 12 volt en tussen de 40 en 44 graden op 5 volt.
Ik heb er dan ook Artic Silver koelpasta er tussen gedaan.
Ik heb de kaart ook overclocked naar 592 MHz Core en ik weet het niet zeker maar ik dacht 1170 MHz geheugen.
Eigenlijk houd de koeler de temperatuur behoorlijk stabiel of je nou aan het stressen bent of niet.

Naar mijn mening 1 van de betere wellicht de beste luchtkoeling die er is 8-)