Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony WH-1000XM2 (Zwart) Review

EversR 13 oktober 2017, laatste update op 13 oktober 2017, 537 views

Sony WH-1000XM2 (Zwart) (Product gekocht)

Deze Sony headset nu een aantal dagen naar volle tevredenheid in gebruik. De prijs is hoog, maar als je het ervoor over hebt is hij mijn inziens beter dan de concurrent van Bose (QC35). De Bose wint het volgens mij alleen op gewicht en ruimte in de caps.

Pluspunten

• Subliem geluid
  • Veel instellingen via app
  • Perfecte ANC
  • Lange batterijduur
  • Touchbediening op rechter schelp
  • Google Assistant op Android (voice command)
  • Degelijke opbergetui
  • Vliegtuigadapter meegeleverd

Minpunten

• Plastic, dus wellicht niet duurzaam
  • Zwaarder dan Bose QC35
  • Ruimte in schelpen voor grotere oren

Zoals wellicht velen van jullie, die doorklikken naar deze review heb ik de keuze gemaakt om een flinke smak geld uit te geven aan een draadloze koptelefoon met goede active noise cancelling. (¤379)

Na het maken van deze keuze begon de zoektocht naar de perfecte koop. Na kort onderzoek bleven er voor mij 2 opties over; De Sony WH-1000XM2 of de Bose Quietcomfort 35 (II). Uiteraard alle reviews gelezen en bekeken.

Na deze inventarisatie besloten om de bekende 'minpunten' voor lief te nemen en de Sony te bestellen. Terugsturen en alsnog de Bose bestellen was immers altijd nog een optie.

Ondertussen heb ik de Sony 3 dagen actief gebruikt op het werk, en voor de reis van en naar huis, en ik heb nog 0 nadelen kunnen ontdekken. Uiteraard heb ik ook nog even de Bose van een collega opgezet en dat bevestigde dan nog wel even de minpunten van de Sony; Gewicht, ruimte voor oren en bouwkwaliteit. Daarentegen is de ANC en geluidskwaliteit overduidelijk beter geregeld bij de Sony dan bij de Bose.

ANC (Active Noise Cancelling)
Uiteraard één van de belangrijke features van dit product. Ik moet zeggen dat ik zeer enthousiast bent over de kwaliteit. Bij het afspelen van muziek hoor je werkelijk nog maar minder 1% van het omgevingsgeluid, en dan moet het ook wel echt hard geluid zijn of van een zeer afwijkende frequentie. Getest op de werkvloer (druk), op straat en in de trein.

De koptelefoon heeft een fysieke knop om 3 standen van ANC te kiezen; Off, Ambient, On.
Ambient laat een redelijk niveau van omgevinggeluid door.
Fijn om even snel te switchen, en daarnaast biedt de app nog meer opties.
Daarnaast kun je ook met 2 of 3 vingers de rechter oorschelp afdekken waardoor de microfoon van de koptelefoon wordt gebruikt om omgevingsgeluid toe te laten. Vooral handig als je even snel wilt horen wat er om je heen gebeurd.

Google Assistant
Bose heeft ondertussen ook een versie 2 geintroduceerd van de QC35. Het enige verschil ten opzichte van versie 1 is de zogenaamde 'Action button' die standaard gelinkt is aan Google Assistant. Ik dacht uiteraard 'he leuke feature', maar nu blijkt dat je dit niet hoeft te missen op de Sony. De Sony heeft namelijk ook een quick action (rechter oorschelp in het midden ingedrukt houden) om voice command te starten. Bij gebruik van een Android device zorgt dit voor precies hetzelfde resultaat als bij de Bose, namelijk dat je Google Assistant kunt gebruiken. Om de één of andere reden wordt dit niet actief gepromoot door Sony.

De App
Sony biedt apps voor Android en iOS. Je hoeft deze app niet te gebruiken om de koptelefoon goed te laten functioneren, maar hij biedt wel een aantal leuke extra's. Je kunt hier bijvoorbeeld tot op 10 niveau's de ANC mee regelen. Één van deze niveau's is bijvoorbeeld speciaal bedoeld om windruis te onderdrukken. Een instelling die ik al vaak heb gebruikt.

3 functies van de app die ik nog niet getest heb;
- Aanpassing ANC aan de hand van luchtdruk. Blijkbaar beschikt de koptelefoon over een barometer om daarmee de ANC (en dus ook overdruk) aan te passen aan je omgeving, bijvoorbeeld voor in een vliegtuig.
- Dynamische ANC. Op basis van verschillende sensoren wordt bepaald wat je aan het doen bent en wordt bijvoorbeeld in het kader van veiligheid (op straat lopen) meer omgevingsgeluid toegelaten.
- Equalizer. Lijkt zeer uitgebreid, maar dus niet getest.

Indien je je kunt schikken aan de minpunten, en niet te grote oren hebt, zou ik je aanraden om de Sony aan te schaffen.

P.S. Indien ik nog zaken ontdek, zoals bijvoorbeeld over de bouwkwaliteit, zal ik deze uiteraard hier delen.
Vragen? Stel ze gerust!

Heb jij ook een Sony WH-1000XM2 (Zwart)?

Welke zal ik kopen:
Qc35II: perfecte comfort, maar geen aptx
1000xm2: ok comfort, veel features
Bw px: minste comfort, beste audio
Geen ervaring met de BW.
Sony heeft AptX en LDAC. Mijn telefoon ondersteunt beide. Ik zweer nog steeds bij de Sony